AMD hoppas på DirectX 11

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-c...

Finns flera källor på internet om du själv orkar leta.

Tack för länken. Läsvärt.

Nu till sakfrågan. Det står ingenstans att Microsoft skulle ha sänk DX10 standarden pågrund av nVidia. Länken mellan de två gällande DX10 finns inte som du påstår. Ja, det står att DX10.1 API är kompatibel med DX11 API men det står ingenstans att DX10 skulle har uppkommit på nVidias begäran.

Kan du då vissa en källa/artikel som stödjer ditt påstående att DX10 skulle har blivit till av nVidias vilja.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
DX11 är en förlängning av DX10 men bakåtkompatibiliteten till DX9 är fortfarande kapad. Så om utvecklare fortfarande ska använda DX9 så får de koda separat för både DX9 och DX11 precis som de har gjort hittills för DX9 och DX10.x.

Enligt Steams HW survey så är fortfarande knappt 30% av alla system DX10 kompatibla så vi får nog se en del spel med stöd för DX9 ett tag till.

Hittils har vi sett hur utvecklare utvecklat för dx9 och sedan gjort ett dx 10 överdrag, som någon påpekade.
Menar du att det kommer fortsätta såhär fast istället med ett dx11 överdrag?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hittils har vi sett hur utvecklare utvecklat för dx9 och sedan gjort ett dx 10 överdrag, som någon påpekade.
Menar du att det kommer fortsätta såhär fast istället med ett dx11 överdrag?

Undrar inte om det kommer bli DX10/11 med en mindre genomarbetad dx9 gren.
30% låter inte så mycket men siffran kommer att öka till årsskiftet och dom som köper senaste spelen brukar sitta med ganska bra hårdvara, så av resterande 70% är det nog ganska få som tänker köpa iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack för länken. Läsvärt.

Nu till sakfrågan. Det står ingenstans att Microsoft skulle ha sänk DX10 standarden pågrund av nVidia. Länken mellan de två gällande DX10 finns inte som du påstår. Ja, det står att DX10.1 API är kompatibel med DX11 API men det står ingenstans att DX10 skulle har uppkommit på nVidias begäran.

Kan du då vissa en källa/artikel som stödjer ditt påstående att DX10 skulle har blivit till av nVidias vilja.

Det var väldigt länge sen jag läste om det men ska försöka hitta informationen vet att den finns någonstans iaf.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Fotot ser ut att vara nastan 30 ar gammalt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"Får hoppas att det i framtiden öppnas för en standard utöver DirectX."
Glide dog med 3DFx men vart tog OpenGL vägen?

OpenGL använder jag varenda dag.
http://www.opengl.org/

Grafikaccelerationen i Mac OS X sker via OpenGL (både i GUI:t och i spel).
Samma med Linux väl?

Undrar hur OpenGL 3.1 står sig mot DirectX 11...?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Så less på att Microsoft tar över spel marknaden med sitt DirectX, det bådar inte gott för konkurrensen. Ska man spela spel så måste man köpa Windows det är surt.

Jag som trodde Microsoft ägt spelmarknaden på PC sedan MS DOS på 80-talet, men vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det lustiga är att de kontrollerar PC Spel-marknaden, men är själva totalt ointresserade av spel på PC. Microsoft är enbart fokuserad på XBox 360 numera.

Får hoppas att det i framtiden öppnas för en standard utöver DirectX. Problemet är att många spelbolag nu satsar på konsoller i första hand, och en splittring av PC marknaden inte skulle hjälpa till.

DirectX 11 är väl om något ett bevis för stt Microsoft fortfarande satsar på PC-Gaming, hur tänkte du när du skrev det där i samband med en artikel om hur Microsoft vidareutvecklar DirectX för PC?

Tacka TPB för det, dvs att många "spelbolag" nu satsar på konsoller istället, Microsoft har satsat enorma resurser i det sjunkande skeppet PC-Gaming. DRM fungerar inte tillfredställande för vare sig konsumenter eller producenter på PC. Därav konsollernas frammarsch. System byggda från grunden med integrerade välfungerande DRM-system gör att det är lönsamt att utveckla spel till en konsoll.

PC Spelens domän kommer vara inom MMO med licenskostnaden i form av abonnemang, samt självklart allt inom Steam eller liknande DRM-lösningar. Sedan har vi ju splittringen inom PC-världen vilket gör det mycket svårt att utveckla spel för PC.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Jag som trodde Microsoft ägt spelmarknaden på PC sedan MS DOS på 80-talet, men vad vet jag.

