På vilket sätt använder iPhone datatrafik?

Permalänk
Medlem

På vilket sätt använder iPhone datatrafik?

Hej!
Jag funderar på att köpa en iPhone med Telia, men deras tre iPhone abonnemang tilltalar inte mig särkilt mycket. Funderar därför på att teckna t.ex. Telia Bingo med iPhone, om detta är möjligt.

Men på Telia står det: "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med."

På vilket sätt använder sig iPhone av datatrafik?
Kan påpeka att jag kommer att använda min iPhone till att ringa, sms:a, musik, samt till att surfa på de trådlösa nätet hemma ibland.

Vill med andra ord veta på vilket sätt det kan vara bra att t.ex. teckna något "surftillägg" hos Telia?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det kommer vara möjligt att teckna med Bingo, tror den skulle ligga på 4395 för 8gb och 5195 för 16 gb.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Det kommer vara möjligt att teckna med Bingo, tror den skulle ligga på 4395 för 8gb och 5195 för 16 gb.

Okej, hur är det med Telia 199 eller Telia 299? Vad får dig att tro att priset kommer landa där?

Permalänk
Medlem

Re: På vilket sätt använder iPhone datatrafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
På vilket sätt använder sig iPhone av datatrafik?
Kan påpeka att jag kommer att använda min iPhone till att ringa, sms:a, musik, samt till att surfa på de trådlösa nätet hemma ibland.

Använd så så drar inte iPhone någon datatrafik utan det är bara det att det är så löjligt lätt att maila, surfa, maila bilder, youtube:a (upp och ner) ute på stan - å då drar det iväg rejält med datatrafiken…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Okej, hur är det med Telia 199 eller Telia 299? Vad får dig att tro att priset kommer landa där?

Vet inte. Det är den informationen jag har fått.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Vet inte. Det är den informationen jag har fått.

Okej, vad har du fått information från?:) Vet du när Telia kommer att publicera detta på sin hemsida?

Permalänk
Medlem

Från en anställd på Telia. 11 juli kanske? Vad vet jag

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Det kommer vara möjligt att teckna med Bingo, tror den skulle ligga på 4395 för 8gb och 5195 för 16 gb.

Gäller det utan bindnings tids ochså allså obundet?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Gäller det utan bindnings tids ochså allså obundet?

Men vad finns det för fler funktioner i iPhone som drar datatrafik bortsett från Youtube, kolla mail, och surfa o.s.v.?

Permalänk
Avstängd

Det är väl typ: apple stor, program man installerar som använder internet, den sämre versionen av gps, uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
/…/ den sämre versionen av gps /…/

Eh…
Det blir väl inte mer datatrafik när assistedGPS drar igång sändartriangulering när den vanliga GPS:en inte kan de tillförlitlig position? Hur fasen menar du?
För du menar väl inte att A-GPS är sämre än GPS? för då är du rejält ute och cyklar.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Jag har förstått det som så att en vanlig GPS använder sig av satelliter för att hitta positionen.

Medans den sämre versionen som finns på gammla iphone använder mobil masterna för att hitta en ungifärlig position, eftersom den använder mobilmasterna för att kommunicera kommer det gå data över mobilnätet och på det sättet kosta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Gäller det utan bindnings tids ochså allså obundet?

Nej, krav att få köpa iPhone är bindningstid på minst 18 månader.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag har förstått det som så att en vanlig GPS använder sig av satelliter för att hitta positionen.

Medans den sämre versionen som finns på gammla iphone använder mobil masterna för att hitta en ungifärlig position, eftersom den använder mobilmasterna för att kommunicera kommer det gå data över mobilnätet och på det sättet kosta.

Ja, vanlig GPS använder satelliter.

En annan variant är att telefonen kollar vilka telemaster den har kontakt med och triangulerar sin position med dem. Om det ens använder någon data så lär den mängden vara försumbar.

iPhone 3G har även stöd för A-GPS, vilket är en bättre variant av GPS. I vanliga fall tar det upp till en minut att få fix efter en kallstart, men med A-GPS så går det på några sekunder. Detta eftersom man både använder satelliter och får lite hjälpdata från mobilnätet om man inte har fix. Datamängden här är också försumbar.

Det finns även en väldigt stor skillnad i precision på GPS och mast-triangulering. GPS ger (beroende på hur många satelliter du får in) 50-10 meter i latitud- och longitud-precision, medans mast-triangulering, beroende på hur många master som finns i närheten; ger dig ungefär 1 km-200 m precision som bäst.

Dessutom klarar ju GPS av att ta ut altitud också, dock med lägre precision.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag har förstått det som så att en vanlig GPS använder sig av satelliter för att hitta positionen.

Medans den sämre versionen som finns på gammla iphone använder mobil masterna för att hitta en ungifärlig position, eftersom den använder mobilmasterna för att kommunicera kommer det gå data över mobilnätet och på det sättet kosta.

