Permalänk
Medlem

Nokia E52

Det står på Nokias egen hemsida att E52 ska komma ut under andra kvartalet i år vilket borde betyda senast i juni. När man däremot läser på olika sajter på nätet så är det flera som skriver tredje kvartalet. Frågan är vad som gäller, men man borde såklart lita mer på Nokia själva i det här fallet.

Det jag främst gillar med denna mobil är den utlovade batteritiden som verkar otroligt bra. Har verkligen saknat bra batteritid i mina tidigare mobiltelefoner.

Tror ni GPS-funktionen i E52 är bland de bättre i Nokias mobiltelefoner?

Vilken färg hade ni valt av Metal Grey aluminium och Golden aluminium?

Nokia E52: http://www.nokia.se/hitta-produkter/produkter/nokia-e52

Permalänk
Medlem

gps:en ä nog likvärdig me de andra. skulle nog kolla http://www.mobile-review.com/review/nokia-e55-en.shtml det är inte samma modell, man ja skulle gissa på att de är lika, sånär som på tangentbordet

jag hade nog valt golden, för att den ä lite varmare i färgen. den andra ä å andra sidan klssisk i färgen. båda ä snygga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Fick svar från Nokia idag att E52 är försenad. Den beräknas släppas i Sverige mellan vecka 29 - 34. Bara försöka hålla hårt i slantarna till dess...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Fick svar från Nokia idag att E52 är försenad. Den beräknas släppas i Sverige mellan vecka 29 - 34. Bara försöka hålla hårt i slantarna till dess...

Man får väl hoppas på att dom vill ha ut den innan semestrarna drar igång på allvar.. jag vill ha en E52 NU!

Synd också att dom inte har några planer på att släppa E55 i Sverige.. Vore trevligt med qwerty-tangenter på den här luren..

Permalänk
Medlem

Mm, riktigt trist att de inte släpper e55. Den hade jag köpt direkt, men den här är det tveksamt med. Inte dåligt fula knappar de fått dit heller :/

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Man borde åtminstone kunna förhandsboka den snart tycker jag.

Permalänk

Väldigt tyst om E52... Undrar när den dyker upp

Permalänk
Medlem

Nokia E52 med qwerty finns ju, den heter E72. Att den är lite bredare kan man väl leva med, smalare än E71/E72 kan man ändå inte gå om man vill ha tangentbord. E55 har QW ER TY, inte QWERTY.

Permalänk
Medlem

jajo, men E72 är ju inte heller ute ännu. o även om E55 inte har lika komplett tangentbord som e72, så är den skillnaden i bredd rätt viktig för en del, t.ex. mig.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nokia E52 listas på Prisjakt nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435540
Priset verkar ligga runt 3.000 kr.

Permalänk
Medlem

Lite sugen blir man allt...

Hurdan är mobilens kvalitet? Antar att den ska ligga i samma klass som E71, vars kvalitet man bara hört lovord om.

Permalänk
Medlem

svårt o veta dess kvalitet innan den kommit ut. men med tanke på att alla e-serie modeller som finns o funnits har haft grym byggkvalitet, så ser ja inte varför e52 inte skulle ha det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Precis, men hur E-seriens kvalitet förhåller sig i jämförelse med andra lurar på marknaden.

Vilka är de största skillnaderna mellan E52 och E55, bortsett från QW ER TY? Släpps E55 i samma veva som E52 eller dröjer lanseringen ytterligare?

EDIT: Det verkar vara exakt samma dimensioner på båda: 116 x 49 x 9.9 mm. Samma CPU, batteritid osv.

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone2=2792&idPhone1=2...

Om de i princip är likvärdiga på alla punkter vill man ju hellre ha E55. Inget release datum än väl?

EDIT2: http://www.mobile-review.com/review/nokia-e55-en.shtml#12

Permalänk
Medlem

E55 är väll exakt samma nalle men med annan knappsats och vad jag förstått, tyvärr så kommer inte e55 släppas i sverige, inte till en början i alla fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
E55 är väll exakt samma nalle men med annan knappsats och vad jag förstått, tyvärr så kommer inte e55 släppas i sverige, inte till en början i alla fall.

Jo, läste det. Vill förvisso hellre ha E55 pga QW ER TY men då det inte verkar finnas något lanseringsdatum tillgängligt (vissa påstår även att den inte kommer att släppas i Sverige öht) blir det nog en E52. En vanlig knappsats är inte hela världen. Både Katshing och Dustin verkar få in den snart. Drygt 3k.

Permalänk
Medlem

Om kvalitén på dom nya E-modellerna ens är hälften så bra som E51 och E71 är det inget att oroa sig för.

Enda negativa jag har att säga om E51 kvalitetsmässigt är att det samlas damm innanför glaset, men det är en barnlek att skruva loss och göra rent med några månaders mellanrum om man stör sig på såna saker. Det är inte svårare än att byta skal på en gammal 3310 eller nåt, förutom att det är några enkla skruvar att lossa för att få loss framdelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Om kvalitén på dom nya E-modellerna ens är hälften så bra som E51 och E71 är det inget att oroa sig för.

Enda negativa jag har att säga om E51 kvalitetsmässigt är att det samlas damm innanför glaset, men det är en barnlek att skruva loss och göra rent med några månaders mellanrum om man stör sig på såna saker. Det är inte svårare än att byta skal på en gammal 3310 eller nåt, förutom att det är några enkla skruvar att lossa för att få loss framdelen.

