Nvidia satsar vidare på 3D-teknik

Permalänk
Medlem

Jag är förbluffad över människors negativa inställning till detta.
Att bundla grafikkortet med ett par plastbrillor kanske höjer priset på produkten med några tior, och man får testa på att lira spel i 3D. Värt.
Finns inte ens någon kostnad i att lägga till stöd för 3D.

Tillhör man den skaran som tycker att budgetbrillorna inte håller måttet så flyttar man säkert tankarna till de "riktiga" 3D-glasögonen, och eftersom det är så många så kommer det nog bli en hel del som uppgraderar till de riktiga.

Att bundla brillorna med så många gkort som möjligt kommer bara betyda att en stor del av alla PCs i framtiden kommer att komma med denna tekniken. Tänk bara på Nvidias gigantiska andel inom diskreta gkort.

Tycker idén är lysande utav Nvidia! Faktiskt den bästa idén dom spottat ut på flera år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Arkham, d.v.s. Batman - Arkham Asylum, alltså inte Arham Asylum.
120 Hz är lite lågt, kan tänka mig att det skulle fungera bättre och framkalla mindre illamående med t.ex. 160 (d.v.s. 80 x 2, eller 80 för vart enskilt öga). Därtill misstänker jag även att det vore bra med en större skärm eller varför inte TV, som man sitter lite längre ifrån när man spelar.

Onödigt.
Nästan alla LCD-skärmar körs i 60Hz, och det är ingen som mår illa utav det. Inga blinkningar och en tillräckligt hög uppdateringsfrekvens för att det ska flyta på.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Jag skrev att 3D som beror av GLASÖGON aldrig kommer att bli en vinnande idé. Inte att 3D allmänt sett är dåligt.

Läs om, läs rätt

Ja men alla 3D-biografer använder ju glasögon och är således beroende ut av dem så ja, vad förstod jag fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Onödigt.
Nästan alla LCD-skärmar körs i 60Hz, och det är ingen som mår illa utav det. Inga blinkningar och en tillräckligt hög uppdateringsfrekvens för att det ska flyta på.

Alltså hmm.
En LCD (liquid crystal display) ger i princip bra bild med 0,1 Hz eller nå annat överdrivet eftersom den inte blinkar vid varje cykel som en CRT. Alltså hur hög uppdateringsfrekvens är det på miniräknare t.ex? Tror inte den är så hög, det behövs inte men det ser ok ut eftersom LCD tekniken bygger på att kristallerna ”byter plats” för att ”skapa” andra bilder i ställe för att blinka eller ja…

Problemet är att när man börjar leka med avancerad 3D som den här så behöver man sända ut två bilder från en källa d.v.s. en bild till vardera öga. Det bästa vore om man t.ex. satte på sig ett par glasögon med monitorer eller en sådan där gammal VR-hjälm som en polare hade, och spelade Hexen på, för då kan datorn generera en bild för vardera öga.

Hur man löser det i dag är att mer eller mindre först sända ut en bild för höger öga, därefter stänga den och sända en bild för vänster. Korts sagt skärmen börjar blinka exakt som en CRT och du får en stroboskop effekt som gör att man kan känna sig illamående eller i värsta fall få ett epileptisktanfall. 120 Hz i 3D är det samma som 60 Hz men inte 60 Hz för en LCD, snarare likvärdigt med 60 Hz för en CRT om inte värre, jag skulle av egen erfarenhet säga rätt mycket värre och då vet alla som kört en CRT i 60 hz hur jobbigt det kan vara om man sitter nära skärmen. Bör inte glömmas bort att det är svårt att fokusera på en 3D bild med blinkningarna också så jag skulle säga att det kanske är likvärdigt med en CRT som kör i 30 hz eller ja det är bara spekulation, onödigt av mig men ja.

