Permalänk
Medlem

Blir till att installera Seven igen, provade med vista x86 precis. Men upplever samma symptom. Då hoppas jag på att WMP12 är min räddning...

Tycker dock att det hela är mkt mkt knepigt....

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Inaktiv

Den tråden gav mig inget, tyvärr.

Men jag testade avinstallera nvidias drivrutin för grafik och när jag spelade upp film så låg cpu runt 10%.
Och det gick även ändra till 24hz, men så fort jag installera drivrutinen igen så blev det skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Den tråden gav mig inget, tyvärr.

Men jag testade avinstallera nvidias drivrutin för grafik och när jag spelade upp film så låg cpu runt 10%.
Och det gick även ändra till 24hz, men så fort jag installera drivrutinen igen så blev det skit.

Hört om mycket strul med nya drivisarna tex så blire knas när jag försöker pixelmappa.

Någon som har koll om det kommer några vettiga drivrutiner snart eller om det finns några bra eftermarknadsdrivisar?

/R

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Hört om mycket strul med nya drivisarna tex så blire knas när jag försöker pixelmappa.

Någon som har koll om det kommer några vettiga drivrutiner snart eller om det finns några bra eftermarknadsdrivisar?

/R

Prova att köra enbart med den som ingår i http://www.nvidia.com/object/nforce_win7_64bit_15.37.html istället för nvidias senaste generella. Finns säkert en anledning till att de ligger nån version bakom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Prova att köra enbart med den som ingår i http://www.nvidia.com/object/nforce_win7_64bit_15.37.html istället för nvidias senaste generella. Finns säkert en anledning till att de ligger nån version bakom.

Jag kör WinXP men tack ändå.

/R

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Prova att köra enbart med den som ingår i http://www.nvidia.com/object/nforce_win7_64bit_15.37.html istället för nvidias senaste generella. Finns säkert en anledning till att de ligger nån version bakom.

Jag har testat det också men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Ge Ubuntu en chans, kört min med Ubuntu 9.04 och XBMC i ngn vecka nu. Funkar klockrent.

komplett film, bild och musikmaskin. (Spotify via Wine, funkade direkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padegbg
Ge Ubuntu en chans, kört min med Ubuntu 9.04 och XBMC i ngn vecka nu. Funkar klockrent.

komplett film, bild och musikmaskin. (Spotify via Wine, funkade direkt)

Jag har testat ubuntu förut men är så grön på allt vad Linux heter så kommer snabbt på patrull. Någon vänlig själ som råkar ha någon Ubuntu iso med XBMC och allt färdig installerat och klart så man bara kan rara upp och bränna?

/R

Permalänk
Medlem

Blir hem och följa denna guiden. Hajjar inget men ska iaf försöka

http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=54705

/R

Permalänk

Har du fått igång ubuntu och xbmc på datorn robber?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Har du fått igång ubuntu och xbmc på datorn robber?

inte hunnit hem än och ska ha gäster ikväll och ut imorgon och bort på lördag och packa på söndag och Cypern på måndag så får fixa om några veckor

/R

Permalänk

Kan någon som har Blu-ray spelar varianten av denna burk snälla göra ett utlåtande om det låter mycket från datorn när man kollar på blu-rays? Vet ju att spelarna varvar upp jäkligt mycket men blir det en godkänd nivå på det sen eller?

Funderar på om Asrocken kanske kan helt och hållet ersätta en standalone blu-ray spelare.

Tacksam för svar.
/Kristofer

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Någon som testat OS x på denna eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffeboffe
Kan någon som har Blu-ray spelar varianten av denna burk snälla göra ett utlåtande om det låter mycket från datorn när man kollar på blu-rays? Vet ju att spelarna varvar upp jäkligt mycket men blir det en godkänd nivå på det sen eller?

Funderar på om Asrocken kanske kan helt och hållet ersätta en standalone blu-ray spelare.

Tacksam för svar.
/Kristofer

Köpte min allra första bluray film idag"No Country For Old Men" Ruggigt bra film av bröderna Cohen. Installerade powerdvd 9 ultra, samt aktiverade purevideo/DXVA accelerationen.

Kan ju säga såhär, den optiska enheten gör mer oväsen med dvd-skivor än med bluray :S. Med dvdskivor är det ganska störande eftersom rummet föv är helt tyst, och då blir surrandet ganska markant.

Tror dock det finns mjukvara som kan begränsa läshastighegen, har inte forskat så djupt i det hela. Men med bluray filmen så var ljudnivån inte alls lika störande även fast man fortfarande hör den vid tysta scener. Ska testa mer imorgon, får hyra några bluray filmer å testa lite mer. Ganska så stor skillnad gämfört med Mkv.x264 rippar :D. Det enda man saknar nu är att ljudkortet inte har stöd för HD-ljudformaten. Detta går nog säkert att lösa på något externt vis.

Vid en bitrate på 32Mbit så låg cpu-usage på under 10%, och bilden rullade på mjukt utan varesig hack eller v-sync problem fast windows 7 stängde av aero. Detta i 1080/24P upplösning!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Köpte min allra första bluray film idag"No Country For Old Men" Ruggigt bra film av bröderna Cohen. Installerade powerdvd 9 ultra, samt aktiverade purevideo/DXVA accelerationen.

Kan ju säga såhär, den optiska enheten gör mer oväsen med dvd-skivor än med bluray :S. Med dvdskivor är det ganska störande eftersom rummet föv är helt tyst, och då blir surrandet ganska markant.

Tror dock det finns mjukvara som kan begränsa läshastighegen, har inte forskat så djupt i det hela. Men med bluray filmen så var ljudnivån inte alls lika störande även fast man fortfarande hör den vid tysta scener. Ska testa mer imorgon, får hyra några bluray filmer å testa lite mer. Ganska så stor skillnad gämfört med Mkv.x264 rippar :D. Det enda man saknar nu är att ljudkortet inte har stöd för HD-ljudformaten. Detta går nog säkert att lösa på något externt vis.

Vid en bitrate på 32Mbit så låg cpu-usage på under 10%, och bilden rullade på mjukt utan varesig hack eller v-sync problem fast windows 7 stängde av aero. Detta i 1080/24P upplösning!

Det låter ju riktigt trevligt det. Att den inte är knäpptyst eller lika tyst som en standalone kan man ju förstå.

Du får gärna återkomma med mer testresultat vad det lider.

Nu gäller det ju bara att försöka få tag på en vit asrock med blu-ray, om det nu finns...

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

fråga:

Har fått till så att jag får ljudet att fungera via HDMI i XBMC i ubuntu digitalt. Nu vill jag även ha ljudet från andra program via hdmi, tips på hur man ska lösa det?

har suttit och kollat runt i alsamixer men jag finner ingen vettig lösning :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoffeboffe
Det låter ju riktigt trevligt det. Att den inte är knäpptyst eller lika tyst som en standalone kan man ju förstå.

Du får gärna återkomma med mer testresultat vad det lider.

Nu gäller det ju bara att försöka få tag på en vit asrock med blu-ray, om det nu finns...

Provat en 4-5 filmer nu, i början så spinner spelaren en del men konstigt nog så lugnar den ner sig efter en 10-20 min. Tror det kan ha & göra med hur hög bitraten är, ju högre destor mer snurrar den osv. Men ja har man bara ljud igång så är det no problems. Finns ju dock folk som är kanske finner det enerverande.

Alla filmer har iaf funkar kalas att spela upp, vissa filmer har peakat nästan 40Mbit vid IMAX scener. Bluray är outstanding! Ångrar inte en sekund att man la till lite extra cash för blurayspelaren!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
fråga:

Har fått till så att jag får ljudet att fungera via HDMI i XBMC i ubuntu digitalt. Nu vill jag även ha ljudet från andra program via hdmi, tips på hur man ska lösa det?

har suttit och kollat runt i alsamixer men jag finner ingen vettig lösning :/

'

Hej,

Hur lyckades du med det? Jag få ringet ljud ut med HDMI..

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats fixa 24hz i XBMC, har fibblat hela dagen. Men har nu gett upp, flyförbannad. XBMC-live

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Ion 330

Tjena!

Har köpt en 330 ion på alina, var ute efter en burk som kunde spela hd-format, 720p 1080p bluray.rippar mm.

Jag kom hem installerade Vista ultimate samt senaste Vlc- spelaren.

MEN det laggar och har sig när jag slänger på en 1080p film.

Har någon några tips på hur jag löser detta enkelt, har läst en del trådar här på forumet om div spelare... xbmc, occc, dvxa mmm, men har lite svårt att haja allt. Vill ju bara att det ska vara enkelt

Antar att det finns bättre spelare än Vlc som sköter det mesta på en gång, processor går ju inte upp till hälften ens, så det måste ju vara nått problem med mjukvaran.

MVH Danne

Permalänk
Medlem

Sitter med exakt samma problem.
Ny installerad nedbantad XP Pro.
Senaste drivers ifrån Nvidia
Kör med VLC, kanske är det som är felet.
Vilken spelare skall man köra med ?

Permalänk
Hedersmedlem

japp, det är VLC som är problemet i era fall. hiva skiten över horizonten och kör MPC-HC istället. Vet inte hur många gånger det behöver upprepas: Du MÅSTE få igång DXVA för att kunna spela upp 1080p på den här datorn. En lättföljd guide för hur man gör detta har postats flera gånger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

ion 330

Tjena!

Nu ligger vlc.spelaren låååångt ut på åkern, mpc-hc installerad, guiden är följd. Nu står jag inför följande:

när jag skall öppna filmen säger den:

No d3dx9 dll found. To enable stats, shaders and complex resizers,
pleas make sure to install the latest DirectX End-User Runtime.

Klickar jag ok där startar filmen fast jag ser inget, känns som jag tittar på en 1x1 mm stor ruta av filmen....

MVH Danne

Permalänk
Medlem

Re: ion 330

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dannes77
Tjena!

Nu ligger vlc.spelaren låååångt ut på åkern, mpc-hc installerad, guiden är följd. Nu står jag inför följande:

när jag skall öppna filmen säger den:

No d3dx9 dll found. To enable stats, shaders and complex resizers,
pleas make sure to install the latest DirectX End-User Runtime.

Klickar jag ok där startar filmen fast jag ser inget, känns som jag tittar på en 1x1 mm stor ruta av filmen....

MVH Danne

Har du installerat Hali?

Kolla igenom guiden en gång till för säkerthetsskulle och gör om alles.

/R

Permalänk
Medlem

ion 330

Nuuu är det riktigt nära, nu funkar allt klockrent förutom det där meddelandet....

Hali sa du, är det ett fristående program eller en app till MPC-hc?

//Danne

Permalänk
Medlem

installera direct x 9.0..

Permalänk
Medlem

Är tänkt att jag ska köra denna till tvn..
Hur kommer det gå med flashspeladnet? typ svt play?

En kommentar i prisjakt skriver såhär: - Klarar flash dåligt, tv6 play i fullscreen i 1280x720 går inte helt smidigt.

Känns jobbigt att ta chansen och köpa då denna lilla pryl endast kommer vara till för vardagligt surfande, stream och just svtplay och andra play kanaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padegbg
Ge Ubuntu en chans, kört min med Ubuntu 9.04 och XBMC i ngn vecka nu. Funkar klockrent.

komplett film, bild och musikmaskin. (Spotify via Wine, funkade direkt)

Berätta gärna hur du tar ut ljudet för spotify+wine?

För jag kan inte få ut ljudet via HDMI iaf och då har jag uppgraderat pulseaudio till 9.15 eller vad nu senaste var och försökt patcha wine med pulseaudio-stöd.

Permalänk
Medlem

Beställt en med BR-spelare via b-ray...skulle komma i fredags men dom skyllde på posten, tror inte den kommer idag heller. Har beställt en Intel SSD 80GB disk, win7 eller Ubuntu blir det, vill gärna köra XBMC.

Funkar det med Win7 och XBMC?, inte hunnit läsa alla sidorna.

Visa signatur

Liten snabb bil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninja

Funkar det med Win7 och XBMC?, inte hunnit läsa alla sidorna.

ingen hårdvarustöd för HD i XBMC på windows tyvärr