Ansluta till MS SQL med XP Embedded

Permalänk
Medlem

Ansluta till MS SQL med XP Embedded

Hej!

Har ett antal tunna klienter som kör XP Embedded. Har fungerat bra fram tills att jag ville börja köra mot en SQL-databas. Någonting är det som saknas, för det går helt klart inte att ansluta. Ingenting når fram till servern och den kan helt uteslutas. ODBC är jag osäker på om det finns, men odbc.dll finns i system32 iaf, det har jag sett.

Som jag har förstått så är XP Embedded uppbyggd i komponenter, så jag undrar hur jag ska ta mig vidare. Har inga installationsskivor tillgängliga och max 20MB utrymme på RAM-disken.

Tack på förhand!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

var är det du ska lagra i databasen?
XP Embedded betyder just att det är anpassat för en speciell enhet/uppgift.

Permalänk
Medlem

Ja, alltså det är en helt vanlig MS SQL-databas. Kör ett VB-program i XP vanligtvis. Men det fungerar inte under XP Embedded iom att anslutningen till databasen inte vill sig.

Jag ska lagra text som parsas från text-filer? Eller vad för sorts svar letar du efter?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

En tunn klient är väl mest lämpad för att köra program ifrån en server via te.x RDP. Inte för att installera lokala program .

Permalänk
Medlem

Ja, det är jag väl medveten om. Men nu har jag 10st tunna klienter som ska köra ett VB-program som i sin tur gör anrop och ändringar mot en MS SQL-server. Frågan är hur jag får det att fungera, inte huruvida jag använder datorerna rätt eller inte.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'