XPERIA X1 vs HTC Touch Pro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Så det är förvrängt när man inte håller med dig?
Jo det visar ju tecken på mognad
Vad jag själv har hört så ska xperia prestera snabbare.
Det får du tycka och tro vad du vill om.

Jag har inte tid nu, ska sova för att det är en jobbig dag imorgon. MEN jag kan ju iaf säga att Xperia har INTE en snabbare CPU som propagandasnubben sade. Samma klockfrekvens men Xperian använder ett äldre chipset och processor så om något så är den långsammare..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazzlY
X1 ägare här, och jag måste säga att det här antagligen är den segaste telefon jag någonsin använt.

Tidigare har jag haft P900, P910, P990, N95, N95 8GB, och en rad andra telefoner. Dock tar X1 fan priset i seghet. Ur kartongen kanske den håller måttet, om man endast använder sig av startskärmen. Som någon skrev tidigare är dessa paneler helt körda redan från början - antagligen den sämsta idén NÅGONSIN. Dock blir mobilen OLIDLIGT seg så fort man installerar ett fåtal program. Jag kör t.ex. PocketPlayer och Spb Diary utöver startskärmen - och det går i princip lika snabbt att koka kaffe, läsa ut bibeln och skriva sitt testamente - som att navigera sig runt i menyerna med dessa program igång/på standby.

Det *positiva* med telefonen är tangentbordet (qwerty!) och 3.5mm plugg, and that's it!
Jag ska försöka lämna tillbaka telefonhelvetet och köpa någon annan telefon, men mitt råd är att hålla sig BORTA från X1...!

Det där låter väldigt skumt. Jag har lätt 4 program igång samtidigt och märker inte av någon prestandaförlust alls.
Jag kör SPB shell
SPB time
Coreplayer
och min X1 är lika snabb som den är utan några program igång alls.

Det är ju iof så att en WM telefon inte passar alla, men det där låter väldigt skumt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Om man stänger av alla program och sedan kollar hur mycket minne den använder. hur mycket blir det då?

Det ex jag kollade på igår tog 75mb (på tomgång), vilket känns aningen förmycket.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

"I have 155 MB free after a soft reset and nothing extra loaded..."

Källa: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=435074&page=...

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag har inte tid nu, ska sova för att det är en jobbig dag imorgon. MEN jag kan ju iaf säga att Xperia har INTE en snabbare CPU som propagandasnubben sade. Samma klockfrekvens men Xperian använder ett äldre chipset och processor så om något så är den långsammare..

Så vitt jag vet använder båda sig av samma processor. dvs Qualcomm MSM7200.

Har bland annat kollat upp det hela med gsmarena.
Så om något är dem lika snabba.

Xperia har dock en mängd minne "undanlagt" åt grafikchipset och processorn.
Det är vad jag själv har hört.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

efter mycket vel fram och tillbaka, har jag omprioriterat och avbeställt min X1.
Detta för att ge utrymme för HTC Touch HD.

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
efter mycket vel fram och tillbaka, har jag omprioriterat och avbeställt min X1.
Detta för att ge utrymme för HTC Touch HD.

Hehe, Då är jag nog inte ensam om att göra en sådan sak.

Du vet inte när touch HD släpps ? Har inte kollat runt så mycket men det närmaste jag kommit är kvartal 4 vilket det är nu.

Googlade lite och hittade det här

HTC have announced the release date for their Touch HD smartphone. The Windows Mobile 6.1 Pro device, which has a 3.8-inch WVGA 800 x 480 touchscreen with haptic feedback, a 5-megapixel camera with autofocus and 3G HSDPA, will be available in Europe come November 6th.

Källa : http://www.slashgear.com/htc-touch-hd-release-date-is-novembe...

Visa signatur

hmm..

Permalänk
Medlem

Touch Pro har Qualcomm 7201A och Xperia har Qualcomm 7200.

Det är klart att HTC väljer ett äldre chipset när de gör en telefon till en konkurrent, vad tror du?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har också planer på någon av dessa telefoner. Har testat Touch Pro några dagar, och sitter just nu med en Xperia X1.
Spontant känns Touch Pro mycket snyggare, men X1:an mer lättanvänd eftersom den har fler fysiska knappar. Jag känner på mig att jag kommer sakna t ex OK-knapparna (både på fronten och på qwerty-tgb't) om jag väljer Touch Pro'n!

