GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidd3n
jag hade samma problem men jag la in denna rad i LaunchGTAIV.exe

-windowed -texturequality=2 -renderquality=4 -detailquality=99 -viewdistance=99 -width=1680 -height=1050

Det flyter på fint nu har dock inga fps uppgifter men duger för mig att spela i

Hittade också detta s.k "knep" och jag får 16 fps med 22 som max ingame. Jag har för övrigt bättre processor än vad du har, c2d i 3,5 ghz.

Antingen är du full av skit eller så är något väldigt ologiskt.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
dock saknar jag kantutjämning inget som egentligen behövs.

Render Quality = AA

Så vitt jag vet. så vad är allt snack om att det inte finns? lol

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sazmo123boy
Hittade också detta s.k "knep" och jag får 16 fps med 22 som max ingame. Jag har för övrigt bättre processor än vad du har, c2d i 3,5 ghz.

Antingen är du full av skit eller så är något väldigt ologiskt.

ska ta reda på min FPS i spelet och se vad det ligger på.
återkommer med info

EDIT: ligger visst bara mellan 20-25FPS

Visa signatur

[ASUS M4A89GTD PRO][AMD Phenom II X6 1090T @ 3.2GHZ][Corsair TX750w][ASUS R9 290x DirectCU II][16GB Corsair XMS3 @ 1600MHZ][Win7 64-bit] GamersGate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Render Quality = AA

Så vitt jag vet. så vad är allt snack om att det inte finns? lol

Det är väl snarare texturfiltrerings metoder som Bilinear, Trilinear och Anisotropic etc som är de olika Render Qualityna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag kan fortfarande inte hålla med om det där. Jag slängde upp task manager på en skärm bredvid och inomhus i "hemmet" så låg det på 30-40% men utomhus på en hetsig jakt Algonquin var det 70-80%.
Vad är det för processor och OS du kör på? Eftersom signaturen inte är den rätt ivf.

Datorn i signaturen är den jag har själv. Den datorn jag testade GTA IV på (efter att det var ospelbart på min egen) är en kompis Q6600 med 4 GB ddr2 och en 8800gts om jag inte minns fel. Han använder Vista 64-bit på den datorn.

Permalänk
Medlem

Mjaha, nu har mitt ljud börjat jävlas också. Knastrar så förbannat... :/

Visa signatur

i5 2500K @ 4.5 med H80 - Asus P8Z68-V LX - 8 GB G.Skill Ripjaws 1600 - MSi HD 6970 Lightning - G.Skill Phoenix Pro 120GB + 2 * 500GB Maxtor Sata2 - Fractal Design Core 3000 - Corsair GS 700W - Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

vad ska man med pengar till? Är det som jag inte kommit så långt in i spelet eller finns det mer saker att göra i San Andreas? Köpa hus, köra taxi osv osv.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
vad ska man med pengar till? Är det som jag inte kommit så långt in i spelet eller finns det mer saker att göra i San Andreas? Köpa hus, köra taxi osv osv.

Detta är GTA IV, inte GTA: San Andreas. Men ja, det går o t.ex. köra taxi, bränna pengar på t.ex. resturanger, alkohol, bowling, darts, osv.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Detta är GTA IV, inte GTA: San Andreas. Men ja, det går o t.ex. köra taxi, bränna pengar på t.ex. resturanger, alkohol, bowling, darts, osv.

Att det är GTA IV och inte GTA San andreas har jag lyckats lista ut själv faktiskt.

Har kommit så långt att jag spelat bowling o biljard o gått på show o så.
Är det meningen att det ska vara GTA III sen GTA IV? Det är som GTA III med bättre grafik o så typ. vad jag sett än så länge. Finns det hidden packade o sånt?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidd3n
jag hade samma problem men jag la in denna rad i LaunchGTAIV.exe

-windowed -texturequality=2 -renderquality=4 -detailquality=99 -viewdistance=99 -width=1680 -height=1050

Det flyter på fint nu har dock inga fps uppgifter men duger för mig att spela i

Det funkar inte, eller jag fick det att fungera ändrade mipmap och andra inställningar fram och tillbaka så funkade det till slut...

