Omröstning: När flyter spel enligt DIG ?

Permalänk
Medlem

Omröstning: När flyter spel enligt DIG ?

När anser ni att era spel flyter på som det ska?

frågan diskuteras hejvilt i många olika trådar, vissa vill ha 60FPS+, menas andra lirar Crysis i 15FPS o kallar det spelbart..

(Avser medel FPS)

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Beror helt på. Vet att jag spelade crysis på runt 25-35 fps och tyckte det var ok, skulle väl egentligen avaktiverat lite inställningar och lagt mig vid 40fps men eftersom medium laggade precis lika som high och det bara var low som alternativ så fick det bli high 0xAA på 25-35fps.

Har spelat GTA4 på 20fps, ibland sjunker det under 15fps och då undrar man vad faaaan... Speciellt när jag får konstiga fps-drops en gång i sekunden (UTÖVER 15FPS, kan säga att det inte är rimligt någonstans) Men men, det är ju så bra så man kan inte sluta

Min skärm pallar 75hz men klarar mig inte utan Vsync så jag kör 60hz. I vissa spel måste man ha 60fps och blir sur när fraps visar typ 48 (typ i wow) medan andra spel funkar bra på 45fps...

Jag vet flippat inlägg men det beror HELT på vad det är för spel och vad man är van vid. FPS är jobbigt när man inte har så hög fps, men det är samtidigt lite av grejen, jag brukar sitta på helspänn och spela (tänk crysis, man ligger på 30-35 fps när man smyger, sen börjar man panikskjuta och största action, då är det nästan bra med lagg för det är ett stressmoment i sig...)

EDIT: Tänker inte rösta i tråden eftersom jag är så splittrad xD

Permalänk
Medlem

30+
allt över är ju bara bättre

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem

Ööhhh.. whatever he said ^ (det långa konstiga inlägget)

Nemen, spel som typ WoW är spelbart i typ... 20 fps, medans shooters är ett måste att ha minst 35, helst över 60.

Edit:
Förtydligande

Permalänk
Avstängd

15 fps räknas som att flyta dock vet jag inte om jag vill köra i 15 fps utan jag valde 30-39fps

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuddZ
(det långa konstiga inlägget)

That's me

Permalänk
Medlem

varför ha mer än 40 för?
vet själv inte vad jag kör i.
ögonen däremot klarar ju inte mer än 28 frames så 30 är bra i sig och
jag klarar mig på det iaf

Visa signatur

Laconia

Permalänk

23.976

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk

tror man inte märker skillnad mellan tex 35fps och 60+ fps

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

I spel utan motionblur så vill jag ha så mycket som möjligt. Helst ska _minimum_ fps vara = refreshrate på min skärm.

I spel med motionblur (typ crysis) så känns det som att 30-40fps flyter riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laconia
varför ha mer än 40 för?
vet själv inte vad jag kör i.
ögonen däremot klarar ju inte mer än 28 frames så 30 är bra i sig och
jag klarar mig på det iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
tror man inte märker skillnad mellan tex 35fps och 60+ fps

Om man inte märker skillnad på 35fps och 60fps så har man fan fel på ögonen... Och jo, ögonen klarar mer än 28 frames.
EdIt: ursäkta aggron

Permalänk
Medlem

Så länge det inte laggar, 30+ räcker men 60 är ju aldrig fel

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

15-30 fps i crysis är ju normal och spelbart enligt mig, men cs i lägre fps än 40 är omöjligt att lira online Tror det hela är en inställningsfråga faktiskt. Sen beror det på spel också.

Permalänk

så länge det inte laggar så fruktansvärt så brukar jag vara nöj med helst 40+ gör inget om den sjunker till 30, men ligger det under det så är det inte behagligt att spela^^

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Beror på spelet, tex om det är ett RTS/RPG så funkar 20+ annars om det är ett FPS så ska det vara 40+

Permalänk
Medlem

man kan inte starta en sån hör tråd och samtidigt ha i åtanke alla faktorer som typ av spel, motionblur on eller off m.m

DannyN, visst känns det lite så

tex CS, där är 60+ ett måste..

jag märkte till och med en stor skillnad mellan 60FPS, och när jag tvingade 75Hz, o la FPS maxen på 75. det var som natt och dag.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Tycker att det rent generellt funkar att lira med ganska låg framerate(20-25) så länge man inte utsätts för enorma framedrops, det är ren terrorism!

Stabil framerate är bäst.

(30-39)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

För några år sedan hade jag sagt 100...

Nuförtiden lägger jag nog mig kring 20, men då spelar jag inte så många FPS. När datorn börjar bli gammal så tänker man mest på att det går segt... men när man tittar på FPS-siffran blir man ofta förvånad över hur pass bra det flyter, trots låg FPS.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Beror på spel som flera har sagt men 25 är absolut minimum. Runt 50 brukar jag försöka se till att det ligger på.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det beror på spelen. Call of Duty vill jag helst ha 60 fps.. crysis fungerar fint med 25-30 fps. Konstant 30 fps i crysis känns som 60 i call of duty.

Permalänk
Medlem

http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

Ser man inte skillnad så borde man uppsöka synsam eller annat valfritt ögonplace.

För övrigt så vill man väl oftast ha 60+ men enda spelet jag knappt märker skillnad är som tur GTA IV.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

60+ annars blir spelet segt och tappar spelupplevelsen..

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Röstade 60+ eftersom jag mest spelar online-shooters och då tycker jag det är mycket viktigt. I andra typer av spel går det finfint med hälften, allt som inte upplevs som hackigt eller dåligt flyt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DannyN
I spel utan motionblur så vill jag ha så mycket som möjligt. Helst ska _minimum_ fps vara = refreshrate på min skärm.

I spel med motionblur (typ crysis) så känns det som att 30-40fps flyter riktigt bra.

Just precis och just Crysis utnyttjar motionblur riktigt bra. Där störs jag inte så länge medelfps ligger runt 25.

Annars är 40+ en bra nivå.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Men jag har en fråga:
Kör med DVI-VGA adapter på mitt HD4850 på en skärm som klarar 75Hz. Om jag ställer in spelinställningar på 75hz och avaktiverar Vsync, får jag automatiskt max fps 75 istället för 60 då?

Permalänk
Medlem

Beror på om du menar medel fps eller minsta fps !
30-39 om det är minsta fps max och medel spelar mig ingen större roll...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men jag har en fråga:
Kör med DVI-VGA adapter på mitt HD4850 på en skärm som klarar 75Hz. Om jag ställer in spelinställningar på 75hz och avaktiverar Vsync, får jag automatiskt max fps 75 istället för 60 då?

Nej.

Inaktiverad vsync pumpar inte ut extra signaler i kabeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
http://kimpix.net/2006/12/03/60fps-vs-24fps/

Ser man inte skillnad så borde man uppsöka synsam eller annat valfritt ögonplace.

För övrigt så vill man väl oftast ha 60+ men enda spelet jag knappt märker skillnad är som tur GTA IV.

Det är en enorm skillnad mellan att se skillnad och att tycka att ett spel flyter på som det ska. Jag ser skillnaden på ett äpple och ett päron men tycker att båda är lika goda.

Jag ser också skillnad mellan 30 och 60 average FPS men har ingen speciell förkärlek för 60. Själv tycker jag att spel flyter på om man sitter med 25+ i minsta FPS och 35+ i average. Med motionblur kan man ofta gå ner till 20+ och 30+ istället.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Beror helt på spelet som sagt. Quake 3 rör jag aldrig utan att ha 120fps/120hz medans TF2 är fullt spelbart (för mig) vid ~60 fps, mest troligt pga att TF2 kör med motionblur.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns en faktor till som bör nämnas i samanhanget, och det är ens egen reaktionförmåga, och jag har en känsla av att den blir triggad av lite högre fps. Detta har jag inget belägg för men jag har den känslan, för jag tycker jag slöar til mer ungefär som om det går så trögt att man inte behöver vara lika observant, för att man har tid att reagera även om vi pratar om bråkdelar av sekunder......Jag vet inte om fler känner så men hänger det ner under 30 fps verkar jag slöa till, och under 20 nästan tappar jag intresset för att spela.... Jag försöker inte vara värst på överkänslighet nu utan det är bara som jag känner det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Nej.
Inaktiverad vsync pumpar inte ut extra signaler i kabeln.

Hur ska jag göra för att få ut alla 75hz dah?