Därav vore det fint med t.ex. 100 hz för vardera öga d.v.s. 200 hz.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Här finns bättre färgade glasögon att köpa.
http://www.berezin.com/3D/3dglasses.htm
Och här finns en driver som fungerar även med ATI och till nästan alla DirectX spel.
http://www.iz3d.com/t-dcdriver.aspx
Se till att ställa in den på Anaglyphisk 3D, det är ett finare ord för 3D genom rödgröna glasögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med detta. Men 3d på bio är rätt nice (med polarisation).
Tror det kan vara det som krävs även på skärmar: Att man på något sätt lyckas få in polarisationstekniken i skärmar (går säkert). Det kändes lite jobbigt när filmen väl var slut (~1.5h). Men helt ok ändå. Dessutom är det inte så konstigt att man blir lite trött. När man ser saker i 3d (som i verkligheten t.ex.) så måste ögats muskler jobba hela tiden för att fokusera på det vi vill kolla på. Och i en film byts ju scener titt som tätt. Med en vanlig skärm ligger fokuset på samma avstånd hela tiden (om vi inte gungar på stolen ) så ögat behöver bara jobba i "sidled" om ni fattar vad jag menar.

Har faktiskt funderat på om det går att haxxa till egen 3d-bio ;D
Skaffa lämpligt grafikkort, köp två stycken identiska (60hz) projektorer, kalibrera så att deras bilder överlappar snyggt (kan ev. krävas avancerat krångel med linser), bygg lite elektronik som splittar utsignalen från grafikkortet så att varannan frame går till varannan projektor, lägg på var sitt polarisationsfilter framför vardera projektor (motsatt vinklade såklart). Voila!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
jag tänker på dom som redan har vanliga glasögon, ska man då använda båda samtidigt?

Ja eller hur blir det om man är färg blind funkar skiten då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

"bygg lite elektronik som splittar utsignalen från grafikkortet så att varannan frame går till varannan projektor" Låter dyrt

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett GTX 275 och fick detta, ser det som ett fint mervärde. Ska bli kul att testa hur väl det fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Ja men alla 3D-biografer använder ju glasögon och är således beroende ut av dem så ja, vad förstod jag fel?

Bio är bio. Tveksamt att folk vill ha på sig glasögon när dom är hemma framför tvn/datorn. Blir ju ett par glasögon om hela familjen ska ha också.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

När man slipper glasögonen blir det intressant. Extra bökigt för de som bär vanliga glasögon också dessutom, som de flesta datanördar gör

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

det finns ingen bra 3D-teknik och tills den dyker upp så "nöjjer" jag mig med 2D

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
När man slipper glasögonen blir det intressant. Extra bökigt för de som bär vanliga glasögon också dessutom, som de flesta datanördar gör

Finns ju ClipOn att köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har testat se på lite 3D-film med glasögon.. Ingen höjdarupplevelse i längden. Är ju coolt dom första minuterna sen vill man tillbaka till "det vanliga" som känns mer avslappnat att titta på.
Ok, så Win7 är på G, Intel släppt Core i5 och AMD kommer snart med sina nya DX11 kort.. och nVidia klämmer till med; 3D!!! Wow asså.. nVidia är nog desperata att få göra rubriker dom också så dom bryr sig inte om innehållet..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Finns ju ClipOn att köpa.

Men ändå, när man slipper glasögonen blir det intressant.
Tekniken finns redan men antagligen dyrare: 3D-TV

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Det som diskuteras är stereoskopiskt presentation av 3D.
Och det finns ett antal olika tekniker för att presentera 3D i stereoskopi, vissa bättre, vissa sämre.
Oavsett, att folk får "ont i skallen" beror på många saker och inte bara på vilken stereoskopiteknik som används utan även mycket på om det som presenteras är anpassat för stereoskopi eller inte.
Vågar nog påstå att så gott som alla 3D-spel EJ är anpassade/optimerade för att presenteras "stereoskopiskt".
Enkla grejjer som att objekt i 3D rymden som presenteras stereoskopiskt och som klipps av av skärmkanten får hjärnan att slå bakut och leder till att vissa får huvudvärk.

Så, problem som "huvudvärk", trötta ögon i samband med stereoskopisk presentation kommer vi få leva med så fort som materialet som presenteras ej är anpassat för just stereoskopi, oavsett vilken stereoskopiteknik som används.

Ang brillornas vara eller icke vara, för den som har en FET plånbok så kan man köpa en skärm som inte kräver glasögon för att presentera stereskopiska bilder/filmer.
Problemet med dessa skärmar är att det krävs TUNG rendering för att få til det. Ex. Alioscopy har såna skärmar och dessa kräver att man renderar varje frame 8 gånger !! Så det går inte att ha allt för avancerade 3D världar/objekt för att kunna presentera dessa med realtidsrendering på dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

inget för mig. skulle inte få för mig att köra med glasögon på framför datorn.
och 5 tusen för en skärm när jag redan har en 24" som funkar perfekt är ingen "vinst". sen ser man knappast mer i spelen som jag vill spela iheller.

På bio. det har jag inte testat. kanske kan vara tufft men jag har en känsla av att det blir med illamående effekten än WOW!effekten.

(bah: känner mig som en gammal gubbe... in ens 25 än:rolleyes: )

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Har testat se på lite 3D-film med glasögon.. Ingen höjdarupplevelse i längden. Är ju coolt dom första minuterna sen vill man tillbaka till "det vanliga" som känns mer avslappnat att titta på.
Ok, så Win7 är på G, Intel släppt Core i5 och AMD kommer snart med sina nya DX11 kort.. och nVidia klämmer till med; 3D!!! Wow asså.. nVidia är nog desperata att få göra rubriker dom också så dom bryr sig inte om innehållet..

Jag kan inte hjälpa än att hålla med. Visst är 3D-tekniken i grunden en fräck idé, men då krävs det att man inte behöver en dyr, halvkass skärm och ett gäng småtöntiga brillor. Skulle man bara behöva brillorna så skulle nog ingen ha något emot tekniken - för då blir ju slutpriset inte mer än vad ett gäng plastbrillor kan kosta att producera och packetera.

Samma sak gäller ju lite med Nvidias Ageia-fysik. Det är ju bara en halvfräck gimmick fram tills att hela industrin har sin gemensamma fysikaccelerator. Det är först när Intel, AMD och Nvidia har ett gemensamt standard man kan få fart på fysiken.

Själv är jag övertygad om att det lär ta en stund och att man hellre vill få fram tekniker som nästa generation av konsoler från Sony och Microsoft kan vilja köpa. För det är ju där utvecklare kan våga använda sig av hårdvaruaccelererad fysik och slösa pengar och tid på utvecklingen då man vet att kunden har hårdvaran som krävs. Det enda som egentligen finns idag är ju en liten specialinställning i vissa spel som genererar fler partiklar, men absolut ingenting som har någon innebörd utöver att det ser fräckt ut första gången man sysslar med det.

Och ja, jag space:ade ut totalt.
Men Nvidia borde satsa mindre på konstiga tekniker som de vet inte kommer ta dem någonstans och istället satsa på här och nu. AMD har ju tagit en hel del andelar från Nvidia av en anledning senaste året.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
här är det påkostade paketet https://www.inet.se/bildskaermar/22-/samsung-tft-22--2233rz--...

Det vet jag om men menade dom Blå-Röda glasögonen, med programvara.

Eller är det kanske så att man kan ta vilka 3d-glasögon som helst, och ladda ner mjukvaran?

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk

Jag kör med ett Geforce 9800 och där funkar tekniken. Installerar drivisarna från nvidia's hemsida och använder ett par 3d-glajjer jag hade i en gammal film (Shrek 3-D).
Resultatet blev sisådär. Dåliga färger och man får väl kanske inte riktigt huvudvärk, men hjärnan får något o jobba med iallafall. När det gäller t.ex. wow som har anpassat för steroscophic vision i senaste patchen så funkar det väl sådär.
Tror det är nog mest lämpat för shoot-em-up spel, men är ju alltid roligt att testa hur det funkar.
Men att kasta flera tusen på det? Njae, inte något jag skulle göra direkt.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

