Windows 7 utan Internet Explorer i Europa

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Bästa som hänt på ett bra tag, nu kan man lättare anpassa installationerna utan att behöva böka runt så mycket och själv välja Webläsare. Det innebär ju ingen stor sak för någon direkt då IE kan dras ner via windows update troligen, vill man ha annan webläsare är det bara att FTP'a ner den eller ha den på en USB-sticka, tar inte många sekunder att fixa det. Allt som fattas nu är att Mediaplayern blir en valbar komponent likaså så man får en renare install från början.

Problemet är att IE har en såpass stor marknadsdel pga att det följer med det OS som säljs med en stor majoritet av maskinerna, detta kan med lite tur få upp ögonen för alternativ hos användarna i massorna. Inget direkt ont kommer utav det såvida man inte är tjurig eller lat trots allt. Bästa vore om det hakade på som valbar komponent bara.

Om man nu inte har en annan dator eller ngn annan som har en dator, hur gör man då?

Gör som i andra os, låt oss välja det vi vill installera av MS program och skippa resten:).

*Nu sköts ju win update av sig självt pga det är integrerat och laddar säkert ner IE7/8an själv men iaf, kommer sluta med att alla har den iaf..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Då tycker jag att Safari inte ska följa me Mac OS, och de ska även gå att installera Mac OS på en vanlig PC, man ska ju inte bli påtvingad företagets produkter om man köper dom.

Att man ska behöva köpa sig en överprissatt MAC för att kunna använda sig av OS X tycker jag är riktigt riktigt dåligt. =/

Nu är det ju dock inga problem att installera OS X på en helt vanlig PC med hjälp av en liten fix... men det är ju inte riktigt stabilt det.

Permalänk
Medlem

Jag skiter i vilken webbläsare som är med vid installation, bara den går att ta bort smärtfritt. Fördelen är väll att de som inte bryr sig om vilken webbläsare som används, förhoppningsvis börjar tänka om.

Permalänk
Medlem

Smartare vore väl om IE låg med, och när man sedan byter standardwebläsare till den man vill köra med, då borde det finnas tre val

Vill du byta standardwebläsare till [ny läsare]

JA
JA, OCH TA BORT INTERNET EXPLORER
NEJ

Som många sagt - situationen är absurd. Microsoft har gjort en produkt som är gratis, som de skickar med en annan produkt. Klart som fan de ska få göra det.

Och Apple är inte ett dugg bättre. Maken till översittarföretag får man leta efter. Apple är det nya evil empire. Som må vara mindre. Men med tanke på hur de själva agerar så har de inte rätt att gnälla på MS det minsta.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Tack!
Nu kan jag äntligen slippa IE, nu kan jag äntligen installera Firefox eller nått annat utan att vara tyngd av att jag kanske måste ta bort IE eller helt enkelt låter den vara. Bara att gå ut och ladda hem FF nu
...det gick ju inte XD

Permalänk
Medlem

hur gör man för att ladda ner en webbläsare om man inte har en webbläsare att göra det med!?! svara på det?

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
hur gör man för att ladda ner en webbläsare om man inte har en webbläsare att göra det med!?! svara på det?

Läser du ens ett enda inlägg? Det är hur många som helst som har kommenterat detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ingen verkar förstått varför Microsoft blir stämda och dömda

Det finns en saker man ska ha klart för sig när det gäller EI, det är inte gratis! Tror någon på fullt allvar att Microsoft spenderar en massa pengar på att utveckla en webläsare för att sedan ge bort den för att de är så snälla?

Du är i dagsläget tvingad att betala för IE eller välja ett annat operativsystem, och då det i princip inte finns några alternativ till Windows då Microsoft har monopol tvingas man att köpa IE med.
Det faktum att alla som köper Windows även köper IE gör det extremt svårt för någon annan att konkurrera på browser marknaden då 90% av alla användare redan tvingats köpa en konkurrerande webbläsare tillsammans med operativsystemet.