Fast stänger jag av och startar igen så är samma problem, sätter jag allt på default i CCC ,har mipmap på quality och startar med genvägen som du skrev så är det fortfarande svart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Den sämsta recensionen jag läst.

Det är aftonbladet vi pratar om. Vad hade du förväntat dig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
vad ska man med pengar till? Är det som jag inte kommit så långt in i spelet eller finns det mer saker att göra i San Andreas? Köpa hus, köra taxi osv osv.

Reagerade jag också på. Får hur mycket pengar som helst, men det finns ju inget att spendera det på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är riktigt bra men vet inte om det håller lika länge som de andra spelen, man kan alltid köra vigilante eller köpa lite vapen o leka o sånt. Och det är roligt att det är svårt att få tag på vapen, i IV har man alltid minst pistol iaf. Man blir ju inte av med dom när man blir dödad..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Finns det hidden packade o sånt?

Finns "gömda duvor" att skjua, fungerar på samma sätt.
Men annars väldigt glest med småfunktioner som funnits tidigare.
Inget bilmoddade, väldigt klent med "acessories" till karaktären.
Finns så mycket mer de kunde lagt till i spelet som funnits i tidigare versioner.
Man kan inte ens koppla trailer till en lastbil.. pff, kunde man tillochmed i gta2!
De har lagt mycket energi på att göra staden levande, och det har dom lyckats bra med. Men spelarmöjligheterna har blivit lidande.

Men back to topic, så har jag inte lyckats komma över 40 fps på benchmark.
Kör med Radeon 4870 PCS+ 1GB. AMD 64 x2 5600+.
Men det är tydligt som tidigare sagts att det äter CPU. Testade för skojs skull att klocka ner grafikkortet till 500Mhz från 900Mhz, det skiljde bara 0.5 fps.
När jag däremot klockade cpu'n med 7% så ökade FPS med cirka 8 average. Då fick jag följande:

Statistics
Average FPS: 39.75
Duration: 37.11 sec
CPU Usage: 96%
System memory usage: 62%
Video memory usage: 29%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Low
Render Quality: Low
View Distance: 3
Detail Distance: 3

Hardware
Microsoft® Windows Vista" Ultimate
Service Pack 1
Video Adapter: ATI Radeon HD 4800 Series
Video Driver version: 7.14.10.630
Audio Adapter: Speakers (2- Creative SB Audigy)
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Att det är GTA IV och inte GTA San andreas har jag lyckats lista ut själv faktiskt.

Duktig pojke. Du skrev liksom "... finns det mer saker att göra i San Andreas?". Inte "...finns det mer saker att göra som i San Andreas?".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Finns det hidden packade o sånt?

Det finns 200 duvor utspridda över hela stan som du ska döda, dom kallas för flying rats och lyser rött runt sig så som tappade vapen gör.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

På Fragzone spekulerade några i att det är antipiracy-kod som gör spelet så sjukt krävande...
Läs diskussionen till nyheten här
http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=29659

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Duktig pojke. Du skrev liksom "... finns det mer saker att göra i San Andreas?". Inte "...finns det mer saker att göra som i San Andreas?".

jag frågade om det fanns mer saker att göra i san andreas? vad är problemet? Hade jag menat SOM i san andreas hade jag sagt det..

