Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, det går att göra allt du nämt ovan. TV kräver dock en adapter. Bara så du vet.

Vilken iphone pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Vilken iphone pratar du om?

3GS och framåt. Vilket OS som krävs vet jag inte. Har 4.2 nu men är rätt säker på att jag hade radio och video redan i tidigare version.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

3GS och framåt. Vilket OS som krävs vet jag inte. Har 4.2 nu men är rätt säker på att jag hade radio och video redan i tidigare version.

Vi pratar om den iPhonen som fanns när Nokia 5800 var ny, då var den lite utav en iPhonedödare faktiskt

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dumt att jämföra en 2 år gammal mellansegmentsmobil med de nyaste iphone (pris idag 1900:- vs 6000:-)
Någon iPhone-dödare blev väll aldrig 5800 men den sålde rätt bra och ägde ut den första iphonen på de flesta områdena. Även iphone 3g var sämre på flertalet punkter.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Vi pratar om den iPhonen som fanns när Nokia 5800 var ny...

Det framgår inte av inlägget jag svarade på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Roligt underrubrik på tråden; Iphonedödaren. Hur blev det med den saken egentligen?

Sorry, kunde inte låta bli.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det framgår inte av inlägget jag svarade på.

Vilket inlägg? Du skrev att underrubriken i denna tråd var komisk. Vilken mobil trodde du vi pratade om egentligen? Iphone 3G släpptes juli 2009, nokia 5800 november 2009. Personligen tycker jag det vore konstigt ifall vi pratade om Iphone 3GS då den inte ens fanns när rubriken till denna tråd skapades.

Permalänk
Skrivet av HMB:

Vilket inlägg? Du skrev att underrubriken i denna tråd var komisk. Vilken mobil trodde du vi pratade om egentligen? Iphone 3G släpptes juli 2009, nokia 5800 november 2009. Personligen tycker jag det vore konstigt ifall vi pratade om Iphone 3GS då den inte ens fanns när rubriken till denna tråd skapades.

Nu blandar du ihop åren lite. Nokia 5800 släpptes Q4 2008, fast något senare i Sverige.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Nu blandar du ihop åren lite. Nokia 5800 släpptes Q4 2008, fast något senare i Sverige.

Sant, den släpptes dock i finland i november 2008. Var själv där hos släkt och pillade på en

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Vilket inlägg? Du skrev att underrubriken i denna tråd var komisk. Vilken mobil trodde du vi pratade om egentligen? Iphone 3G släpptes juli 2009, nokia 5800 november 2009. Personligen tycker jag det vore konstigt ifall vi pratade om Iphone 3GS då den inte ens fanns när rubriken till denna tråd skapades.

Ditt inlägg nr: 2007.

Men Ok, jag tänkte inte på att Ni fortfarande levde i det förgångna. Jag ska låta Er nostalgiker vara ifred

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ditt inlägg nr: 2007.

Men Ok, jag tänkte inte på att Ni fortfarande levde i det förgångna. Jag ska låta Er nostalgiker vara ifred

Det var du som drog upp rubriken, inte vårt fel att du inte vet bättre

Permalänk
Medlem

Vill tippsa alla med 5800 eller annan nokia om detta spel: Ovi Store: SPORE Origins

Verkar vara gratis just nu, och det är rätt kul!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hur håller er telefon ihop i dagsläget?
Köpte min i augusti 2009. Har haft den i fickan tillsammans med nycklar och säkert har den farit i golvet ett par gånger. Den har fått sig en något repig skärm, även om det inte är något som direkt syns. Märkte vid ett tillfälle att någon form av packning/isolering vid långsidorna av telefonen (mellan skärmplasten och själva skalet) åkt ut och vid något tillfälle har jag annat fuktbubblor mellan skräm och den genomskinliga plasten.

Ibland är telefonen seg att starta och fastnar när telefonen lyser upp (vitt) och jag måste boota om. Ibland är det några inställningar för anslutningspunkter och e-post som har försvunnit och telefonen upplevs som rätt seg och kameran fungerar fortfarande dugligt vid bra ljusförhållanden.

