Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Kan nån lägga upp en bild på hur det ser ut när en processor är olappad? Min verkar vara helt platt men kan nog skilja sig för olika

När processorn är olappad så ser man en text ifrån processortillverkaren (beskriver processormodell osv.). AMD är planare än Intel.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

När processorn är olappad så ser man en text ifrån processortillverkaren (beskriver processormodell osv.). AMD är planare än Intel.

Att man ser texten vet jag. Men det stog nått i första posten om att det är som små kanter runt hela skiten

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Kan nån lägga upp en bild på hur det ser ut när en processor är olappad? Min verkar vara helt platt men kan nog skilja sig för olika

verkar?
hur har du kollat?
sedan så ska den andra parten i äktenskapet ( kylaren ) också vara plan .

http://www.sweclockers.com/galleri/4331-lappning#image4

där ser du hur man gör för att se om nått är plant eller ej.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

verkar?
hur har du kollat?
sedan så ska den andra parten i äktenskapet ( kylaren ) också vara plan .

http://www.sweclockers.com/galleri/4331-lappning#image4

där ser du hur man gör för att se om nått är plant eller ej.

Haha ja självklart har jag kollat. Men glömde dock använda rakblad för att kolla. Va ivrig att få dit den nya kylaren hehe..

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

där ser du hur man gör för att se om nått är plant eller ej.

Ett jävla orkande som ska till för att kolla om det är plant i alla riktningar, över hela ytan. I den här tråden visas ett bättre sätt. Använd ytan som spegel, och titta på ett objekt med ett litet rutmönster. Myggnät, siktar, rutat papper... Vad som helst egentligen, bara det ger referenser över hela utan, på en gång. Därefter är det snabbt gjort att göra en grov uppskattning.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ett jävla orkande som ska till för att kolla om det är plant i alla riktningar, över hela ytan. I den här tråden visas ett bättre sätt. Använd ytan som spegel, och titta på ett objekt med ett litet rutmönster. Myggnät, siktar, rutat papper... Vad som helst egentligen, bara det ger referenser över hela utan, på en gång. Därefter är det snabbt gjort att göra en grov uppskattning.
B!

det är helt klart en bra metod under arbetets gång , jag tänkte dock bara på hur man skulle kunna göra en snabb check på en olappad bit.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är helt klart en bra metod under arbetets gång , jag tänkte dock bara på hur man skulle kunna göra en snabb check på en olappad bit.

snabb check , dra ett par gånger över ett sandpapper, eller en tidning kanske funkar, (så trycksvärtan färgar av sig.), så borde det gå att se topparna på ytan iallafall.

Permalänk

Bra guide! Uppdatera gärna med bilderna som verkar ha försvunnit!

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Att lappa en CPU och sedan köra autosol är ju bara SÅ FEL!
Snälla gott folk. Undvik autosol. Poleringsmedel överlag..

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem

Lite tillägg

Det finns redan ett svenskt namn för detta, om ni vill använda det; Läppning, lapping på engelska. Autosolet ger inte nödvändigtvis bättre ytfinhet. Vid bearbetning med 1200-1400 våtslippapper KAN man få så låga värden som 1-2 mikrometers ytfinhet. Polering i dessa toleranser görs med VÄRME och TRYCK och då uppnås samma ytfinhet som med läppning. I industrin är värdena för läppning cirka 0.25-0.5 och ungefär detsamma för polering (jag avrundar helt enkelt lite uppåt med tanke på eventuella skrivbordsverkstäder). Vill man ha bra kontakt bör man läppa processorn också.

En effekt av Autosol är avoxidering av koppar med hjälp av ammoniak och fotogen, så det ser väldigt spegelblankt ut ett tag. Alltså innebär det inte nödvändigtvis en förbättrad ytfinhet.

Slutligen kan jag säga att det finns flera skäl varför läppning inte används på processorer. En av de är uppsättningstid (tid=pengar). En annan är troligtvis problemet med fina abrassiva partiklar som aluminiumoxid som inte alls är roligt att ha i en miljö där man sysslar med nanoteknik av flera anledningar. En tredje är att det inte behövs för att produkten skall fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

walloftext

Så jag kan slippa ner cirka en millimeter på min processor heatsink på det sättet? Borde det inte ta ett tag?

Permalänk
Medlem

Har varit lite besviken på att det inte finns några riktiga värden på hur plan en olappad processor egentligen är direkt från fabriken så nu när jag ändå hade isär min dator för att montera vattenkylning så passade jag på att göra en liten snabb uppmätning av processorn. Det är en Core i7 920.

