Permalänk
Medlem

Iskalla händer på jobbet

Det börjar faktiskt bli ett riktigt problem. Jag jobbar i ett kontorslandskap där temperaturen ligger runt 22 grader. Jag har inte problem med kalla händer annars, föredrar också svalare rumstemperaturer, men så fort jag kommer till jobbet så fryser de till, så pass att lederna i fingrarna känns lite sega.

Trots den normala temperaturen (uppmätt med flera olika termometrar) här så är det många som tycker att det är kallt, eller snarare "like kyligt", men ingen upplever det direkt som något problem. Jag har runt 22-23 grader hemma också, och har inga problem med kalla händer där.

Vad skulle detta kunna bero på? Har luften här någon egenskap som gör att den känns kallare?

Brukar ofta gå in på toaletten och spola händerna med varmt vatten ett tag, och smörja in med handkräm, samt ofta springa och hämta nytt varmt kaffe, för att kunna värma händerna med muggen. Funderar på att fixa någon typ av handskar, men det ser så lodigt ut. Finns det något high-tech-hjälpmedel? Då kanske man skulle kunna bortse från "lodigheten"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får samma problem vid längre stillasittande med för lite mat i magen Testa att äta en macka eller så och se om det blir bättre på någon timme. Verkar som att blodcirkulationen blir sämre eller nått.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Får ofta höra att jag har iskalla händer.... antar att det beror på att jag har ganska långa fingrar.....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Drar det på dig från något luftintag? Lutar du armarna mot ett bord eller en bordskant som försämrar blodflödet? Det är kanske något jag hittat på, men det blev i alla fall en upplevd förbättring när jag höjde min stol och inte hängde på skrivbordet lika mycket.

Och som Derox säger, se till att ha mat i dig. Jag är i perioder en frukostskippare, då fryser hela jag sista timman innan lunch.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag får samma problem vid längre stillasittande med för lite mat i magen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Lutar du armarna mot ett bord eller en bordskant som försämrar blodflödet?

Intressanta teorier! Jag äter sällan frukost (är nog den mest morgontrötta personen som finns, att offra 10 minuter extrasömn för frukost är otänkbart ), och visst är det så att man vilar armarna mot bordet, säkerligen mestadels av tiden. Jag brukar stå upp och jobba (har ett höj- och sänkbart bord) med armarna är ju ändå avlastade mot bordet på ett eller annat sätt. Ska försöka tänka på det och se om det gör någon skillnad.

Dock utgick jag ifrån att en eventuellt dåligt blodcirkulation skulle visa sig på andra sätt än bara kalla händer, t.ex. att fingrarna skulle kännas lite avdomnade. Och jag känner inte av några sådana problem. Tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är den effektiva temperaturen på din arbetsplats? Eftersom andra tycker det är kyligt så ligger troligen den effektiva temperaturen ganska mycket under lufttemperaturen. Drag, värmestrålning och luftfuktighet inverkar på den effektiva temperaturen. Stora kalla ytor (fönster) absorberar kroppens värmestrålning.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Vad är den effektiva temperaturen på din arbetsplats? Eftersom andra tycker det är kyligt så ligger troligen den effektiva temperaturen ganska mycket under lufttemperaturen. Drag, värmestrålning och luftfuktighet inverkar på den effektiva temperaturen. Stora kalla ytor (fönster) absorberar kroppens värmestrålning.

Hur tar jag reda på denna då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På mitt jobb är det också svinkallt. Året om. På sommaren kör de AC:n på typ 100% och det känns som det är typ 18 grader inne. På alla andra årstider är det också jättekallt inne. Mina händer som lätt blir väldigt torra gillar inte det alls. Känns som jag skulle behöva sitta med dunjacka och handskar, men det känns som du säger lite "lodigt". Jag äter alltid med frukost. Jag tror inte problemet är något sånt, vissa arbetsplatser är helt enkelt för kalla, jag är inte den enda som tycker det är kallt där jag jobbar (också kontorslandskap).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hur tar jag reda på denna då?

Står lite här:

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=6937&l=sv

Så du måste mäta upp vindstyrkan på ditt kontor Sen luftfuktighet påverkar ju värmeöverföring mellan kropp och luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Mina händer som lätt blir väldigt torra gillar inte det alls.

Mina händer blir också sjukt torra, dock känns det som att de enbart blir det just på jobbet. Jag måste smörja in händerna flera gånger under en arbetsdag, men hemma, och över t.ex. helgerna, så behövs det inte alls.

Kanske bara luften är sjukt torr här? Vi har ständiga problem med ventilationen och värmen/ac:n (har varit ett ständigt återkommande problem sedan huset byggdes för ~11 år sedan, vilket är helt otroligt egentligen), och det skulle inte alls förvåna mig om luften håller en väldigt dålig kvalité.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skippar du frukosten så sänks ämnesomsättningen för resten av dagen. Kroppen sätter sig i "överlevnadsläge" och försöker spara undan dagens övriga mål mat som fett.

Permalänk
Medlem

Du kanske sitter vid en dator hela dagarna och håller därmed upp händerna på ett annat sätt än vad du gör hemma. Dvs lite blod i händer ->lite värme. Dålig blodcirkulation tror jag är svaret iaf gällande händer. Du kanske rör dig för lite på jobbet. Men jag är ingen läkare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Är du rökare?

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag jobbar också i ett kontorslandskap och sitter således vid en dator åtta timmar varje dag. Jag har också lite problem med svala (inte kalla) händer. Om jag lyfter armarna lite ibland och "mojjar" runt med fingrarna lite så får jag upp värmen igen. Gissar på cirkulationsproblem.

