Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
e med intreserad av vilka spel den klarar, nån som orkar prova wow? antar at smärtgränsen går där nånstans med 950 kretsen

Finns en del filmer på youtube, verkar funka dugligt. Inget du raidar med, men för lite lite grind och AV leach så funkar den nog.

http://www.youtube.com/watch?v=BVevwWOKCEU
http://www.youtube.com/watch?v=xklg1x8TeEM (Borde väl vara samma som med Winden?)

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Spelar inte WoW men tror du har lite fel om begränsningen. Atom (N270) är ju relativt core-arkitekturen väldigt svag för sin frekvens. Vissa Core 2 Duos kan man väl köra med 945 chipset. Så chipset är väl inte så begränsande.

Atom är väll baserad på P3 som närmaste släkting har jag för mig. (?)

så den bör ligga runt den eller kanske lite bättre med evolutionen, dvs inte så dåligt alls då jag minns den som en väldigt bra kork.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Atom är väll baserad på P3 som närmaste släkting har jag för mig. (?)

så den bör ligga runt den eller kanske lite bättre med evolutionen, dvs inte så dåligt alls då jag minns den som en väldigt bra kork.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_atom#Architecture

Så med P3 antar jag du menar produktnamnet Pentium 3. Som man läser där så är den mer besläktat med de första Pentium i form av finesser.
Det är alltså inte en vidareutveckling av arkitekturen P5 (pentium 1 t.o.m. pentium mmx) utan en ny design men den saknar många saker som out-of-order execution, specultative-execution osv.
Alla de här finesserna ger mer prestanda för en processor men det krävs många transistorer så det är "kostsamt" i fråga om strömförbrukning. När Intel ville ha en riktigt strömsnål processor fick man slopa sådana saker.

Jag har ont om tid så jag hinner inte söka reda på något test av processorn, borde ju finnas. Jag kollade SPEC cpu 2006-test och sökte på 'atom' men inga träffar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband fr 3

Hej,
någon av er som har provat 3´s usb-donk med AAO 150?

Permalänk
Medlem

Re: Mobilt bredband fr 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Hej,
någon av er som har provat 3´s usb-donk med AAO 150?

Jag har 3s E220 modem med min A110 och den funkar utmärkt i Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag installerade just intels draft n wireless kort 4965agn i min AA1 och tog ur det trådlösa kortet man fick med. Eftersom draft n kort har 3 antenn kontakter och de äldre korten bara har 2 så köpte jag en intern antenn från ebay och kopplade in en tredje intern antenn som jag kopplade in och satte till höger om pekplattan. De andra 2 orginalantennerna sitter i skärmen.

Innan installationen så hittade jag 8 trådlösa nätverk från min lägenhet och med det nya trådlösa kortet så hittar jag 14st. Och dom flesta av dessa har fler pluppar i mottagning än vad jag hade tidigare.

När jag ändå höll på så installerade jag en 1gb sticka så nu har jag 1.5gb. Det tog sjukt lång tid att göra detta eftersom jag var mycket försiktig och tog det lugnt och fint

Skulle dock inte rekommendera någon som inte är bekväm med att skruva med datorer att göra detta då det var många skruvar och kablar att trixa med

Permalänk
Medlem

Hej Gegg,
tack för att du delar med dig! men jag förstår inte riktigt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag installerade just intels draft n wireless kort 4965agn i min AA1 och tog ur det trådlösa kortet man fick med. Eftersom draft n kort har 3 antenn kontakter och de äldre korten bara har 2 så köpte jag en intern antenn från ebay och kopplade in en tredje intern antenn som jag kopplade in och satte till höger om pekplattan. De andra 2 orginalantennerna sitter i skärmen.

Du installerade ett wifi-kort med 3 antenner, istället för 2 som det kortet har som följde med. DESSUTOM installerade du ett internt antenn. Detta får jag till 4 stycken antenner, istället för de 2 som sitter/satt från början.

//Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag installerade just intels draft n wireless kort 4965agn i min AA1 och tog ur det trådlösa kortet man fick med. Eftersom draft n kort har 3 antenn kontakter och de äldre korten bara har 2 så köpte jag en intern antenn från ebay och kopplade in en tredje intern antenn som jag kopplade in och satte till höger om pekplattan. De andra 2 orginalantennerna sitter i skärmen.

Innan installationen så hittade jag 8 trådlösa nätverk från min lägenhet och med det nya trådlösa kortet så hittar jag 14st. Och dom flesta av dessa har fler pluppar i mottagning än vad jag hade tidigare.

När jag ändå höll på så installerade jag en 1gb sticka så nu har jag 1.5gb. Det tog sjukt lång tid att göra detta eftersom jag var mycket försiktig och tog det lugnt och fint

Skulle dock inte rekommendera någon som inte är bekväm med att skruva med datorer att göra detta då det var många skruvar och kablar att trixa med

Har du någon länk till ebay på sådan antenn du köpte? (det brukar ju vara vissa "shops" som säljer massvis av samma varor så jag tänkte att det finns nog kvar att köpa).
Vilket operativsystem kör du? Jag har linpus och undrar om det smärtfritt går att använda intelkortet med network managern som följer med (intel brukar ju fungera på linux).
286 kr på dustinhome med studentrabatt och jag har en restnoterad order där (16 GiB SDHC-kortet)... mmm intressant det här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
Hej Gegg,
tack för att du delar med dig! men jag förstår inte riktigt:Du installerade ett wifi-kort med 3 antenner, istället för 2 som det kortet har som följde med. DESSUTOM installerade du ett internt antenn. Detta får jag till 4 stycken antenner, istället för de 2 som sitter/satt från början.

//Peter

Du missade lite, han skrev att det nya kortet (intel 4965agn) hade 3 antennkontakter. wifi-kort (för intern montering i bärbara) har inga egna antenner.
Se bild här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010110949.aspx
De tre övre plupparna är det som är antennanslutningar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har AA1 hd versionen och har en ren installation av windows xp. 4965agn kotet köpte jag från dustin och det levererades nästa dag

här har ni en länk till den antenn som jag valde: http://cgi.ebay.com/Pair-Internal-Wireless-Mini-PCI-PCI-E-Ant...

lelkes, de satt redan 2 antenner i orignalkortet. Så jag kopplade bara ur dessa och anslöt till den nya kortet. Det nya kortet har dock 1 extra antennkontakt där jag anslöt den extra antennen som jag köpte på ebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag har AA1 hd versionen och har en ren installation av windows xp. 4965agn kotet köpte jag från dustin och det levererades nästa dag

här har ni en länk till den antenn som jag valde: http://cgi.ebay.com/Pair-Internal-Wireless-Mini-PCI-PCI-E-Ant...

lelkes, de satt redan 2 antenner i orignalkortet. Så jag kopplade bara ur dessa och anslöt till den nya kortet. Det nya kortet har dock 1 extra antennkontakt där jag anslöt den extra antennen som jag köpte på ebay.

tack för att du klar gjorde detta:-)
Hur gjorde du med den extra antennen? bara la till höger om pekplattan, eller lödde du fast?

Tycker just att wifi-kortet som sitter i har dåligt räckvid. Var på Centralen i Stockholm, och längst ned kunde inte ansluta mig till "the Cload" nätverket, så jag vill gärna göra en förbättring.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lelkes
tack för att du klar gjorde detta:-)
Hur gjorde du med den extra antennen? bara la till höger om pekplattan, eller lödde du fast?

Tycker just att wifi-kortet som sitter i har dåligt räckvid. Var på Centralen i Stockholm, och längst ned kunde inte ansluta mig till "the Cload" nätverket, så jag vill gärna göra en förbättring.

