vilket antivirus till Vista x64?

Permalänk
Medlem

vilket antivirus till Vista x64?

Hejsan allihopa!
jag har ni installerat om mitt vista sedan det krashat...
Men nu undrar jag vilket antivirus man bör välja som funker till vista x64, hittar många virus och framför allt inte segar ner datorn så mycket!
Jag har en kompis som bytt från norton 360 (som jag också hade) till ESET nod32 och hans dator blev faktiskt mycket kvickare speciellt i uppstart. detta fungerar dock ej till vista x64 men x32 vista funker det ju.
skulle också vara kul att testa något nytt istället för 360.

Permalänk
Medlem

http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html

Avast home edition är gratis och funkar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

segar det ner datorn något då?
priset spelar mindre roll...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
priset spelar mindre roll...

Då är ESET NOD32 Antivirus v3 nått för dig. Tar absolut ingenting på din dator jämfört med alla andra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Om du hade läst hela inlägget så står det där att det inte funker på vista x64 eller är det nåt speciellt med v3?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Avast home edition till Vista x64 och tycker det funkar kanon.
Inte segat ner datorn nåt vad jag märkt iaf.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Avast på vista 64, fungerar utmärkt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

efter som tre st på så kort tid sagt avast så kan det ju faktiskt vara värt att prova. hur är det med nortons nya antivirus?

Permalänk
Medlem

Avast här med, fungerar över förväntan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Re: vilket antivirus till Vista x64?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
Hejsan allihopa!
jag har ni installerat om mitt vista sedan det krashat...
Men nu undrar jag vilket antivirus man bör välja som funker till vista x64, hittar många virus och framför allt inte segar ner datorn så mycket!
Jag har en kompis som bytt från norton 360 (som jag också hade) till ESET nod32 och hans dator blev faktiskt mycket kvickare speciellt i uppstart. detta fungerar dock ej till vista x64 men x32 vista funker det ju.
skulle också vara kul att testa något nytt istället för 360.

FINNS NOD 32 för Vista 64bit. Kör det själv och skulle inte ta något annat. Har testat säkert 10st olika antivirus med olika resultat.

IMO. NORTON är VÄRRE än ett virus. Datorn blir så slö, och saker vill inte fungera som man själv godkänner.

PANDA Firewall+antivirus. jag lyckades inte köra DEAMONTOOLS eller någon annan virituell DVD. Den klassade tydligen det som VIRUS eller spyware.

EDIT ESET Smart Security for Win XP/2000/Vista (64-bit)
You need to have credentials to download ESET Smart Security. Click here to request them. An email with username and password will be sent to you shortly. 3.0.672 22.5 MB Download

ESET NOD32 3.0 Antivirus for Win XP/2000/Vista (64-bit) 3.0.669 18.3 MB Download

http://www.eset.com/download/free_trial_download_int.php

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Även jag kör Avast! antivirus på Vista 64-bitars. Funkar utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör också Avast, och tycker det fungerar kanon.

Permalänk
Medlem

Fast egentligen är sunt förnuft det bästa skyddet om jag skulle få välja^^ det tar ju inga resurser exempelvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Fast egentligen är sunt förnuft det bästa skyddet om jag skulle få välja^^ det tar ju inga resurser exempelvis

Håller med till 110%. Jag skulle bara visa päronen hur "enkelt" NOD32. Är både att installera och köra/underhålla. Har inte haft antivirus program på flera år. Och fortfarande inget virus eller andra otäckingar.

Undviker man publika torrents. Inte öppnar okända epost, inte heller godkänner alla activx siter som poppar up utan bara dom man absolut litar på så brukar man klara sig rätt bra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Fast egentligen är sunt förnuft det bästa skyddet om jag skulle få välja^^ det tar ju inga resurser exempelvis

Ett AV är bara sista försvarslinjen, det skall inte behövas förän du har tabbat dig en gång

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jo ett skapligt AV är ändå en ganska bra "försäkring" även om man är försiktig och använder lite föruft kan man få datorn nersölad av kanske virus trojaner, div annan ohyra keyloggers etc, eller om man har otur mera aggresiva saker, som inte går att reparera i efterhand med valfritt AV, och formatering blir ända botemedlet, i ett sånt läge är man väldigt glad att man hade ett AV som stoppa det i dörren.
Mina favoriter är bland betal Nod32 samt kasparsky, och gratis Avast
Kör 3 maskiner med Avast och en med Nod32

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
Håller med till 110%. Jag skulle bara visa päronen hur "enkelt" NOD32. Är både att installera och köra/underhålla. Har inte haft antivirus program på flera år. Och fortfarande inget virus eller andra otäckingar.

Undviker man publika torrents. Inte öppnar okända epost, inte heller godkänner alla activx siter som poppar up utan bara dom man absolut litar på så brukar man klara sig rätt bra.

Men har du inte AV så vet du ju egentligen inte om du har virus och grejer, jag menar att det kan ju finnas där och skickar dina lösen och grejer över hela internet, utan att du märker nåt

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Jag kör med NOD32 till Vista 64 bit,funkar klockrent.

Permalänk
Inaktiv

Norton Internet Security (eller bara AV) 2009 är finfint, och slår med hästlängder alla deras tidigare releaser vad gäller prestanda, alla kategorier.

Till alla er som hatar och ratar Symantec/Norton, prova senaste instansen.

Personligen har jag använt AVG Free ett par år med bra uppskattning, då jag egentligen bara vill ha ett bra AV; bättre brandvägg behövs inte. I ett eget test vann AVG över Avast!, NOD32, Kaspersky och flera andra mindre kände varianter.

Permalänk
Medlem

ok tack för alla svaren:D
jag har nu bestämt mej för att testa avast då många här verkar ha detta..
Och att inte ha ett av är ett alternativ men då jag vill ha den där "extraförsäkringen" så tar jag och kör med AV.
Och sen: dyrast är inte alltid bäst!

Permalänk
Medlem

Kör inga AV alls på maskinparken hemma, däremot en handfull trojan-, mask-, spion-letare, alla gratis, som hittar en del skit ibland.

Dock rekommenderar jag andra att ALLTID ha ett AV - hellre grats än inget alls, tex AVG. En hård BV är ett måste.

90% av skiten du får ner beror på ditt beteende. Besöker man suspekta/okända sajter med tvivelaktigt innehåll får man räkna med att det sätter sina spår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
Om du hade läst hela inlägget så står det där att det inte funker på vista x64 eller är det nåt speciellt med v3?

Lär dig använda scrollen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
ok tack för alla svaren:D
jag har nu bestämt mej för att testa avast då många här verkar ha detta..
Och att inte ha ett av är ett alternativ men då jag vill ha den där "extraförsäkringen" så tar jag och kör med AV.
Och sen: dyrast är inte alltid bäst!

Kaspersky Internet Security 2009 v8.0.0.506 är det bästa säkerhets-paketet du kan hitta på marknaden idag. Inget kan överträffa deras system. Vet ej om det är dyrast, men det kostar ~450kr/år.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Symantec Antivirus Corp, som på alla mina riggar.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Symantec Antivirus Corp, som på alla mina riggar.

Seriöst? :S Skitigare program får man leta efter!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Comodo Internet Secuirty funkar bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Seriöst? :S Skitigare program får man leta efter!

vad menar du nu?

drar ju ingen prestanda alls, bästa antivirus jag någonsin kört..
eviga uppdateringar helt fritt..
kan det bli bättre?

nä..

och du ska inte blanda ihop detta med Norton antivirus.. för det är inte det programmet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Jag kör faktist Norton 360 v2 (snabbare versionen från gamla 360) fick det gratis genom jobbet så jag testa. Måste säga att jag tycker inte alls datorn är slö för fem öre, måste inte godkänna saker hela tiden som någon påstod. Drar lite resurser.

Har kört Nod32 förut också och det är ett bra program också, men att klanka ned på norton från sina forna dagar är lite B. Allt utvecklas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
vad menar du nu?

drar ju ingen prestanda alls, bästa antivirus jag någonsin kört..
eviga uppdateringar helt fritt..
kan det bli bättre?

nä..

och du ska inte blanda ihop detta med Norton antivirus.. för det är inte det programmet.

Jag håller helt med! Symantec Antivirus är litet, snabbt, effektivt och tar nästan inte upp något minne.

Alla gånger jag använt NORTON har det slutat med att datorn segat ner sig totalt, däremot.

Visa signatur

Speldator: i7 4790K, 16 GB RAM@2133MHz, EVGA GTX 980 SC, SSD 1200 GB FD Define R6, Win 10 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk

Jag har försökt installera NOD32 3.0.669 x64 på Vista Ultimate x64, men det vägrar att fungera. "Realtime scanner" (AMON) vägrar att starta. "Malfunction" står det bara.

Jag har laddat ner installationsprogrammet direkt från ESET och har även provat med NOD32 v4 beta, men det är samma sak där. Nån som vet vad det kan bero på?

Just nu kör jag med AVAST och det har fungerat helt ok hittills, men jag föredrar helt klart NOD32.

Visa signatur

i7 920 @ 3.8Ghz | Gigabyte 4870x2 | Asus P6T Deluxe | Corsair 6GB DDR3 1333 Mhz | WD6401AALS 32MB 640GB | Noctua UH12P 1336| Coolermaster HAF932 | Benq FP241W 24"|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
vad menar du nu?

drar ju ingen prestanda alls, bästa antivirus jag någonsin kört..
eviga uppdateringar helt fritt..
kan det bli bättre?

nä..

och du ska inte blanda ihop detta med Norton antivirus.. för det är inte det programmet.

Jasså? Hur kommer det sig att datorn hos en tjejkompis som hade Symantec Antivirus Corp var überseg o hade en helvetes massa trojaner och spionprogram som Kaspersky lätt tog bort? Hennes dator blev även snabbare med Kaspersky. Hur förklarar du det då? "Hennes dator är för dålig" vill jag inte höra, för hon har en bra sådan.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.