Hur får jag bort trasig HDD från LVM grupp?

Permalänk

Hur får jag bort trasig HDD från LVM grupp?

Jag har en filserver med 4st hårddiskar kopplade till en LVM grupp som jag skapat en logiskvolym av med filsystemet ext3. Problemet är att en av hårddiskarna har blivit dålig och börjat förlora information så jag vill ju därför koppla ur den, men samtidigt hade ju varit bra att få över eventuella oskadade 'Extents' och dess data.

Om jag förstått allt rätt så skulle jag i normala fall först behöva krympa ext3 filsystemet, reducera storleken på den logiska volymen, få bort alla 'extents' från den trasiga hårddisken (/dev/sdb) och slutligen koppla bort hårddisken från volymgruppen:

e2fsck -f /dev/volgrp00/lv00 resize2fs /dev/volgrp00/lv00 <storlek> lvreduce -l <storlek> /dev/volgrp00/lv00 pvmove /dev/sdb vgreduce volgrp00 /dev/sdb

(storleken är totala volymgruppensutrymme - /dev/sdb)

Mitt problem ligger nu i att eftersom min ena hårddisk inte mår så bra så vill den inte ändra storleken på filsystemet med resize2fs (inte ens med "-f")

# e2fsck -f /dev/volgrp00/lv00 e2fsck 1.41.3 (12-Oct-2008) Pass 1: Checking inodes, blocks, and sizes Pass 2: Checking directory structure Pass 3: Checking directory connectivity Pass 4: Checking reference counts Pass 5: Checking group summary information /dev/volgrp00/lv00: 19684/104333312 files (64.6% non-contiguous), 249785186/417313792 blocks # resize2fs /dev/volgrp00/lv00 288868600 resize2fs 1.41.3 (12-Oct-2008) Resizing the filesystem on /dev/volgrp00/lv00 to 288868600 (4k) blocks. resize2fs: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to resize /dev/volgrp00/lv00 # resize2fs -f /dev/volgrp00/lv00 288868600 resize2fs 1.41.3 (12-Oct-2008) Resizing the filesystem on /dev/encrypted-nas/nas to 288868600 (4k) blocks. resize2fs: Attempt to read block from filesystem resulted in short read while trying to resize /dev/volgrp00/lv00

Att köra lvreduce utan att först krympa filsystemet verka vara väldigt riskabelt då den inte (?) kontrollera om 'extent:en' är tom innan den "klipper bort" delen från volymen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lvreduce(8) - Linux man page
lvreduce allows you to reduce the size of a logical volume. Be careful when reducing a logical volume's size, because data in the reduced part is lost!!!
You should therefore ensure that any filesystem on the volume is resized before running lvreduce so that the extents that are to be removed are not in use.

Så frågan är, vad gör jag nu för att koppla ifrån hårddisken utan att skada datan som finns på de fungerande hårddiskarna, samt helst också spara eventuell data som fortfarande finns kvar på den trasiga hårddisken?

Permalänk
Medlem

Så här gör jag när jag ska byta HD i min filserver:

1: Koppla in nya hårddisken. Vi säger att den visas som /dev/sdb
2: Partitionera disken med fdisk, där du skapar en stor partition som kommer heta /dev/sdb1
3: pvcreate /dev/sdb1
4: vgextend VG /dev/sdb1 (VG är namnet på din gamla "volume group")
5: pvmove /dev/sda1 (/dev/sda1 är din gamla HD)
6: vgreduce VG /dev/sda1 (där VG är namnet på din "volume group")
7: pvremove /dev/sda1
8: Koppla bort den gamla disken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BosnianX
Så här gör jag när jag ska byta HD i min filserver:

1: Koppla in nya hårddisken. Vi säger att den visas som /dev/sdb
2: Partitionera disken med fdisk, där du skapar en stor partition som kommer heta /dev/sdb1
3: pvcreate /dev/sdb1
4: vgextend VG /dev/sdb1 (VG är namnet på din gamla "volume group")
5: pvmove /dev/sda1 (/dev/sda1 är din gamla HD)
6: vgreduce VG /dev/sda1 (där VG är namnet på din "volume group")
7: pvremove /dev/sda1
8: Koppla bort den gamla disken.

Jag har dock ingen ny hårddisk att koppla in och har dessutom inga lediga S-ATA portar kvar på datorn.

Min volymgrupp är 1.6TB stor med samtliga 4hårddiskar, men jag har ca 560GB ledigt och det är en 465GB stor hårddisk som strular och som jag vill koppla ur så att min volymgrupp blir 1.1TB istället med 100GB ledigt istället, utan att förstöra någon data som finns på de övriga fungerande hårddiskarna samt helst få över eventuell data som är helt på den trasiga hårddisken till de fungerande.