hmmm

För nått år sedan så var det någon som presenterade 3D monitorer, som löste problemet genom att använda dubbla skärmar. (i layers alltså)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Nej, de kan prestera en bild i sekunden eller mindre, har ingenting alls att göra med fps. På en 200 hz skärm skulle alla fps över 100 hz vara onödiga. Tekniken fungerar så att man tar en vanlig bild (en frame) och delar upp den i två fält, genom polarisation eller olika färger, så att ögat separerar de två olika bilderna. D.v.s. skärmen blinkar från ett öga till det andra och detta funkar med stillbilder och rörliga bilder. Det är ungefär som en bio projektor d.v.s. inte 3D. Film är i 24 bilder i sekunder eller om man så vill 24fps, men en bio projektor visar 48 bilder i sekunden d.v.s. den visar varje bild två gånger för att få en jämnare gång. Vet inte om min förklaring är tydlig nog, kanske. Men hur många fps som man får ut ur något spel har inte med saken att göra då en 60hz skärm ändå alltid visar 60 bilder i sekunden, hur skulle det se ut om man tog bort hälften av dem, skulle skärmen bara visa fps, isf skulle den vara vad då, svart och avslagen större delen av tiden när man kör för tunga spel?

Jag tror att den måste kunna leverera samma hastighet som skärmen kör. 200Hz = 200fps.
Om du vill ha en uppdatering på 100 "3D" bilder per sekund så måste ju kortet generera 200 bilder (varannan ur ett lite annat perspektiv så att det blir en 3D effekt). Sedan visar den varannan bild för vartannat öga. Fixar kortet 100 bilder per sekund så får varje öga bara se 50 av dem (under antagandet att de flesta har 2 ögon).

Ren spekulation naturligtvis men jag tycker det verkar logiskt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Jag tror att den måste kunna leverera samma hastighet som skärmen kör. 200Hz = 200fps.
Om du vill ha en uppdatering på 100 "3D" bilder per sekund så måste ju kortet generera 200 bilder (varannan ur ett lite annat perspektiv så att det blir en 3D effekt). Sedan visar den varannan bild för vartannat öga. Fixar kortet 100 bilder per sekund så får varje öga bara se 50 av dem (under antagandet att de flesta har 2 ögon).

Ren spekulation naturligtvis men jag tycker det verkar logiskt

Nej , så tror jag inte att det hänger ihop. Med det resonemanget så borde man inte heller kunna spela med 20-30 fps på en 60hz-skärm. Att samma bild visas flera "hertz-cykler" gör ju ingenting. Klarar datorn endast att trycka ut låga fps så visar skärmen samma bild lite oftare bara. Detta gäller för båda ögonen såklart i 3Dversionen.
Gerthoi nog har rätt i det han skriver ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det finns redan ett bättre system... Vuzix VR920:

Mycket bättre teknik i min mening, plus att du får headtracking på köpet.
Och så dyrt är det inte; ca 2000:- är allt du behöver och dessa glasögon har egna displayer, två minidisplayer som förskjuter bilden en liten aning så att man får 3D. Nvidia kan slänga sig i sjön det vill säga.

Hemsida: http://www.vuzix.com/iwear/products_vr920.html

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Det finns redan ett bättre system... Vuzix VR920:

http://new.mythinnova.com/konakart/images/vuzix_VR920.jpg

Mycket bättre teknik i min mening, plus att du får headtracking på köpet.
Och så dyrt är det inte; ca 2000:- är allt du behöver och dessa glasögon har egna displayer, två minidisplayer som förskjuter bilden en liten aning så att man får 3D. Nvidia kan slänga sig i sjön det vill säga.

Hemsida: http://www.vuzix.com/iwear/products_vr920.html

Verkar vara en dålig Tv-shop produkt =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Det vet jag om men menade dom Blå-Röda glasögonen, med programvara.

Eller är det kanske så att man kan ta vilka 3d-glasögon som helst, och ladda ner mjukvaran?

Ja det kan man, jag testade med ett par röd-gröna billiga.
Blev så där, om Fallout3 var lite dystert blev det ännu mer dystert i 3D (färgerna blir mer blaskiga).
Skall beställa ett par bättre glasögon vid tillfälle, för att se om det blir bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Här finns bättre färgade glasögon att köpa.
http://www.berezin.com/3D/3dglasses.htm
Och här finns en driver som fungerar även med ATI och till nästan alla DirectX spel.
http://www.iz3d.com/t-dcdriver.aspx
Se till att ställa in den på Anaglyphisk 3D, det är ett finare ord för 3D genom rödgröna glasögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adriankarlsson
...
Tror det är nog mest lämpat för shoot-em-up spel...

Nja, tror nog mer på äventyr, RPG, pussel och vissa plattforms spel: Spel där man inte behöver röra ögonen fram och tillbaka hela tiden. FPS ser säkert bra ut, men FPS är ju det typ av spel där bilden ändras snabbast och mest = tröttast ögon. Framför allt pusselspel har nog inte så mycket att förlora på att ta steget över till stereoskopisk 3d

Vad gäller "TV-shop"-glasögonen. Dom har funnits länge, ändå är dom ganska okända. Trolig anledning:

# Twin high-resolution 640x480 (920,000 pixels) LCD displays
# Equivalent to a 62” screen viewed at 9 feet

*saxat från sidan.
Tänk dig 640x480 pixlar strech'at till 62"... det blir stora fina pixlar det :S
Vill nog ha något med högre upplösning.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

dpom86 du vet inte vad du snackar om. Du kan köra i 1024x upplösning med dom. Men folk som har dessa sänker upplösningen för att det blir för litet (för små pixlar) Och att den är equivalent till en 62 tummare innebär inte att bilden sträcks till 62 din idiot. Det innebär att storleken på bilden motsvarar en 62 tummare från 9 feet away. Vilket dessutom är ett optimalt avstånd...

Och så har dom inte alls funnits länge, inte i denna storlek och upplösning tidigare. Dessutom har dom headtracking vilket är mysigt i flygspel, bilspel och spel som UT och ArmA/OFP spelen...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
dpom86 du vet inte vad du snackar om. Du kan köra i 1024x upplösning med dom. Men folk som har dessa sänker upplösningen för att det blir för litet (för små pixlar) Och att den är equivalent till en 62 tummare innebär inte att bilden sträcks till 62 din idiot. Det innebär att storleken på bilden motsvarar en 62 tummare från 9 feet away. Vilket dessutom är ett optimalt avstånd...

Och så har dom inte alls funnits länge, inte i denna storlek och upplösning tidigare. Dessutom har dom headtracking vilket är mysigt i flygspel, bilspel och spel som UT och ArmA/OFP spelen...

Låter intressant, har du testat dom?
Det här med headtracking låter riktigt intressant, problemet är att hitta knapparna till tangentbordet i stridens hetta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dags att kasta mitt grus i maskineriet...

Även jag var dum nog att köpa Asus "DeLuxe"-paket för knappt nio år sedan, då med GF256 och stereoglasögon. Vilken flopp! Grafikkortet var helt enkelt inte kraftfullt nog att hinna med de samtida programmen.

Som kommenterats ligger en springande punkt i att grafikkortet måste generera dubbla uppsättningar bilder, vilket i praktiken drar ner uppdateringsfrekvensen med ca 55% mot att inte köra 3D.
I dagsläget är det inget större problem, då de senaste grafikkorten har en klar överkapacitet för att köra dagens program följsamt, men räkna inte med att det håller i sig om man går över till stereoskopiska bilder.

Eventuell huvudvärk och ont i ögonen tillskriver jag främst det faktum att man är tvungen att sitta och skela hela tiden, vilket är ganska ansträngande.

/Olle

Permalänk
Medlem

Nja detta tilltalade inte. Då skulle jag hellre välja 3st 24" skärmar för att öka upplevelsen, visst lite dyrare än ett par glasögon, men andra fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Eventuell huvudvärk och ont i ögonen tillskriver jag främst det faktum att man är tvungen att sitta och skela hela tiden, vilket är ganska ansträngande.

/Olle [/B]

Vad är det för stereoskopisk teknik du testat där man måste skela med ögonen ??