Riksdagen röstar ja till avlyssningslag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Snyggt

Själv skrev jag ett argt e-mail till sten.tolgfors@defence.ministry.se nyss, vilket kanske inte är det smartaste man kan göra.

Själv skrev jag ett tack-brev till Camilla Lindberg (fp), camilla.lindberg@riksdagen.se

http://www.fra-lagen.se/

Camilla Lindberg (fp) var den ENDA borgerliga politiker som röstade mot lagen. Mejla henne och tacka henne!. Eller beställ blombuketter till henne, tex via Interflora. Hennes adress är:

Camilla Lindberg (fp)
Sveriges Riksdag
Riksgatan 1
111 28 Stockholm

Permalänk
Medlem

Skickade e-mail till Camilla Lindberg nu, och tackade för hennes röst och tackade henne för att hon var mänsklig.

Permalänk

Man skulle skicka Snowball mail eller vad det heter med ett terrorist och bomb tema!

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

"Ska svenska staten få avlyssna trafiken på Internet?" lyder frågan, roligt att se att så många svarade helt fel! Läste ni ens nyheten?

Å andra sidan undrar jag varför sweclockers har frågesport i en "poll"?

Jag har också skickat några e-mail (över 100 stycken) där jag ironiserat mig lite över det hela i ett kåseri
Det är faktiskt en offentlig handling nu, så vill ni se det så begär ut det e-mail som kom till Anna Kinberg Batra 2008-06-19 01:59

Permalänk
Medlem

- Tack -

____________

Bara jag som lagt märke till att det står "Källa: Aftonbladet" i artikeln, men länken går till expressen? Hahahahah!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är mest skrämmande. Det faktum att lagändringen gick igenom eller intelligensnivån på kommentarerna till denna nyheten.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Skickade även jag ett tackmail. Det hela är ju så bisarrt att man bara vill gråta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 19Nicke90
Ni som tar moderaterna i försvar och skyller detta på sossarna för det var deras förslag, ni har inte tänkt på att moderaterna är lika stora bovar i detta eftersom de röstade för också.
Jag hoppas Reinfeldr kommer gilla de där 20.000 par festival sockar han ska få ifrån Hultsfred

Båda parter är lika stora kålsupare och det är ren och skär hyckleri (som oftast alltid när det gäller politiker) att sossarna idag röstade nej mot ett förslag de själva "satt" till verket så ja socialdemokratern borde helt klart vara de som får mest kritik för utan deras "igångsättande" hade nog inte moderaterna kommit med detta. Jag spekulerar nu givetvis eftersom ingen kan veta vad som hade hänt om sossarna inte satt igång allt från början men jag tvivlar starkt på att moderaterna "vågat" ta till något så här drastiskt om inte bollen redan var kastad;).

"Den som ler mest i det här fallet lär vara, som tidigare nämnts, Tomas Bodström (Sosse). Självklart har det förekommit avlyssning tidigare. Den stora skillanden nu är att det inte behöver finns misstanke om brott för att avlyssna. ALLA är redan klassade som kriminella personer."

Ja han lär väl må nu när de som då var i oppisition tagit detta ett steg ytterligare;). Jag fasar för framtiden och vår demokrati (om man nu kan kalla den för det) kommer inskränkas allt mer tills vi inte har ett skit att säga till om.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Jag vet inte vad som är mest skrämmande. Det faktum att lagändringen gick igenom eller intelligensnivån på kommentarerna till denna nyheten.

Så jag känner.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Förresten guys detta har funnits länge och jag tror absolut inte fra bara använder sig av detta. Vet människor som har blivit kontaktad av polis som tagit reda på information på detta viset, det är sjukt, det är dock gjort för bra anledningar. Men samtidigt är man rädd att privatlivet försvinner, man kan inte lita på detta. De va en polis som kontakta en kompis pappa, och fråga nånting om en brand, det visade sig att min kompis visste ingenting om själva branden utan hade bara råkat nämnats (sitt namn) i samma konversation där branden var nämnd över internet hahahaha.

DET ÄR SJUKT, så även folk som inte har gjort nåt fel kan drabbas och bli avlyssnade vilket är ett helvete.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Förresten guys detta har funnits länge och jag tror absolut inte fra bara använder sig av detta. Vet människor som har blivit kontaktad av polis som tagit reda på information på detta viset, det är sjukt, det är dock gjort för bra anledningar. Men samtidigt är man rädd att privatlivet försvinner, man kan inte lita på detta. De va en polis som kontakta en kompis pappa, och fråga nånting om en brand, det visade sig att min kompis visste ingenting om själva branden utan hade bara råkat nämnats (sitt namn) i samma konversation där branden var nämnd över internet hahahaha.

DET ÄR SJUKT, så även folk som inte har gjort nåt fel kan drabbas och bli avlyssnade vilket är ett helvete.

Nej detta är betydligt värre än det du beskriver ovan, polisen har helt enkelt övervakat deras konverstation av en eller annan anledning (och det är inte svårt, speciellt inte om konversationen sker via chat). Vad Fra däremot kan göra (när lagen kommer) är att övervaka all trafik som skickas och det betyder att ALLTING som sänds på nätet (bland annat) till utlandet från sverige kan hämtas och visas för dom, det du beskriver är löjligt i jämförelse;). Du har rätt i att det är sjukt och ja oskyldiga personer kommer att drabbas (som är brukligt) och de skyldiga kommer finna alternativa vägar för att konversera utan övervakning.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Jag tycker det är intressant att 20% av Riksdagen var frånvarande. Är inte detta lite luffigt?

Detta kanske är normalt, men jag tycker ändå att det ser fel ut. Har man valts in i Riksdagen ska man vara där när viktiga beslut görs. :/ ...eller?

Jag tycker hela den här grejen luktar lite flamberad toffla... m.a.o, det man tuggar på är ingen fisk.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Vadå, 'klarar' man sig om man har bahnof eller?

ett litet tag till... tills FRA klassar Bahnhof som terroristnätverk.

hoppas att Bahnhof får många nöjda kunder nu! vääldigt många...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tanken på en egen ö blir bara mer lockande för varje dag som går.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
Jag vet inte vad som är mest skrämmande. Det faktum att lagändringen gick igenom eller intelligensnivån på kommentarerna till denna nyheten.

Svar: Lagändringen!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

... så suger riksdagen dallas så varför inte liksom. Jävla bönder. Odla potatis istället era gurkor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det är bara i Sverige sånt här kan gå igenom, kommer nog inte bli några större prostester förrutom på forum och i tidningar.

Tänk er om det här hade varit typ frankrike, då hade det fan brunnit på gatorna.

Vad är det som skiljer oss åt så väldigt att det inte skulle kunna hända i Sverige?

Ja menar kan dom så kan väl vi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
... så suger riksdagen dallas så varför inte liksom. Jävla bönder. Odla potatis istället era gurkor.

Suck, kan du inte diskutera ämnet istället för att försöka droppa one-liners?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Underligt att vänsteroppositionen, som faktiskt var de som framförde det här under sin regeringstid, röstade nej nu. Men å andra sidan kvittar det; även om det uppenbarligen handlar mer om att fiska röster än ideologisk övertygelse, röstade de nej nu.

Helt och hållet oförståeligt är hur Centern och Folkpartiet, två liberala partier, kan rösta FÖR ett sådant här förslag. Oförståeligt, och helt och hållet oförlåterligt.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Nej detta är betydligt värre än det du beskriver ovan, polisen har helt enkelt övervakat deras konverstation av en eller annan anledning (och det är inte svårt, speciellt inte om konversationen sker via chat). Vad Fra däremot kan göra (när lagen kommer) är att övervaka all trafik som skickas och det betyder att ALLTING som sänds på nätet (bland annat) till utlandet från sverige kan hämtas och visas för dom, det du beskriver är löjligt i jämförelse;). Du har rätt i att det är sjukt och ja oskyldiga personer kommer att drabbas (som är brukligt) och de skyldiga kommer finna alternativa vägar för att konversera utan övervakning.

Detta var över msn dock men okej.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel skulle lagen omröstas efter max 6 månader. Så var 6:e månad har vi en chans att få bort spionaget.

Källa: Aftonbladet

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Det värsta tycker jag är ändå att brevhemligheten (som princip) på Internet försvinner. E-post är för mig det samma som att skicka brev, nu får någon "sprätta upp" mina elektroniska kuvert och läsa det jag skriver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saturday_sun
Det värsta tycker jag är ändå att brevhemligheten (som princip) på Internet försvinner. E-post är för mig det samma som att skicka brev, nu får någon "sprätta upp" mina elektroniska kuvert och läsa det jag skriver.

Dom får sprätta upp dina vanliga brev med.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Dom får sprätta upp dina vanliga brev med.

Skillnaden är att nu sprättar de upp alla dina brev... och alla mina.. och alla andras... utan brottsmisstanke.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

kom att tänka på filmen med Will Smith, Enemy of the state. Var ett tag sen jag såg den dock.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC

Permalänk

fra har säkert spanat internet trafiken innan så den enda skillnaden nu är att dom gör det offenligt med vad dom håller på med. Jag tror att andra länder gör samma sak utan att prata om de. det här är vad jag tror bara en teori...

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Medlem

Tråkigt detta. Oavsett vad man tycker om lagen så borde man ha satt lite mer tilltro till vad svenska folket ville i den här frågan och inte bara köra över dom.

Det jag undrar mest över är hur länge det dröjer innan antipiratbyrån kommer över denna information som FRA samlar? Jag gissar 1 vecka efter att de börjat samla.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

rezuth - har du lust att förklara vad du tycker är BRA med denna lagändring
(istället för att klanka ner på diskussionsnivån på ett inte helt trevligt vis)

Jag ser likt många andra än ändring från "rätt att avlyssna vid brottsmisstanke" till "rätt att avlyssna för att väcka brottsmisstanke (= alltid)"
tolkar du det likadant?
om ja - vad får dig att "inte se" problematiken?
om nej - varför tolkar vi det olika(tror du)?

(domifuling får också svara på samma frågor om han vill)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag tror det är nått annat som ligger bakom denna helt plötsligt upkomna lag..kanske kontroll av pirat verksamhet på nätet vem vet.
Och för det andra om jag leker med tanken att jag vore terrorist så hade jag förmodligen inte skrivit till andra terrorist polare via email eller msn eller nått med internet överhuvudtaget.
Det känns som en stor del av det här är lite mörkat...det är nått annat dom vill åt med denna lagen.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.