Hur många här skulle betala, för att få IE förinstallerat på sin dator, för det är det som Microsoft tvingar en att göra genom att inkludera IE. Och det är det som EU dömer dem för.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Läser du ens ett enda inlägg? Det är hur många som helst som har kommenterat detta.

Ja några har tjötat nånting om ett USB minne och datortidningar.

Så hur installerar man en webläsare från internet om man inte har någon webläsare att ansluta till internet med?

Permalänk
Medlem

Det står redan överallt på de nu 9 sidorna.

Om du ändå inte läser tidigare svaren så är det ingen ide att berätta nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Äntligen.
Kan ge mig fan på att de kommer ha en ikon på skrivbordet med texten "Installera internet" och ingen vettig lösning att ladda ner ett alternativ dock.

Garanterat att det är så, eller ännu värre att det dyker upp en popup ruta som uppmanar dig att installera IE8 och den går så klart inte att bocka ur, precis som med Windows defender för Vista, kommer säkert vara samma med IE8.
Dessutom blir det ändå svårt att installera något annat än IE om man inte har 2 datorer i hemmet och kan ladda ner övriga webbläsare på minnessticka. Så lagen har förmodligen ingen större inverkan på vilka webbläsare vi kommer använda i slutändan, bara att det blir krångligare för den som inte är så datorvan.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Ingen verkar förstått varför Microsoft blir stämda och dömda

Det finns en saker man ska ha klart för sig när det gäller EI, det är inte gratis! Tror någon på fullt allvar att Microsoft spenderar en massa pengar på att utveckla en webläsare för att sedan ge bort den för att de är så snälla?

Du är i dagsläget tvingad att betala för IE eller välja ett annat operativsystem, och då det i princip inte finns några alternativ till Windows då Microsoft har monopol tvingas man att köpa IE med.
Det faktum att alla som köper Windows även köper IE gör det extremt svårt för någon annan att konkurrera på browser marknaden då 90% av alla användare redan tvingats köpa en konkurrerande webbläsare tillsammans med operativsystemet.

Hur många här skulle betala, för att få IE förinstallerat på sin dator, för det är det som Microsoft tvingar en att göra genom att inkludera IE. Och det är det som EU dömer dem för.

Bra att poängtera att IE inte är gratis. Säkerligen många som missar den punkten.
Men, å andra sidan är windows fyllt med funktioner som annan tredjepartsmjukvara kan göra lika bra. Säg... filhantering, paint, midiräknare och klocka med kalender som exempel. Dessa funktioner är inte heller gratis. Men de ingår i OS-paketet. Med din retorik skulle det alltså vara lägligt att plocka bort dessa funktioner också liksom skärmsläckare, bakgrundsbilder och gadgets. Ja... listan kan göras ganska lång...

Och hur skulle det då se ut? Jo om ett företag som gör OS blir tillräckligt stort så måste detta OS strippas ner totalt. Alla delar som kan göras av andra måste tas bort och får inte finnas med. Men detta gäller bara för det företag som går bäst. I mina öron låter detta galet. Väldigt galet.

Jag skulle hellre vilja säga att stämningen har handlat om att man inte kunnat ta bort IE ur windows. Detta har jag mer förståelse för, men det är fortfarande inte där man bör angripa microsoft om man är missnöjd med deras monopol.

Om EU vill göra någon verklig skillnad för OSmarknaden så reglera hur man får använda exempelvis Direct X som inte är en öppen standard. Detta gör mer skillnad när man har ett sådant övertag på marknaden som windows har... Öppna standarder för storföretag borde EU satsa på.. inte webläsare eller miniräknare. Suck.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Ja några har tjötat nånting om ett USB minne och datortidningar.

Så hur installerar man en webläsare från internet om man inte har någon webläsare att ansluta till internet med?

FTP, wget, Windows Update, etc etc. tänk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Hur dom reagerar? Det kan väl inte vara så svårt att börja använda en annan webläsare. Att skriva in en adress och surfa kan väl vem som helst, ingen skillnad på det mellan de olika läsarna.

Tro mig, jag jobbar åt ett datorföretag och jag får MÅNGA kunder som sitter som ett frågetecken och undrar om de kan klicka på det eller det utan att något händer för så var det inte i det förra, finns folk till allt

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, undrar om microsoft ens får släppa windows 7, jag menar det finns ju andra OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Bra att poängtera att IE inte är gratis. Säkerligen många som missar den punkten.
Men, å andra sidan är windows fyllt med funktioner som annan tredjepartsmjukvara kan göra lika bra. Säg... filhantering, paint, midiräknare och klocka med kalender som exempel. Dessa funktioner är inte heller gratis. Men de ingår i OS-paketet. Med din retorik skulle det alltså vara lägligt att plocka bort dessa funktioner också liksom skärmsläckare, bakgrundsbilder och gadgets. Ja... listan kan göras ganska lång...

Och hur skulle det då se ut? Jo om ett företag som gör OS blir tillräckligt stort så måste detta OS strippas ner totalt. Alla delar som kan göras av andra måste tas bort och får inte finnas med. Men detta gäller bara för det företag som går bäst. I mina öron låter detta galet. Väldigt galet.

Jag skulle hellre vilja säga att stämningen har handlat om att man inte kunnat ta bort IE ur windows. Detta har jag mer förståelse för, men det är fortfarande inte där man bör angripa microsoft om man är missnöjd med deras monopol.

Om EU vill göra någon verklig skillnad för OSmarknaden så reglera hur man får använda exempelvis Direct X som inte är en öppen standard. Detta gör mer skillnad när man har ett sådant övertag på marknaden som windows har... Öppna standarder för storföretag borde EU satsa på.. inte webläsare eller miniräknare. Suck.

Skulle inte förvåna mig om du hade haft en chans att få igenom motsvarande stämning för valfri applikation, inklusive miniräknaren och klockan. Å andra sidan så är många av dessa småapplikationer som inkluderas väldigt enkla och grundläggande och kan kodas ihop på några timmar "av vem som helst" så blir nog svårt att visa att du lidit någon större ekonomisk skada.

En webläsare är lite mer komplicerad, lite som om Microsoft skulle bestämma sig för att lägga på 1000:- på windows och inkludera Word i alla distributioner skulle ge ungefär samma resultat.
Det behöver det inte vara ett stort problem att någon har ett monopol, det är när ett företag börjar utnyttja sin monopol ställning som problemen uppstår, och det gör Mircosoft så mycket de törs.

Problemet är ju att så fort Mirosoft inkluderar något i Windows blir det väldigt svårt att tjäna pengar på det, just för att det har en så dominerande ställning.

Sen gör det ju inte saken bättre att Microsoft beter sig som ett litet argt barn och bestämmer sig för att göra det sämre för slutkunder i stället för bättre, nu märks det att de har monopol, genom att inte ge flera alternativ till webbläsare, varför bara inte göra en liten applikation där man kan ladda hem valfri webbläsare, man behöver inte inkludera någon kod utan bara länken till lämplig ftp server.

Och jag håller med dig helt, alla patent och slutna standarder verkar skapar fler problem än de löser.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Kan de inte bara ha en lista i installationsprogrammet där man kan välja vilken webbläsare man vill ha.

Vilken/Vilka webbläsare vill du installera?
1) Internet Explorer
2) Opera
3) Safari
4) Firefox
5) Google Chrome
och så vidare...

Men då kanske Apple protesterar att de inte vill att safari ska ingå som en del av Windows...

i så fall har väl alla webläsare rätten att vara med? Även om jag skapar en egen värdelös webläsare bör ju den få vara med, detta bidrar ju till att listan blir omöjligt lång.

Microsofts produkt och deras val i min mening, IE är en del av windows i min mening.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Du är i dagsläget tvingad att betala för IE eller välja ett annat operativsystem, och då det i princip inte finns några alternativ till Windows då Microsoft har monopol tvingas man att köpa IE med.

Fy fan för den svenska skolan... Det är ingen slump att man inte undervisar i (grundläggande) nationalekonomi och rättighetsteori. På så sätt kan politiker och byråkrater härja relativt ostört, och befolkningen hållas i okunskap om de friheter som ständigt tas ifrån dem.

Vad är ett monopol? Jo, det är en marknad med endast en aktör. Konsumenterna av en viss vara eller tjänst kan med andra ord ej vända sig till en annan producent. Man kan dela in monopol i två kategorier: Monopol som upprätthålls med tvångsmedel, och naturliga monopol.

Uppenbarligen så är endast den förstnämnda sorten oetisk, då den andra innebär att man hotar andra personer som vill tillhandahålla (måhända bättre och billigare) varor och tjänster. Naturliga monopol, dvs där tvång inte förekommer, är bara något som finns i teorin. Marknaden är naturligt flexibel, där aktörer snabbt fyller ut eventuella luckor som finns. Alltså, när vi diskuterar monopol så syftar vi på den sort som upprätthålls med våld.

Några exempel på svenska (med tvångsmetoder upprätthållna) monopol är Systembolaget, Apoteket och Svensk Bilprovning. Det är direkt förbjudet (=våld kommer att brukas mot den som inte lyder) att konkurrera med dessa bolag.

Det är knappast så att Microsoft skickar uniformerad personal med skjutvapen för att betvinga Apple, Oracle, Mozilla m.fl. Microsoft är till syvende och sist beroende av att konsumenterna väljer deras produkter. När de slutar göra det, så kommer Microsofts dominerande ställning omedelbart att upphöra. (Jag ser tendenser till att just detta håller på att ske, men det är en annan diskussion)

Summa summarum: Microsoft har INTE monopol på någonting! Om jag inte minns fel finns det andra webbläsare och andra operativsystem. Gillar DU inte Microsoft, så använd inte deras produkter. Det är frihet det handlar om; deras frihet att producera varor, och din frihet att välja. Politisk inblandning undanbedes!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar det inte riktigt som du beskriver det BobFlemming.

Om du som dator företag vill tillverka datorer, tex Windows datorer och samtidigt Linux maskiner.
Då måste du prata med microsoft och få deras tillstånd att sälja Windows maskiner som har windows förinstallerat(Så kallade OEM maskiner)

I Praktiken så får du 3 val:
1) Sälj bara Windows -> Du får billiga priser av microsoft.
2) Sälj bara Linux -> Inga problem
3) Sälj lite av varje.. Gissa om du får bra service av microsoft då du vill sälja
Maskiner med Windows på sig från start ?

Du är oerhört naiv om du tror att alternativ 3 fungerar utan att du blir motarbetad.
Men detta gäller de flesta situationer då någon aktör har den överlägset största delen av marknaden.

IBM gjorde detta i sina dagar..
Intel har blivit fällda för det.
Att Microsoft INTE skulle ha gjort detta finner jag helt bortom rimligt tvivel.

Du får INTE lov att utnyttja ditt monopol för att tvinga bort konkurrenter.
Som tex uppdateringar till ditt OS som pajar konkurrenters produkter.
( Som Microsft har gjort flera gånger )

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fattar inte varför ni lipar som barnungar...

1. "Vanliga" Svensson köper en komplett dator med förinstallera OS - således,... dessa behöver ni ej oroa er för, IE kommer säkert finnas med där.

2. I övrigt idiotförklarar ni er själva... vet ni inte hur man kan bära sig åt för att tex installera firefox eller en annan webbläsare utan att redan ha IE på plats så låt bli och köp en förinstallerad dator. "Hur många har en usb sticka hemma"... gee trodde kreativiteten hos dagens ungdomar sträckte sig lite längre än så faktiskt.

3. Om det finns någon här som kommer ihåg hur situationen var när IE implementerades i win så tror jag förståelsen finns för att MS blev dömda. MS HAR missbrukat sin monopol ställning så är det. Övriga program som tex paint MÅSTE man inte använda till skillnad från IE. Med win7 får vi ett slut på det, gött!! I RC1 fungerar tex firefox ihop med MSN.

4. Alla biljämförelser är som alltid helt kass....

5. Här kommer en till: Om du köper en Toyota så måste du tanka toyotabensin för att gpsen skall fungera.... sug på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
hur gör man för att ladda ner en webbläsare om man inte har en webbläsare att göra det med!?! svara på det?

Och var gör du om du inte råkar ha drivrutiner till nätverkskortet och måste tanka ner dem från nätet då?

Allltså, tänk lite... Det är ju knappast förbjudet att tanka ner allt man behöver innan installationen av operativsystemet.

Personligen bryr jag mig inte ett dugg. Använder ju aldrig IE ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sag
Om du som dator företag vill tillverka datorer, tex Windows datorer och samtidigt Linux maskiner.
Då måste du prata med microsoft och få deras tillstånd att sälja Windows maskiner som har windows förinstallerat(Så kallade OEM maskiner)

I Praktiken så får du 3 val:
1) Sälj bara Windows -> Du får billiga priser av microsoft.
2) Sälj bara Linux -> Inga problem
3) Sälj lite av varje.. Gissa om du får bra service av microsoft då du vill sälja
Maskiner med Windows på sig från start ?

Du är oerhört naiv om du tror att alternativ 3 fungerar utan att du blir motarbetad.

De allra flesta leverar maskiner med Windows, Linux och andra OS om varandra utan något som helst problem. Ta Dell f.ex. sist jag köpte en server från dem fick jag valet mellan Windows Server 2008, RHEL, SUSE eller Sun Solaris operativsystem (eller helt utan OS om jag så ville).

Visst finns det vissa ekonomiska fördelar för producenten att endast erbjuda Windows, men det går upp i upp med tanke på förlorade inkomster pga ej inkomna order för f.ex. Linux maskiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sag
Som tex uppdateringar till ditt OS som pajar konkurrenters produkter.
( Som Microsft har gjort flera gånger )

Har du några konkreta exempel på när (och hur) detta har skett?

Mig veterligen har de aldrig gjort uppdateringar som har pajat tredjeparts produkter där produkterna följt Microsoft's olika SDK till punkt och pricka och där har vi problemet; Ofta vill en aktör erbjuda något som inte helt faller innanför det som är möjligt där och då, iställetför att jobba med Microsoft (vilket i sig kan vara mycket jobbigt) så "hackar" de runt problemet och kommer upp med en implementation som fungerar där och då men eftersom man har användt sig av ett odokumenterat interface eller liknande kan det plockat bort av Microsoft vid en vilken som helst uppdatering.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Skulle inte förvåna mig om du hade haft en chans att få igenom motsvarande stämning för valfri applikation, inklusive miniräknaren och klockan. Å andra sidan så är många av dessa småapplikationer som inkluderas väldigt enkla och grundläggande och kan kodas ihop på några timmar "av vem som helst" så blir nog svårt att visa att du lidit någon större ekonomisk skada.

En webläsare är lite mer komplicerad, lite som om Microsoft skulle bestämma sig för att lägga på 1000:- på windows och inkludera Word i alla distributioner skulle ge ungefär samma resultat.
Det behöver det inte vara ett stort problem att någon har ett monopol, det är när ett företag börjar utnyttja sin monopol ställning som problemen uppstår, och det gör Mircosoft så mycket de törs.

Problemet är ju att så fort Mirosoft inkluderar något i Windows blir det väldigt svårt att tjäna pengar på det, just för att det har en så dominerande ställning.

Sen gör det ju inte saken bättre att Microsoft beter sig som ett litet argt barn och bestämmer sig för att göra det sämre för slutkunder i stället för bättre, nu märks det att de har monopol, genom att inte ge flera alternativ till webbläsare, varför bara inte göra en liten applikation där man kan ladda hem valfri webbläsare, man behöver inte inkludera någon kod utan bara länken till lämplig ftp server.

Och jag håller med dig helt, alla patent och slutna standarder verkar skapar fler problem än de löser.

Ja, fast såhär är det. Oavsett om internet explorer är inkluderat eller ej har utvecklingspengar lagts på webläsaren. Är det problematiskt för dig så faller en hel del saker under samma problematik. Du betalar nämligen även för marknadsföring, nyutveckling (ja man betalar för w7 när man köper vista), gadgets, msn (som visserligen har banners)... och alla andra saker man kan ladda hem från microsofts hemsida. Sedan kanske man inte är intresserad av detta... men det rinner pengar till sådana saker oavsett om det är integrerat från början eller ej. Så priset på windows är inte beroende på hur mycket som inkluderas. Priset sätts på lite mer invecklade grunder. Vill tillägga att explorer varit mer än bara inkluderat i windows. Näst intill omöjlig att ta bort vilket är dumt. Men den diskussionen spinner jag inte vidare på här.

Hopp hopp... nästa punkt :). Jo, säg filhanteraren i windows. Det kan också skötas av tredjepart. Och inte lika lätt att sätta upp hemma på några timmar. Skulle det inte kännas tomt i OSet utan ett filhanteringssystem? Jag tar mig rätten att omdefiniera problemet. Det handlar i min mening inte om hur avancerad applikationen är att koda, utan om vad som anses vara en "självklar" del i ett OS.
För övrigt så skulle jag se det som en mycket tragisk utveckling om det kom in stämningsansökningar angående exempelvis paint eller miniräknaren i windows. I mina ögon är det en samhällsutveckling som gått käpprätt åt... fel håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobFlemming
Fy fan för den svenska skolan... Det är ingen slump att man inte undervisar i (grundläggande) nationalekonomi och rättighetsteori. På så sätt kan politiker och byråkrater härja relativt ostört, och befolkningen hållas i okunskap om de friheter som ständigt tas ifrån dem.

Vad är ett monopol? Jo, det är en marknad med endast en aktör. Konsumenterna av en viss vara eller tjänst kan med andra ord ej vända sig till en annan producent. Man kan dela in monopol i två kategorier: Monopol som upprätthålls med tvångsmedel, och naturliga monopol.

Uppenbarligen så är endast den förstnämnda sorten oetisk, då den andra innebär att man hotar andra personer som vill tillhandahålla (måhända bättre och billigare) varor och tjänster. Naturliga monopol, dvs där tvång inte förekommer, är bara något som finns i teorin. Marknaden är naturligt flexibel, där aktörer snabbt fyller ut eventuella luckor som finns. Alltså, när vi diskuterar monopol så syftar vi på den sort som upprätthålls med våld.

Några exempel på svenska (med tvångsmetoder upprätthållna) monopol är Systembolaget, Apoteket och Svensk Bilprovning. Det är direkt förbjudet (=våld kommer att brukas mot den som inte lyder) att konkurrera med dessa bolag.

Det är knappast så att Microsoft skickar uniformerad personal med skjutvapen för att betvinga Apple, Oracle, Mozilla m.fl. Microsoft är till syvende och sist beroende av att konsumenterna väljer deras produkter. När de slutar göra det, så kommer Microsofts dominerande ställning omedelbart att upphöra. (Jag ser tendenser till att just detta håller på att ske, men det är en annan diskussion)

Summa summarum: Microsoft har INTE monopol på någonting! Om jag inte minns fel finns det andra webbläsare och andra operativsystem. Gillar DU inte Microsoft, så använd inte deras produkter. Det är frihet det handlar om; deras frihet att producera varor, och din frihet att välja. Politisk inblandning undanbedes!