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

FAN vad lack jag blir på GTAs AUTO grafikinställningar, jag har c2d 8600@ 4,2ghz , 2st 8800 GTS (256mbversionen) i SLI och kan inte höja grafiken då spelet enbart verkar bry sig om hur mycket grafikminne man har.. får köra på 1024x768 o resten på LOW.. dessutom har jag en laptop med en c2d 2,40ghz samt ett 8600GTM ..där kkan jag höja hur mycket som helst! bara det att datorn inte klarar av det men det går höja.. nån som vet något knep? vill inte spela med allt på LOW då jag vet att datorn klarar bättre

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
jag frågade om det fanns mer saker att göra i san andreas? vad är problemet? Hade jag menat SOM i san andreas hade jag sagt det..

Tråden handlar ju dock om GTA4 och du frågar vad som går att göra i San Andreas så det kan vara svårt att veta vad du menar. För att svara på frågan så går det köpa hus i San Andreas och det går även i Vice City. I GTA4 går det däremot inte att köpa några hus utan du får automatiskt tillgång till nya hus vid olika delar av spelet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dutchmen
Som jag (och andra) har sagt tidigare i denna tråd är spelet väldigt CPU-beroende. Sedan heter det Crossfire till ATi och SLI till nVidia. En sista sak är också att SLI och Crossfire inte stödjs än...

Så pigg var jag visst. Dock ska både SLI och Crossfire stödjas efter senaste drivers från nVidia, Crossfire ska fungera från början (enligt http://www.rockstargames.com/support/gta4pc/docs/GTAIV%20Grap... )

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joejjeman
FAN vad lack jag blir på GTAs AUTO grafikinställningar, jag har c2d 8600@ 4,2ghz , 2st 8800 GTS (256mbversionen) i SLI och kan inte höja grafiken då spelet enbart verkar bry sig om hur mycket grafikminne man har.. får köra på 1024x768 o resten på LOW.. dessutom har jag en laptop med en c2d 2,40ghz samt ett 8600GTM ..där kkan jag höja hur mycket som helst! bara det att datorn inte klarar av det men det går höja.. nån som vet något knep? vill inte spela med allt på LOW då jag vet att datorn klarar bättre

Gör en fil som heter commandline.txt i samma mapp som du har GTAIV.exe och launchern.

Skriv:

-norestrictions

i textfilen, spara filen och starta spelet. Nu skall du kunna välja fritt bland inställningarna.

Du skulle nog kunna testa -nomemrestrict också (se nedan).

------------

Andra "kända" parametrar är:

Tools:

-benchmark: Runs the benchmark tool and immediately exits game.

-help: Display list of all command line options

Graphics:

-renderquality: Set the render quality of the game. (0-4)

-shadowdensity: Set the shadow density of the game. (0-16)

-texturequality: Set the texture quality of the game. (0-2)

-viewdistance: Set the view distance of the game (0-99)

-detailquality: Set the detail quality of the game. (0-99)

-novblank: Disable wait for vblank (No Vsync)

-norestrictions: Do not limit graphics settings

-width: Set width of main render window (default is 800)

-height: Set height of main render window (default is 600)

-safemode: Run the graphics in the lowest setting possible

-frameLimit: Limit frame to interval of refresh rate
(ex If refreshrate is 60HZ –frameLimit 1 = Locks down to 60HZ)

-refreshrate: Set the refresh rate of main render window
– Warning - Monitor must support (ex. –refreshrate 60)

-fullscreen: Force fullscreen mode

-windowed: Force windowed mode

-availablevidmem: Set amount of physical Video Memory(ex.–availablevidmem 0.9)

-percentvidmem: Percentage of video memory to make available to GTA

Audio:

-fullspecaudio: Force high-end CPU audio footprint

-minspecaudio: Force low-end CPU audio footprint

System:

-noprecache: Disable precache of resources

-nomemrestrict: Disable memory restrictions

M.v.h.

Henkka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tråden handlar ju dock om GTA4 och du frågar vad som går att göra i San Andreas så det kan vara svårt att veta vad du menar. För att svara på frågan så går det köpa hus i San Andreas och det går även i Vice City. I GTA4 går det däremot inte att köpa några hus utan du får automatiskt tillgång till nya hus vid olika delar av spelet.

Jag missade ett ord som gör att ingen fattar vad jag snackar om. klart jag snackar om GTA IV annars hade jag inte postat i denna tråden. istället för

Är det som jag inte kommit så långt in i spelet eller finns det mer saker att göra i San Andreas? Köpa hus, köra taxi osv osv.

så ska det vara:

vad ska man med pengar till? Är det som jag inte kommit så långt in i spelet eller finns det mer saker att göra i San Andreas ÄN I GTA IV? Köpa hus, köra taxi osv osv.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Jag missade ett ord som gör att ingen fattar vad jag snackar om. klart jag snackar om GTA IV annars hade jag inte postat i denna tråden.

Well, därför finns "Förhandsgranska"- och "Ändra"-knapparna

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Well, därför finns "Förhandsgranska"- och "Ändra"-knapparna

det har jag inte tid med när jag spelar

Kunde iallafall lägga ner timmar på att skaffa pengar för att köpa hus o fylla garagen med bra bilar. Liten besvikelse för GTA IV

Om GTA V blir exklusivt för ps3 pga skivorna inte kan rymma så mycket till xbox, kan det inte komma det inte till pc då tror ni?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Är det bara jag som missat nått eller måste man styra kameran manuellt när kan kör bilarna? *trött*

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightFlash
Är det bara jag som missat nått eller måste man styra kameran manuellt när kan kör bilarna? *trött*

jag tror det

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Sådär!

Gick från: (Officiela CCC 8.11)

Average FPS: 41.57
Duration: 37.39 sec
CPU Usage: 84%
System memory usage: 89%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: High
View Distance: 30
Detail Distance: 50

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3, v.3300
Video Adapter: ATI Radeon HD 4870 X2
Video Driver version: 6.14.10.6879
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel E8600@4600 (10x460) Processor

File ID: Benchmark.cli

Till: (beta CCC 8.12)

Average FPS: 50.67
Duration: 35.46 sec
CPU Usage: 81%
System memory usage: 71%
Video memory usage: 94%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: High
View Distance: 30
Detail Distance: 50

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3, v.3300
Video Adapter: ATI Radeon HD 4870 X2
Video Driver version: 6.14.10.6891
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel E8600@4600 (10x460) Processor

File ID: benchmark.cli

Än så länge är ja relativt nöjd

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Sådär!

Gick från: (Officiela CCC 8.11)

[resultat[

Till: (beta CCC 8.12)

[bättre resultat]

Än så länge är ja relativt nöjd

upplevde samma phenomen hoppas de officiella blir ännu bättre!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Sådär!

Gick från: (Officiela CCC 8.11)

Average FPS: 41.57
Duration: 37.39 sec
CPU Usage: 84%
System memory usage: 89%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: High
View Distance: 30
Detail Distance: 50

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3, v.3300
Video Adapter: ATI Radeon HD 4870 X2
Video Driver version: 6.14.10.6879
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel Pentium III Xeon processor

File ID: Benchmark.cli

Till: (beta CCC 8.12)

Average FPS: 50.67
Duration: 35.46 sec
CPU Usage: 81%
System memory usage: 71%
Video memory usage: 94%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1200 (60 Hz)
Texture Quality: High
Render Quality: High
View Distance: 30
Detail Distance: 50

Hardware
Microsoft Windows XP Professional
Service Pack 3, v.3300
Video Adapter: ATI Radeon HD 4870 X2
Video Driver version: 6.14.10.6891
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel Pentium III Xeon processor

File ID: benchmark.cli

Än så länge är ja relativt nöjd

WTF!? Jag har bättre CPU än vad du har (eller?) och hos mig rålaggar det oftast. Nu när jag kom längre in har det dock blivit mindre lagg, men ändå! Jag får säkerligen bara 5-15 fps. Om du får sådär bra fps tack vare grafikkortet, så ska jag bannemig ha ett sådant

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.