Intel X25-V - första testet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Har bara sett en del tester på nätet då man fått betydligt sämre prestanda från mjukvaru-raids än om man gör en hårdvaru-dito. Pallar inte leta upp någon nu dock.

Nu slänger jag lite med uttrycken; när jag skriver hårdvaruraid menar jag när man raidar diskarna ute i bios, och mjukvaru menar jag windows-raid. Folk tror nog jag menar separata RAID-kort med hårdvaruraid och moderkortets chip skulle då vara mjukvaru.

Problemet med moderkortskretsarna är att de fortfarande lägger alla beräkningar på processorn. Ett bra instickskort har en egen RISC-processor som sköter dessa. Detta märks främst av i RAID 5 där man kan få riktig snigelfart med moderkortskretsarna och hyfsat bra med riktigt dyra instickskort.

Jag tror de tester du sett har skett med instickskort mot "äkta" mjukvaruraid, dvs utan någon moderkortskrets eller liknande utan bara en vanlig kontrollerkrets. jag kanske är lättlurad, men jag har uppfattat att konfigurera RAID genom BIOS (med moderkortskrets) ger ungefefär samma prestanda som genom Windows då de jobbar mot samma krets. Nackdelen är att du inte kan köra systemdisken i någon RAIDkonfiguration.

Men hittar du något bra test som visar motsatsen så får du gärna länka.

Permalänk
Medlem

Har fått min ssd disk idag....har testat litegrann och måste säga att datorn känns rejält rapp. Har testat disken i AS ssd benchmark och fick då 182 i seq read och 42 i seq write. Hittills mkt nöjd med mitt köp!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Har fått min ssd disk idag....har testat litegrann och måste säga att datorn känns rejält rapp. Har testat disken i AS ssd benchmark och fick då 182 i seq read och 42 i seq write. Hittills mkt nöjd med mitt köp!

Lite högre i seq read än vad jag fick, vad har du för iställningar? ACHI? Vilken kontrollerkrets?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har köpt en Intel x25-v g2, som kan lämna någon form av omdöme?

Ni som redan har en, kan ni ge några fler åsikter om denna disk?

Detta ska ju tydligen vara samma disk som kingston ssd now 40gb, men varför har Intels 5mb/s lägre write-specifikation än vad kingstonen har? (40 vs 35mb/s)

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz

Detta ska ju tydligen vara samma disk som kingston ssd now 40gb, men varför har Intels 5mb/s lägre write-specifikation än vad kingstonen har? (40 vs 35mb/s)

Min gissning är att dom inte vill att man skall köpa två av dess och köra raid0, utan iställe köpa den större modellen. Iom att man nu i raid0 med två av dessa inte kommer upp i samma skrivhastighet som en enhet, för läsprestandan blir ju enorm med två av dessa i raid0.

Permalänk
Medlem

Finns det några benchmarks som bekräftar skillnaden i skrivhastighet mellan intel och kingston då, eller har man bara avrundat siffran olika?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Finns det några benchmarks som bekräftar skillnaden i skrivhastighet mellan intel och kingston då, eller har man bara avrundat siffran olika?

De tester jag har läst så ligger kingstonen på typ 40-45 mb/s i skrivprestanda, medans intelen här ovan ligger på typ 36-42mb/s, så det är ju inte samma verkar det som, men kanske skiljer mellan exemplar och exemplar?

Fast det borde det ju inte göra när det är samma krets som är så lika varandra..?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dattuz
De tester jag har läst så ligger kingstonen på typ 40-45 mb/s i skrivprestanda, medans intelen här ovan ligger på typ 36-42mb/s, så det är ju inte samma verkar det som, men kanske skiljer mellan exemplar och exemplar?

Fast det borde det ju inte göra när det är samma krets som är så lika varandra..?

Det finns flera olika möjliga orsaker till olika "siffror" i syntetiska testprogram - en är mjukvaran på SSD-disken som styr den och den andra är datorsystemet i stort, olika system presterar lite olika då vi har olika moderkort/chipset.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Passar även jag på att låna tråden lite grann

Har en Kingston 40GB:are på posten som borde landa här hemma imorgon om allt går som planerat. Tänkte smälla in den direkt tillsammans med en större lagringsdisk. Nu undrar jag bara, ska man ställa in SSD:n på något speciellt sätt, i jämförelse med en vanlig disk? Bara tuta och köra, eller nåt speciellt man ska tänka på?

Sen undrar jag hur disken beter sig när den börjar bli full. Blir den långsammare, precis som en vanlig disk kan bli när den börjar bli full? 40GB kan ju fyllas rätt fort, även om jag inte planerat att installera mer än OS och kanske något enstaka spel/program.

Övriga tips och råd är välkomna, jag är total novis på ämnet just nu.

Permalänk
Medlem

Jag lyssnar gärna också, för jag har en Intel X25-V G2 på väg på posten, så jag vill också veta om man ska ställa in den på något speciellt sätt..

Sen undrar jag också om tex jag vill att Firefox ska starta med min ssd:s snabbhet, måste jag installera Firefox på ssd:n då, eller går det bra att jag installerar programmen på min WD Caviar Black 640GB, eller kommer den läsa lika "sakta" som vanligt?

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Musikälskare

Finns många trådar om hur man ska tweaka sin SSD, så det är bara att söka :3 :3

Självklart måste du ha program "firefox" installerat på SSDn för att uppnå snabbhet...

Min SSD ligger på posten för hämtning, men jag är inte tillbaka i Sverige förens på fredag :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Edwaard och dattuz:
Synd att behöva säga det här... men det finns redan en hel del skrivet om det ni frågar om på detta forum och på andra forums på Internet.

Ni kan börja med t.ex. den här tråden, som en start med länkar vidare för olika tips.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Den här har ni kanske sett redan?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Ett kort svar på er undran. Normalt förändrar en SSD-disk sin hastighet inte så mycket när den börjar bli full som en vanlig mekanisk disk gör utan den kan sluta att fungera istället d.v.s. det går inte att skriva till den eller att det blir svårt att skriva till den men det går att läsa från den. Behöver det mer grundläggande information om det här och annat kring SSD-tekniken får ni söka vidare eller fråga användarna själva direkt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Vore det helt tokigt om jag skaffade två av dessa och körde en som systemdisk och en för spel d.v.s. kör utan RAID?

Är kanske x25M så pass mycket snabbare att det är bättre att köpa en sådan med 80GB istället för 2st 40Gb x25V?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reckie
Vore det helt tokigt om jag skaffade två av dessa och körde en som systemdisk och en för spel d.v.s. kör utan RAID?

Är kanske x25M så pass mycket snabbare att det är bättre att köpa en sådani 80GB istället för två x25V?

1 disk funkar bra dvs 80gb

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

om 80g räcker till dina spel så vist

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hej!

När vi ändå snackar om lagringsdiskar så har jag en liten fråga!

Jag har nyligen köpt en helt ny disk.. 500gb WD.

Vet inte riktigt om allt är som det ska

här är en bild från HD-Tune.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/------Untitled2.png

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk

acces tiden var lite hög anars ser det bra ut

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Musikälskare

Intel-V 40GB

AHCI mode @ Dell Vostro 1310

Ser det okej ut? Vet att Sata blir lite sämre i bärbara för de vill spara ström

EDIT: 20GB ledigt efter Win7 install + photoshop / övriga program

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen: flasha in 02HD så vinner du säkert några points

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Musikälskare

Mkay måste fixa skivor först bara ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Va bara tvungen att skaffa en jag oxå

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

http://img192.imageshack.us/img192/5640/42764397.png
http://img192.imageshack.us/img192/856/12685882.png

Ngn som vet vad det är för fel på 4k Reads? Innan jag uppdaterade mitt bios och ändrade från IDE till AHCI sjönk den från ca 21-23 mb/s till 13-15 mb/s. Har testat att ominstallera Windows samt uppdatera firmware på min X25-V.

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Kan erkänna att jag har inte mindre än tre stycken Intel 40GB diskar på väg som jag ska RAID0-a. Skall bli spännande att se hur det polar ihop med ICH10R.

Om jag inte missminner mig så kräver ICH10R jämna antalet diskar i RAID-0. Tror du får beställa en till?

EDIT: Fel av mig. ICHR stödjer udda antal diskar. Det är den vanliga och enkla SATA-kontrollern som inte klarar uddat antal. SRY!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jadu_10
http://img192.imageshack.us/img192/5640/42764397.png
http://img192.imageshack.us/img192/856/12685882.png

Ngn som vet vad det är för fel på 4k Reads? Innan jag uppdaterade mitt bios och ändrade från IDE till AHCI sjönk den från ca 21-23 mb/s till 13-15 mb/s. Har testat att ominstallera Windows samt uppdatera firmware på min X25-V.

Tack på förhand!

Starta datorn i felsäkert-läge och kör Crystaldiskmark, får du bättre resultat då? om så är fallet ladda default på allt i bios, samt ändra till AHCI igen, starta och testa.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Ni som använder denna SSD och Windows 7 - Hur mycket ledigt utrymme har ni efter installation av W7?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Starta datorn i felsäkert-läge och kör Crystaldiskmark, får du bättre resultat då? om så är fallet ladda default på allt i bios, samt ändra till AHCI igen, starta och testa.

startade i felsäkert läge och fick dessa resultat http://img717.imageshack.us/img717/1122/32560346.png (felsäkert läge till höger)
Startade om och laddade default på bios och ändrade tillbaks til AHCI, får dock iprincip samma resultat ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Ni som använder denna SSD och Windows 7 - Hur mycket ledigt utrymme har ni efter installation av W7?

Använder 32bit och det krävde nästan exakt 10gb, men gjorde lite tweaks med hjälp från det här och windows mappen sjönk från 10gb till ca 7gb. http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-...

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk
Medlem

@ jadu_10 om nu felsäkert-läge ökar dina benchmarks men inte bios-default, kan det bero på 2 saker, vissa bios har strömspar-funktioner som går att ta bort samt det kan vara någon drivrutin som sänker farten på dina 4k reads, men det diffar endast 4-5 MB så det är väl inget att bry sig om igentligen, du märker ingen skillnad ändå. Men jag förstår att du vill ha lika bra resultat som alla andra.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Musikälskare

Fick ingen prestanda boost vid install av senaste firmwaren, men de spelar mindre roll

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra där flashen! viktigaste nu är att få folk att förstå att siffrorna i olika bench spelar ingen roll, det är accesstider som utgör största lyftet för en SSD.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Musikälskare

Jepp ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?