Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tanman
Tjenare grabbar, hoppar in lite här.
Just installerat Relakks men har ingen sån där säkerhets ikon i aktivitets fältet utan en helt vanlig.
Ska man vara orolig att någonting är fel?
Kollade på whatsmyip och där hade det ändrats när jag loggade in.
Tänkte ta det säkra före det osäkra

Det är normalt att du bara ser en vanlig online symbol. Ingen säkerhetssymbol eller liknande.
Relakks VPN förbindelse via PPTP är krypterat med 128bit MPPE kryptering.
Dessutom används MS CHAP V2 som Autentisering.

Dubbelklicka på dom två datorskärmar som du får i meny raden längst ner, efter att du har kopplat upp dig mot Relakks. Sen klickar du på "Information". Där kan du se vilken kryptering som används.

Du kan läsa lite om MPPE (Microsoft Point-to-Point Encryption) på den här länken: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Point-to-Point_Encrypt...

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Men kan man bli ansvarig för trafik som bara GÅR IGENOM servern? Den lagras ju inte? JA menar isf så borde ju tjänster som DOLD.se och liknande också åka dit för att olaglig data åker igenom deras servrar.

Ja, läs deras FAQ. Gör du något olagligt, är dom enligt svensk lag tvungna att delge dina uppgifter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Propositionen för IPRED

Stod någon rad om det i en artikel på idg häromdagen. I samma artikel så uttalar sig dold.se om att de inte har loggar som knyter användare till IP.

Där ser man. Så länge det bara är en proposition behöver man inte oroa sig. Klubbas den igenom får man väl säga upp sitt abonnemang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Ja, läs deras FAQ. Gör du något olagligt, är dom enligt svensk lag tvungna att delge dina uppgifter.

Om du begår ett straff som ger MINST två års fängelse. Fildelning av upphovsrättsligt material ger <2 års fängelse.

Permalänk
Medlem

Gjorde lite hastighetstester idag med hjälp av www.bredbandskollen.se

Utan anonymiseringstjänst
Bredbandsbolaget 100/10
Mätserver: Stockholm
Svarstid: 5 ms
Skicka: 16,95 Mbit/s
Ta emot: 85,79 Mbit/s

Relakks
Mätserver: Malmö
Svarstid: 15 ms
Skicka: 16,07 Mbit/s
Ta emot: 21,27 Mbit/s

SwissVPN

Mätserver: Stockholm
Svarstid: 66 ms
Skicka: 1.69 Mbit/s
Ta emot: 5,09 Mbit/s

AlwaysVPN
Mätserver: Stockholm
Svarstid: 281 ms
Skicka: 1,57 Mbit/s
Ta emot: 2,11 Mbit/s

Alla tester är genomförda fredag 3/4 mellan 14:45 och 15:00.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Grymmt bra initiativ. Verkar som att Relakks fungerar riktigt bra för många, fördelen med den är ju att man kan använda vilken P2P klient man vill och inte bara använda sig utav torrents.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

SwissVPN bör man ju undvika eftersom den går via Onyx i Schweiz.
http://en.wikipedia.org/wiki/Onyx_(interception_system)
All trafik in och ut (även VPN) via Schweiz loggas och analyseras i Onyx.
Sen om dom släpper info till puckot Pontén är ju en annan sak.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
Gjorde lite hastighetstester idag med hjälp av www.bredbandskollen.se

Utan anonymiseringstjänst
Bredbandsbolaget 100/10
Mätserver: Stockholm
Svarstid: 5 ms
Skicka: 16,95 Mbit/s
Ta emot: 85,79 Mbit/s

Relakks
Mätserver: Malmö
Svarstid: 15 ms
Skicka: 16,07 Mbit/s
Ta emot: 21,27 Mbit/s

SwissVPN

Mätserver: Stockholm
Svarstid: 66 ms
Skicka: 1.69 Mbit/s
Ta emot: 5,09 Mbit/s

AlwaysVPN
Mätserver: Stockholm
Svarstid: 281 ms
Skicka: 1,57 Mbit/s
Ta emot: 2,11 Mbit/s

Alla tester är genomförda fredag 3/4 mellan 14:45 och 15:00.

Strålande test! Skulle du orka göra om det med någon torrentklient oxo, eftersom olika VPN verkar funka olika bra med torrents.

MVH
BiffKo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Grymmt bra initiativ. Verkar som att Relakks fungerar riktigt bra för många, fördelen med den är ju att man kan använda vilken P2P klient man vill och inte bara använda sig utav torrents.

Jaha, det var en ganska viktig detalj jag hade missat. Jag trodde alla VPN-tunnlar i princip bara skyddade ens trafik men att man kunde fortsätta använda vilket p2p man ville. Jag är vill gärna fortsätta använda min gamla eMule, så då får det nog bli Relakk för min del. Fast ska tillägga att jag egentligen laddar ner väldigt sällan och då i princip bara några tv-serier jag följer (vill slippa reklam och se dem när jag vill).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Fast ska tillägga att jag egentligen laddar ner väldigt sällan och då i princip bara några tv-serier jag följer (vill slippa reklam och se dem när jag vill).

Det stämmer in på mig också. Skulle nog till 90% sluta att ladda hem om jag kunde följa mina serier helt reklamfritt på tv. Musiken lyssnar jag på via spotify nu för tiden Lite OFF TOPIC men ändå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
Gjorde lite hastighetstester idag med hjälp av www.bredbandskollen.se

Utan anonymiseringstjänst
Bredbandsbolaget 100/10
Mätserver: Stockholm
Svarstid: 5 ms
Skicka: 16,95 Mbit/s
Ta emot: 85,79 Mbit/s

Relakks
Mätserver: Malmö
Svarstid: 15 ms
Skicka: 16,07 Mbit/s
Ta emot: 21,27 Mbit/s

Relakks och Flashback är samma tjänst och servrar.
Man kan logga in på båda med samma konto.

pptp.flashback.name är ett CNAME mot pptp.relakks.com
---
Jag får BB2 100/100 i Stockholm
Relakks/Flashback
Mätserver: Malmö
Svarstid: 5 ms
Skicka: 65.72 Mbit/s
Ta emot: 59.66 Mbit/s

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Kör väldigt sällan torrent-trafik.
Så jag har bara testat tjänsterna via vanlig surfandet på nätet.
Relakks fungerar verkligen bra.

Just nu kör jag via AlwaysVPN. Jag vaxlar lite emellan tjänsterna, om jag ändå har betalt för alla dom jag skrev ovan.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Skulle vilja använda Relakks men de är ju stationerade i Sverige och loggar trafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Skulle vilja använda Relakks men de är ju stationerade i Sverige och loggar trafik.

So?

Permalänk

Använd USNET. har allt torrent har och lite till. Du betalar 14 dollar i månaden men du är 100% skyddad och det gör inget med din bredband. + att den maxar direkt när du laddar ner, behöver inte vänta på att hastigheten ska stiga som i torrents.

De kör med SLL 256bits kryptering så ipred kan ta sig upp i A....

https://secure.giganews.com/signup/

Permalänk

Giganews' 256-bit SSL encryption makes private all traffic transferred between your computer and Giganews over the open Internet.

Giganews' SSL ensures the security and privacy of your Giganews Usenet traffic by:

•Protecting your username and password from identity theft.
•Thwarting invasive Deep Packet Inspection (DPI) technologies.
•Avoiding activation of your ISP's unpublished bandwidth restrictions.
Giganews' SSL is streamlined directly into our custom developed Usenet server architecture so there is never an issue of inadequate server resources slowing down the encryption of your traffic.

For the best in Usenet security and privacy, add 256-bit SSL Encryption to your Giganews Account.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkMx1000
Giganews' 256-bit SSL encryption makes private all traffic transferred between your computer and Giganews over the open Internet.

Giganews' SSL ensures the security and privacy of your Giganews Usenet traffic by:

•Protecting your username and password from identity theft.
•Thwarting invasive Deep Packet Inspection (DPI) technologies.
•Avoiding activation of your ISP's unpublished bandwidth restrictions.
Giganews' SSL is streamlined directly into our custom developed Usenet server architecture so there is never an issue of inadequate server resources slowing down the encryption of your traffic.

For the best in Usenet security and privacy, add 256-bit SSL Encryption to your Giganews Account.

Kollat lite snabbt på deras hemsida, men förstår inte riktigt hur de ska användas? Hur hittar man de filer som man söker efter etc? 12$ i månaden är inte helt gratis direkt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Kollat lite snabbt på deras hemsida, men förstår inte riktigt hur de ska användas? Hur hittar man de filer som man söker efter etc? 12$ i månaden är inte helt gratis direkt

Du ansluter med en nntp-klient till deras server och laddar hem listor med alla filer som finns på deras server. NNTP är ett gammalt protokoll (1986) som inte är bra på något sätt alls egentligen, men massa amerikaner trilskas med att använda usenet.

Visa signatur
Permalänk

Vad finns för grejer på Usenet då? Jag fattar ingenting Är det ett enda stort nätverk eller hur fungerar det? Man blir väl knappast anonym i sitt vanliga surfande nu när FRA är på G också?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Men nu vill jag ha fakta. På vilket sätt är jag MER skyddad genom att använda tex. Relakks jämfört med att inte använda någonting alls? Varför ska man slänga ut pengar på att använda en sån tjänst?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Men nu vill jag ha fakta. På vilket sätt är jag MER skyddad genom att använda tex. Relakks jämfört med att inte använda någonting alls? Varför ska man slänga ut pengar på att använda en sån tjänst?