En annan irriterande sak med Touch Pro var det extra gränssnitt (TouchFlo 3D) som ibland är i vägen för det vanliga Windows-gränssnittet. En sak som irriterade mig var att när jag fällde ut qwerty-tangentbordet för att skriva in lösenordet till nätverket så kom TouchFlo-gränssnittet och lade sig framför lösenordsrutan! Samma sak på fler andra ställen... I övrigt är TouchFlo mycket snyggt och trevligt!

En av få hårdvaruskillnader som ingen nämner här är att mittenknappen på X1:ans front fungerar som scroll-platta, precis som på en laptop. Hur smidigt som helst att scrolla snabbt genom att bara dra fingret på plattan!

Förutom detta så skiljer telefonerna knappt någonting hårdvarumässigt, en stor skillnad är dock att X1:an saknar G-sensor. Den roterar alltså inte skärmen när du vrider telefonen till liggande läge. Förutom det går även G-sensorn att använda som vattenpass (när man kalibrerar sensorn syns två vattenpass i X och Y-led) och även som accelerometer i t ex bilen för att mäta hästkrafter osv (finns två program som är under utveckling för detta ändamål).

i övrigt saknar jag handskriftstolkningen på båda mobilerna (SE ska tydligen släppa detta i en uppdatering), Touch Pro'n har iallafall några fler inmatningsmöjligheter (t ex T9).

Än har jag inte bestämt mig... men det lutar åt Touch Pro. Tyvärr hade jag inte chansen att testa båda samtidigt, hoppas jag inte blir besviken om det blir HTC'n!!

Permalänk
Medlem

Det enda jag stör mig på är att mitt tgb är lite slappt men det är inte så på alla. Jag har fått intrycket av att det är bättre på de lite nyare

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Samma här. Skaffade en Xperia och tycker den är förjävla seg. Ska också byta till någon annan.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag fiskar upp en gammal tråd men den stämmer med vad jag har att välja på.
Känns lite som att välja mellan en X1 och Touch Pro är lite beroende på om man är "fanboy" eller inte.

Men för att ta upp 2 frågor som faktiskt är rätt relevanta för mobiltelefoner.
1. Om jag vill ha en telefon med bra ljud, vilken av dessa 2 ska jag välja?
2. Har läst att Bluetooth stödet på X1'an suger, att den tappar t.ex koppling mot headsets osv... stämmer det?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jaru, till alla älskare av HTC som jag själv har varit, nu har min andra htc dött, likadant för flera arbetskamrater allt låser sig sedan är det svart, telefonen reagerar inte på något så nu blir det till att testa Xperia istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Ursäkta att jag fiskar upp en gammal tråd men den stämmer med vad jag har att välja på.
Känns lite som att välja mellan en X1 och Touch Pro är lite beroende på om man är "fanboy" eller inte.

Men för att ta upp 2 frågor som faktiskt är rätt relevanta för mobiltelefoner.
1. Om jag vill ha en telefon med bra ljud, vilken av dessa 2 ska jag välja?
2. Har läst att Bluetooth stödet på X1'an suger, att den tappar t.ex koppling mot headsets osv... stämmer det?

Första versionen av firmwaren från förra året hade detta horribla problem, men är tack och lov botat (iaf till 99%) iom uppdatering 2 och 3 (som kom precis). Men som sagt, 100% är det fortfarande inte. Det händer fortfarande, om än sällan, att bluetooth är avstängt på morgonen när telefonen varit i viloläge under natten.

Panelerna tycker jag i många fall fungerar alldeles ypperligt, men jag är ingen mobilfreak, så mina krav kanske är lägre. Hämtade precis nya CNN-panelen och den var både blixtsnabb och överskådlig. Saknaden efter bra internationella nyheter är över, iaf för mig. Kör Mediapanelen, CNN och SPB. Alla är riktigt bra enligt min mening.

Telefonen har blivit bättre och bättre för var uppdatering.

Inbyggda högtalaren är usel. Min W710i låter 5000% bättre. Däremot är ljudkvalitén som telefonen skickar ut, via kabel, bluetooth eller annat, riktigt bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Om du ska ha en mobil med stor touchscreen - varför köper du inte en iPhone? Bäst gränssnitt och ÖVERLÄGSET bäst inmatningssystem i o m multi-touch.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Nu måste det vara en Windows Mobile telefon. Men valet är gjort, det blev en Xperia, nu återstår att se om jag kan bli kompis med den eller inte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >