Datorbutiken.com återuppstår

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopperstop
Att vara bakåt strävare o sura hjälper inte den nya ägaren o komma igång.
(Han har inget med det gamla ouppklarade o göra.. )

Tycker vi borde hjälpa till genom att få butiken o fungera.. (Ja tänker handla där..trotts förlust tidigare..)

För DataButiken behövs för bättre jämnvikt i utbudet o priser i Sverige.. O Komplett.se får inte bli för dominant utan behöver en som hjälper till i konkurrensen .. Det tjänar vi kunder på stort
Så ja ser fram emot ett nyöppnade..

Jo vi behöver konkurrensen.
För utöver komplett och inet så har vi bara... dustin home, webhallen, netonnet, microstore, inwarehouse, ClickOK, Butik it, B ray, TBH.se som exempel.
Finns bättre och sämre sidor där ute.
Det är en tuff marknad vilket både netsuperstore och Shoppingsajterna Svenska AB har fått uppleva.

Sen antar jag att du skrev fel och menade datorbutiken för http://www.databutiken.se/ verkar fungera bra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

YES! Med ett leende på läpparna såg jag detta. Gillar faktiskt Datorbutiken mer än övriga handlare. Men smaken är ju som baken. Hoppas de får igång skiten fort. Dock så borde de byta logga och typ lägga in nåt i namnet som "Nya Datorbutiken.com eller så

Hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Bra att de startar upp igen med lite kunkrens, så det inte slutar med en butik kvar i sverige..Såsom det ser ut som ica kommer att göra...Alla har samma mat på matlistan vecka efter vecka.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Detta var då oväntat måste jag säga.

Jag tycker det var väntat, jag. Varumärket är ju förmodligen värt riktigt mycket. Butiken är välkänd och har sålt för väldigt mycket och haft väldigt många kunder i ett decennium. Konkursen visade ju att det fanns massor av kunder som missat helt att de hade problem och gladeligen förskottsbetalade trots att många vittnade om att det var svårt att få varor.

Rimligen finns det då tusentals kunder som helt kommer att missa att de gått i konkurs och bytt ägare och kommer lyckligt ovetande beställa därifrån de kommande åren.

Permalänk

Härligt!

Alltid föredragit DB för deras låga priser. Undrar om man får behålla sina bonuspoäng som man sparat ihop?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Bra att de startar upp igen med lite kunkrens, så det inte slutar med en butik kvar i sverige..Såsom det ser ut som ica kommer att göra...Alla har samma mat på matlistan vecka efter vecka.....

Ja, en butik mindre gör verkligen stor skillnad i ett land med ett par tusen datorbutiker. Doh

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Vad är det för bra med detta? En sunk-butik som uppstår med samma namn?
Redo att blåsa några kunder igen...

Hur ska de kunna konkurrera med t.ex. Inet och Dustin. Från de butikerna får man lagervaror dagen efter även om man beställer t.ex. kl 15 på eftermiddagen...

Permalänk
Medlem

oj dom hade inte liten fet skuld när dom konka..

Datorbutiken har skulder
på nästan 70 miljoner

2008-11-28 13:26 STAFFANSTORP/MALMÖ
Datorbutiken.com har skulder på sammanlagt 69 miljoner kronor till banken, underleverantörer och privatpersoner. Konkursförvaltaren värderar tillgångarna till 15 miljoner.

http://skanskan.se/article/20081128/NYHETER/417736/1057/*/STA...

Permalänk
Medlem

gamla ägarna/butiken tog 5k av "mina" pengar som jag aldrig kommer återse, stor chans att jag som gammal kund någonsin handlar av datorbutiken igen, skulle inte tro det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1and2
gamla ägarna/butiken tog 5k av "mina" pengar som jag aldrig kommer återse, stor chans att jag som gammal kund någonsin handlar av datorbutiken igen, skulle inte tro det...

Det är inte samma bolag!
Datorbutiken.com är butiken.
Det är Shoppingsajterna du ska vara sur på.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fan va härligt att höra, även om jag sällan handlar från Datorbutiken så är de alltid skönt att veta att dom finns, och nu kanske ja kommer få använda mina bonuspoäng också

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vad är det för bra med detta? En sunk-butik som uppstår med samma namn?
Redo att blåsa några kunder igen...

Hur ska de kunna konkurrera med t.ex. Inet och Dustin. Från de butikerna får man lagervaror dagen efter även om man beställer t.ex. kl 15 på eftermiddagen...

Tror du missuppfattar det hela, nya ägaren har bara köpt NAMNET. Alltså, nya DB och gamla DB har i stora drag inget gemensamt, förutom namnet. Så hur du kan kalla en butik som inte har öppnat ens för en sunk-butik förstår jag inte. :/ Jag tror det inte blir några problem. Bara de har rätt priser så är de med i matchen. Jadu, det beror ju helt på fraktfirman, inte precis DB som åker ut själva. Har de något på lager som kanske Du beställer, så tar det nog ungefär samma tid som det tar för Inet eller någon annan datorbutik att skicka hem varan till dig.

Ge nya affären en chans, alla företag har ju varit smått från början. (Som någon har sagt tidigare än mig här).

Lycka till nya DB!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Vad heter bolaget bakom nu då?

Permalänk
Medlem

Det blir en fin start på julen detta ju

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Får kunderna som gick miste om pengar tillbaka pengarna? och hoppas att det inte är JME som tagit över ratten

varför kommentera när du helt uppenbart absolut inte läst artikeln!!!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag önskar nya db lycka till Hoppas det går bra och hoppas det blir en bra butik.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kul att höra.

Ett tips till nya db är att skippa det här med förskottsbetalning och bara köra med kort, postförskott och faktura. Alltså betalningssätt som garanterar kunden pengarna tillbaks (eller möjligheten att slippa betala) vid ev. tråkigheter med företaget. De flesta som läser på det här forumet gör väl inte misstaget (som bl a jag gjorde, det löste sig dock) att betala i förskott men det finns ju fler människor därute.

Men för övrigt önskar jag lycka till och kom ihåg att konkurrens slipar vapnen.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det många som gillar att förskottsbetala och då måste de ju erbjuda den möjligen. Sedan tycker jag personligen att om man väljer att förskottsbetala uppåt femsiffriga belopp för att spara en 50-lapp på postförskottet så kan man skylla sig själv. Speciellt när det finns tydliga tecken på att butiken i fråga har problem. Snålheten bedrar visheten sägs det...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk

Heh, datorbutikens konkurs lockade verkligen fram hundratals "skyll er själva" rövhål. Ser ingen anlednin att rubba salt i såren själv men vet att det är populärt, det enda man kan göra är att lära av katastrofen. Antalet individer som lusläser datorsidor och därför hade koll på läget är för övrigt litet det var ju inte direkt skyltat på aftonbladet.

Själv skulle jag nog ha svårt för att handla av datorbutiken då namnet numera väcker obehag. Argumentet att stödja nya butiker har för övrigt nackdelen att man då inte stödjer de redan existerande som i dessa tider förmodligen har det svårt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hoppas det blir bra... låter ju på folk som att dom är tveksamma till detta dock.

Bara dom har samma billiga priser som förut så tar jag risken och beställer nytt grafikkort ._.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Fan va härligt att höra, även om jag sällan handlar från Datorbutiken så är de alltid skönt att veta att dom finns, och nu kanske ja kommer få använda mina bonuspoäng också

Det "nya" bolaget har inga som helst skyldigheter mot dig som kund (och kommer hävda detta). Ev. bonus poäng och beställda varor är borta - som vinden.

Precis som pizzerian runt hörnet inte behöver betala tillbaka skulder när farbror nummer 7 i raden tagit över företaget, och skapat sitt nya egna företag.

Är det ett AB behöver inte ens den gamle ägaren bry sig om skulderna.

Det är lätt att får sin byk tvättad, när man inte ens själv behöver tvätta den.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Om den nya ägare gör precis som den gamla så går det väll i konkurs igen?

Vore vettigare att lära sig av misstagen (oavsett vems) och underviker att det händer igen?

Permalänk

Gott! Gillade Datorbutiken.com så kommer garanterat gilla det nya också...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Geeks
Mediasäljare

Riktigt Nice:D! GO DATORBUTIKEN!

Permalänk
Avstängd

Ni som hurrar så mycket, är det för att ni gillar varumärket så starkt?
Det är ju en NY internetbutik med ett gammalt namn.

Btw. Jag har handlat för många tusen från gammla DB, jag fick aldrig ngt godis. Vad var kraven?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Kommer dom öppna sitt lager i Staffanstorp igen? hade var skukt bra då jag bor på 5 mins gång avstånd

Permalänk
Medlem

hade varit trevligt med lager i staffanstorp igen, sålänge man kan hämta där e dom prio för mig

har dock en känsla av att det inte bli så.
någon som vet?

Visa signatur

*Intel C2D E8400 @ 3Ghz* *Orginalkylning* *Gigabyte GA-EP35-DS4* *corsair xms2 2x2gb PC2-6400 800MHz 5-5-5-18* *Gigabyte Radeon HD4850* *seagate Barracuda 7200.10 400gb* *Antec Sonata+ 550*

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med läsförståelsen hos sweclockers medlemmar egentligen?

Men jag får ta tillfället i akt och önska Niklas lycka till, hoppas han kan återuppliva db till vad det var under sin storhetstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Fan va roligt.. Gött med lite konkurrens för att sänka priserna på komponenter. Tyckte nämligen att kompletts priser är i högsta laget sedan datorbutiken slog igen.

Har troligen mer med att kronan försvagats mot dollarna.
Ser att alla delar till min nya dator jag var på väg att köpa för någon vecka senan har gott upp med över 10% i pris bara för att jag ville vänta på ny AMD CPU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
De planerar dessutom att starta upp redan innan årskiftet? Är mkt skeptisk till att det är en bra idé.

Det låter väl som att de vill vara igång inför julhandeln och mellandagsrean. Är nog ganska mycket pengar som omsätts där så i sak är det väl en god idé.

Sen kan man alltid diskutera om det är så värst genomtänkt att starta om så snabbt och att dessutom bibehålla namnet Datorbutiken. Visst, det är nya ägare som inte kan ta ansvar för de gamla kunderna men tar man över ett varumärke så gör man väl det för att det representerar något. Ett inarbetat namn som alla känner till. I det läget lär det inte vara gynnsamt att gamla kunder blev blåsta på pengar av "gamla" Datorbutiken.

Inte för att jag kommer att våga handla där men det är i vart fall bra med konkurrens. Så som priserna har gått upp det senaste halvåret är det ju rent sjukt, även om en del beror på dollarkursen...