En VPN-tjänst krypterar trafiken mellan dig och exempelvis Relakks server. Du får ett nytt IP och inget kan spåras till dig. Spåren slutar vid deras server och så länge du inte begår ett brott som ger >2 års fängelse lämnar de inte ut dina uppgifter (om företaget har sina servrar belägna i Sverige). Fildelning ger <2 års fängelse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
En VPN-tjänst krypterar trafiken mellan dig och exempelvis Relakks server. Du får ett nytt IP och inget kan spåras till dig. Spåren slutar vid deras server och så länge du inte begår ett brott som ger >2 års fängelse lämnar de inte ut dina uppgifter (om företaget har sina servrar belägna i Sverige). Fildelning ger <2 års fängelse.

Frågan är ju dock om inte dessa tjänster också omfattas av IPRED och måste då alltså lämna ut uppgifterna till Pontén. Verkar vara lite oklart på den punkten, och lär nog vara det fram tills det att det prövats i domstol.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Har fixat ett konto på flashbacks tjänst (samma som relakks). Änsålänge verkar min hastighet nästan helt opåverkad, har 10/10 och får ut 8.6/7.4, vilket är ungefär samma som jag hade innan jag körde genom VPN.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag kör relakks sedan några dagar tillbaka. Får väldigt bra resultat. Ca 17-19mbit. Har 24mbit. Så det är ungefär lika bra som jag annars brukar få. Dock så har jag jag problem att surfa till vissa sidor. T ex. TPB. Den står bara och tuggar. Utan Relakks uppkopplat så kommer jag in dit på en gång. Tror de blockar den sidan för att undvika överbelastning nu i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ws0d
Jag kör relakks sedan några dagar tillbaka. Får väldigt bra resultat. Ca 17-19mbit. Har 24mbit. Så det är ungefär lika bra som jag annars brukar få. Dock så har jag jag problem att surfa till vissa sidor. T ex. TPB. Den står bara och tuggar. Utan Relakks uppkopplat så kommer jag in dit på en gång. Tror de blockar den sidan för att undvika överbelastning nu i början.

Det låter konstigt. Fungerar för mig på alla sidor jag provat. Du får väl höra av dig till deras support och kolla..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Känns som de lönar sig att inte köpa en VPN-tjänst. Med tanke på hur liten risk de är att man åker dit. Tillslut har man säkert betalat lika mkt som de kostar om man mot all förmodan skulle åka på en räkning. Förmodligen åker man inte dit och då har man sparat dom pengarna;)

Permalänk
Medlem

Testade igen nu och nu går det riktigt segt! ca 1mbit ner och 0.5 upp helt uselt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

har testat relakks och dold de senaste dagarna. dold är bara att glömma, åtminstone för tillfället. det går helt enkelt alldeles för långsamt. relakks är jag däremot relativt nöjd med. för tillfället får jag ut 10/6 av min 50/10-lina. det är förstås inte bra, men okej. sen kan man förmodligen räkna med att de haft en anstormning med nya kunder senaste tre dagarna och att det kommer bli bättre med tiden.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Frågan är ju dock om inte dessa tjänster också omfattas av IPRED och måste då alltså lämna ut uppgifterna till Pontén. Verkar vara lite oklart på den punkten, och lär nog vara det fram tills det att det prövats i domstol.

Tjänsterna tillhandahålls av företag, företag som inte agerar ISP. IPRED gäller bara ISP:s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Testade igen nu och nu går det riktigt segt! ca 1mbit ner och 0.5 upp helt uselt.

Just nu har jag 7.72/6.64. Tidigare idag var det väldigt segt men det beror ju på antalet användare som utnyttjar den tjänsten vid det tillfället och på kvällarna är det färre som gör det så då går det snabbare. Jag har förvisso ett abonnemang hos dold.se och deras servrar är överbelastade atm men nästa vecka ska de ha fixat ytterligare en server så då ska nog allt flyta på bra mycket bättre.

Undrar dock hur man kan kontrollera att även µtorrent tilldelas det IP man blir tilldelad när man surfar på nätet. Vet att alla internetberoende tjänster confas automatiskt men jag vill vara på den säkra sidan och se att det IP jag har när jag surfar är den IP andra peers ser att jag har när de leechar något från mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Tjänsterna tillhandahålls av företag, företag som inte agerar ISP. IPRED gäller bara ISP:s.

Men är verkligen defintionen av vad en ISP är så enkel ? Jag hoppas verkligen att dessa tjänster inte räknas som ISP, men jag kan absolut säga att jag inte är säker på det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Men är verkligen defintionen av vad en ISP är så enkel ? Jag hoppas verkligen att dessa tjänster inte räknas som ISP, men jag kan absolut säga att jag inte är säker på det.

Dold.se ägs exempelvis av Yayabee Sweden AB (tidigare av IDG International Data Group Sweden). De klassas INTE som en ISP. Detta enligt deras FAQ samt information jag fått ut genom mailväxling med dem. Inget jag tänker ta med en nypa salt direkt.