Kort för 3-4 skärmar till samma dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fierze
Tack för tipset om crossfire. Det kanske stämmer att crossfire begränsar antalet outputs i korten, killen på Inet sade ingenting om det men han kanske inte kände till det. Men det gör ingen stor skillnad, i så fall kommer jag ändå att köra med samma kort men skippa crossfire. Prestandan är som sagt inte det viktigaste då jag i princip aldrig spelar spel eller liknande.

Gällande valet av mobo/processor så har jag alltid kört Intel innan, vad jag hört så är de även generellt sett lite mer energieffektiva, alstrar mindre värme och därmed mindre fläktoljud. I slutändan är det nog mest vanans makt, men Intel har för mig alltid känts lite bättre och kvalitativare. Det får gärna kosta några spänn extra.

Inget fel på det, jag kör själv 775 och det fungerar utmärkt, dock så måste jag nog sälla mig till skaran som rekommenderar i5 då, särskilt om du tänkte lägga en liten slant extra på ett fint p45 moderkort. Den billigaste i5 processorn 750 är nästan 500 kr billigare än q9550, nu vet jag ju inte om du tänkte köpa en sådan, finns t.ex. q8200 och q8300 som är svala och fina samt fullt tillräckligt snabba, men de kostar ändå 1300-1500 och med tanke på att DDR2 minnen (som de flesta p45 moderkort använder sig av) just nu är dyrare än DDR3 så kan det motivera det nyare chipsetet p55 (som för övrigt har samma konfiguration av PCI-E platserna som p45).

Klart om du tänkte köra med en core2duo går det ju fortfarande komma undan lite billigare, men jag hade verkligen rekommenderat en quad för ditt användningsområde!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Klart om du tänkte köra med en core2duo går det ju fortfarande komma undan lite billigare, men jag hade verkligen rekommenderat en quad för ditt användningsområde!

Jo det lutar åt en Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz.

Varför hade du rekommenderat en quad? Det jag ska använda datorn till är ju inte så väldigt CPU-intensivt. Inga direkt spel eller tunga program som sagt, bara en del grafer och realtidskurser. Känns mer som att det är internetuppkopplingen som kommer vara flaskhalsen i så fall.

Permalänk
Medlem

Främst för styrkan vid multitasking, typ ett antal browserfönster, en hög excelark och ett par andra applikationer igång så har jag i alla fall i normal daglig användning ganska jämn belastning på alla kärnor om 10-30%. Du har mindre nytta av den högre klockfrekvensen om 3ghz än möjligheten att köra flera trådar simultant. E8400 kostar ju ändå ~1500 vilket är nära ~1700 för i5 750, jag kan tänka mig att minnesbussen är av viss vikt för dig också, även om en core2duo säkerligen räcker gott till så tror jag nog t.ex. q8200 är bättre för ändamålet och samtidigt något billigare.

Visa signatur

Många datorer.