Sen 90 talet menar du, på 80-talet ägde Commadore och Atari spelmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tack för länken. Läsvärt.

Nu till sakfrågan. Det står ingenstans att Microsoft skulle ha sänk DX10 standarden pågrund av nVidia. Länken mellan de två gällande DX10 finns inte som du påstår. Ja, det står att DX10.1 API är kompatibel med DX11 API men det står ingenstans att DX10 skulle har uppkommit på nVidias begäran.

Kan du då vissa en källa/artikel som stödjer ditt påstående att DX10 skulle har blivit till av nVidias vilja.

De begärde det nog inte men det ger en större kunbas att sälja Vista till ifall fler har hårdvara som stödjer det. Nvidia kommer till MS och säger att de inte kommer att kunna fullfölja vissa av specifikationerna. Specifikationer som inte påverkar Vista eller spelhanteringen nämnvärt. Klart att de kan sänka vad som krävs för DX10 då och sen släppa DX10.1 för att blidka AMD.

Vad har AMD sagt om det tillbakadragna stödet för DX10.1 i, vad var det nu,
Assassins Creed tror jag. Där DX10.1 gav bättre prestanda och AMDs kort presterade bättre än Nvidias.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
DirectX 11 är väl om något ett bevis för stt Microsoft fortfarande satsar på PC-Gaming, hur tänkte du när du skrev det där i samband med en artikel om hur Microsoft vidareutvecklar DirectX för PC?

Jag citerade ett tidigare klagomål på att MS styr marknaden, därav slank jag in på det.

Hur jag tänker, tja det är bara att kolla på deras politik. De stänger sina PC-spelstudios (Ensemble, ACES), sparkar folk och chefen för Games for Windows avdelningen, samtidigt som de pumpar in pengar i 360 studios som relativt sätt inte är speciellt framgångsrika (Rare t.ex.).

Alla nyheter de släpper ut och de som går internt handlar enbart om XBox 360, absolut ingenting om spel på PC.

Samtidigt så styr de spel på PC genom att de kontrollerar DirectX.

Det är därför jag menar att det vore intressant med ett öppet alternativ. OpenGL är kört, de är nöjda med proffsmarknaden och tänker inte utveckla så snabbt som behövs med risk för att tappa kompabilitet.

Permalänk
Avstängd

Microsoft Game Studios är en mycket liten aktör, speciellt efter att Bungie såldes. Microsoft tillhandahåller plattformarna Games For Windows och Xbox 360.

Du tycker Microsoft är dåliga men ingen gör i närheten någon lika bra spelplattform på PC som DirectX?

Som jag skrev så tjänar spelutvecklare pengar på Xbox 360, samma sak gäller Microsoft Game Studios. Om PC-spelare betalade för spelen skulle det här problemet inte existera och kanske skulle någon intressera sig för att utveckla en konkurrent till DirectX.

Men du som så många andra försöker skylla saker på Microsoft bara för att de är stora och framgångsrika som faktiskt inte är deras fel. Microsoft har för utvecklare genom åren gjort plattformar som för oss programmerare är otroligt enkla och öppna att utveckla för. Jämför med Apple som kräver licenspengar om någon vill göra alternativa headsets till iPod.

Men Microsoft är ett kommersiellt bolag och måste tjäna pengar, de kan inte utveckla PC-spel bara för att du vill det. Blanda inte ihop politik med kapitalistiskt drivna företag, de har en primär uppgift, det är att tjäna pengar. Samma gäller Google, Apple, Nvidia, Amd, Intel, Blizzard, EA, Ubisoft mfl. De måste hitta vägar att tjäna pengar på annorlunda sätt när piratkopiering helt dödat PC-spelsmarknaden.

Ingen är frälsare ingen är satan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Sen 90 talet menar du, på 80-talet ägde Commadore och Atari spelmarknaden.

PC-Spelmarknaden, Atari och Commodore gjorde produkter i gränslandet mellan PC och Konsol. Men jag syftade på IBM PC Standarden. Commodore och Atari dog sin naturliga död också delvis pga piratkopiering. Om du skall nämna dessa två får du nog ta med MSX i mixen även om de inte var så stora utanför Asien hade de en rejäl kaka av spelmarknaden på maskiner som var hemdatorer ämnade för spel i första hand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
Microsoft Game Studios är en mycket liten aktör, speciellt efter att Bungie såldes. Microsoft tillhandahåller plattformarna Games For Windows och Xbox 360.

Du tycker Microsoft är dåliga men ingen gör i närheten någon lika bra spelplattform på PC som DirectX?

Som jag skrev så tjänar spelutvecklare pengar på Xbox 360, samma sak gäller Microsoft Game Studios. Om PC-spelare betalade för spelen skulle det här problemet inte existera och kanske skulle någon intressera sig för att utveckla en konkurrent till DirectX.

Men du som så många andra försöker skylla saker på Microsoft bara för att de är stora och framgångsrika som faktiskt inte är deras fel. Microsoft har för utvecklare genom åren gjort plattformar som för oss programmerare är otroligt enkla och öppna att utveckla för. Jämför med Apple som kräver licenspengar om någon vill göra alternativa headsets till iPod.

Men Microsoft är ett kommersiellt bolag och måste tjäna pengar, de kan inte utveckla PC-spel bara för att du vill det. Blanda inte ihop politik med kapitalistiskt drivna företag, de har en primär uppgift, det är att tjäna pengar. Samma gäller Google, Apple, Nvidia, Amd, Intel, Blizzard, EA, Ubisoft mfl. De måste hitta vägar att tjäna pengar på annorlunda sätt när piratkopiering helt dödat PC-spelsmarknaden.

Ingen är frälsare ingen är satan.

Du vänder på orden.

Först och främst spelar det ingen roll om de är små eller inte. Det är ändå så som jag sa tidigare att Microsoft inte visar något intresse för spel på PC, utan bara är fokuserade på XBox 360. Allt, verkligen allt de gör handlar om 360.

Jag skyller inte på Microsoft heller. Jag bara säger att det känns lite konstigt att de sitter vid rodret men inte är speciellt intresserade, eftersom pengarna finns någon annan stans.

Klart de måste tjäna pengar. Men om de inte visar något som helst intresse av spel på PC, så hjälper de inte platformen heller. Spel på PC fungerar fortfarande, även om det naggats hårt i kanten. Om Microsoft inte driver så kommer inte platformen att uvecklas. Ett av de största problemen är att platformen har så många olika hårdvaru- och mjukvarukonfigureringar. Microsoft skulle kunna göra mycket där, t.ex. någon form av "gamemode" där drivrutiner och program som inte är certifierade för spelande pausas eller stängs av. Installation skulle kunna göras mycket smidigare. Krav på standardisering av sparkataloger och inställningar i spelen.

Återigen så handlar det inte om att jag vill tvinga dem att utveckla PC spel. Men om chefen för ett bolag inte visar något intresse för bolaget brukar han få sparken.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartenKL
PC-Spelmarknaden, Atari och Commodore gjorde produkter i gränslandet mellan PC och Konsol. Men jag syftade på IBM PC Standarden. Commodore och Atari dog sin naturliga död också delvis pga piratkopiering. Om du skall nämna dessa två får du nog ta med MSX i mixen även om de inte var så stora utanför Asien hade de en rejäl kaka av spelmarknaden på maskiner som var hemdatorer ämnade för spel i första hand.

Måste erkänna att jag inte kände till MSX.
Piratkopiering hjälpte absolut till att sänka Atari och Commodore.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Du vänder på orden.

Först och främst spelar det ingen roll om de är små eller inte. Det är ändå så som jag sa tidigare att Microsoft inte visar något intresse för spel på PC, utan bara är fokuserade på XBox 360. Allt, verkligen allt de gör handlar om 360.

Jag skyller inte på Microsoft heller. Jag bara säger att det känns lite konstigt att de sitter vid rodret men inte är speciellt intresserade, eftersom pengarna finns någon annan stans.

Klart de måste tjäna pengar. Men om de inte visar något som helst intresse av spel på PC, så hjälper de inte platformen heller. Spel på PC fungerar fortfarande, även om det naggats hårt i kanten. Om Microsoft inte driver så kommer inte platformen att uvecklas. Ett av de största problemen är att platformen har så många olika hårdvaru- och mjukvarukonfigureringar. Microsoft skulle kunna göra mycket där, t.ex. någon form av "gamemode" där drivrutiner och program som inte är certifierade för spelande pausas eller stängs av. Installation skulle kunna göras mycket smidigare. Krav på standardisering av sparkataloger och inställningar i spelen.

Återigen så handlar det inte om att jag vill tvinga dem att utveckla PC spel. Men om chefen för ett bolag inte visar något intresse för bolaget brukar han få sparken.

Håller med i det mesta och tror inte Games For Windows kommer finnas kvar i sin nuvarande form särskilt länge. Det var en misslyckad satsning som inte fann stöd vare sig bland gamers eller spelutvecklare. Vi får se men jag tror Microsoft gör en ny satsning på spel på PC iom Windows 7 och DirectX 11. Kanske inte i form av egenutvecklade spel men i områden för plattformen och samarbetet med spelutvecklare.

Ett stort problemet är spannet av spelare. Många spelare vill fortfarande kunna spela CS på sin nya dator, det skapar problem för utveklingen framåt och leder till att marknaden för spel är splittrad. Casual, CS och Crysis drar åt olika håll. Bakpåtkompatibiliteten som så många vill ha betalar vi ett mycket högt pris för.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant som någon på Epic sa att i framtiden kanske inte Direct3D behövs utan de kodar grafiken i ett vanligt programmeringsspråk (kommer inte ihåg var jag läste det).

Jag är medveten om att vi kommer få fortsätta med DX och spel på Windows ett bra tag till. Det är inte alls tokigt med en fungerande gemensam standard, det har förstås hjälpt platformen under lång tid.

Hoppet står också till att Microsoft kanske kommer med mer PC nyheter så småningom också, att det ligger på "backburner".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det vore intressant som någon på Epic sa att i framtiden kanske inte Direct3D behövs utan de kodar grafiken i ett vanligt programmeringsspråk (kommer inte ihåg var jag läste det).

Jag är medveten om att vi kommer få fortsätta med DX och spel på Windows ett bra tag till. Det är inte alls tokigt med en fungerande gemensam standard, det har förstås hjälpt platformen under lång tid.

Hoppet står också till att Microsoft kanske kommer med mer PC nyheter så småningom också, att det ligger på "backburner".

Det betyder att spelet utvecklas som för konsol, dvs bara för en hårdvara, exempelvis bara nVidia. Personligen har jag inget emot "exklusiva" titlar för ett grafikkort men det är nog svårare med ekonomin i ett sådant fall.

DirectX löste ett mycket stort problem när det kom, just att hårdvarutillverkarna ville göra sin produkt till standard. Sedan att det tog till version 10-11 för att bli riktigt bra för utveklare får man väl se som att det är ett komplicerat område med mycket nya tekniker i.

Permalänk
Medlem

Hitta länken; En intervju med Tim Sweeney
http://arstechnica.com/gaming/news/2008/09/gpu-sweeney-interv...

Citat:

Goodbye, graphics APIs

JS: I'd like to chat a little bit about Larrabee and software rendering. I'm sure you're NDA'd on it, but Intel just did a pretty substantial reveal so we can talk in more detail about it. So first off, I'm wondering if you're looking at any of the Larrabee native stuff. What do you think about the prospects of this whole idea of not doing Direct3D or OpenGL, but writing directly to Larrabee's micro-OS?

TS: I expect that in the next generation we'll write 100 percent of our rendering code in a real programming language—not DirectX, not OpenGL, but a language like C++ or CUDA. A real programming language unconstrained by weird API restrictions. Whether that runs on NVIDIA hardware, Intel hardware or ATI hardware is really an independent question. You could potentially run it on any hardware that's capable of running general-purpose code efficiently.

JS: So you guys are just going to skip these graphics APIs entirely?

TS: That's my expectation. Graphics APIs only make sense in the case where you have some very limited, fixed-function hardware underneath the covers. It made perfect sense back with the 3Dfx Voodoo and the first NVIDIA cards, and the very first GeForces, but now that you have completely programmable shaders, the idea that you divide your scene up into triangles rendered in a certain order to a large framebuffer using fixed-function rasterizer features is really an anachronism. With all that general hardware underneath, why do you want to render scenes that way when you have more interesting possibilities available?

Permalänk
Avstängd

Ja Epic kan, frågan är om de droppar all DirectX eller bara Direct3D. Dyrt men intressant eftersom epic bygger spelmotorer som används i många spel. Jag tror dock att Todd överskattar andelen som är beredda att betala mer för ett grafikkort än vad en hel konsoll kostar.

Permalänk
Medlem

Det är nog inget som kommer hända snart, men jag skulle tro att det kan vara verkligt när nästa konsollgeneration släpps. När Larrabee/NVidia/ATI förnyat ett par varv till så att säga.