Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
testa att flyga in supplies med transportplan.

Ah, tack. Fast det löste sig. Det visade sig att jag kunde flytta trupperna men inte anfalla med dem. Så jag flyttade ner alla till Hongkong där jag landsatt min sista marinbrigad. Sen tog det en liten stund innan jag hade fått dit supplies så det räckte till alla, men efter en stund började det rulla på igen.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Hej, jag har aldrig lirat HoI förut och har nu skaffat 3:an. Tyvärr måste jag erkänna att mitt Italienska rike har stora problem. Främst är det ekonomiskt. Jag får inte in tillräckligt med resurser. Framförallt energy och crude oil saknar jag. Jag handlar med andra länder för att få in lite av dessa men har inte tillräckligt mkt resurser att sälja för att få in pengar.

Tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Hej, jag har aldrig lirat HoI förut och har nu skaffat 3:an. Tyvärr måste jag erkänna att mitt Italienska rike har stora problem. Främst är det ekonomiskt. Jag får inte in tillräckligt med resurser. Framförallt energy och crude oil saknar jag. Jag handlar med andra länder för att få in lite av dessa men har inte tillräckligt mkt resurser att sälja för att få in pengar.

Tips?

Trada energi från herrefolket och skit o crudeoil och försök istället importera fuel från typ rumänien eller annat oljeproducerande land. Öka consumer goods så får de mer pengar att trada med.

Permalänk
Medlem

Jag löste det genom att gå ner till en ekonomi med mindre IC så jag fick en balans i resurser mot industri. Allt gick dock bra tills de allierade plötsligt blev vänner med hela världen. Finland, Sverige, Grekland, Polen, Usa, Colombia, Mexico, Canada, Frankrike, UK, Schweiz. Jag har läst den där strategiguiden man fick med men hittar inte så mkt om diplomati. Kan min erövring av jugoslavien och albanien ha skjutit iväg folk från Axis eller har jag bara otur? Det känns som det är ganska kört att vinna kriget nu dock, redan innan det börjat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Jag löste det genom att gå ner till en ekonomi med mindre IC så jag fick en balans i resurser mot industri. Allt gick dock bra tills de allierade plötsligt blev vänner med hela världen. Finland, Sverige, Grekland, Polen, Usa, Colombia, Mexico, Canada, Frankrike, UK, Schweiz. Jag har läst den där strategiguiden man fick med men hittar inte så mkt om diplomati. Kan min erövring av jugoslavien och albanien ha skjutit iväg folk från Axis eller har jag bara otur? Det känns som det är ganska kört att vinna kriget nu dock, redan innan det börjat!

Det första jag gör när jag spelar tyskland (eller något annat land och tänker gå med i axis) är att sätta högsta prioritet på spioner i något land i Allies (ofta Frankrike, för de har sämst counterintelligence) och något land i Comintern. Sätt spionerna på "increase threat". Detta kommer göra så desa båda ländernas threat mot resten av världen ökar och alla länder som inte är med i en faktion kommer sakta men säkert gå över till Axis. Sen ska man undvika in i det längsta att den egna faktionen får threat; att till exempel låta Japan gå med i Axis är självmord eftersom de för anfallskrig i Asien. Anschluss är också ett exempel som du bör undvika eller vänta med så länge som möjligt för att inte länder ska börja fly undan axelmakterna. Glöm inte sätta spioner i ditt eget land också så du kan sänka din neutralitet och få igång ditt kontraspionage.

När du väl är med i Axis (eller om du spelar Tyskland från början) så avsätter du 6-10 leadership points till att förbättra relationerna med utvalda länder (jag brukar välja de klassiska axelmakterna Rumänien, Ungern och Bulgarien. Jag brukar också ta USA för att hålla de ute ur kriget så länge som möjligt och ibland Brasilien eller Mexico för att axelmakterna ska få en allierad nära USA som man kan använda som bas vid en framtida invasion.

Hur går det för skrivbordsgeneralerna i övrigt?

Edit: Jag tycker det är lite för enkelt att ta över ett land med hjälp av fallskärmsjägare. Ett par vältränade divisioner är allt man behöver för att slå Frankrike. Mindre länder ska vi inte ens tala om, Norge, Schweiz, Sverige och Finland föll som brickor utan att jag ens behövde bry mig om att skicka dit några andra trupper än mina trogna Fallschirmjäger.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Går väl rätt bra ändå ... håller på och erövrar persien med mina italienare. Men vi är fortfarande långt efter de allierade.

Men det är så mkt jag inte kan. Tex. lyckas jag inte flytta mina skepp längre. De kan endast åka ut från sin bas men inte till nästa område. Försöker lära mig mer och mer men det är ett komplext spel.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bygga transport plan med Soviet? Finns inte med i menyn av plan eller som något man forskar fram.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Bleh mitt spel kraschade och efter det så har alla mina saved games blivit corrupta. Verkar inte ovanligt. Tråkigt att det släpps så mycket spel som inte är färdiga nu för tiden.