Tror nog du förstått det väldigt fel, men det är ju å andra sidan väldigt lätt gjort

iPhone har A-GPS vilket är GSM och telefonmasttriangulering (assisted GSM).
Eftersom GPS har massa svagheter i stadsmiljö och inomhus m.m. så har det utvecklats A-GSM då telefonmasttriangulering funkar väldigt bra i stadsmiljö och inomhus m.m.
Enda datan som överförs vid triangulering är mastanrop - vilket ständigt sker på alla mobiler och inte är data du pröjsar för - och mastposition - som ingår i samma data.
Datan som skickas för kartor etc är lika för GSM och Telefonmastriangulering är samma - så totala datan blir lika.
< http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Tror nog du förstått det väldigt fel, men det är ju å andra sidan väldigt lätt gjort

iPhone har A-GPS vilket är GSM och telefonmasttriangulering (assisted GSM).
Eftersom GPS har massa svagheter i stadsmiljö och inomhus m.m. så har det utvecklats A-GSM då telefonmasttriangulering funkar väldigt bra i stadsmiljö och inomhus m.m.
Enda datan som överförs vid triangulering är mastanrop - vilket ständigt sker på alla mobiler och inte är data du pröjsar för - och mastposition - som ingår i samma data.
Datan som skickas för kartor etc är lika för GSM och Telefonmastriangulering är samma - så totala datan blir lika.
< http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS >

Jag tror att du har skrivit väldigt fel

A-GPS är GPS och telefonmasttriangulering. A-GSM finns det inget som heter. A-GPS fungerar bättre än vanlig GPS i stadsmiljöer eftersom den då använder positionsdata från både GPS-satellitnätverket och telemasterna.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag tror att du har skrivit väldigt fel

Fast första bokstaven va ju i vart fall rätt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd

Då ljuger dom ju! Det står GPS på deras hemsida och inte A-GPS!
Jag som trodde den skulle ha riktig GPS och inte nån skit grej som man har felmarginal på flera hundra meter

En GPS ska tala om exakt vara man är och inte ungefär vars man är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Då ljuger dom ju! Det står GPS på deras hemsida och inte A-GPS!
Jag som trodde den skulle ha riktig GPS och inte nån skit grej som man har felmarginal på flera hundra meter

En GPS ska tala om exakt vara man är och inte ungefär vars man är

Läste du ens vad jag skrev? A-GPS är bättre än GPS. Du har samma eller bättre precision än GPS och du får fix snabbare.

Och en GPS talar inte om exakt var du är. Som sagt, felmarginalen ligger på 50-10 meter. Det gäller alla civila GPS-enheter.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Det låter ju underbart i så fall!

Men har man en GPS för Bilen är det ju viktigt att den visar rätt så man inte kör fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Det låter ju underbart i så fall!

Men har man en GPS för Bilen är det ju viktigt att den visar rätt så man inte kör fel.

GPS-programvaran där använder lite häftiga algoritmer som gör att det verkar som om du har bättre precision. Exempelvis vet den ju att du måste vara på en väg, och att om du kört 90 hela tiden och inte kört vid någon avfart så är det inte troligt att du är på någon annan väg än den du var på tidigare. Dessutom räknar den lite på medelvärden och räknar lite på den hastigheten du har.

Sedan vet jag inte ifall det stämmer, men enligt min erfarenhet så brukar man få kontakt med fler satelliter när man åker i en bil, dvs att den rör sig snabbare än typ 30 km/h.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vad kommer det unger att kosta om man vill navigera med gps:en? Dvs om jag inte har något "surftilägg"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Vad kommer det unger att kosta om man vill navigera med gps:en? Dvs om jag inte har något "surftilägg"?

Har du tänkt köpa kartor och ha i minnet eller ladda från google?
Det första blir inte mycket data men tar på minnet och är potentiellt inaktuella kartor - det senare drar väldigt mycket data med är oftast hyfsat aktuellt (och kostar inget utöver data).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Betänk dock att iphone inte har någon riktig gps-mjukvara (och det kanske inte ens kommer någon, p.g.a. sdk-restriktioner), villket gör att hela funktionen för mig i princip känns bortkastad.

Program som sitter i gps-navigatorer är så sjukt mycket mer avancerade än en karta som ritar ut en blip baserat på gps-lokaliseringen, villket i princip är allt google maps kan göra. Som DrRotmos själv skrev, så görs det i en riktig navigeringsmjukvara konstanta beräknar med diverse algoritmer för felkorrigering osv, som är nödvändigt för någon som hellst bilnavigering.

Hoppas verkligen att t.ex. TomTom kommer överens med Apple, att de på något sätt ändå släpper in deras mjukvara.

Mer OnTopic dock: iphonen använder inte mer datatrafik än någon annan mobil så länge man inte kör något program som kräver uppkoppling. "Problemet" är dock att alla sådana program kopplar upp vid uppstart, t.ex. vädert, ituner, youtube... De kopplar upp och börjar ladda ner data så fort de startar, och det gör det altså lättare att av misstag börja tanka, och leder till högre kostnader om man inte har någon slags fast avgift för uppkopplingen.

