foobar2000 fråga - sortering av playlist view

Permalänk
Medlem

foobar2000 fråga - sortering av playlist view

Hej, jag har nyligen upptäckt foobar2000 och jag har gjort följande layout:

Notera sorteringen av playlist view, den sorterar inte på track ordentligt när en skiva innehåller mer än en disc. Jag kan få den att sortera rätt på track om jag klickar på kolumnheadern "Track No" en gång:

Då blir det rätt om man bara har en skiva från en artist i vyn, men blir helt omkastat om man visar många artister och/eller skivor för den sorterar enbart på track no då.

Jag vill ha en playlist view som sorteras först på artist, sen på skiva, sen på track där skivor med fler än en disc sorteras korrekt. Och det ska fungera oavsett hur många eller hur få artister och/eller albums som den visar. Hur åstadkommer jag detta? Min övre, högra facet sorteras så men hur får man playlist view:n att sortera så? Kanske ska tillägga att jag har även en del blandade låtar utan track-information.

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha löst det genom att ändra "Preferences->General->Sort incoming files by" till

%artist% %album% %discnumber% %tracknumber% %title%

Permalänk
Medlem

Om du går till Edit - Sort finns en bunt alternativ, men även en "Sort by..." där du kan använda foobar2000 variabler för att bestämma sortering.

Det går att få problem med sortering om t.ex. metadata inte är helt ok överallt. Klickar man på "help" länkar den till en webbsida med alla variabler, t.ex. finns även filnamn m.m.