Du har en E51 antar jag? Lust att dela med dig av dina erfarenheter kring den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Du har en E51 antar jag? Lust att dela med dig av dina erfarenheter kring den?

Superb hårdvara och mycket telefon för pengarna men den lider ju av samma krämpor som alla andra s60v3-lurar. Låg upplösning och trött mjukvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzyzx
Du har en E51 antar jag? Lust att dela med dig av dina erfarenheter kring den?

Har också E51:an sedan en tid tillbaka.

Den gör precis allt vad en telefon skall göra, vad som "saknas" är väl eventuellt en GPS samt en 3,5mm ljudutgång.

Jag provade att byta högtalarelement på det medföljande headsetet då E51:an brusar vid musikuppspelning, vilket inte förbättrade ljudkvaliteten. Troligtvis beror detta på avsaknaden av dedikerat ljudchip i telefonen.

Skall du ringa, smsa, surfa på mobilanpassade hemsidor samt kanske ta en bild i perfekta ljusförhållanden så är den mycket bra! Den är väldigt gedigen.

Nackdelarna är som tidigare nämnt det faktum att den inte alls är skapad för seriöst musiklyssnande och att skärmen ser otroligt liten ut i jämförelse med valfri touchscreen-telefon samt att kameran endast duger i nödfall.

Vissa (alla?) av Nokias senaste E-serie-telefoner har dock det dedikerade ljudchippet om det skulle vara intressant.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av en vettig musikspelare gör mig inte ett skvatt. Likaså vad gäller kameran som många ska ha haft klagomål. Det är trots allt en affärsmobil (syftar på E51 atm). Mobilen är en av få som fått nästan 9/10 på Prisjakt, och även fast E52 ser bättre ut på papperet och är en uppgradering av E51 så är det inte säkert att den flyter på lika bra som sin föregångare. Skillnaderna i CPU kraft är försumbara (ARM 11 369 MHz respektive ARM 11 600 MHz). De nytillkomna funktionerna har inte riktigt attraherat mig till den grad att jag är villig att lägga ut dryga tusenlappen mer på den, i jämförelse till E51. Kanske blir en E51 trots lanseringen av E52...

Permalänk
Medlem

sen när blev 230 Mhz försumbart? det är ju 62% snabbare. så varför skulle det inte flyta på lika bra som sin föregångare? jag tror snarare att den flyter på bättre.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
sen när blev 230 Mhz försumbart? det är ju 62% snabbare. så varför skulle det inte flyta på lika bra som sin föregångare? jag tror snarare att den flyter på bättre.

62%?? Är det dina mattekunskaper som spökar eller har du blandat andra faktorer som man måste ta hänsyn till?

Permalänk
Medlem

citerar dig själv " försumbara (ARM 11 369 MHz respektive ARM 11 600 MHz). "

369 mhz x 1,62 = 597,78 mhz.

sen om det inte är 369 mhz eller 600 mhz, det är möjligt, men det var inte jag som påstod det heller. men 600 mhz, är 62% mer än 369 mhz

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hänsynslöst??

11 369 MHz x 1,02032 = 11 600 MHz

2% snabbare mao.

Permalänk
Medlem

LOL 11 600 mhz? du måste skämta :D:D

processorn heter möjligen ARM 11 och har 369 respektive 600 mhz, inte 11 som elvatusen. utan elva som version 11.

annars har nokia verkligen skapat nå väldigt exklusivt o väldigt segt me tanke på processorn

första träffen på google http://www.arm.com/products/CPUs/families/ARM11Family.html

jag hoppas du skämtar med oss

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

*marscherar in i skamvrån*

Stirrade mig blint specen utan att riktigt känna till ett dyft om ARM 11 familjen.

Permalänk
Medlem

ja, jag blev lite fundersam där

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Även jag fick ta mig en funderare på hur det var med potensen

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Inaktiv

Har själv en E51 som jag är mycket nöjd med!

Har liksom Perc haft problem med damm som samlats under glaset, och saknar en inbyggd GPS. Nokias kartor är mycket detaljerade och helt GRATIS – dem har jag haft nytta av när jag har varit ute och rört på mig (t.ex. i London).
Skönt att se att telefonen nu har en 3,5 mm ljudkontakt vilket troligen gör att man kan ansluta fler sorters headset. De som lyssnar på musik via Bluetooth blir väl inte ledsna över att A2DP kommer att finnas i E52.
Jag hoppas också att E52 går att ladda via USB-anslutningen, vilket inte E51 har gjort. Jag förstår inte varför det har gått att lösa på denna modell när t.o.m. min förra mobil (den urusla, långsamma och buggiga S-E m600i) gick att ladda via USB-kabeln ...

Bortsett från dessa ganska obetydliga problem är E51 en höjdartelefon och jag är mycket nyfiken på efterföljaren!

Permalänk

Också mycket nöjd med min e51. Perfekt ringa, maila-telefon. Snabb och enkel. Och om man lysnar på musik och radio och inte har så jättestora krav på ljudkvalité funkar e51 tycker jag.

Det går även att ladda e51 (och sannolikt e52) via USB, se http://www.nokia.se/hitta-produkter/tillbehor/alla-tillbehor/...