Om jag aldrig har uppgraderat någon mjukvara etc. eller engagerat mig i sånt. Är det värt att göra det för att kanske fräscha upp telefonen och ge den ett längre liv rent funktionellt? Om ja, var/hur gör jag sånt? Länka gärna :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hur håller er telefon ihop i dagsläget?
Köpte min i augusti 2009. Har haft den i fickan tillsammans med nycklar och säkert har den farit i golvet ett par gånger. Den har fått sig en något repig skärm, även om det inte är något som direkt syns. Märkte vid ett tillfälle att någon form av packning/isolering vid långsidorna av telefonen (mellan skärmplasten och själva skalet) åkt ut och vid något tillfälle har jag annat fuktbubblor mellan skräm och den genomskinliga plasten.

Ibland är telefonen seg att starta och fastnar när telefonen lyser upp (vitt) och jag måste boota om. Ibland är det några inställningar för anslutningspunkter och e-post som har försvunnit och telefonen upplevs som rätt seg och kameran fungerar fortfarande dugligt vid bra ljusförhållanden.

Om jag aldrig har uppgraderat någon mjukvara etc. eller engagerat mig i sånt. Är det värt att göra det för att kanske fräscha upp telefonen och ge den ett längre liv rent funktionellt? Om ja, var/hur gör jag sånt? Länka gärna :).

Min höll väldigt bra, enda som slets var digitizern som blev repad, men jag hade inget skydd på den samt mobilen i fickan hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft den inne på service för streckpåskärmenproblemet men har annars hållit bra sen jag köpte den våren 2009. Skärmen har n ljusgul fläck och kanterna är i princip sönderslagna men den håller och nu väntar jag bara på nya firmwaren!

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hur håller er telefon ihop i dagsläget?
Köpte min i augusti 2009. Har haft den i fickan tillsammans med nycklar och säkert har den farit i golvet ett par gånger. Den har fått sig en något repig skärm, även om det inte är något som direkt syns. Märkte vid ett tillfälle att någon form av packning/isolering vid långsidorna av telefonen (mellan skärmplasten och själva skalet) åkt ut och vid något tillfälle har jag annat fuktbubblor mellan skräm och den genomskinliga plasten.

Ibland är telefonen seg att starta och fastnar när telefonen lyser upp (vitt) och jag måste boota om. Ibland är det några inställningar för anslutningspunkter och e-post som har försvunnit och telefonen upplevs som rätt seg och kameran fungerar fortfarande dugligt vid bra ljusförhållanden.

Om jag aldrig har uppgraderat någon mjukvara etc. eller engagerat mig i sånt. Är det värt att göra det för att kanske fräscha upp telefonen och ge den ett längre liv rent funktionellt? Om ja, var/hur gör jag sånt? Länka gärna :).

Du bör verkligen uppdatera telefonen! Den blir som en helt annan telefon, de har lagt till väldigt många funktioner och gjort den snabbare sedan 2009. Dessutom får du helt gratis GPS-navigering med OVI maps, något som jag inte tror du har nu om din mobil inte är uppdaterad på över ett år. Uppdatera gör du via OVI suite, bara att googla.

För övrigt har jag haft min sedan maj 2009, den har fungerat i princip problemfritt under denna tid, och då har jag inte direkt varit försiktig med den. Att den ibland frös vid uppstart har löst sig med uppdateringar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Hur funkar GPS:en i era telefoner? Sedan, tja, ganska många månader så har min strejkat totalt. Den fullkomligen vägrar få satelitkontakt. När den var sprillans ny så var det en likande situation, nästan omöjligt att få kontakt, men efter någon uppdatering blev det klart bättre. Därefter en nyckfull period, och nu, inte alls. Jag misstänker ju att det är något knas i telefonen, men har inte orkat göra något åt det.

GPS, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

GPS, någon?

Fungerar bra med min 5800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxer19:

Fungerar bra med min 5800.

Hmm. Jo, jag greppar väl efter halmstrån egentligen. Har inte sett någonstans att folk gnäller på att den funkar dåligt, så det lär väl vara ett hårdvarufel i min telefon.

