Permalänk
Medlem

Motiverat att byta?

Fick köpa en av de vita Macbookarna (den generationen innan alu-macbooken) för riktigt fint pris och är nu frälst, dock har jag på sistone blivit sugen på att skaffa mig en alu-macbook och undrar om det är motiverat att sälja den vita och köpa en alu? Denna som jag har nu blev köpt i augusti och jag köpte den av honom i december.

Ska jag vänta till nästa omgång macbooks eller ska jag köpa nu? Det är ändå ett minst 5 tusen extra som lär ut för att få tag i en aluminium. Är det värt det?

EDIT: Det är versionen med Combo-drive, men har satt i 4 gb ram.

Permalänk

Vad är det du saknar i din nuvarande macbook? Om det bara är ha-begäret som finns så skulle jag lägga band på mig och invänta nästa generation.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Precis som superboss skriver, vad är det du saknar med den macbooken du har nu?

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Jag skulle varit nöjd med nuvarande datorn du har. Största prestandaskillnaden ligger i grafikkortet förutom det är det utseende och smådetaljer. För det skulle inte jag vilja lägga ut 5-6 tusen skr extra.
Sitter nu med 2007 års modell av MacBook och är mycket nöjd med den, antagligen kommer den stanna kvar tills den brakar totalt om den inte hamnar hopplöst efter i prestanda om några år.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett par anledningar till att byta:

* Bättre skärm (LED och enligt mitt tycke bättre kvalité på bilden)
* Grym kvalité i Unibodyn
* Mycket skönare touchpad (även om touchpaden på gamla Macbook:en var den bästa jag använt!)
* Grafikprestandan är ernormt mycket bättre.
* Superdrive istället för din aktuella Combo-drive
* Enligt erfarenhet av min MBP så är de nya modellerna mycket tystare än de förra (jmf med min f.d. svarta MB).
* Antar att det sitter en större hårddisk i unibodyn också
* Tunnare (;))
* Stöd för 30"-skärm om det skulle vara intressant

Det är nog det mesta jag kan komma på som är till fördel för Unibody-modellen. Nackdelarna är väl i så fall:
* Priset: Är ovanstående fördelar värt 5-6k?
* Avsaknaden utav Firewire, är detta något som kommer saknas?
* Du kommer att gå från 4->2 GB RAM igen, vet inte om du räknat in det i priset ovan.

Det mest avgörande är nog skärmen, grafikkortet och chassit, enligt mig skulle det kunna vara värt pengarna. Men jag är också lite petig och vill ha det där lilla extra.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

min alu macbook har nu gått sönder, bara haft den i en månad! vet inte om det är jag som har otur eller så är det knas med modellen, finns en annan i min klass(!) som fick samma problem...så nu står jag utan dator precis när min skola dratt igång.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
min alu macbook har nu gått sönder, bara haft den i en månad! vet inte om det är jag som har otur eller så är det knas med modellen, finns en annan i min klass(!) som fick samma problem...så nu står jag utan dator precis när min skola dratt igång.

Nyfiken, vad var det som gick sönder?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

sönder och sönder den hänger sig bara man klickar på något när man kommit in i osx, och kan inte trycka in en skiva ens=( å ingen laddning tar den heller! den fungerade perfekt igår kväll. och ca en månad innan detta.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3

Permalänk
Avstängd

*Macbook har en dålig skärm, betraktningsvinkeln är ett skämt :E
*jag får stötar av min unibody ibland, den ser även väldigt smutsig ut..
*Håller totalt med om touchpaddan, den är verkligen skit bra
*Vet du vad en kabel för 30" skärm skulle kosta? runt 1.000 kr :E helt sjukt..

Kom ihåg att macbook alu kör DDR3 minnen, lite mer krut i.. Sen när DDR3 minnespriser blir mer humana uppgraderar man till 4-6 GB. Prestandamässigt så duger macbook 2.0 ghz modellen fint.

Överlag vet jag inte om Macbook alu är värd +12.000 kr, känns ibland som om man fått en bättre dator från en annan tillverkare men nåja den duger.

Sen vet jag inte vad det är med Apple jag får alltid trasiga pixlar eller stuck (aldrig någonsin haft på en annan pryl) är det samsung panel i skiten?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det finns ju ett par anledningar till att byta:

* Bättre skärm (LED och enligt mitt tycke bättre kvalité på bilden)
* Grym kvalité i Unibodyn
* Mycket skönare touchpad (även om touchpaden på gamla Macbook:en var den bästa jag använt!)
* Grafikprestandan är ernormt mycket bättre.
* Superdrive istället för din aktuella Combo-drive
* Enligt erfarenhet av min MBP så är de nya modellerna mycket tystare än de förra (jmf med min f.d. svarta MB).
* Antar att det sitter en större hårddisk i unibodyn också
* Tunnare (;))
* Stöd för 30"-skärm om det skulle vara intressant

Det är nog det mesta jag kan komma på som är till fördel för Unibody-modellen. Nackdelarna är väl i så fall:
* Priset: Är ovanstående fördelar värt 5-6k?
* Avsaknaden utav Firewire, är detta något som kommer saknas?
* Du kommer att gå från 4->2 GB RAM igen, vet inte om du räknat in det i priset ovan.

Det mest avgörande är nog skärmen, grafikkortet och chassit, enligt mig skulle det kunna vara värt pengarna. Men jag är också lite petig och vill ha det där lilla extra.

Arbetar du som säljare?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Arbetar du som säljare?

Det kallas mac-taliban. På Sweclockers finns det kanske en 0.00001% talibaner, men akta dig för forum som 99.se och macworld.se där den riktigt farliga och dryga grupperingen håller till.

Vara opartisk och exempelvis gilla Win XP = med dödsstraff och bannad 4 life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fYNN
sönder och sönder den hänger sig bara man klickar på något när man kommit in i osx, och kan inte trycka in en skiva ens=( å ingen laddning tar den heller! den fungerade perfekt igår kväll. och ca en månad innan detta.

Låter som att du får ta dig en sväng till en service partner så dom får ta och titta på din maskin tyvärr. :/ Tråkigt när sådant händer på en ny maskin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Arbetar du som säljare?

Haha, ja ibland kan man tro det. Jag arbetar dock faktiskt som IT-konsult (Systemadministratör-liknande tjänst) och jobbar dagligen i Red Hat-miljö genom en Windows-klient. Men min privata dator är en Mac och jag är grymt nöjd.. så ibland så råkar jag dela med mig lite för mycket av mina väldigt subjektiva åsikter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Det kallas mac-taliban. På Sweclockers finns det kanske en 0.00001% talibaner, men akta dig för forum som 99.se och macworld.se där den riktigt farliga och dryga grupperingen håller till.

Vara opartisk och exempelvis gilla Win XP = med dödsstraff och bannad 4 life.

Haha, jo jag kan förstå att jag framstår som väldigt partisk (se ovan kommentar), men och andra sidan så frågade trådskaparen om det är värt att lägga pengarna för ett byte och jag delar bara med mig utav mina åsikter. Sen får han ju självklart göra sitt eget val, det hade inte varit så lönt att skapa/vistas på forum om man inte skulle kunna få skriva vad man tycker och tänker.

Sen att gilla Win XP skulle vara lika med att vara opartiskt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Det är minst lika partiskt som att gilla Mac OS eller Linux (Ubuntu, Debian, Red Hat, Suse osv osv.). Men men.

Shine on!
/Eric

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
[B]Låter som att du får ta dig en sväng till en service partner så dom får ta och titta på din maskin tyvärr. :/ Tråkigt när sådant händer på en ny maskin.

jo det känns som att jag alltid haft "otur" md datorer, har inte haft en bärbar dator som det inte varit fel på och fått skicka in. trodde mac hade rätt så problemfritt när det gäller hårdvara och os.
måste endå ge 5 av 5 toasters till supporten som man kom fram till inom minuten.

Visa signatur

 macbook alu 2,4ghz 2048 ddr3 250gb 7200rpm hd geekforce m 9400 ddr3