Sitter du ergonomiskt riktigt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mat är faktiskt väldigt viktigt. Det räcker med ett äpple eller två på väg till jobbet för att du ska få igång kroppen och sen kan du ta med en macka att äta på jobbet.

Märker det själv när jag skippat frukost, det är väldigt svårt att få upp temperaturen i kroppen under dagen då.

Permalänk
Musikälskare

Börja träna -> bättre blodcirkulation

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Skippar du frukosten så sänks ämnesomsättningen för resten av dagen. Kroppen sätter sig i "överlevnadsläge" och försöker spara undan dagens övriga mål mat som fett.

Tvivlar inte alls på att frukost är viktigt, har länge tänkt försöka göra det till en vana. Ska definitivt försöka orka med det några dagar och se om det gör någon skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Du kanske sitter vid en dator hela dagarna och håller därmed upp händerna på ett annat sätt än vad du gör hemma.

Ja, har som sagt ett stillasittande jobb vid datorn, och vilar nog för det mesta händerna på bordet. Kan säkert ha med saken att göra, men man kan samtidigt inte jobba med datorn och hålla händerna i luften. Om nu det är orsaken så väljer jag hellre kalla händer än någon nack/axelskada.

Japp, det är den lodiga lösningen jag syftade på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Är du rökare?

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Sitter du ergonomiskt riktigt?

Ingen aning faktiskt. Finns ingen tanke bakom min position när jag sitter, annat än att jag försöker göra det så bekvämt som möjligt. Så förmodligen inte alls. Men som sagt, står upp en hel del, och har inte märkt någon skillnad under den tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske ska du upp och skutta runt lite så du får fart på blodet?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Att dina händer blir torra beror förmodligen på att du tvättar dem i varmt vatten flera gånger per dag. Kanske tvättar du även lång tid för att få upp värmen?

Visa signatur

|| i7-6700K @ 4.0 GHz ~~ 16gb RAM ~~ GTX 970 ||

Permalänk
Medlem

Det där med ergonomi har jag aldrig trott på om man bara kan göra det så bekvämt som möjligt för sig så märker man vad som funkar... benen på bordet, tangentbordet i knät och ett minimum av musinteraktion borde funka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tvivlar inte alls på att frukost är viktigt, har länge tänkt försöka göra det till en vana. Ska definitivt försöka orka med det några dagar och se om det gör någon skillnad.

Jag försöker själv lära mig, det är fan jobbigt. Börja med att göra ett par mackor på kvällen och käka dem på jobbet med morgonkaffet, det funkade som starter för mig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag försöker själv lära mig, det är fan jobbigt. Börja med att göra ett par mackor på kvällen och käka dem på jobbet med morgonkaffet, det funkade som starter för mig.

Frukost direkt när man vaknar har jag aldrig klarat av. Så jag brukar äta ett äpple i bilen på väg på jobb, runt 05.00, sen 05.50 på jobb äter jag två mackor, då har man hunnit vakna tillräckligt

Permalänk
Medlem

som någon sa innan, frukost är bra att starta med
och skaffa ett par sådana här för att få bättre cirkulation:
http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=498645&type=standard...

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

om ni sitter i gamla lokaler så kan man behöva typ 25+ för att det skall kännas behagligt med tanke på att det inte håller tätt för drag.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta på dig en tröja om du sitter i bara skjorta eller t-shirt. En bekväm tjocktröja hjälper väldigt mycket.

Jobba inte så intensivt utan hämta kaffe oftare så kroppen får lite blodcirkulation.

Träna på fritiden.

Se till att chefen fixar lite varmare i lokalen.

Permalänk
Medlem

flera har säkert redan skrivit de. men de beror troligtvis på luftfuktigheten.

Permalänk
Medlem

.Att avlasta armarna på bordet är inte något som ska orsaka kalla händer. Jag tolkar det som att ni menar att cirkulationen försämras pga trycket och att det skulle lede till kalla fingrar?

Så är det turligt nog inte, finns flera kärl ner till fingrarna, placerade så att fingrarna får cirkulation (om även nedsatt) även om den ena skulle vara helt blockerad (vilket det dock inte blir av att ha armarna på bordet).

-Om det bara är kalla händer på jobbet och aldrig i övrigt så är det ju väldigt sannolikt, precis som ni är inne på, att det rör sig om något externt på arbetsplatsen som orsakar detta och inget fysiologiskt/patologiskt hos TS.

.Jag uppfattar som att jobbet är relativt stillastående/sittande. Vid inaktivitet i muskler dirigeras blodflödet om så att mag/tarmkanalen får mer cirkulation. Vid aktivitet blir det istället musklerna som får bättre cirkulation, blodet hamnar där det behövs mest helt enkelt (grovt sett).

Frågor till TS: Hur är det med fötterna då? Om det skulle vara något "fel hos dig" med cirkulationen borde du ha samma problem med dina fötter.

Du ckriver att du dricker kaffe (rätt ofta för att få värma fingrarna på muggen) men kaffe är ju vätskedrivande. Har man för lite vätska i kroppen (läs blodbanan) så komer prioriteringen av blod se annorlunda ut, så mitt råd är att du ser till att få i dig bra mängd med vatten, juice eller annan vätska om inte rinner rätt genom.

Just kalla händer är ett jävla meck. Får det ofta på sjukhuset (använder mycket handsprit då) och det blir jävligt svårt att undersöka en buk när patienten spänner sig hela tiden för att man är helt iskall om händerna...

Permalänk
Medlem

Låter som det är frukosten det sitter i. Är själv grymt dålig på att käka frukost, är alltid kall tills man käkat lunch, då kommer värmen.

Blir du varmare efter lunch?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Armhävningar med klapp... Det hjälper. Jag lovar. Sen får du ju en jobbig bieffekt: du blir starkare.

Visa signatur

tack o bock