Det är nog därför som Telia rekommenderar det. Läser man runt på forum så ser man att det är rätt vanligt, och många tror p.g.a. detta att iphonen bara av att idla kostar pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s.c.s.i: du menar så här:

säg vara Navigon som är påväg med mjukvara till iphone. har ju ryktas om tomtom med, dock har tomtom förnekat det, vilket ja inte tror navigon har..

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Betänk dock att iphone inte har någon riktig gps-mjukvara (och det kanske inte ens kommer någon, p.g.a. sdk-restriktioner), villket gör att hela funktionen för mig i princip känns bortkastad.

Program som sitter i gps-navigatorer är så sjukt mycket mer avancerade än en karta som ritar ut en blip baserat på gps-lokaliseringen, villket i princip är allt google maps kan göra. Som DrRotmos själv skrev, så görs det i en riktig navigeringsmjukvara konstanta beräknar med diverse algoritmer för felkorrigering osv, som är nödvändigt för någon som hellst bilnavigering.

Hoppas verkligen att t.ex. TomTom kommer överens med Apple, att de på något sätt ändå släpper in deras mjukvara.

Mer OnTopic dock: iphonen använder inte mer datatrafik än någon annan mobil så länge man inte kör något program som kräver uppkoppling. "Problemet" är dock att alla sådana program kopplar upp vid uppstart, t.ex. vädert, ituner, youtube... De kopplar upp och börjar ladda ner data så fort de startar, och det gör det altså lättare att av misstag börja tanka, och leder till högre kostnader om man inte har någon slags fast avgift för uppkopplingen.

Det är nog därför som Telia rekommenderar det. Läser man runt på forum så ser man att det är rätt vanligt, och många tror p.g.a. detta att iphonen bara av att idla kostar pengar.

Tack för ditt utförliga svar. Du verkar ha bra koll på läget. Vet du vad det är mer för funktioner än itunes, youtube och väder som kostar? Är dessa tjänster något jag kommer åt om jag ansluter min iPhone till mitt trådlös nät hemma? Vet du om iPhone har någon förmåga att ansluta till internet och uppdatera mjukvara automatisk?

Permalänk
Medlem

En iPhone är i princip helt designad för konstant uppkoppling.

Så jag skulle personligen aldrig våga köra den på ett abb med 15kr/mb. En knapptrycknig skulle kunna sluta på 800kr så kanske jag skulle våga om jag körde kontant men akta dig om du kör på ett abb.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
En iPhone är i princip helt designad för konstant uppkoppling.

Så jag skulle personligen aldrig våga köra den på ett abb med 15kr/mb. En knapptrycknig skulle kunna sluta på 800kr så kanske jag skulle våga om jag körde kontant men akta dig om du kör på ett abb.

Det handlar väl egentligen om att man har koll på det man gör idag. Inte så troligt att jag får en "wapräkning" på 800 kr om jag råkar på min iPhone att uppdatera till de senaste vädret. Däremot tror jag säkerligen att det kan bli dyrt i längd, med feltryckningar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
s.c.s.i: du menar så här:
http://www.gpskoll.se/wp-content/uploads/2008/06/iphone-sat-n...

säg vara Navigon som är påväg med mjukvara till iphone. har ju ryktas om tomtom med, dock har tomtom förnekat det, vilket ja inte tror navigon har..

Kommer att bli suveränt om Apple tillåter tredjeparts-navigeringsprogram, men det är ju som sagt väldigt osäkrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Tack för ditt utförliga svar. Du verkar ha bra koll på läget. Vet du vad det är mer för funktioner än itunes, youtube och väder som kostar? Är dessa tjänster något jag kommer åt om jag ansluter min iPhone till mitt trådlös nät hemma? Vet du om iPhone har någon förmåga att ansluta till internet och uppdatera mjukvara automatisk?

Om du är uppkopplad med wlan så används alltid denna uppkoppling i första hand. Alla dessa tjänster som jag räknade upp fungerar så klart via wlan, och förmodligen alla kommande som måste koppla upp mot internet.

Men det låter värre än det är. Om du råkar köra igång YouTube-applikationen, t.ex. så kommer den automatiskt att ladda in listan på de mest sidda klippen, och sådant.. iTunes laddar in de mest sålda skivorna, osv.. Det är inte direkt stora belopp det handlar om, utan några kronor på sin höjd.

Ser inte alls hur "en knapptryckning skulle kunna resultera i en räkning på 800 kronor", om man är medveden om vad gprs är för något, och att det kostar pengar.

Den kan inte uppdatera mjukvaran automatiskt trådlöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har inte telia 9 kr per dag gräns med? såvida man nu inte kör den me nå annan operatör.

s.c.s.i: hur skulle de begränsa menar du? vad jag vet ligger den stora begränsningen i att saker inte får köras i bakgrunden, men det drabbar ju inte ett gps program.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive