Permalänk
Glömsk

Tematråd: Miljöpartiet

Det kan inte ha undgått någon att svensk media börjat smöra för Miljöpartiet. Jag var på en OKQ8 igår och på nån av tabloidernas framsida fanns det en liten inramad ruta där det stog i princip "10.9 procent, grattis Maria!" (inte ordagrant).

Det är inte så konstigt egentligen, enligt en undersökning från JMG (Institutionen för journalistik och masskommunikation i Göteborg) från 2005, så röstar nästan 1/4 av alla journalister på Miljöpartiet. Det är säkert högre nu.

Citat:

2005 var hela 23 procent av journalisterna sympatisörer till miljöpartiet. Samma sak med vänsterpartiets – deras sympatisörer utgjorde sex procent bland väljarna men bland journalisterna hejade 23 procent på v. http://www.gt.se/ledare/1.857566/journalister-ar-inte-som-and...

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera Miljöpartiet, vad de vill osv. Jag klickade runt lite på deras webbsajt och hittade en del intressant.

Här har vi fem frågor som kan inleda diskussionen:

MP vill höja bensinpriset: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176377

MP vill avskaffa kärnkraften: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176621

MP vill avskaffa försvaret: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175024

MP vill ha öppna gränser: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176420

MP vill sänka rösträttsåldern: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175060

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Låt mig bidra med MP och vetenskapen: http://vof.se/folkvett/20052miljopartiet-och-vetenskapen

Edit: Fin matte i GP-artikeln du länkade till. 23+23=53! Illa är det, men inte sååå illa!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ryktet säger att Maria Wetterstrand veckopendlar med flyg till Finland varje vecka för att hälsa på sin man. Leva som man lär?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker klagomål över att media är <stoppa in dina meningsmotståndare här>-vridet kommer lite väl ofta. Säkerligen någon form av bekräftelsenoja.

Permalänk
Hedersmedlem

Är väl bara gratulera till det smarta namnvalet. Hur skulle ett parti med namnet miljöpartiet inte kunna öka sin popularitet när t.ex. klimatfrågan har uppmärksammats såpass som det gjorts det senaste åren?

Sätt gärna detta i kombination med mittenvandringen i stort sett samtliga etablerade partiet gjort som numera gör att det i princip inte spelar någon roll vad man än röstar på. Dessutom är Maria Wetterstrand inte bara vettig, utan sticker dessutom ut som en "frisk fläkt" bland de andra gråtrista partiledarna.

De fem "extrema" åsikterna som du länkade till är väl för övrigt den politik som förs i Sverige just nu, och har gjorts de senaste åren (förutom sänkning av rösträttsåldern, det var ett tag sedan sist ...). Där kan vi prata om en allvarlig kris i svensk politik.

MP kommer med all sannolik göra ett rekordval 2010. Skulle inte förvåna mig om detta kan komma att avgöra valet. Men kan spekulera länge i olika regeringskonstellationer om MP gör ett kanonval, medan V och S backar eller står stilla.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det är inte så konstigt egentligen, enligt en undersökning från JMG (Institutionen för journalistik och masskommunikation i Göteborg) från 2005, så röstar nästan 1/4 av alla journalister på Miljöpartiet. Det är säkert högre nu.

Kan du länka till den undersökningen? Har aldrig hört om det innan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

MP vill höja bensinpriset: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176377

MP vill avskaffa kärnkraften: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176621

MP vill avskaffa försvaret: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175024

MP vill ha öppna gränser: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176420

MP vill sänka rösträttsåldern: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175060

5 saker som får mig att inte vilja röst på miljöpartiet rakt av....

Permalänk

De måste nog blivit svinglada nu när saab kånkar, miljöns största bov

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Främsta problemet miljöpartiet är att de driver sin ensidiga politik som om alla kunde ta tunnelbanan till arbetet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Inaktiv

Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det kan inte ha undgått någon att svensk media börjat smöra för Miljöpartiet. Jag var på en OKQ8 igår och på nån av tabloidernas framsida fanns det en liten inramad ruta där det stog i princip "10.9 procent, grattis Maria!" (inte ordagrant).

Det är inte så konstigt egentligen, enligt en undersökning från JMG (Institutionen för journalistik och masskommunikation i Göteborg) från 2005, så röstar nästan 1/4 av alla journalister på Miljöpartiet. Det är säkert högre nu.

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera Miljöpartiet, vad de vill osv. Jag klickade runt lite på deras webbsajt och hittade en del intressant.

Här har vi fem frågor som kan inleda diskussionen:

MP vill höja bensinpriset: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176377

MP vill avskaffa kärnkraften: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176621

MP vill avskaffa försvaret: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175024

MP vill ha öppna gränser: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=176420

MP vill sänka rösträttsåldern: http://mp.se/templates/mct_177.aspx?number=175060

Jag kan väl passa på att påpeka mina åsikter i frågorna när tråden ändå kommit upp :).

Högre bensinpriser; Positiv, de externaliteter som oljeförbrukning för till samhället bör internaliseras i högre grad för att kunna motivera övergång till mer miljömässiga metoder enklare.

Avskaffande av kärnkraften; Negativ, avskaffande av kärnkraft innebär högre elpriser och mer import av smutsig el från andra länder.

Avskaffande av försvaret; Negativ, ett fullständigt avskaffande av försvaret skulle göra det svårt för Sverige att hävda sig om det uppstod en internationellt jobbig situation för oss. Försvaret behövs hållas i trim utifall framtida faror skulle uppstå som kräver mobilisering av militära styrkor (men det ska fortfarande vara ett försvar).

Öppna gränser; Negativ på kort sikt, men på lång sikt (och då troligen hundratals år, riktigt lång sikt) så är det den naturliga vägen att gå, rent moraliskt tycker inte jag man kan begränsa en person att bo där den vill bara för att den råkar vara född på en annan bit mark än en själv. Negativ nu för att det skulle leda till stora ekonomiska bekymmer.

Sänkt rösträttsålder; Positiv, 16-åringar påverkas också av samhället och har uppnått en autonomitet som innebär att rösten inte bara innebär en extra röst till deras föräldrar. Det finns ingen anledning till att deras åsikter inte ska räknas.

Permalänk
Medlem

Öppna gränser och avskaffande av försvaret är som att säga 'Vi vill att ni kommer och tar över vårt land'!

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml

Sänkt rösträttsålder; Positiv, 16-åringar påverkas också av samhället och har uppnått en autonomitet som innebär att rösten inte bara innebär en extra röst till deras föräldrar. Det finns ingen anledning till att deras åsikter inte ska räknas.

tänk på att lägre röstålder ger mer piratpartister, skulle jag gissa iaf, vilket jag ser som en negativ sak tills/om dem skaffar sig lite större fokus, dumt att ta en plats i riksdagen om de knappt bryr sig om frågorna som inte rör deras område, vilket jag har för mig de har sagt innan ( rätta mig om jag har fel ).

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
tänk på att lägre röstålder ger mer piratpartister, skulle jag gissa iaf, vilket jag ser som en negativ sak tills/om dem skaffar sig lite större fokus, dumt att ta en plats i riksdagen om de knappt bryr sig om frågorna som inte rör deras område, vilket jag har för mig de har sagt innan ( rätta mig om jag har fel ).

Det där tycker jag är fel sätt att se på det. Man ska istället kolla generellt vad 16 åringar vet om hur Sverige styrs. Man har knappt aning om vilka partier det finns eller vad för slags politik som förs i Sverige generellt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Frontfiguren Maria Wetterstrand har väl suttit ut sin mandatperiod nu, enligt wiki ska de hålla sig till 9 år vilket innebär slutet för henne 2010.

I och med att han den andra liraren (vad han nu heter) i princip alltid håller sig i bakgrunden så passar det perfekt att MP tappar sin starkast lysande stjärna precis lagom till valet.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda måste avgå 2011.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det där tycker jag är fel sätt att se på det. Man ska istället kolla generellt vad 16 åringar vet om hur Sverige styrs. Man har knappt aning om vilka partier det finns eller vad för slags politik som förs i Sverige generellt.

...vilket är ett tämligen idiotiskt argument då skillnaderna är minimala mot vad en 18-åring vet om politik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
...vilket är ett tämligen idiotiskt argument då skillnaderna är minimala mot vad en 18-åring vet om politik.

Det tror inte jag, en 18 åring har i princip avslutad i de flesta fall gymnasiet och har MINST läst samhällskunskap på någon slags nivå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
...vilket är ett tämligen idiotiskt argument då skillnaderna är minimala mot vad en 18-åring vet om politik.

Inte i mitt fall, jag vet oändligt mycket mer nu som 18-åring än vad jag gjorde som 16-åring
Fast det kan ju bero på att jag visste att jag inte skulle få rösta som 16-åring och då kändes det inte lönt att ta reda på någon information..

Jag tycker dock ändå inte att sådana här frågor har något med ålder att göra egentligen; en 13-åring kan ha mer kunskap om politik och sådant än en 25-åring. I mitt tycke ska man ha ett test för att avgöra om en person över säg 12 är röstberättigad eller inte. Kanske något som berör kunskap om partiet man tänker rösta på eller ett intelligenstest eller en kombination av båda (jag vet inte vad som vore lämpligt, det här är bara dåliga exempel).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det tror inte jag, en 18 åring har i princip avslutad i de flesta fall gymnasiet och har MINST läst samhällskunskap på någon slags nivå.

Inte för att vara petig men en 18-åring går normalt i andra termin årskurs två eller första termin årskurs tre.

Permalänk
Medlem

Henrik Alexandersson skrev en intressant grej om miljöpartiet: http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/12/den-politiska...

I korthet är Mp det parti i Sverige som tydligast befinner sig åt det frihetliga hållet på frihetlig/auktoritär-skalan. Detta gör partiet till ett populärt val bland stadsbor som tilltalas av sådana ståndpunkter, även om de kanske egentligen skulle föredra en mer liberal ekonomisk politik.

Anledningen till att jag la artikeln på minnet var att jag tyckte den passade så bra in på mig själv. Har tidigare röstat på moderaterna men det är helt uteslutet nu pga deras auktoritära drag. Tycker FRA-lagen är en enda stor misstroendeförklaring mot svenska folket och om inte de har förtroende för oss så tänker inte jag ge något förtroende till dem.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Inte för att vara petig men en 18-åring går normalt i andra termin årskurs två eller första termin årskurs tre.

Därav "i princip", kan ju inte hålla reda på vad snorvalparna läser hur exakt som helst.

Så länge de inte ens behöver försörja sig själva och har målsman så ska de inte heller rösta.

*** EDIT ***

Det enda som lockar är väl att basshunter blir president, Linda Rosing tar över finansministerposten samt att nationalsången blir "Rosa helikopter"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Låt mig bidra med MP och vetenskapen: http://vof.se/folkvett/20052miljopartiet-och-vetenskapen

Edit: Fin matte i GP-artikeln du länkade till. 23+23=53! Illa är det, men inte sååå illa!

Det här var ju inte särskilt smickrande. Har dock bara skumläst lite hittills.

Psionicists semi-trollande imponerar däremot inte. Att det tilltalar flertalet förvånar inte heller särskilt.

Permalänk

Jag tror ärligt att miljöpartiets politik inte är så dålig för alla andra liv förutom människan. Tar vi jordbruket så påverkar ekologisk jordbruk mindre om man ser per areal, problemet är att dock att vi får ut mindre mat, men accepterar vi detta och inte odlar på mer yta såvisst.
Detsamma gäller annat som skogsbruket, där vi i o.f.s. kunde få ut mer virke om man gjorde på det gamla sättet (manuellt gallra ut träd), detta leder dock till extremt mycket högre virkespriser. Samma sak med olja, även elenergi etc, deras politik går ut på att få oss konsumera mindre.

Så om man mest tänker på alla andra liv än människan (kanske totalt skiter i den), ja visst miljöpartiet är inte fel.

Sedan skulle man t.ex. kunna bedriva jordbruk där man istället använde mindre areal och på så sätt fick ut mindre mat. Men det är enklare att få igenom att vi skall odla ekologisk.

Annars miljöpartiet är ett parti som nog väldigt få vill att de skall få för mycket mandat, dock tycker många att de borde ha fler och påverka åt rätt riktning. Det är lite som med sd och piratpartiet, Feministiskt initiativ etc. Alltså folk vill att få högre miljökrav, men inte så långt som MP vill.

Angående öppna gränser så är alla partier som har något emot detta enligt min definition främlingsfientlig. Dock har vi inget ansvar att försörja dem som flyttar hit på något sätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

I många andra länder är miljöpartierna ("the greens") ofta de mest liberala alternativen (socialliberala), men här i Sverige så har ju miljöpartiet inte kommit särskilt långt med detta. Minskar man mängden flum i socialpolitiken (något som i princip redan verkar vara gjort? Åtminstone det värsta flummet), gör sig av med pseudovetenskaparna och slutar älska kolkraft så kan kanske miljöpartiet bli Sveriges första rimliga socialliberala parti på mycket länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så länge de inte ens behöver försörja sig själva och har målsman så ska de inte heller rösta.

Happ, så handikappade som inte klarar av att försörja sig själva bör inte få rösta?
(Enligt dig borde nog inte jag heller få rösta, då jag egentligen inte försörjer mig själv utan nyttjar studielån för att klara mig)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det tror inte jag, en 18 åring har i princip avslutad i de flesta fall gymnasiet och har MINST läst samhällskunskap på någon slags nivå.

Gymnasiets samhällskunskapslektioner går väl knappast igenom partierna och deras åsikter? Det kanske har ändrats på senare tid, men grundkursen handlar väl mer om hur demokratin fungerar än vad partierna vill. Nog för att det är en fördel att ha lite koll på hur demokratin fungerar, men det är egentligen inget större krav för att kunna rösta dugligt. Hur utskotten ser ut och hur lagar skapas har egentligen ingenting med sakfrågorna att göra.

Om något kan man säkert göra något fulargument att 18-åringarna har mer studier och därmed mindre tid att sätta sig in i politik, eller liknande. Det är definitivt något som stämmer på mig själv: när jag börjat plugga så har man inte längre så mycket tid över för politik.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

En annan viktig fråga där de ganska konsekvent stått på fel sida av "debatten" är GMO-förbud.
Kanske inte en lika viktig fråga att stå på rätt sida av som kärnkraften, men GMOs betydelse ökar och kommer att öka.

Andra partier verkar mest acceptera EUs (ofta omotiverade) regler, ibland kanske sagt emot.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tematråd: Miljöpartiet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
I många andra länder är miljöpartierna ("the greens") ofta de mest liberala alternativen (socialliberala), men här i Sverige så har ju miljöpartiet inte kommit särskilt långt med detta. Minskar man mängden flum i socialpolitiken (något som i princip redan verkar vara gjort? Åtminstone det värsta flummet), gör sig av med pseudovetenskaparna och slutar älska kolkraft så kan kanske miljöpartiet bli Sveriges första rimliga socialliberala parti på mycket länge.
Happ, så handikappade som inte klarar av att försörja sig själva bör inte få rösta?
(Enligt dig borde nog inte jag heller få rösta, då jag egentligen inte försörjer mig själv utan nyttjar studielån för att klara mig)
Gymnasiets samhällskunskapslektioner går väl knappast igenom partierna och deras åsikter? Det kanske har ändrats på senare tid, men grundkursen handlar väl mer om hur demokratin fungerar än vad partierna vill. Nog för att det är en fördel att ha lite koll på hur demokratin fungerar, men det är egentligen inget större krav för att kunna rösta dugligt. Hur utskotten ser ut och hur lagar skapas har egentligen ingenting med sakfrågorna att göra.

Om något kan man säkert göra något fulargument att 18-åringarna har mer studier och därmed mindre tid att sätta sig in i politik, eller liknande. Det är definitivt något som stämmer på mig själv: när jag börjat plugga så har man inte längre så mycket tid över för politik.

Jag kan gråta mig till sömns över att vissa 18-åringar får rösta.

För X antal år sedan när jag vistades på hönshuset så gick man igenom vad partierna stod för och hur det fungerade samt en mängd standardsaker.

Att du går på studiebidrar som du ska betala tillbaka har mycket lite med osnutna ungar som bor hemma hos mamma att göra. Handikappade är också en väldigt dålig jämförelse. Så länge de är myndiga får de givetvis rösta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ett test för att få rösta tycker jag skulle vara bra. Ett test som förstås inte ska ligga på någon hög nivå, men i alla fall förklarar grunderna. Det var inte alltför länge sedan jag snackade med en kille som röstade S med den enda motiveringen att han inte tyckte om Reinfeldt... Hur han tänkte som vet jag inte, men fan så illa är det i alla fall.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
En annan viktig fråga där de ganska konsekvent stått på fel sida av "debatten" är GMO-förbud.
Kanske inte en lika viktig fråga att stå på rätt sida av som kärnkraften, men GMOs betydelse ökar och kommer att öka.

Andra partier verkar mest acceptera EUs (ofta omotiverade) regler, ibland kanske sagt emot.

Helt rätt: det är just därför "alternativa" människor borde försvinna. Nu är det ju inte bara miljömuppar som är rädda för GMO, men det blir ju knappast bättre när politikerna själva sprider lögner.

Idag är det kanske mindre viktigt, men som du säger, det blir allt viktigare. Om tjugo år, när vi är ännu fler människor och tekniken blivit ännu bättre, blir GMO antagligen en betydligt viktigare fråga än kärnkraften.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu är det ju inte bara miljömuppar som är rädda för GMO, men det blir ju knappast bättre när politikerna själva sprider lögner.

Nej, det är definitivt inte så att rädslan för vad GMO ska göra för miljön är den enda rädslan och därigenom att miljömuppar är de enda mupparna som propagerar för förbud.
Men de andra, främst konspirationsnötter och hälsofreaks, har ingen direkt representation i riksdagen på samma sätt som miljömupparna har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Idag är det kanske mindre viktigt, men som du säger, det blir allt viktigare. Om tjugo år, när vi är ännu fler människor och tekniken blivit ännu bättre, blir GMO antagligen en betydligt viktigare fråga än kärnkraften.

Det är jag faktiskt lite tveksam till.
Energipolitik är extremt viktigt och de allt för optimistiska förslagen till GMO-lösningar för energiproduktion är jag ännu rätt skeptisk till, även om jag älskar Craig Venter.
Annat som matproduktion, läkemedelsproduktion, högkvalitetsbränsleproduktion och annat lär de få en ännu större roll i. Men allt detta blir ändå lidande om vi inte har ett rimligt elpris.

Permalänk

Jag tycker själv att miljöpartiet har flera goda ståndpunkter, åtmindstonde "övergripligen". Är dåligt insatt i exakt vad det står i deras partiprogram om man lusläser det, men några saker som jag tycker är bra:

Slopa kärnkraften (är själv energikonsult så jag vet att det är möjligt).
Vi hade kunnat stänga en hel reaktor i Sverige om vi bara lär oss att justera in befintliga Värme & Ventilationssystem ordentligt.

Ytterligare ett antal till genom att faktiskt bara ställa om till den teknik som finns, och använda den, värmepumpar, VÅV, solcellsteknologi för VV mm.
Detta helt utan sänkt levnadsstandard eller dyl.

Det här med bilar t.ex. är en sak jag funderat mycket på, på sistone.
Bor i Götet sen sex år tillbaks, och här slås man, precis som i de flesta storstäder av den fullständiga idiotin med biltrafik.
Nej, lägg ett totalförbud på biltrafik för privat bruk inom vallgraven (absoluta statskärnan). Undantag skall givetvis kunna fås vid flytt eller andra liknande saker.
Skall man nödvändigtvis bo mitt i det smetigaste av smetarna så tycker jag inte det är någon absolut mänsklig rättighet att kunna köra bil fram till brevinkastet.

Subvensionera kollektivtrafiken i storstadsregionerna ytterligare. Finns fortfarande mängder med folk som tar bilen till jobbet dagarna i ända, bara för att det är 10min snabbare eller "enklare".

Dock är jag inte för någon generell prishöjning på bränsle eller dyl, då detta som bekant slår hårt mot glesbygden.

Men min uppfattning är att i storstäderna skulle det inte skada med både lite morot och mer piska för att få folk att åka mer kollektivt.

Visa signatur

Kortfattat: Che var ett litet ointelligent odjur som odlade punghår i ansiktet och trodde att han var tuff när han sprang omkring och lekte krig.
/ Leonard Cohen - 050427

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av interfact
Jag tycker själv att miljöpartiet har flera goda ståndpunkter, åtmindstonde "övergripligen". Är dåligt insatt i exakt vad det står i deras partiprogram om man lusläser det, men några saker som jag tycker är bra:

Slopa kärnkraften (är själv energikonsult så jag vet att det är möjligt).
Vi hade kunnat stänga en hel reaktor i Sverige om vi bara lär oss att justera in befintliga Värme & Ventilationssystem ordentligt.

Ytterligare ett antal till genom att faktiskt bara ställa om till den teknik som finns, och använda den, värmepumpar, VÅV, solcellsteknologi för VV mm.
Detta helt utan sänkt levnadsstandard eller dyl.

Det här med bilar t.ex. är en sak jag funderat mycket på, på sistone.
Bor i Götet sen sex år tillbaks, och här slås man, precis som i de flesta storstäder av den fullständiga idiotin med biltrafik.
Nej, lägg ett totalförbud på biltrafik för privat bruk inom vallgraven (absoluta statskärnan). Undantag skall givetvis kunna fås vid flytt eller andra liknande saker.
Skall man nödvändigtvis bo mitt i det smetigaste av smetarna så tycker jag inte det är någon absolut mänsklig rättighet att kunna köra bil fram till brevinkastet.

Subvensionera kollektivtrafiken i storstadsregionerna ytterligare. Finns fortfarande mängder med folk som tar bilen till jobbet dagarna i ända, bara för att det är 10min snabbare eller "enklare".

Dock är jag inte för någon generell prishöjning på bränsle eller dyl, då detta som bekant slår hårt mot glesbygden.

Men min uppfattning är att i storstäderna skulle det inte skada med både lite morot och mer piska för att få folk att åka mer kollektivt.

Men vi har ju inte ens tillräckligt med energi i Sverige överhuvudtaget. Det är därför det sker en import och det är knappast nyttig el man importerar. Dessutom så skulle elpriserna skena för industrin och därmed blir allt dyrare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"