Permalänk
Medlem

Polaren hade samma problem med sin.. Tror det löste sig efter nån uppdatering. Men jag antar att du redan har senaste mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Polaren hade samma problem med sin.. Tror det löste sig efter nån uppdatering. Men jag antar att du redan har senaste mjukvaran?

Japp, jag har den senaste. Men, nu när jag har lärt mig googla (självlärd) så hittade jag, vad som verkar vara, en lösning på problemet.

Inställningar>Telefon>Programinställningar>Positionering>Positioneringsmetoder. Välj bort "Nätbaserad".

Har inte hårdtestat precis, men nu fick telefonen satellitkontakt på några sekunder istället för 45 minuter. Verkar ju mer än lovande.

Permalänk

Nu har det uppstått problem.
Ibland kan jag inte svara på grön knapp eller touchikonen.
Inte riinga, varken med grön knapp eller touchikon.
Ett brusande ljud hörs när man väl kan svara.

Allt annat funkar som det ska.

Nån som vart med om nåt liknande?
Vad ska jag göra?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick precis den till min 5230 och det var ganska stor förbättring på webbläsaren kan jag säga hastighetsmässigt iaf för mig. Så nu kommer jag sluta använda opera mobile. Sen var det lite prestandaförbättringar här och var.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Hur håller er telefon ihop i dagsläget?
Köpte min i augusti 2009. Har haft den i fickan tillsammans med nycklar och säkert har den farit i golvet ett par gånger. Den har fått sig en något repig skärm, även om det inte är något som direkt syns. Märkte vid ett tillfälle att någon form av packning/isolering vid långsidorna av telefonen (mellan skärmplasten och själva skalet) åkt ut och vid något tillfälle har jag annat fuktbubblor mellan skräm och den genomskinliga plasten.

Ibland är telefonen seg att starta och fastnar när telefonen lyser upp (vitt) och jag måste boota om. Ibland är det några inställningar för anslutningspunkter och e-post som har försvunnit och telefonen upplevs som rätt seg och kameran fungerar fortfarande dugligt vid bra ljusförhållanden.

Om jag aldrig har uppgraderat någon mjukvara etc. eller engagerat mig i sånt. Är det värt att göra det för att kanske fräscha upp telefonen och ge den ett längre liv rent funktionellt? Om ja, var/hur gör jag sånt? Länka gärna :).

Min flickvän har faktiskt kvar sin 5800. Jag däremot har hunnit byta ett par gånger o kör med en iPhone 4 nu. Har lite svårt o förstå att jag en gång i tiden använde en 5800

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Min flickvän har faktiskt kvar sin 5800. Jag däremot har hunnit byta ett par gånger o kör med en iPhone 4 nu. Har lite svårt o förstå att jag en gång i tiden använde en 5800

Vilken tur din flickvän har då som har 5800 som lanserades 2008 och fortfarande får uppdateringar. Det kunde ju varit så illa att hon haft en iPhone 3G som också kom 2008, då hade hon inte fått några fler uppdateringar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Hedersmedlem

lol, nu ska vi inte göra om tråden till fanboy war
kul att folk fortfarande använder 5800!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Min flickvän har faktiskt kvar sin 5800. Jag däremot har hunnit byta ett par gånger o kör med en iPhone 4 nu. Har lite svårt o förstå att jag en gång i tiden använde en 5800

Jag gav nyligen bort min 5800 till en bättre behövande. Den låg ändå och samlade damm efter att jag skaffade mig en Samsung Nexus S. Helnöjd med bytet :). 5800 var fullt funktionell efter att ha uppdaterat lite.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

det ska bli kul o se hur Nokias wp7 lurar kommer att prestera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

det ska bli kul o se hur Nokias wp7 lurar kommer att prestera!

Det finns en video ute där dom visar en(antar att de släpper mer än en) av dom iaf och den är likadan som Nokia n9 förutom några få knappar till utseendet och hårdvaran i övrigt tror jag inte de nämner dock

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb