Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Mycket mer prisvärt än kitet med Nikon D40 + 18-55 + 55-200vr blir det inte.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

Ett perfekt nybörjarkit som innehåller allt du behöver. Objektiven som följer med är bra för att tillhöra instegsklassen.

Kan eg inget om foto, men kan säga att min syster fick ett sånt där kit och hon lyckas ta finfina bilder utan att kunna skitmkt... och bilderna blir verkligen bra om man jämför med vad det kostar. Well det kanske inte tillförde nåt till tekniksnacket men

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blockbuster
Tack så mycket för uppläxningen... Men jag känner ändå att 1000 kr är ändå för mycket för ett "kitobjektiv" om man ändå ska köpa nyare senare, plus att sonygluggen betalar man ca 300 kr extra för när man köper den i kit. Det med VR och IS i gluggarna har ju Sony redan i kamerahuset så de extra pengar man betalar för det i gluggen är ju kanske inte heller ett helt bra köp. Min åsikt är inte att köpa sony, canon eller nikon (sorry pentax och olympus men det känns som det står mellan dessa ändå..) utan jag försöker bara påpeka att dessa "nya" kitgluggar canon och nikon har tagit fram för att försöka få in antiskak i objektiven känns som ett fult sett att slippa erkänna att antiskak i kamerahuset kanske inte är en så dålig idé ändå, vem vill betala dubbelt så mycket för ett IS objektiv som för ett utan om man har antiskak i kamerahuset..? (och diskussionen om att antiskak i objektivet är bättre än kamerahuset känns lite som att den inte kommer någonvart pga att det nu längre inte är så stor skillnad att den berättigar att helt slopa IS i kamerahus i de billigare prisklasserna..)

Anledningen till att man ska välja Canons 18-55 med IS är att de är mycket skarpare och bättre rent optikst än det som är utan! Att de innehåller bildstabilisering är bara en bonus.

Canon 18-55 IS
http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-...

Canon 18-55
http://www.photozone.de/canon-eos/180-canon-ef-s-18-55mm-f35-...

Siffrorna går att jämföra rakt av. Titta på kantskärpan på 18mm, det utan IS behöver bländas ner till 11 för att få samma skärpa som det med IS har redan vidöppet.

Skillnaderna mellan Nikons 18-55 med och utan VR är inte fullt lika stora, men även där är den versionen med antiskak bättre optiskt.

Antiskak i objektiven har ett par stora fördelar, man får stadigare sökarbild vilket gör det lättare att komponera bilden, gäller speciellt med långa teleobjektiv och autofokusen får det lättare att göra rätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Varför ska det alltid vara nya grejer!?
Finns några EOS 20D för mellan 2-3000:- på fotosidan utan optik, leta sen upp ett 18-55 med IS och du har en kamera som du garanterat inte växer ur direkt...

Sån köpte jag mig. Eller har köpt mig, inte fått hem den än. Måste jag bara köpa något objektiv till.