Permalänk
Medlem

Bärbar Dator som media center?

Hej!!

jag fundera på att skaffa en bärbar dator och använda den som media center... Har en 42" lcd tv full HD. min fråga är nu:

-Måste skärmen va full hd för att sända full hd?
-Hur bra är att köra en bärbar 24/7?

Varför inte stationär? vill ha mobilitet..Mina krav är att den ska klara hd filmer utan lagg. Kunna spela spel...är ingen spel nörd men vore skönt om den klarde iaf vissa spel.

Har sett datorer med grafikort som tex. (hd4650, geforce 240m, geforce 130m, och ati 9800m gs) själv klart vill man veta vilken som är mest pris värd.

vill lägga max 12000kr

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2742856 (dock så kostar den 12990kr)

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2769164

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-vista-...

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2761098

har kollar även på dell xps studio 16

fler förslag?

som ni ser på de olika modellerna så har den ena bättre processor men sämre grafik o vise värsa..vilken ska man satsa/tänka på?:)

Permalänk
Medlem

Även jag är intresserad av att köpa en ny laptop att ha som MC. Det som sätter käpp i hjulet för mej är att det verkar väldigt svårt att hitta en som erbjuds med BlueRay, vilket känns nästan lika självklart som HDMI i en MC-dator i dagsläget. Det är inga problem att hitta bärbara som verkar passa bra till att köra film o musik från, men det verkar vara lögn i helvete att hitta dom med BlueRay-spelare.

Permalänk
Medlem

Siba har nån fujitsu-siemens med bluray och bra pris (runt 7 loppor har jag för mig..) men lär knappast vara något man spelar på...
Men skärmen på den bärbara behöver inte vara full hd för att den ska kunna skicka 1080p till tv:n.. Oftast, om du har full hd-tv och hdmi ut på den bärbara, så känner datorn av tv:n och skickar 1080p utan att du behöver göra en enda inställning..så det går smidigt! Köpte själv en hp dv6-1224eo med hd4650, hdmi, fjärr osv för 7000 och den fixar även spel så den rekommenderas men efter vad jag hört kan den va kinkig få tag på! Annars är spelandet budgetdödaren... Det mesta fixar att spela upp film på en tv, ska man kunna lira och t.o.m ha bluray ger det sig iväg i pengar...
Men hade det varit mina pengar och jag haft din budget hade jag byggt mig en dedikerat htpc för 5-6000 och slängt resten på en bärbar...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Inaktiv

Min laptop i sign spelar upp Full-HD utan lagg

Permalänk
Medlem

Jo, my point exactly.. Och kör man mpc homecinema så har den dxva = får grafikkortet (om det stöds, vilket allt över gf8400/hd3450 gör) att avkoda även 720/1080p .mkv-filer (bluray-rippar) och då kör prollen på 5-10% även under tunga 1080p..
Det sura vad gäller bärbart som htpc är att med kraftig maskinvara blir batteritiden sämre och en snabb dator kanske inte ens fixar en film utan laddaren i väggen...så den måste likaförbannat släpas med, kopplas i väggen osv och vips är det inte så smidigt längre... Så mitt tips är fortfarande att dedikera htpc:n.. Ett hd3450 kostar kanske 350 spänn och en tyst P4 3.0ghz dator av desktopmodell kanske nån tusenlapp och med dxva har man vips en htpc som fixar det mesta i filmväg! 7-800 till så har man blurayläsare och en skön htpc för 2 lock.. Och med 10 loppor över till en spel-laptop kan det bli roligt...

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Jo, my point exactly.. Och kör man mpc homecinema så har den dxva = får grafikkortet (om det stöds, vilket allt över gf8400/hd3450 gör) att avkoda även 720/1080p .mkv-filer (bluray-rippar) och då kör prollen på 5-10% även under tunga 1080p..
Det sura vad gäller bärbart som htpc är att med kraftig maskinvara blir batteritiden sämre och en snabb dator kanske inte ens fixar en film utan laddaren i väggen...så den måste likaförbannat släpas med, kopplas i väggen osv och vips är det inte så smidigt längre... Så mitt tips är fortfarande att dedikera htpc:n.. Ett hd3450 kostar kanske 350 spänn och en tyst P4 3.0ghz dator av desktopmodell kanske nån tusenlapp och med dxva har man vips en htpc som fixar det mesta i filmväg! 7-800 till så har man blurayläsare och en skön htpc för 2 lock.. Och med 10 loppor över till en spel-laptop kan det bli roligt...

Uhm, HD3200 har också stöd för Dxva

Har själv funderat på HP Compaq 615.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra