Mini DisplayPort to DVI Adapter - Extern skärm låter?

Permalänk
Medlem

Mini DisplayPort to DVI Adapter - Extern skärm låter?

Hej!

Var och köpte en Mini DisplayPort to DVI Adapter idag, allt funkar bra förutom att den externa skärmen låter när den är inkopplad i Macen, den surrar lixom. Både datorn och skärmen är kopplade till jordade uttag... Är detta ett känt problem? Googlade lite men hittade inget. Kan det vara fel på adaptern?

/M

Edit: Skärmen låter även när den inte är kopplad till Macen, alltså bara när adaptern sitter i.

Edit2: Stängde av de inbyggda högtalarna i skärmen, inget mer ljud. Men kan det ändå vara fel på adaptern/skadligt för skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Hej!

Var och köpte en Mini DisplayPort to DVI Adapter idag, allt funkar bra förutom att den externa skärmen låter när den är inkopplad i Macen, den surrar lixom. Både datorn och skärmen är kopplade till jordade uttag... Är detta ett känt problem? Googlade lite men hittade inget. Kan det vara fel på adaptern?

/M

Edit: Skärmen låter även när den inte är kopplad till Macen, alltså bara när adaptern sitter i.

Edit2: Stängde av de inbyggda högtalarna i skärmen, inget mer ljud. Men kan det ändå vara fel på adaptern/skadligt för skärmen?

Jag antar att skärmen inte låter om den är kopplad till en annan dator/ej kopplad till adaptern? Det skickas inga ljudsignaler över huvud taget över DVI-gränssnittet så antagligen handlar det snarare om skärmen som har något problem, låter väldigt orimligt i mina öron att en adapter skulle kunna orsaka en sådan här sak.

Stäng de inbyggda högtalarna och kör med riktiga högtalare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Rätta mig gärna nu men är det inte så att både ATI och Nvidia har gjort något så att man faktiskt kan skicka ljudsignaler via DVI? För så stora skillnader är det trots allt inte mellan DVI och HDMI och det är väl mycket möjligt att den här utgången på macen innehåller alla stift som hör till HDMI- standarden? Om det är så, så skulle det kunna förklara varför det låter - få ljudenheter är helt tysta när de är ihopkopplade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag antar att skärmen inte låter om den är kopplad till en annan dator/ej kopplad till adaptern? Det skickas inga ljudsignaler över huvud taget över DVI-gränssnittet så antagligen handlar det snarare om skärmen som har något problem, låter väldigt orimligt i mina öron att en adapter skulle kunna orsaka en sådan här sak.

Stäng de inbyggda högtalarna och kör med riktiga högtalare.

Nej den låter inte när den är kopplad till min PC. Nej jag vet att det inte skickas ljudsignaler över DVI, men det var ju lixom störningsljud, knaster/surr lixom Jag kör riktiga högtalare, bara att de på skärmen inte var helt mutade, inget jag märkt av förut

Permalänk
Medlem

Jordloop?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Jordloop?

Även fast adaptern inte var kopplad i MacBooken?

Permalänk
Medlem

Räcker med att monitor och dator ligger på olika fas (olika uttag) eller med nollan fasvänd (stickproplen åt olika håll).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Räcker med att monitor och dator ligger på olika fas (olika uttag) eller med nollan fasvänd (stickproplen åt olika håll).

Jo men det låter även fast adaptern inte sitter i MacBooken utan bara i skärmen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Jo men det låter även fast adaptern inte sitter i MacBooken utan bara i skärmen...

Det är verkligen underligt, måste vara någon form utav bryggning mellan två poler i adaptern som gör att skärmen får någon störning. Låter ganska osannolikt att adaptern är felbyggd dock, men någon gång ska det klart ske. Du har inte tillgång till någon annan adapter av liknande typ att testa med?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)