Hmm... Vad är poängen här?

Anser du att en fri marknad inte behöver några som helst lagregleringar? För det låter nämligen så i första delen av ditt inlägg. Lika klipskt som att säga att anarkism är den rätta vägen att gå i alla lägen. Men jag kan såklart ha missuppfattat... Kanske mest var ilska som ville ut.

Eller handlar det om ordvalet monopol? För där kan jag väl hålla med dig till viss del. Microsoft har inte monopol på operativsystem eller webläsare. Å andra sidan så kunde jag se igenom ordvalet i inlägget ovan och drog slutsatsen att inlägget handlade om microsofts ledande marknadsposition.

Jaja... jag tror att vi är överens om att det känns "lite snett" att microsoft inte vågar ha med sin egen webläsare i w7. Ur led är tiden!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

Har du några konkreta exempel på när (och hur) detta har skett?

WordPerfect (Det har blivit fälda i amerikansk domstol för detta)
De bytte ut C libbarna som användes av microsft's compilator i någon system uppdatering, ändrade API:er
(Såg till så att konkurrenter till Microsoft Word slutade funka)
-Fällda i domstol
På gammla Windows 3.1 (Så fanns det en If dosversion<>Microsoft then FAIL)
(Tog man bort den så kunde man köra det på konkurrenters Dos)
- Men detta kanske inte räknas som system uppdatering,
det fanns där från början.
Pluggin till FireFox
? Det slutade inte funka, men det fungerar SÄMRE med deras plugin.

Med Hotmail har de inte monopol så det räknas kanske inte men de
har sabbat åtminstone OPERA avsiktligen.
Om man ställde in OPERA's browser i IE mode (Den säger sig vara IE) så funkade det. Om OPERA uppträder som OPERA så fick den HTML/XML strängar som den inte klarade.
EDIT:
Rättstavningar + tillägg nedan
Om du vill se en lista med olika fall där Microsoft är inblandade kolla:
http://www.groklaw.net/staticpages/index.php?page=20050101071...

Tex BeOS där de höjde priset så att Hitatchi slutade ta med BeOS.
Det är ett exempel på hut det INTE lönar sig att sälja Windows maskiner och något annat tillsammans.
Hitatchi fick sänks pris igen när de slutade med BeOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobFlemming
Fy fan för den svenska skolan... Det är ingen slump att man inte undervisar i (grundläggande) nationalekonomi och rättighetsteori. På så sätt kan politiker och byråkrater härja relativt ostört, och befolkningen hållas i okunskap om de friheter som ständigt tas ifrån dem.

Vad är ett monopol? Jo, det är en marknad med endast en aktör. Konsumenterna av en viss vara eller tjänst kan med andra ord ej vända sig till en annan producent. Man kan dela in monopol i två kategorier: Monopol som upprätthålls med tvångsmedel, och naturliga monopol.

Ursäkta mig så hemskt mycket om jag kommer med osanningar, jag ska aldrig någonsin kalla monopol liknande förhållanden för monopol igen. Bara för att du ska kunna sova om nätterna utan ångest för det svenska skolväsendet. Herre gud.

Söderbäck

Du har en bra poäng i att det handlar om vad man kan förvänta sig att det ingår i ett operativsystem. Och personligen så tycker jag att ju mindre det ingår desto bättre, fatta va skönt om du bara betalat för det du ville ha.

Tänk att kunnat köpa en Windows light distribution till din HTPC/server som bara hade de funktioner du efterfrågade till ett lågt pris, alternativt bara köpa de delar du behövde separat. Och om du vill ha allt på ett bräde kan du lägga en förmögenhet på Ultimate extra allt versionen, vilket är det enda du kan köpa i dag. Vist man kan få ungefär denna modularisering via Linux, men det är då mer tur än skicklighet om jag får det att fungera i slut ändan

Sen får man alltid betala för utveckling, reklam, utveckling av nästa version och så vidare men det kommer jag intet undan oavsett vilket kommersiellt operativsystem man än väljer och ju mindre jag får betala för det ju bättre.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Vad domstolar anser om konkurrens är totalt ovidkommande. Microsoft har rätt att skapa vilka produkter de vill, distributörerna och återförsäljarna rätt att sälja vilka produker de vill, och konsumenterna rätt att köpa och använda vilka produkter de vill.

Om Microsoft systematiskt skulle se till att konkurrenternas programvaror slutade fungera så skulle detta enbart slå tillbaka på dem själva. Jämförelsen som någon gjorde ovan att man måste tanka Toyota-soppa för att köra en Toyota-bil är i själva verket ett bra exempel på hur företag INTE gör, just för att det enbart skulle slå tillbaka på dem själva. Har själv två Toyotor. Skulle garanterat inte haft någon om man inte kunde tanka dem med standard-soppa.

DU har makten! Gillar du inte Microsoft, köp ingenting från dem! Och sluta för allt i världen med att kalla marknaden för monopol, för det är helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem

Tycker det här känns jävligt fel ärligt talat. Kommer Apple sluta ha med Safari i Mac OS X? Kommer alla olika linuxdistar komma utan webbläsare också?

Visst, jag är verkligen inget fan av IE, men jag tycker det känns jävligt konstigt att de inte ska få skeppa med en egen webbläsare. Det finns ingen fördel med det... kan ju inte säga att jag känner mig särskilt tvingad att använda IE på min dator. Däremot måste jag göra det på jobbet, för vissa av de sidor vi använder fungerar inte med andra webbläsare. Men det är ju inte Microsofts fel, det beror ju på inkompetenta utvecklare.

Nej, det här var jävligt löjligt ärligt talat. Utvecklarna av Opera och FF får väl göra sina egna jävla operativ istället för att bara klaga.

Borde inte google komma med nåt operativ snart btw? De har ju redan börjat med mobilmarknaden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

http://www.idg.se/2.1085/1.235847/explorer-8-slapps-pa-cd-ski...

Om ni missat detta som jag hittade på IDG's hemsida.

Antingen gratis eller mot en mindre avgift om de ska kunna täcka avgifter för cd osv... Först var IE gratis och nu (kanske) måste man pröjsa för det, fyfan säger jag bara..

Permalänk
Medlem

ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/3.0.11/win32/sv-SE/Firefox%20Setup%203.0.11.exe

skriv så i en mapp typ utforskaren eller något så laddar den hem Firefox..

Bra, enkelt, smidigt och inget krav på IE!

TACK MICROSOFT!!

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobFlemming
Vad domstolar anser om konkurrens är totalt ovidkommande. Microsoft har rätt att skapa vilka produkter de vill, distributörerna och återförsäljarna rätt att sälja vilka produker de vill, och konsumenterna rätt att köpa och använda vilka produkter de vill.

Om Microsoft systematiskt skulle se till att konkurrenternas programvaror slutade fungera så skulle detta enbart slå tillbaka på dem själva. Jämförelsen som någon gjorde ovan att man måste tanka Toyota-soppa för att köra en Toyota-bil är i själva verket ett bra exempel på hur företag INTE gör, just för att det enbart skulle slå tillbaka på dem själva. Har själv två Toyotor. Skulle garanterat inte haft någon om man inte kunde tanka dem med standard-soppa.

DU har makten! Gillar du inte Microsoft, köp ingenting från dem! Och sluta för allt i världen med att kalla marknaden för monopol, för det är helt enkelt inte sant.

Har man monopol kan man göra så... i själva verket tycker jag att jämförelsen mellan bilar och MS är riktigt dålig vilket jag påtalar. ...

Visst kan du tanka vanlig soppa men då funkar inte gpsen

Visa signatur