Återigen är jag och talar i mun på Gegg...
Han lär nog inte ha lödit fast den, finns ingen vits med att löda fast den. Att säkra den på något annat sätt (t.ex. med tejp) är nog bra.

Hittade en tråd på det a1user-forumet. En som gjorde samma sak fast hade längre antennkabel och satte in den i skärmen. Lite för mycket jobb och pill för min smak. Men han hade också windows :(, jag vill veta hur det funkar med linux.
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=1443&...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

som Aqualize säger så använde jag el tejp.

Aqualize, varför skulle det inte funka med linux? Linux har ju stöd för 4965AGN... ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
som Aqualize säger så använde jag el tejp.

Aqualize, varför skulle det inte funka med linux? Linux har ju stöd för 4965AGN... ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Jag startade en tråd på A1Userforumet om just det. Får se om någon svarar. Networkmanager (GUI-programmet för att hantera nätverksanslutningar) bör nog också stödja det. Jag måste nog ändå uppdatera till nyare networkmanager då den som följer med inte stödjer WPA2 enterprise.
Får se om någon svarar att de verkligen testat linux+4965AGN.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag har AA1 hd versionen och har en ren installation av windows xp. 4965agn kotet köpte jag från dustin och det levererades nästa dag

här har ni en länk till den antenn som jag valde: http://cgi.ebay.com/Pair-Internal-Wireless-Mini-PCI-PCI-E-Ant...

lelkes, de satt redan 2 antenner i orignalkortet. Så jag kopplade bara ur dessa och anslöt till den nya kortet. Det nya kortet har dock 1 extra antennkontakt där jag anslöt den extra antennen som jag köpte på ebay.

Var det svårt att pilla ut antennerna?

Permalänk

ingen som hittat nån billaddare till datorn i nån svensk shop?
om man vill köra raid 0 på ssd'n och sdhc-kortet, måste dom vara lika stora då?

Visa signatur

31337

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
ingen som hittat nån billaddare till datorn i nån svensk shop?
om man vill köra raid 0 på ssd'n och sdhc-kortet, måste dom vara lika stora då?

Var har du läst det där? Vad jag vet så kan man inte köra RAID 0 alls, men jag har inte läst på allt.
RAID 0 i sig kräver lika stora delar, om man kan köra det med annan storlek på minnet beror på, med vanliga hårddiskar fungerar det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

kan ni som äger datorn uttala er om ljudnivån på fläkten? såvitt jag har kunnat läsa mig till verkar det vara en 50/50 chans att fläkten är väldigt högljudd, oberoende av cpu temperaturen. Det verkar finnas en fix för ubuntu men ej xp och overifierat på andra linux versioner.

Visa signatur

LG LW60 - EEE 901

Permalänk
Medlem

finns minst 2 program som kontrollerar fläkten i XP/Vista. Tyvärr verkar det helt omöjligt att veta huruvida fläkten låter mycket eller lite förrän man har packat upp o satt igång datorn, verkar inte finnas några samband med annan hårdvara. Det BIOS som levereras numera verkar dock starta fläkten tidigare än det äldre.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengan_svensson
kan ni som äger datorn uttala er om ljudnivån på fläkten? såvitt jag har kunnat läsa mig till verkar det vara en 50/50 chans att fläkten är väldigt högljudd, oberoende av cpu temperaturen. Det verkar finnas en fix för ubuntu men ej xp och overifierat på andra linux versioner.

Min har ett svagt sus. Sitter man i ett tyst rum så hör man att det blir tyst när man stänger av datorn men det låter absolut inte mycket, definitivt inte störande.
Däremot skrapar min fläkt i mot något om jag vänder datorn upp och ner. Lite irriterande eftersom man i bland hanterar den "konstigt" när den är igång och att den då ska låta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har med ett enkelt script fixat fläkten i Ubuntu, nu går den igång bara när CPU:n är över 78C, så datorn är i stort sett helt tyst nu.

Permalänk

Aqualize:
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=0d6&t=2360...
har även snubblat över en guide om hur man gör det på linux, har dessvärre inte hittat den igen men på det stora hela gick det ut på att man gjorde två partitioner på ssd'n och sdhc'n varpå man fick lägga /boot eller något på en liten partition på ssd'n och resten på raiden.

För mig med den slöa inteldisken borde ett sandisk extreme III ge en ganska bra ökning av prestandan om jag inte är ute och cyklar.

Visa signatur

31337

Permalänk

Hur mottaglig är denna för trådlöst bredband?
Jag har för mig att jag läst i tråden att den inte är kompatibel med detta, men hittar tyvärr inte det igen.

Finns det högtalare på datorn? EDIT: Hittade svaret på min egen fråga.
Svar: Ja.

Har lagt undan det sista exemplaret i en butik, så stressad till tusen...

Permalänk
Medlem

Nog funkar trådlöst bredband så länge du har en dongel, dock så är det väl mindre kompitabelt med linux tror jag, hört talas om att det ska vara rätt krångligt att få det att funka där. Men så länge du har win xp är det inga problem.

Permalänk

Men jag menar liksom om man har en trådlös router hemma, vad krävs för att få både den stationära och den bärbara att köra på routern?

En s.k. dongel?
Som går att få tag i var?

Permalänk

har du ett trådlöst nätverkskort i den stationära? Isf behövs inget extra för det har redan aao'n

bumpar min fråga om laddare till ciguttag igen

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Det är i själva verket enklare att använda dongel i GNU/Linux än i Windows. Om jag inte är helt ute så måste man installera något program i Windows för att få de här dånglarna att funka. I mitt Ubuntu klickar jag bara på nätverksikonen och väljer 3 mobilt bredband. 3 sekunder senare är jag online. Fattar inte hur vissa kan tycka att det är svårare än hur det är i Windows.

@doiz

Det krävs inget alls. Har du en router (Trådlös) är det bara att koppla upp dig med din Aspire till den, det funkar utmärkt även om du har din stationära ansluten samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
har du ett trådlöst nätverkskort i den stationära? Isf behövs inget extra för det har redan aao'n

bumpar min fråga om laddare till ciguttag igen

Denna ciggladdare funkar, jag har dock fått tag på min lite billigare
http://www.dustinhome.se/pd_5010095332.aspx

Ang. fläkteljudet så har jag en ganska högljud fläkt och polaren en tystlåten. Det som skiljer våra åt är att han har en adda-cpu fläkt till skillnad från min där jag inte hittar något namn på tillverkaren, men i övrigt är det samma modell och så.
Verkar dock som acer släppt en biosuppdatering som ändrar tröskeln för när fläkten går igång, får nog kika på det här

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

bunz: den var nästan lite väl dyr, blir nog både billigare o snabbare att beställa från usa då...

angående fläktljudet
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=3636
finns även tredjepartsprogram på samma sida som också går så att fläkten går igång vid högre temperatur...

en annan trevlig sak är http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=833
kör xp på den långsammare intel-disken i en jävla fart, hänger sig aldrig, lirar dota o cs utan problem.

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
bunz: den var nästan lite väl dyr, blir nog både billigare o snabbare att beställa från usa då...

angående fläktljudet
http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=3636
finns även tredjepartsprogram på samma sida som också går så att fläkten går igång vid högre temperatur...

en annan trevlig sak är http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=833
kör xp på den långsammare intel-disken i en jävla fart, hänger sig aldrig, lirar dota o cs utan problem.

Heheh, jo ja köpte min för 60kr så det kändes ganska värt

Intressant, ska nog plocka isär burken igen o kika lite till på fläkten ^^
Fast någon långsam inteldisk satt inte i min burk, udan där satt det ett gulligt litet chip från samsung, som är förpassat till "bra att låta stå och samla damm"-lådan, sitter ett 300x CF kort i nu istället, skaplig fart är det på maskineriet

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

E alla döda ......?