Varumärket ATI går mot sitt slut

Permalänk
Melding Plague

Varumärket ATI går mot sitt slut

Halvledarjätten AMD använder fortfarande varumärket ATI för sina grafikprodukter. Nu meddelar företaget att ATI-eran går mot sitt slut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja 8000 & 9000 serien var fan bra skit.

R.I.P ATi, typ

Permalänk
Medlem

Va trist....
Kommer alltid se korten som ATI

Permalänk
Medlem

Håller med Radeon 8500 var en trotjänare länge här.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ja 8000 & 9000 serien var fan bra skit.

R.I.P ATi, typ

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Hmm... vetefan vad man ska tycka alltså... tycker nog ingenting. Förutom nostalgivärdet var detta ju en ickenyhet då det inte har någon som helst inverkan på slutanvändaren...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte: att AMD bygger om lite hindrar dom väl inte från att klistra på lappar med "ATI" på grafik-produkter?

Permalänk
Medlem

Fyfan, tog mig några sekunder att förstå att företaget inte skulle lägga ner, utan att dom bara ska låta varumärket försvinna

När jag såg rubriken tänkte jag "Detta är slutet för billiga grafikkort"

Permalänk
Hjälpsam

Japp för mig kommer dom alltid vara ATI.
Känns onödigt att ta en sån risk vad gäller marknadsföring nu.
Mitt första ATI-kort tror jag hette ATI Rage Pro (jäkligt bra kort).
Har för mig att ATI var Kanadensikt, stämmer det?
@doomas Det har du rätt i! vi får hoppas att klisterlapparna hänger med ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag ser ATI korten som AMD kort redan nu... så är absolut ingen skillnad för min del. Jag är inte så nostalgisk när de gäller varumärket... så länge inte tillverkaren försvinner. De hade en varit en katastrof för konkurrensen och utvecklingen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Japp för mig kommer dom alltid vara ATI.
Känns onödigt att ta en sån risk vad gäller marknadsföring nu.
Har för mig att ATI var Canadensikt, stämmer det?
@doomas Det har du rätt i! vi får hoppas att klisterlapparna hänger med ett bra tag till.

Japp, huvudkontor i Kanada: http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Technologies

Permalänk
Medlem

Lite synd att ett så etablerat och nostalgiskt varumærke førsvinner.
Dock så trycker jag att det ær rætt val då det stærker varumærket AMD istællet.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det kommer något gott ur detta namnbyte

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag förstår inte: att AMD bygger om lite hindrar dom väl inte från att klistra på lappar med "ATI" på grafik-produkter?

ATI har sedan uppköpet varit en egen divison inom AMD med namnet "ATI Technologies ULC". Den divisionen försvinner nu och uppgår i den gemensamma för processorer och grafikkort. En narurlig följd av det blir troligen att AMD fokuserar mer på sitt eget varumärke och att ATI därmed försvinner gradvis.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kommer deras kort också bli gröna nu?

Permalänk
Medlem

Ett namn är bara ett namn, inget man ska haka upp sig på. Insidan som räknas ju ;P

Permalänk
Medlem

gillar inte å kalla dem för AMD...ATI känns mer rätt, men man vänjer väl sig. Men så de blir gröna nu eller? blir ju messed upp om de får samma färg som nvidia eller ska de ha en röd design på AMD loggan?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
ATI har sedan uppköpet varit en egen divison inom AMD med namnet "ATI Technologies ULC". Den divisionen försvinner nu och uppgår i den gemensamma för processorer och grafikkort. En narurlig följd av det blir troligen att AMD fokuserar mer på sitt eget varumärke och att ATI därmed försvinner gradvis.

Varför ge upp ett märke med gott rykte?
Tänk på Electrolux och alla dess varumärken, där funkar det ju fint med klisterlappar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Kommer deras kort också bli gröna nu?

Gud förbjude!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ATI Radeon 9700Pro är ett av de bästa korten jag ägt. Enda som egentligen kommer upp i samma pris/prestanda är HD4870 i dagens mått.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Dumt att det försvinner .. kommer bara skapa lite förvirring.. Ati har jag alltid gillar 9000 serien var ju guld värd.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak: 9800 PRO!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Varför ge upp ett märke med gott rykte?
Tänk på Electrolux och alla dess varumärken, där funkar det ju fint med klisterlappar.

Vi får se helt enkelt!

Citat:

Gud förbjude!

Ja, hur ska vi då kunna köra risiga anspelningar på "gröna laget" och "röda laget" i nyheterna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Jag kör fortfarande Radeon 9600

Permalänk
Medlem

Namnet spelar ingen roll.. dom enda det kanske sticker lite i ögonen på är väl möjligtvis intel.. där så många av deras kunder kör med ett grafikkort med värsta konkurentens namn på

Permalänk

Ingen annan en jag som som reflekterade över kommande händelse:

Man har ett system med en Intel Prolle, men ett AMD grafikkort. Då sitter jag alltså med en AMD logga nere i högra hörnet för det är mjukvarans nya namn på kortets kontroll/system! .. Ve och fasa, vilken sida tillhör jag då!!
[ *ironi* ]

edit: ^ said by him same minute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ja 8000 & 9000 serien var fan bra skit...

Drömde om ett 9800pro i min ungdom ..
Lite komiskt dock att 8x & 9x serierna för ati gick bra, och sen för nvidia

Visa signatur
Permalänk

Det är ju inte så farligt, jag brukar komma på mig själv med att säga AMD istället för ATI.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Jag förstår inte: att AMD bygger om lite hindrar dom väl inte från att klistra på lappar med "ATI" på grafik-produkter?

Nej, inte alls. Men det handlar om marknadsföring och inget annat.

Permalänk
Medlem

Älskade mitt gamla 9700Pro, ett mer överlägset kort för sin tid har jag aldrig ägt. Sen tycker jag att dom gott kan ha kvar den gamla ATi-loggan kvar på sina grafikkort, det hör liksom till med den röda pcb:n/kylaren

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar vettigt, det är ju AMD som äger och producerar kretsarna. Anledningen till att namnbytet har dröjt är för att undvika förvirring på grafikkortsmarknaden, tror jag. Under den tid som förflutit sedan ägarbytet har konsumenten lärt sig att ATI kommer från AMD.

Namnbytet sker för att stärka AMDs huvudsakliga varumärke samtidigt som man försäkrar sig om att inga "ATI <-> AMD?"-missförstånd uppstår.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Tycker det är en jäkligt smart idé. Lär ju stärka AMD som varumärke yttligare en hel del.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.