Permalänk
Medlem

Egenbyggd linux-router?

Tjena!
Som en del av er kanske snappat upp så har jag senaste veckan eller så sysslat en del med att konfigurera om mitt nätverk här hemma. Jag kastade bland annat ut både min D-link och linksys till fördel för en egen router.

Det som sitter i den just nu:
AMD Athlon XP 3200+
512MB DDR PC2700
60GB systemdisk från någon gammal OEM-burk.
1st Dlink 528T 10/100/1000
1st integrerat 10/100 NIC.
(Båd NICs har realtek-kretsar och 2st nya intel-kort är planerade).

Mjukvaran är Ubuntu server 9.04 med dnsmasq och shorewall 4.0. Nu är kanske inte ubuntu det optimala och jag hade först tänkt köra pfsense men av någon mystisk anledning så vägrar den boota det. Har testat med CD och usb-minne men det går bara inte. Samma CD och usb bootar bra på andra burkar här hemma och alla andra OS jag testat bootar jättebra på servern, utom just pfsense. Även testat med samma cd-spelare i servern som det fungerar med i de andra burkarna men utan framgång så i brist på det kör jag på samma som desktopen av bekvämlighetsskäl.

Det jag nu undrar är om någon har någon bra idé om hur man kan stresstesta det hela lite mer utförligt? Jag hade tänkt att ha den som router även på en del mindre lan (20-50 pers med BBB 100/100) och jag skulle vilka testa om den pallar för det eller inte. Har googlat en del men inte hittat någonting lämpligt. Även sökt här men kan ha missat om det finns någon liknande tråd. Mina ursäkter i sådana fall. Det jag främst vill testa är inte hastighet utan antal anslutningar och om det går att testa hur den uppför sig med mer än bara de 3 andra burkarna här hemma anslutna. Jag vet att nätverksskorten inte är mycket att hurra för, speciellt inte det inbyggda vilket är största anledningen till att jag är lite tveksam gällande hur mycket den pallar. Funkar jättebra här hemma med 3 datorer och ett xbox men det är som sagt på lite större nivå jag vill kunna testa.

Är det någon som har några bra idéer på test att köra?
Alternativt redan vet om den borde räcka till förutsatt att jag konfat rätt d.v.s. (eller kanske har förslag på bättre mjukvara)?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du ska testa Smoothwall som routerprogramvara, använder det hemma och har även kört samma router på ett lan i samma storlek som du skriver om, läs följande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Fungerade klockrent!

Dock hade vi bara en 8.0 Mbit lina då, så för 100/100 kanske något annat är bättre, jag är inte så insatt på den biten.

Tycker det fungerade ypperligt iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jag tycker du ska testa Smoothwall som routerprogramvara, använder det hemma och har även kört samma router på ett lan i samma storlek som du skriver om, läs följande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Fungerade klockrent!

Dock hade vi bara en 8.0 Mbit lina då, så för 100/100 kanske något annat är bättre, jag är inte så insatt på den biten.

Tycker det fungerade ypperligt iaf.

Ja att den verkligen pallar 100/100 är inte så kritiskt. Sitter med 100/10 här hemma och även om vi eventuellt kan få till 100/100 på våra LAN så tror jag ju inte att det behövs mer än kanske 40-60 i praktiken om alla ska känna sig nöjda och glada.

Men den där tråden var rätt intressant, smoothwall likaså så den tackar jag för
Ska jag vara ärlig så har jag inte tagit mig så långt in i konfigurationen av routern som jag har den just nu mer än att den har ungefär samma funktionalitet som min linksys hade. Det vill säga dela ut ip-adresser och dela ut internet så någon mer eller mindre färdig router-mjukvara hade underlättat (som t.ex. pfsense eller smoothwall som du föreslog. Hoppas bara det bootar som det ska).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

smoothwall borde inte vara några problem om du redan kör linux på den =).

Det du sa om att testa vad burken pallar så skulle jag rekommendera iperf. Då kör du en server utanför "iperf.exe --server" och så ansluter du med en dator i ditt LAN "iperf.exe --client xxx.xxx.xxx.xxx" xxx är alltså ip-adressen servern har. Så kan du gå in på hjälpen om du ska köra en viss storlek på filen som skickas och också hur många anslutningar den ska köra.
Det finns till både linux och windows har jag för mig.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Server med X och Shorewall på min brandvägg. Fungerar ypperligt. Nu kör jag iofs intel gigabitkort men har nog liknande hårdvara i övrigt. Jag kör en gammal P4 2.8 med nån gig i ram. Har aldrig sett att processorn gått upp i mer än 10-15% iallafall.

Har en hel del anslutningar igång mot den också. Miljarder torrents, ett gäng med hemsidor och voip-servrar(allt detta ligger på en bakomliggande server). Har inte testat throughput på nåt vettigt sätt men har inga problem att försörja 5 burkar bakom iallafall.

Har aldrig kört den med 20-50 pers men min gamla mini-itx burk med ett VIA-bord, som var betydligt mindre avancerad och 100/100 kort på brädan, skötte LAN på ca 20 pers utomordentligt. Tror nog inte att det ska vara några problem.

//Kungen

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den datorn är alldeles för kraftig. En 100/100 lina fixar en Via m-itx eller något i den prestandaklassen utmärkt, den här kommer bara stå och idla och dra överdrivet med ström. Fler användare påverkar inte kraven för routern nämnvärt då det fortfarande är samma bandbredd. Sitter alla användarna och kör torrents med 10000 connections va är det väl en annan sak men jag antar att folk inte gör sånt när dom delar lina på ett LAN.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

pFsense / m0n0wall har jag provat på min 100/100 och det har fungerat rätt bra. Kan vara värt att kolla på också om du vill ha något enklare alternativ. Inte provat Ubuntu + Shorewall.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Kör Ubuntu Server med X och Shorewall på min brandvägg. Fungerar ypperligt. Nu kör jag iofs intel gigabitkort men har nog liknande hårdvara i övrigt. Jag kör en gammal P4 2.8 med nån gig i ram. Har aldrig sett att processorn gått upp i mer än 10-15% iallafall.

Har en hel del anslutningar igång mot den också. Miljarder torrents, ett gäng med hemsidor och voip-servrar(allt detta ligger på en bakomliggande server). Har inte testat throughput på nåt vettigt sätt men har inga problem att försörja 5 burkar bakom iallafall.

Har aldrig kört den med 20-50 pers men min gamla mini-itx burk med ett VIA-bord, som var betydligt mindre avancerad och 100/100 kort på brädan, skötte LAN på ca 20 pers utomordentligt. Tror nog inte att det ska vara några problem.

//Kungen

Det låter ju betryggande i alla fall
Jag kör visserligen inte med X på min så rimligen borde det ju finnas lite att ta av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Jag tycker att den datorn är alldeles för kraftig. En 100/100 lina fixar en Via m-itx eller något i den prestandaklassen utmärkt, den här kommer bara stå och idla och dra överdrivet med ström. Fler användare påverkar inte kraven för routern nämnvärt då det fortfarande är samma bandbredd. Sitter alla användarna och kör torrents med 10000 connections va är det väl en annan sak men jag antar att folk inte gör sånt när dom delar lina på ett LAN.

Det är den sämsta burk jag har
Plus att det nästan är värt den högre elkostnaden för att veta att den inte kommer säcka ihop och dö om katten somnar på den så som en del annat jag testat (host host, dlink, netgear, host)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
pFsense / m0n0wall har jag provat på min 100/100 och det har fungerat rätt bra. Kan vara värt att kolla på också om du vill ha något enklare alternativ. Inte provat Ubuntu + Shorewall.

pfsense har jag försökt med men det vägrar som sagt att boota ordentligt. Den bootar installationen men den tappar den bort CDn eller USB-minnet mitt i oavsett vilken cd-spelare eller usb-minne jag testat med så då tänkte jag att jag kan lika gärna testa att bygga det från grunden, kanske lär man sig nått.

Men hur är det med m0n0wall? Fick intrycket av att det var typ, "pfsense light" så att säga så jag har inte kollat så mycket på det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

m0n0wall är på ett sätt enklare än pfsense, men pfsense är byggt på m0n0wall. Kanske saknar m0nowall några av pfsense extra funktioner, men det är nog trots allt få som behöver mer än m0n0wall kan erbjuda.

Överlag skulle jag rekommendera att köra m0n0wall på ett CF kort anslutet genom en CF/IDE adapter. Snabbt, energisnålt och stabilt.

Permalänk
Medlem

Varför köra ett sämre routingprogram?

Självklart kör man pfsense.

En normalt begåvad person har inga som helst problem att använda det.
Sen finns ju vi här om det skiter sig.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Varför köra ett sämre routingprogram?

Självklart kör man pfsense.

En normalt begåvad person har inga som helst problem att använda det.
Sen finns ju vi här om det skiter sig.

Återigen, skulle gärna köra det, men det fungerar inte som det ska på den burken.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Återigen, skulle gärna köra det, men det fungerar inte som det ska på den burken.

"Vägrar boota" är en dålig felbeskrivning
Skulle gissa på APIC som krånglar till det, är det vanliga FreeBSD-bootloadern ska det finnas att testa utan iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
"Vägrar boota" är en dålig felbeskrivning
Skulle gissa på APIC som krånglar till det, är det vanliga FreeBSD-bootloadern ska det finnas att testa utan iaf...

Det vet jag, men det var tredje gången jag påpekade det så jag kände inte att ytterligare en förklaring var riktigt nödvändigt.

Problemet jag har haft med pfsense är att om jag försöker boota det så tappar den bort bootmediet efter att man kommit förbi den ursprungliga menyn och valt att installera alternativt inte hittar något bootmedia över huvud taget.

Har testat med USB, CD och DVD. Samma USB och DVD fungerar i min desktop. Tar jag DVD-spelaren från min desktop och stoppar i servern med samma DVD så blir det också samma fel. Servern bootar dock med Windows XP, Windows 7, Ubundu och fedora. Det enda jag inte får att fungera är pfsense.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Äsch, varför byta om det du har funkar för dig? Du lär klara dig utmärkt med hårdvaran du har. Jag kör en sketen P2@400 MHz med 3Com-NIC:ar på min 100/10-anslutning med pfSense, den orkar forwarda runt 90 Mbit nedströms vid obefintlig upload. En XP 3200+ springer ju varv runt min så du bör ha marginaler även vid många samtidiga anslutningar.