Ny Helikopter Simulator ute för den som är intresserad

Permalänk
Medlem

Ny Helikopter Simulator ute för den som är intresserad

Spelet heter Black Shark, av digital combat solutions.
Köpte det innan idag men jisses vad svårt det är. Det är Lock On: Modern Air combats efterföljare om nån kommer ihåg det.

http://www.youtube.com/watch?v=RZjSI021j-c

Hur får man in ett youtube klipp här egentligen?

www.digitalcombatsimulator.com/

Hoppas nån mer här gillar det så kanske vi kan lira multi (när vi fått kläm på det)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

ere värt o köra utan joystick o sånt? Verkar ju onekligen ballt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
ere värt o köra utan joystick o sånt? Verkar ju onekligen ballt!

Nja..utan joystick vet jag inte....Blir väl ungefär som att köra en lastbil med mopedmotor.

Som sagt så är det Hardcore simulator. Det finns dock ett "arcade" mode man kan köra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adelante666
ere värt o köra utan joystick o sånt? Verkar ju onekligen ballt!

Är väl som t.ex. Microsoft Flight Simulator? Fungerar helt ok att använda mus + t-bord... men blir perfekt med en joystick av mer avancerad modell.

Själv har jag Saitek X52 Pro vilken jag verkligen kan rekommendera för er som har råd.

Permalänk
Medlem

håller med om saitek x52. hur jävla bra som helst.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den ryska versionen när det släpptes (300 rubel )
Det är det bästa som gjorts i simulatorväg, kortfattat.

En begagnad MSFFB2 är även en bra joystick om det går att få tag på, force trim systemet simuleras realistiskt med en FFB joystick. Trim används för övrigt hela tiden av riktiga Ka-50 piloter och det kan underlätta mycket (oavsett joystick).

Permalänk

Ser coolt ut faktiskt!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Är väl som t.ex. Microsoft Flight Simulator? Fungerar helt ok att använda mus + t-bord... men blir perfekt med en joystick av mer avancerad modell.

Själv har jag Saitek X52 Pro vilken jag verkligen kan rekommendera för er som har råd.

Är inte den anpassad till flygsimulatorer, behöver man inte typ två joysticks för helikopter.

Om man flyger radiostyrt så använder man 4-kanaler.
1. Gas reglage
2. Rotera stjärten
3. Tilt åt sidorna
4. Tilt framåt, bakåt

Blev jävligt sugen på att prova, men då blir det med ps2 kontroll eller tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant detta även om jag nog inte kommer orka lägga ned den tid det behövs för att bli bra.

Citat:

Är inte den anpassad till flygsimulatorer, behöver man inte typ två joysticks för helikopter.

Om man flyger radiostyrt så använder man 4-kanaler.
1. Gas reglage
2. Rotera stjärten
3. Tilt åt sidorna
4. Tilt framåt, bakåt

Blev jävligt sugen på att prova, men då blir det med ps2 kontroll eller tangentbord och mus.

"Om man flyger radiostyrt så använder man 4-kanaler."
Det gör man för radiostyrtflygplan också.
Helikopter -> flygplan
1. Gas = samma.
2. Rotera stjärten = sidorodret.
3. Tilt åt sidan = roll
4. Tilt framåt, bakåt = höjdrodret.
Så en joystick för flygplanssimulatorer fungerar lika bra för helikoptersimulatorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sulosvett
Är inte den anpassad till flygsimulatorer, behöver man inte typ två joysticks för helikopter.

Om man flyger radiostyrt så använder man 4-kanaler.
1. Gas reglage
2. Rotera stjärten
3. Tilt åt sidorna
4. Tilt framåt, bakåt

Blev jävligt sugen på att prova, men då blir det med ps2 kontroll eller tangentbord och mus.

Är inte 6-kanals vanligast för helikopter? Och 4-kanals vanligast för flygplan?

Permalänk

Men hur reglerar man sidorodret då?
Gasen måste vara den vänstar spaken och joysticken styr Roll, och höjdrodret. Kan man dra gasspaken åt höger och vänster?

6-kanaler, ja nu när man tänker efter har man sett det, men vad dom två sista kanalerna ska styra vet jag inte. Kan det ha något med "3d-flygning" att göra kanske?

Permalänk
Medlem

Min joystick har iaf "Twist" eller vad logitech kallar det. Man roterar spaken horisontellt med handleden. Kanske inte fanns på joysticken som länkades.

Permalänk
Medlem

Några kravspec på datorn?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Min joystick har iaf "Twist" eller vad logitech kallar det. Man roterar spaken horisontellt med handleden. Kanske inte fanns på joysticken som länkades.

En del billigare joysticks har inte den funktionen nej men den är ju bra å ha oavset flygplan eller helikopter då man kan rotera helikoptern runt rotorn eller vrida flygplanet eller vad man sak kalla det. Rodret på flygplan sitter det ju för att stabilisera det men även för mer kontroll. Dock ej nödvändigt. Rodret är väl det minst viktiga på flyplanet annser jag om man bara vill flyga enkelt. Man kommer lågt på skevroder och höjdroder. Man kan tex inte svänga nåt vidare med rodret då flygplan blir instabila av det. I början hade man ju bara detta på dom första flugplanen men man kom snart underfull med problemen och skivrodren uppfanns. Dock är rodret på stabilisatorn bra att ha då det kan kombineras med skevroder för att tex kontrollera pitcen upp och ner i en sväng tex vid en dogfight. Det duger bra och är nästan nödvändigt för finare manövrer med hög preciton. Sedan om man hamnar i en spin vilket händer i dogfights typ WW2 sims så kan man bara vad jag vet motverka det med sidorodret bak och det brukade jag göra för. Körde mycket flygsims på min Pentium 166 och K6-2 450 och 500 men det blev mindre sedan då det inte kom så många bra spel tycker jag och sedan blev en del så komplicerade så inlärnigskurvan blir så hög. Flygmodeln får gärna vara realistisk men när man måste använda ctrl och alt och shift på alla tankenter på tangenbordet å ha en manual framför sig så tart tid å lära sig. USAF var väl ett av dom sista jag spelade med bra resultat tog dock lite tid å lära sig men det fans bra trainigsessions i det spelet. Köpte lite spel som B-17 flyging fortress och så men jag blev tokig på hur det var upplagt. Mina favoriter var nog European Air War. Det körde jag på högsta svårighetsgrad tillslut utan problem .Det var kul och fans känsla i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
text

klart rodret på ett flygplan är viktigt, hur ska du annars räta ut vid en crosswind-landning tex? Det går ju, men blir fan så mycket bökigare.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Apropå ingenting: heter inte utvecklaren Eagle Dynamics och spelserien (i vilken Black Shark är det första spelet) heter Digital Combat Simulator ??

För övrigt, sett fram emot Black Shark sedan så länge att jag inte ens minns när man började sukta efter det. Minns förra året, en ensam post på utvecklarnas hemsida om att spelet -kanske- skulle släppas i år.

Anyway, galet sugen på att spela nu men vill ha instruktionsboken på papper och inte pdf. Antar jag får vänta tills början på februari och försöka importera det, för man lär ju inte hitta några återförsäljare av spelet i sverige?

edit: har lite mer info för de som undrar

Självklart vill man spela med joystick, helst av allt vill man nog ha en någorlunda hyfsat flightstick (gärna med force feedback och även HOTAS om det faller en i smaken). Själv spelar jag bara med en halvbillig logitech joystick - fungerar utmärkt (men man får lära sig många tangentbordskommandon ).
För vissa populära joystickvarianter finns det färdiga konfigurationsfiler.
Det finns mer information att läsa på utvecklarnas hemsida (och i deras forum)
http://www.digitalcombatsimulator.com/

Spelet bygger vidare på Lock On-motorn och det har gjorts förbättringar i den för att passa CAS-rollen bättre (låg flyghöjd och allt vad det innebär).
Digital Combat Simulator är en ny serie "ultrarealistiska" flygsimulatorspel där Eagle Dynamics försöker detaljera en maskin åt gången och först ut var nu Black Shark (Kamov Ka-50). De påstås redan nu arbeta vidare på nästa del eller nästkommande delar i serien och enligt rykten kommer A-10 Thunderbolt II vara först ut i en del som de antagligen kommer kalla för DCS: A-10 Warthog.

Multiplayer finns och de har valt att lägga fokus på coop i de första delarna (då de är mer CAS-inriktade) för att sedan eventuellt fortsätta med mer "versus"-inriktade addons senare (såsom Su-27 och/eller F16)

Följande systemkrav har jag lyckats hitta:
Minimum system requirements: Windows XP, Vista; CPU P4 2GHz or AMD equivalent, RAM 2 GB; Video 256MB RAM, compatible with DirectX9; 5GB of HDD space; sound card; DVD ROM; keyboard; mouse.

Recommended system requirements: Windows XP, Vista; CPU Intel Core 2 Duo 3GHz or AMD equivalent, RAM 2 GB; Video Card with 512 MB RAM (ATI Radeon HD4850+ or nVidia GF8800+), compatible with DirectX9; 5GB of HDD space; sound card; DVD ROM; TrackIR®; keyboard, mouse, joystick.

För mer information kan ni som sagt läsa mer på www.digitalcombatsimulator.com eller på deras forum http://forums.eagle.ru/
För ännu mer detaljer kring hur detaljerad simuleringen av helikoptern är släng ett öga på deras sajt:
http://www.digitalcombatsimulator.com/index.php?end_pos=950&s...

Kan inte sluta fylla på med information, vill att många ska bli sugna och köpa det så vi kan spela tillsammans
SimHQ har slängt ihop en 3-delad artikel + 1 intervju om Black Shark
Del1 http://www.simhq.com/_air12/air_390a.html
Del2 http://www.simhq.com/_air12/air_391a.html
Del3 http://www.simhq.com/_air12/air_392a.html
Del4 http://www.simhq.com/_air12/air_394a.html (intervjun)

En sak till.
För de som är riktigt superintresserade och sugna (som jag) så kan man ladda ner instruktionsboken gratis online (på deras hemsida, bara skapa konto och dra ner) för att lusläsa den innan man köper spelet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
En del billigare joysticks har inte den funktionen nej ...*snip*

Joysticken som länkades kostade dock 1600:- som billigast.
Diskussionen var mer om det fanns på den joysticken och inte om det var oviktigt med sidorodret.

Permalänk
Medlem

Gillar genomgången av startup på youtube, tar minst 5 minuter att starta helikoptern. Sen 5 till för att få igång avionics, fint att systemen bootar och inte startar på en gång.

Permalänk

Någon som har lust och skriva vart man kan köpa det?
Trådskaparn verkar inte haft problem med det, men jag hittar då inte spelet nånstans?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Verkar bara finnas för nedladdning än så länge, på Discshop står det release feb 2009.

Permalänk
Medlem

Enligt Eagle Dynamics så ska det komma till butik i Europa i slutet av januari 2009. Men du kan ladda ner det via deras hemsida www.digitalcombatsimulator.com redan idag

Permalänk

fy där vågar jag inte ge ut mitt kort nr iaf!

men laddade ner de från ett annat ställe för tillfället, skall defenetivt köpas när det kommer till butik i sverge! hel grymt alltså!

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)