Till uppmätningen användes:
Mätmaskin: Zeiss Accura 2. 20 42 15. Som bilden fast större. Kunde inte ta en bild på hela maskinen pga att det stod en detalj i den och det är nog inte så poppis att fota den och lägga upp den på nätet

Mäthuvud: VAST Gold.
Mjukvara: Calypso 5.2.06
Övrig info: Mätte så långt ut mot kanterna jag vågade utan att ramla av. Skanninghastigheten var 5 mm/s och jag plockade 10 punkter/mm. Steget mellan linjerna var 0.5 mm och sammanlagt mättes ca 20000 punkter. Mätningen utfördes med en 2 mm spets och jag använde ett Spline-filter med en steglängd på 1.0 mm.

Bild under själva mätningen:

Skärmdump på punktmolnet:

Plotbild på resultatet 500X förstoring:

Plotbild på resultatet 100X förstoring:

Slutligen resultatet: Hur oplan är min processor? Faktiskt mindre än vad jag befarade. 0.113 mm.

Jag passade även på att spara punktmolnet som textfil och dxf. Textfilen kan importeras i Excel och dxf-filen borde läsas av de flesta CAD-mjukvaror.
http://www.megaupload.com/?d=XB6W2UBL

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Har varit lite besviken på att det inte finns några riktiga värden på hur plan en olappad processor egentligen är direkt från fabriken så nu när jag ändå hade isär min dator för att montera vattenkylning så passade jag på att göra en liten snabb uppmätning av processorn. Det är en Core i7 920.

Till uppmätningen användes:
Mätmaskin: Zeiss Accura 2. 20 42 15. Som bilden fast större. Kunde inte ta en bild på hela maskinen pga att det stod en detalj i den och det är nog inte så poppis att fota den och lägga upp den på nätet
http://www.verkstadstidningen.se/081008/nr/11-0102/main1.jpg

Mäthuvud: VAST Gold.
Mjukvara: Calypso 5.2.06
Övrig info: Mätte så långt ut mot kanterna jag vågade utan att ramla av. Skanninghastigheten var 5 mm/s och jag plockade 10 punkter/mm. Steget mellan linjerna var 0.5 mm och sammanlagt mättes ca 20000 punkter. Mätningen utfördes med en 2 mm spets och jag använde ett Spline-filter med en steglängd på 1.0 mm.

Bild under själva mätningen:http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/Mtningen.j...

Skärmdump på punktmolnet:http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/Skrmdump.p...

Plotbild på resultatet 500X förstoring:http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/Plotbild1....

Plotbild på resultatet 100X förstoring:http://i1206.photobucket.com/albums/bb446/Funkeman/Plotbild2....

Slutligen resultatet: Hur oplan är min processor? Faktiskt mindre än vad jag befarade. 0.113 mm.

Jag passade även på att spara punktmolnet som textfil och dxf. Textfilen kan importeras i Excel och dxf-filen borde läsas av de flesta CAD-mjukvaror.
http://www.megaupload.com/?d=XB6W2UBL

Nice. Är det möjligt att jämföra med en lappad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Slutligen resultatet: Hur oplan är min processor? Faktiskt mindre än vad jag befarade. 0.113 mm.

Om jag tolkar bilderna rätt är högsta punkterna på två motsatta sidor, och lägsta på de två andra. Och centrum på locket är lite där i mellan?

Skrivet av MooD:

Nice. Är det möjligt att jämföra med en lappad?

Han har uppenbarligen rätt utrustning, så om du är villig att donera en lappad kan han säkert mäta lite...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Nice. Är det möjligt att jämföra med en lappad?

Tyvärr inte i dagsläget. Har inte själv en lappad CPU och eftersom jag är mitt uppe i en flytt så hinner jag inte lappa min nu heller. Efter flytten har jag inte längre tillgång till en mätmaskin. Om någon är väldigt intresserad av att se hur en lappad ser ut och är villig att låna ut sin CPU så finns jag i Trollhättan. Men det måste ske i nästa vecka i så fall.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Om jag tolkar bilderna rätt är högsta punkterna på två motsatta sidor, och lägsta på de två andra. Och centrum på locket är lite där i mellan?B!

Det stämmer bra det. Det var lite intressant att se hur kylpastan hade fördelat sig när jag tog bort kylaren.. De högsta punkterna var helt rena från kylpasta medan övriga ytan var gradvis mer täckt. Uppenbarligen är en Noctua NH-D14 ganska plan.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Det stämmer bra det. Det var lite intressant att se hur kylpastan hade fördelat sig när jag tog bort kylaren.. De högsta punkterna var helt rena från kylpasta medan övriga ytan var gradvis mer täckt. Uppenbarligen är en Noctua NH-D14 ganska plan.

Jag sitter och funderar på hur designen av kylare påverkar med ett sådant här resultat. Intels egna design är ju en kopparplugg i centrum, som inte täcker hela CPU'n. Man blir ju lite fundersam på om monteringstrycket är högt nog att höra någon skillnad på kontaktförmågan. Metall flexar ju trots allt.

Stort tack för att du har testat, det var intressant att se resultatet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag sitter och funderar på hur designen av kylare påverkar med ett sådant här resultat. Intels egna design är ju en kopparplugg i centrum, som inte täcker hela CPU'n. Man blir ju lite fundersam på om monteringstrycket är högt nog att höra någon skillnad på kontaktförmågan. Metall flexar ju trots allt.

Stort tack för att du har testat, det var intressant att se resultatet.
B!

Jag tror inte det är ett medvetet val att göra processorn oplan. En tiondels mm är trots allt bara ca 2 hårstrån brett. Jag vet inte hur man tillverkar och monterar heatspreadern men antagligen är det väldigt svårt att få riktigt bra utan att slipa efteråt. Jag tror, precis som någon annan tidigare i tråden skrev, att det behövs inte vara så mycket bättre och då gör man det inte bättre. En kostnadsfråga helt enkelt.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Jag tänkte väll snarare i banorna att man vet att 1005 plant blir det aldrig, och man har arbetat runt det problemet med en smart design av kylaren. Men det är ju rent spekulativt, instinktivt tycker jag monteringstrycket på Intels original kylare är för lågt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Teorin låter intressant. Någon som sett tester som visar vad man faktiskt tjänar? Kylpastan borde väl annars fylla samma funktion att "jämna ut" ojämnheter?

Vad heter annars "lappa" på engelska? Tänkte söka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

Teorin låter intressant. Någon som sett tester som visar vad man faktiskt tjänar? Kylpastan borde väl annars fylla samma funktion att "jämna ut" ojämnheter?

Vad heter annars "lappa" på engelska? Tänkte söka lite.

Kylpastan kan aldrig göra jobbet lika bra, det är inte kylpastans funktion.

Lappa på engelska heter "lapping".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kylpastan kan aldrig göra jobbet lika bra, det är inte kylpastans funktion.

Lappa på engelska heter "lapping".

Hmm, jag har tolkat det som att det är precis vad pastan gör, dvs fyller i ojämnheter så att det inte blir ett glapp mellan cpu:n och kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

Hmm, jag har tolkat det som att det är precis vad pastan gör, dvs fyller i ojämnheter så att det inte blir ett glapp mellan cpu:n och kylflänsen.

Jo, fast skillnaden är på vilken skala det sker. Att lappa gör man i första hand för att få heatspreadern jämn, även om det finns vissa som lappar och gör den helt blank (vilket ändå kräver kylpasta). Kylpastan fyller i ojämnheter som är mkt, mkt mindre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Har kollat runt lite och vissa säger att allt över 1000 i sandpapper är overkill, andra säger att upp till 1200/2000 gör avkylningen effektivare. Diskussion tack

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem

Körde 4000 på en 2600k. efter 2 helger, ca 20 timmar lappning då märktes det markant skillnad. Fannd ju dock inte mycket kvar av IHSen heller.

Visa signatur

Expect disappointment and you won't be disappointed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Har kollat runt lite och vissa säger att allt över 1000 i sandpapper är overkill, andra säger att upp till 1200/2000 gör avkylningen effektivare. Diskussion tack

Tanken går som så, att ju mindre repor som finns desto bättre kontakt får komponenterna. Men samtidigt så förlorar kylpastan sin funktion, och utan kylpasta finns då risk för kall-svets (eller kall-löd, minns inte). Enligt vissa är det alltså bättre att köra på ett mindre fint papper som är "jämt" med kylpastan. Dvs. att kylpastan har en viss "storlek" på materialet och därför fyller i bättre/sämre beroende på vilket papper du använder. T.ex. kanske en pasta fungerar bäst med en heatspreader slipad med 800-papper.

Detta har diskuterats tidigare i tråden och går även att söka på andra trådar för information. Personligen tror jag inte det gör så stor skillnad på säg 1200 och +2000. Du måste i vilket fall använda kylpasta och anledningen till att man ens lappar är för att få bort de stora och märkbara ojämnheterna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Tanken går som så, att ju mindre repor som finns desto bättre kontakt får komponenterna. Men samtidigt så förlorar kylpastan sin funktion, och utan kylpasta finns då risk för kall-svets (eller kall-löd, minns inte). Enligt vissa är det alltså bättre att köra på ett mindre fint papper som är "jämt" med kylpastan. Dvs. att kylpastan har en viss "storlek" på materialet och därför fyller i bättre/sämre beroende på vilket papper du använder. T.ex. kanske en pasta fungerar bäst med en heatspreader slipad med 800-papper.

Detta har diskuterats tidigare i tråden och går även att söka på andra trådar för information. Personligen tror jag inte det gör så stor skillnad på säg 1200 och +2000. Du måste i vilket fall använda kylpasta och anledningen till att man ens lappar är för att få bort de stora och märkbara ojämnheterna.

Då är jag med, stort tack för att du tog dig tid att svara!

Visa signatur

Antec P193 V3 | Asus P5k PRO | Q6600 @ 3,5 GHz "Lappad" | Vattenkyld processor | GeForce 570 HD med Arctic Accelero XTREME plus II | 2 x Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6 | Soundblaster X-treme Music | Corsair HX 850 W Modulärt
Mitt Projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av limited_edition:

Då är jag med, stort tack för att du tog dig tid att svara!

Ja, det svarar ju inte på vilket som faktiskt är bäst - men det är iaf en del av hur folk tänker kring ytbehandlingen.

Om inte annat så är det ju bara att pröva om du är osäker! Lycka till!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Bra guide.
Men har lite kommentarer

Anledningen till att en del anser att men inte bör roterar och bara stryka åt ett håll när man lappar är att det är lätt hänt att man slipar mer på "framkanten" av det man slipar och om man då vrider/drar åt båda hållen får man en konvex yta. Om man inte gör det helt perfekt och bara stryker åt ena hållet så får man en något sned yta men förhoppningsvis planare än om man roterat och det borde teoretiskt sett vara bättre.

Inte helt beredd att hålla med om att
"En annan anledning är att ytan inte är mikroskopiskt perfekt ifrån tillverkaren. För blotta ögat går det inte att se, men det finns tusentals mikroskopiska ”hålor”. Dessa brukar man använda kylpasta för att fylla igen, men det är inte lika effektivt.
Man behöver kylpasta även om både CPU och kylare är lappade, man kommer alltid ha vissa ojämnheter som bår bra av att fyllas igen. Det viktiga är att man ökar kontakten mellan ytorna speciellt om någon av ytorna är konkava (har så att säga en grop) så att att man bara får ordentlig kontakt på kanterna, som du också är inne på.
Tycker det verkar som om de flesta är ganska överens om att spegel finish mest är för syns skull och har väldigt liten praktisk betydelse.

Då jag jobbar en del med just ytfinish på metall vill jag påstå att spegel finish faktiskt har betydelse!
För ju blankare en yta är ju lägre ra värde har den. Ju lägre ra värde på en yta betyder mindre variationer i ytan = gropar,hålor,repor osv
Vilket i teorin border betyda att ju blankare det är ju mer kontakt kommer det att bli!

Läs mer på wiki om ni är intresserade ^^
http://en.wikipedia.org/wiki/Surface_roughness

Visa signatur

"An eye for an eye makes the whole world blind"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCore:

Vilket i teorin border betyda att ju blankare det är ju mer kontakt kommer det att bli!

I teorin har du rätt, i praktiken har du två släta ytor med en näve grus i mellan.
Ju slätare yta man har att arbeta med, desto högre krav ställs på den värmeledande pastan. Partiklarna i den måste helt enkelt vara mindre, för att få plats i de små dalarna som trots allt återstår. En pasta som är perfekt för en väldigt platt yta är då inte speciellt bra på en yta med lite större variationer, eftersom det krävs fler lager partiklar för att fylla dalen.

Och sen har du gjort det klassiska misstaget att förutsätta att blankt betyder platt. Jag tror jag har länkat bilder som påvisar det tidigare i tråden, men jag orkar inte leta efter dem, utan bjuder istället på en länk
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I teorin har du rätt, i praktiken har du två släta ytor med en näve grus i mellan.

Och sen har du gjort det klassiska misstaget att förutsätta att blankt betyder platt.
B!

Faktum är att jag inte ens nämnde planhet ^^
Jag diskuterade bara ytan, oavsett om den är plan eller inte kommer en blank yta alltid att leda värme bättre än en skrovlig.
Att säga "två släta ytor med en näve grus i mellan" är nog lite väl tilltaget med tanke på partikel storleken i tex Artic Silver 5 som ligger på 0.49 micron.
Att jämföra med ett mänskligt hårstrå som är mellan 17-180 micron. Således tordes partikel storleken inte vara den svaga länken i detta sammanhang , speciellt inte med tanke på att folk slipar för hand med sandpapper. Hade varit skillnad om det varit ex laser behandlade ytor vi talade om.

Men självklart är det som du säger om planheten. Det spelar ingen roll hur spegel blank yta man har om den är oplan och inte får kontakt med varandra

Någon som vet om kylpastan faktiskt har någon annan funktion än just "fylla" ut hålrum och oplana ytor. Annars borde den teoretiskt vara helt onödig på perfekta ytor (om det nu går att få det)

Visa signatur

"An eye for an eye makes the whole world blind"