Permalänk
Medlem

Jag provade att installera ubuntu på min macbook, men bytte igen efter strul med tangentbordslayouten som jag inte kom överens med.
Jag tror jag lyckades fixa det rätt okej tillslut, men jag gick ändå över till Mac OS X igen då jag helt enkelt gillar skrivbordsmiljön bättre.
Kör dock linux på min server & stormtrivs när jag slipper dras med en skrivbordsmiljö.

Permalänk
Medlem

Körde i princip uteslutande Linux 2000-2005 men när jag började spela lite igen, orkade inte boota om varje gång jag ville spela. För att vara ärlig så var linux bättre än tidig XP och jämfört med Window 98 var det en dröm

Gjort några senare försök men.
Allmänna drivrutingsstrulet. Fans inte stör för HDMI ut på mitt Via itx kort som jag kör som HTPC. Och sen kan man inte riktigt bara förutsätta att ny hårdvara kommer att fungera.

Skulle säga att nästan alla problem kan härledas till att man inte kör windows, i princip allt förutsätter att man kör windows, gör man inte det har man ett potentiellt problem.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag har Ubuntu på min server eftersom det är så sanslöst stabilt, men på min egen maskin, htpc:n och min frus dator är det Windows som gäller. För min egen del är det pga att jag använder min dator uteslutande att spela på, och då funkar inte linux. Min fru bryr sig inte, bara datorn fungerar, och på en htpc har jag inte hittat något smidigare än windows med winrar och vlc installerat.

Jag skulle gärna haft Linux om det varit snällare mot folk som
* vill spela
* kör ATI

men nu är det ju som det är så ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Proffsmoddare

Det vägrade fungera med mina grafikkort (eller nått), Direkt efter första uppstarten när jag installerade drivrutinerna och startade om vägrade det gå igång igen, har installerat om systemet fyra gånger nu men no luck. Detta var med Ubuntu 9.10 och har testat både AMDs egna och de via synaptic.

Det som är konstigt är att jag inte hade detta problem med 8.10, som jag hade innan.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Jag har Ubuntu på min server eftersom det är så sanslöst stabilt, men på min egen maskin, htpc:n och min frus dator är det Windows som gäller. För min egen del är det pga att jag använder min dator uteslutande att spela på, och då funkar inte linux. Min fru bryr sig inte, bara datorn fungerar, och på en htpc har jag inte hittat något smidigare än windows med winrar och vlc installerat.

Jag skulle gärna haft Linux om det varit snällare mot folk som
* vill spela
* kör ATI

men nu är det ju som det är så ..

Kanske XBMC Live på HTPC? Annars snurrar XBMC fint på Windows, Linux och Mac. Då behövs inte winrar, den spelar direkt utan att behöva packa upp. Otroligt smidigt och sparar mycket tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Då kan jag rekommendera Arch Arch är en dist som är till för att skräddarsys. Du installerar ett bassystem som endast ger dig tillräckligt för att ta dig vidare. I stort sett, kompilerare, kärna och pakethanterare. Sen bygger man vidare med vad man vill ha. Det fina är då att man kan få det precis som man vill ha det.

Arch bygger på en liten annan modell än många andra stora distar. Istället för "nya versioner" kör de med en "rolling release model", man får uppdateringar, men behöver inte köra dist-upgrade. Dvs, har du installerat kan du köra den i MÅNGA år

Min Arch-notebook har klarat sig bra från totalhaverier:

$ head /var/log/pacman.log
[2008-03-13 18:09] starting full system upgrade

Däremot har jag varit tvungen att ominstallera Arch på min hempc från scratch (nå, genom clonezilla) pg a en väldigt tråkig gnome (!) uppdatering och några andra problem som sammanlagt gjorde att cpu'n alltid låg på 100% även i idle.

Permalänk
Medlem

Använder Linux på jobbet hela dagen så orkar inte hålla på med CLI i hemmet också.