Permalänk

avaktar tills en time patch kommer ut.
hinner ju knappt få landet man valt i rullning och krigat lite förns time limiten är ute i vanilla:P
men spelet har verkligen fått en makeover och ska absolut skaffas:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Nån som har kollat runt i savegame filerna?
Läste för ett tag sen på paradoxplazas forum att det finns flera referenser till nåt som heter "war_with" i filerna. Det ser ut såhär och finns i bland annat i Tysklands och Storbritanniens avsnitt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOI3
war_with={
id="SWE"
value=100.000000
}

Denna "kodnutten" stod i min savagamefil 70658 gånger efter varandra, samma sak upprepad över 70000 gånger direkt efter varandra alltså. Jag raderade alla utom den första och laddade upp spelet. (savegamefilen blev för övrigt 6MB mindre av detta)
Spelet går klart märkbart snabbare efter detta. Antagligen är war_with något som AIn tar hänsyn till och gör en check för varje instans och vid bestämda tidpunkter på dygnet, något som naturligtvis slöar ner spelet nåt otroligt. Min savagamefil var från december 1939 (jag började visserligen kriga i februari, så jag tjuvstartade något) och spelet gick sjukt segt på min överklockade Phenom II 940 (3.6GHz) med 8GB ram - något som inte borde hända

Tyvärr krashade spelfan efter ett halvår utan att jag hade sparat, så nu tror jag nog att jag väntar på nästa patch innan jag ger mig på det igen.

Men tycker ni spelet går långsamt så testa att ta bort alla "war_with" i savegame så kommer det antagligen gå betydligt mycket snabbare. Se till att spara den ursprungliga filen bara för råkar du ta bort ett } för mycket eller för lite så skiter sig spelet...

Edit: nåt annat som är lurigt är att spelet bara verkar använda en processorkärna. Demot använde sig av alla 4, så jag förstår inte varför inte releasen klarar det. Min ligger fast på 25% (en kärna på 100%) när jag spelar. (allt enligt displayen på G15)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Har verkligen börjat komma in i spelet nu, Började spela som Usa för då kan man ta allt i lugn o ro för o lära sig. Hade lite problem med strukturen på armén först. Men efter man döper om alla HQ:s så vet man iallfall vart dom står:P

Har ett tråkigt litet problem, eftersom ja har ett XFX hd4870 så blurrar skärmen till varje gång kortet klocka upp o ner sig. Vilket det gör när man kör på full hastighet i spelet. Lite tråkigt, men sånt man får leva med...

Permalänk
Medlem

Klockar kortet upp och ner sig? Går det inte att stänga av den funktionen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Klockar kortet upp och ner sig? Går det inte att stänga av den funktionen då?

På nått sätt ska det funka tror ja, har inte hittat det än bara. Klockade upp med Rivatuner då stannade det där.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig och började lira igen. Nu som tysk.

Har dock fått ett nytt problem (surprise!), det som ni beskrev på sida 2, dvs. att jag inte får supplies till mina trupper i Ryssland. Antagligen pga Polen är puppet och därmed så når inte mina resurser fram. Men jag har patch 1.1c och då ska jag väl inte få dessa problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
Jag kunde inte hålla mig och började lira igen. Nu som tysk.

Har dock fått ett nytt problem (surprise!), det som ni beskrev på sida 2, dvs. att jag inte får supplies till mina trupper i Ryssland. Antagligen pga Polen är puppet och därmed så når inte mina resurser fram. Men jag har patch 1.1c och då ska jag väl inte få dessa problem?

Som sagt konstigt men nu har jag i alla fall löst problemet genom att invadera lettland och litauen och på så sätt få en rak rutt från Tyskland.

Finland och UK har nu fallit. USA har kört fast i sin offensiv mot spanjorerna nere i Nordvästra Spanien. Italien har skapat sig ett herravälde över större delen av Afrika, inklusive Egypten och har dessutom äganderätten till 80% av England. Soviet kämpar på i ett evighetskrig men har förlorat både Moska och Leningrad. Japan som inte är med i någon allians har tappat det mesta av sin mark till Nationalistkina. Största problemet för mina planer på världsherravälde just nu är:

1) Lagg.
2) Hur ska jag nå USA? Deras flotta är gigantisk och deras flyg dominerar över mitt. Har börjat bygga en del ubåtar.
3) Lagg
4) Ev. ny corrupt save
5) Den ryska armén segar ner mig och de är långt ifrån att ge sig. Vad ska jag göra med flera hundratusen soldater sedan?

Permalänk

Nån annan som har problem med att "Automated Trade" inte funkar i 1.2? Jobbigt störande. För det första är jag nybörjare i serien, för det andra är jag nybörjare i serien med allt vad det innebär i komplexitet med mera, för det tredje är jag nybörjare i serien så jag kör rätt mycket på AI Controlled ännu och för det fjärde är jag nybörjare i spelet men palla ta hand om handeln själv!

(Fulpatchade till 1.2 för patchen har inte kommit via Steam ännu, månne det har nåt med saken att göra?)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som om man infört en ny bugg med patchen men en del säger att det blir bättre med tiden fast jag har inte testat då jag kör manuellt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag gillar att när Soviet väl ger upp.... så kommer de på att nej fan, det vill vi ju inte! Sekunden efter....

Lackningen?

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS