Permalänk

Hjälp med överklockning

Hej!

Bestämde mig för nån dag sen att försöka överklocka min Q6600 till ~3GHz (ja, jag har läst guiden 2ggr). Från början så var VCore på auto i bios så jag ställde den på 1,25 V (när den var på auto var den på 1,3) och ökade med typ 15 MHz i taget.

Nu ligger alltså processorn på 333x9 MHz och jag har kört Prime95 i 8 timmar utan några fel. Hade "Round off checking" ibockat för jag läste att man skulle ha det nånstans men spelar det någon roll?

Mina minnen har FSB:DRAM ratio 2:3 så dom går i ~1000MHz nu.

Min VCore är enligt där jag ställde in den i BIOS på 1,25 men enligt PC Health status (på ett annat ställe i BIOS) är den på 1,22 (se bilder längre ner), varför är det så?

Som det syns på 1 av bilderna längre ner så var min processor som varmast 58, 58, 55, 54 enligt RealTemp men enligt Coretemp och Speedfan är alla kärnor alltid exakt 5 grader varmare än vad RealTemp säger, vilket ska man lita på? Hur varm kan CPU:n bli utan att det är farligt/påverkar prestandan?

Sen säger Vista fortfarande Q6600 @ 2,40 GHz, ska det vara så att Vista bara säger stockfrekvensen eller är det fel?

Bilder:

Inställningar i BIOS

Mer inställningar i BIOS

Ännu mer inställningar i BIOS

PC Health Status i BIOS (annan VCore )

Efter tortyrtestet (max. temp syns till höger i RealTemp)

Vista visar 2,4 GHz

Nu undrar jag:
Behöver jag bry mig om nån annan inställning (typ volt för NB och SB) i BIOS eller är dom inställningarna jag har ok? (se bilderna)

Vad spelar Round Off Checking i Prime95 för roll?

Varför visar PC Health Status en annan VCore än där jag ställde in den?

Vad är pålitligast, Coretemp eller RealTemp?

Hur varm kan processorn bli innan det påverkar prestandan/är farligt?

Varför visar Vista fortfarande stockfrekvensen?

Mina minnen går (väl?) i rätt hög frekvens men Prime95 visade inga fel på 8h testet så behöver jag köra MemTest då eller testar Prime95 minnena också?

Slutligen, ungefär hur många MHz tror ni man kan få upp processorn i på 1,25 VCore innan man får fel i Prime95?

Dator i sign.

puh.. många frågor
Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Vcore blir sällan precis samma volt man ställer in den på (pga ostabil strömförsörjning från moderkortet? Det får någon annan besvara), och droppar gärna extra vid belastning. Volt för NB kan du behöva bry dig om om nordbryggan inte klarar mer helt enkelt.

Det finns olika inställningar i Prime95, vill du prova minnen ska du köra "blend". Vista ser nog bara stockfrekvensen, kör CPU-Z för korrekta värden. Håller den sig vid 60 vid load är det absolut inga problem med tempen.

Jag skulle nog sätta om dividern på minnena till 1:1, och klocka NB/prolle så högt det går först. Nu vet du iaf att de inte tar slut förrän 1000Mhz.

Lite osammanhängande, men jag hoppas du fick några svar från det.

/Marcus

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vcore blir sällan precis samma volt man ställer in den på (pga ostabil strömförsörjning från moderkortet? Det får någon annan besvara), och droppar gärna extra vid belastning. Volt för NB kan du behöva bry dig om om nordbryggan inte klarar mer helt enkelt.

Det finns olika inställningar i Prime95, vill du prova minnen ska du köra "blend". Vista ser nog bara stockfrekvensen, kör CPU-Z för korrekta värden. Håller den sig vid 60 vid load är det absolut inga problem med tempen.

Jag skulle nog sätta om dividern på minnena till 1:1, och klocka NB/prolle så högt det går först. Nu vet du iaf att de inte tar slut förrän 1000Mhz.

Lite osammanhängande, men jag hoppas du fick några svar från det.

/Marcus

Okej, jag körde blend när jag körde Prime95 så jag gissar att det inte är några problem med minnena? Om jag klockar högre skulle jag gissa att jag ställer dividern på 1:1 men eftersom det inte är några problem just nu så behöver jag väl inte klocka ner dom? Eller kan dom bli överhettade utan att jag märker det?

CPU-Z visar 1.168-1.184 i VCore, det hoppar mellan det.

Men om datorn klarar Prime95 i x antal timmar utan fel behöver man ändra NB-volten då?

Tack så mycket för svaret iaf

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Jag för min del läser bara Vcore i Bios - det är här den styrs ifrån och måste höjas när man klockar högre!
Sen skulle jag iaf vara nöjd med 1000 Mhz med 800 Mhz minnen - kolla att du inte bränner fingertopparna om du rör vi dem.....ventilation i lådan är bra!

Vill du klocka högre så skulle iaf inte jag låtit minnen vara med upp dvs skruva ner till du klockat cpu klart sen ta minnena.

NB kan du vänta med, höj Vcore till 1,3-1,35 och öka FSB samt kör stabilitetstest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_rigger
Jag för min del läser bara Vcore i Bios - det är här den styrs ifrån och måste höjas när man klockar högre!
Sen skulle jag iaf vara nöjd med 1000 Mhz med 800 Mhz minnen - kolla att du inte bränner fingertopparna om du rör vi dem.....ventilation i lådan är bra!

Vill du klocka högre så skulle iaf inte jag låtit minnen vara med upp dvs skruva ner till du klockat cpu klart sen ta minnena.

NB kan du vänta med, höj Vcore till 1,3-1,35 och öka FSB samt kör stabilitetstest.

Höja vcore innan det behövs? Jag tycker iaf det är bättre att vänta tills det tar stopp, inte höja i onödan.

Visa signatur
Permalänk

Ja principen är väl att först höja FSB sen Vcore vid ostabilitet..men jag vet inte om han kommer mycket längre på 1,25 V.
Ditt påpekande är rätt MarcusW!

Permalänk

Så jag behöver inte ändra nåt volttal mer än VCore så länge Prime95 eller nåt annat stressprogram klarar så länge som jag vill?

Eftersom jag bara har stockkylning så gissar jag att jag inte kan pressa CPU:n så mycket mer innan den blir på tok för het. Hur varm klarar den att bli?

Sen undrar jag om det är nån skillnad på att köra t.ex. 356x9 och att köra 400x8 mer än att minnena ändrar frekvens? Om det inte är så så skulle jag ju kunna köra 400x8 så körs minnena i 800 MHz som original också ställer jag ner timingsen lite

Tack så mycket för svaren

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Under 70C brukar vara en allmän accepterad säkerhetsnivå

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Se nedan för svar / J_R

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Så jag behöver inte ändra nåt volttal mer än VCore så länge Prime95 eller nåt annat stressprogram klarar så länge som jag vill?
Rätt i stora o hela, jag har bra kylning och höjt NB +0,2 Volt men vet ej om det behövs egentligen

Eftersom jag bara har stockkylning så gissar jag att jag inte kan pressa CPU:n så mycket mer innan den blir på tok för het. Hur varm klarar den att bli?
Hehe smaksak! Det vanligaste du kan läsa om här på Swec forum är att köra t.ex Prime95 dvs alla kärnor 100% och då hålla dig under 70 grader.
Jag tycker det är en bra stabilitetstest, men det säger kanske inte så mycket om temperaturer när du spelar spel. (då varierar belastningen hela tiden och kanske bara en kärna används) Speedfan/Coretemp har grafer/loggfiler du kan se när du spelat. Du får göra upp din egen åsikt(!) i och med att du riskerar lägre livslängd på din Cpu. Skall du klocka Q6600 över 3,0 är det dags att byta kylaren.

Sen undrar jag om det är nån skillnad på att köra t.ex. 356x9 och att köra 400x8 mer än att minnena ändrar frekvens? Om det inte är så så skulle jag ju kunna köra 400x8 så körs minnena i 800 MHz som original också ställer jag ner timingsen lite

Har dålig kunskap här- men har för mig att man gärna kör lågre multiplier.
Men sen går man över till 9x för att inte få FSB mycket över 400. Ditt mobo klarar av FSB 400 utan problem tror jag.

Tack så mycket för svaren [/B]

Permalänk

Okej, tror jag håller mig på 3 GHz nu ett tag tills jag köpt ny kylare
Det står att moderkotet ska klara FSB på 1600 (!) så 400 tror jag väl ska gå utan problem. Men, som sagt, jag väntar tills jag har införskaffat ny kylning.
Fick förresten ca 800 poäng mer på CPU-testet i 3DMark06 (ca 3400 poäng förut 4237 nu)

Tack så mycket för hjälpen

//Felix

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

FSB-specen på moderkortet är i MT/s, inte MHZ. I detta fall är det QDR(quadrouple data rate) vilket innebär att dina 400mhz=1600MT/s.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
FSB-specen på moderkortet är i MT/s, inte MHZ. I detta fall är det QDR(quadrouple data rate) vilket innebär att dina 400mhz=1600MT/s.

Aha okej, men då ska det ju iallafall klara 400 MHz

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix

Sen säger Vista fortfarande Q6600 @ 2,40 GHz, ska det vara så att Vista bara säger stockfrekvensen eller är det fel?

Mitt Vista ulitmate x64 visar nu varande klock frekvens 3,0 hänt en del gånger att den visar stock 2,1Sempron3000+ då har min cpu klockat ner sig av noge anledning.

Jag skulle vilja slänga in en fråga när man klockar ner Ramminnena hur göra man då mer exakt???

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)