Finns sjukvårdshistorik överhuvudtaget i Sverige?

Permalänk
Medlem

Finns sjukvårdshistorik överhuvudtaget i Sverige?

Senast för ett par veckor sedan var jag i kontakt med en läkare, som (tyvärr inte alls till min förvåning) inte hade någon aning om min sjukvårdshistorik. Han visste varken när och vilken medicin jag fick utskriven, utan jag fick således chansa vilt gällande vilken dosering och av vad, jag fick för ett flertal år sedan. Jag hade häromdagen uppföljning via telefon med samma läkare, som t.o.m. då var osäker på vilken dos jag fick, och när jag började ta den.

Hade även exakt samma upplevelse gången innan det, och även gången innan den. Det verkar inte finnas något system, personlig (digital, får man hoppas) journal, där medicinering m.m. förs in, utan patienten förväntas hålla koll på allt sådant.
Visst skulle man kunna skylla detta på en dålig läkare, men ALLA jag har diskuterat detta med upplevde exakt samma sak. Läkarna har inte den blekaste om ens sjukvårdshistorik. Nu är jag ju inte direkt en frekvent besökare på sjukhus, men det är ju lika förbluffande varje gång, när en läkare ställer frågor om historik som man antar att de borde ha svart på vitt.

Det lokala videoteket håller koll på vad jag hyr, så att deras datorsystem kan föreslå vilka filmer jag förmodligen kommer att gilla, men potentiellt livsförändrande medicinering får man gott hålla koll på själv, och läkarna tar ens uppenbara gissningar som fakta.

Är jag bara naiv som tycker att sjukvården borde hålla koll på detta, och bör börja med att skriva ner allt som händer i samband med kontakt med den svenska sjukvården?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har varit stadigt sjuk dom senaste veckorna och varit hos läkare ett par gånger, dom verkar ha fört in dom tester som har gjorts och resultat iaf så det var som klart och bra..

Hur det ser ut med recept i journalerna vet jag dock inte..

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag hade gallsten.
Det blev en 2-3 turer med ambulans till akuten per vecka med så ont i magen att jag inte kunde andas ordentligt. Och varje gång så fick jag en vit gegga att dricka som skulle "lindra". Det enda det gjorde var att göra tunga och hals helt bedövade vilket varenda gång ledde till att jag spydde som en gris då det kändes ungefär som att få en blöt trasa nerkörd i halsen.

Till slut så började jag säga till att den där sörjan hjälper inte utan det slutar ändå med att jag får en dos morfin tills attacken gått över. Och vad händer? Jo jag får den vita sörjan.

När man vart på akuten nästan ett dussintal gånger på 3 veckor tycker man ju att någon borde ha skrivit upp hur läget är... och framför allt vad som fungerar och inte fungerar. Men icke.

Och givetvis var det ingen som ville göra någonting åt gallstenen heller eftersom jag nämnt att jag skulle flytta till värmland om en månad och INTE ville ha kvar gallstenen då... För om de sköt på det fick ju någon annan kommun betala notan trots att en akut operation vart möjlig vid vart enda tillfälle jag vart på akuten.

Så jag undrar också hur pass journaler fungerar... eller om de bara kör postits under tiden man är där.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vi ska väl värna om den personliga integriteten och inte spara sånt, det kan ju missbrukas! Exemplariskt av sjukvården alltså.

Jag såg för övrigt att det var ett arbete som krävde att man skulle bifoga intyg från försäkringskassan om sjukdomshistoria. Det tycker jag verkar lovande för framtiden

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Vi ska väl värna om den personliga integriteten och inte spara sånt, det kan ju missbrukas! Exemplariskt av sjukvården alltså.

Jag såg för övrigt att det var ett arbete som krävde att man skulle bifoga intyg från försäkringskassan om sjukdomshistoria. Det tycker jag verkar lovande för framtiden

På något sätt så finner jag ett halvdussin eller så strimlor av sjukdomshistoria spridda över minst lika många former av media och platser med varierande och ibland väldigt tveksam respekt för dessa uppgifter vara en större risk än tanken på ett enda gemensamt och genomtänkt system.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det där med journaler är ett rent helvete inte bara för patienter, utan även för läkarna kan jag meddela er.

Varför? Jo, därför att varje landsting beslutar själv om hur journalsystemet/datorsystemen ska se ut. Det kan göra att en person som flyttar från ett landsting till ett annat kan få problem med just journalerna då läkaren på de olika sjukhusen oftast inte kan se varandras journaler. Dock så går det rykten om planer om att detta ska fixas till så att de olika systemen åtminstone är kompatibla med varandra.

Anledningen till att det är så är rent byråkratiskt; pengar. Långtidsinvestering existerar inte när styrande partier gör detta i ett fåtal år och de beslut som tas ska enbart fungera under korta tider.
Bästa exemplet är när jag var på praktik i Sundsvall. De olika avdelningarna/klinikerna på sjukhuset hade inte direkt tillgång till varandras (!) journaler, utan läkarna var tvungna att trixa lite för att få tillgång till detta. Sjukhuset erbjöds ett nytt system som helt sonika tog bort detta problem (man loggade in och kom till en portal där man sen kunde välja en patients journal och direkt få tillgång till alla uppgifter) till en engångskostnad av 200 000:-. Detta tackades nej till av högsta hönset eftersom det inte var ekonomiskt, läkarna kunde ju redan nu få tillgång till samma uppgifter, bara att det tog nån minut extra tänkte man.

Men. Hade man räknat lite på det så hade man insett att det inte krävs många dagar för att tjäna ihop de där 200 000:- ifall man räknar ihop alla minuter som går åt detta för alla läkare.
Så inte ens många som jobbar inom sjukvården är egentligen nöjda med journalsystemen, de enda jag träffat på som varit genuint nöjda var i Kalix vårdcentral och sjukhus, alla andra ställen jag varit på har det bara varit klagomål på. Så ni/vi som patietner är inte de enda som är missnöjda med detta.

Lägg därtill att det finns en generation med läkare (som turligt nog snart går i pension) som verkligen avskyr allt som har med datorer att göra så har man ytterligare en faktor som kan ställa till det.

Lägg därtill att det just nu är en fas där man håller på att gå över från pappersjournaler till datorjournaler så är det ytterligare en faktor som kan ställa till det för en.

Lägg därtill att vissa patienter har flera mil långa journaler så blir det nästan en omöjlighet att i en akut situation ta reda på vad denne sökt för tidigare utan att sätta sig ner där vid datorn och ägna en timme eller två åt detta. Gäller generellt de äldre, men har haft många yngre med, rekordet var en 15-årig tjej som sedan 1-års ålder haft läkarbesök 1-2 gånger per [b]vecka[/b] för allt möjligt. (Jo, tidigt dök tanken upp om att det verkliga problemet är något helt annat, men man kan inte förbjuda en patient att söka vård).

Det finns fler saker som kan nämnas, men dessa är väl huvudproblemen.

hur det nu är i s.c.s.i.s fall kan jag inte uttala mig om, blir bara spekulationer och kan lätt tolkas som att jag försöker bortförklara någons inkompetens. Det bästa rådet är att i framtiden, själv skriva upp en medicinlista som ni alltid har med er till era läkarbesök, för ibland kan det vara som det skrivs här.
Det som behöver stå där är bara När medicinen ordinerades, namnet och dosen.

Men ni ska veta att folk är i två läger vad beträffar läkare och journaler. Vissa vill INTE att läkaren ska läsa på om deras sjukhistoria för att på så sätt skapa sig en egen uppfattning om patienten, andra vill at läkaren SKA läsa på om deras sjukhistoria för att på så viss slippa en massa onödiga frågor som redan ställts.
Läkaren som sitter där och ska ta emot patienten VET INTE hur patienten i fråga vill ha det. Så det är inte alltid lätt när man ibland ska göra si och ibland så.

Själv har jag dock för vana att alltid läsa en journal och sen ändå fråga ut en patient ordentligt och grundligt ifall det är en jag aldrig träffat förr. Finns flera anledningar till det dock så är de två huvudanledningarna följande:
-Jag vill ge patienten en chans att med egna ord beskriva sina besvär.
-När det gäller kommunikation så kan fel uppstå, har varit med om flera gånger då det står en sak i journalen men patienten hävdar en annan sak, då är det viktigt att korrigera och rätta till detta.

Det jag skrivit här ska inte ses som att jag försöker ursäkta någons misstag/fel/inkompetens, det finns gott om läkare som gör ett topp-jobb trots dåliga journaler/system, så varför kan inte denna göra det? Jag skrev detta bara för att visa att det inte alltid är så lätt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[...]
Varför? Jo, därför att varje landsting beslutar själv om hur journalsystemet/datorsystemen ska se ut. Det kan göra att en person som flyttar från ett landsting till ett annat kan få problem med just journalerna då läkaren på de olika sjukhusen oftast inte kan se varandras journaler. Dock så går det rykten om planer om att detta ska fixas till så att de olika systemen åtminstone är kompatibla med varandra.
[...]

Tack för den utförliga förklaringen, CSM101!

Det du beskriver låter ju helt ofattbart, man tror ju knappt att det är möjligt idag. Det är tragiskt att journalsystemet på 70-talet i t.ex. f.d. Jugoslavien, där sjukhusen och läkare postade pappersjournaler till varandra, fungerade bättre än det gör i dagens moderna samhälle.

Men tyvärr är det ju precis vad man (eller i alla fall jag) förväntar sig av vår sjukvård idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är dock lite komiskt (och tragiskt på sina sätt) att när man är på vårdcentralen se läkare, sköterskor och ibland till och med receptionisten köra pekfingervalsen på ett tangentbord. Jag menar visst att vissa kanske inte är så förtjusta i datorer, men när man ändå är tvungen att hantera dem på daglig bas så tycker i alla fall jag att man borde ju inse att det troligen är betydligt smärtfriare om man lär sig göra det lite mer ordentligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Tack för den utförliga förklaringen, CSM101!

Det du beskriver låter ju helt ofattbart, man tror ju knappt att det är möjligt idag. Det är tragiskt att journalsystemet på 70-talet i t.ex. f.d. Jugoslavien, där sjukhusen och läkare postade pappersjournaler till varandra, fungerade bättre än det gör i dagens moderna samhälle.

Men tyvärr är det ju precis vad man (eller i alla fall jag) förväntar sig av vår sjukvård idag.

jag tror att journalerna i Sverige fungerade lika bra som de i f.d jugoslavien när de bara höll sig till pappersjournaler. En del av problemen har uppkommit pga övergången.

Återigen för att ta Sundsvalls sjukhus så vet jag att vissa avdelningar "bara" har valt att scanna in/datorisera pappersjournaler från ett visst årtal och framåt, så vill man ha äldre anteckningar får man snällt gå ner till arkivet och be om dem.

Sanningen är att det rör sig om en pest/kolera situation här när man väljer mellan pappersjournaler vs datoriserat system. I teorin ska dock datorsystemet fungera mycket bättre, men det finns många brister än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är dock lite komiskt (och tragiskt på sina sätt) att när man är på vårdcentralen se läkare, sköterskor och ibland till och med receptionisten köra pekfingervalsen på ett tangentbord. Jag menar visst att vissa kanske inte är så förtjusta i datorer, men när man ändå är tvungen att hantera dem på daglig bas så tycker i alla fall jag att man borde ju inse att det troligen är betydligt smärtfriare om man lär sig göra det lite mer ordentligt.

Jo jag vet vad du pratar om. Dock så är det en generationsfråga, vissa av dem som använder datorer på jobbet använder en sunkig dator för att kolla internetbanken och blocket ibland, där duger pekfingervalsen

Edit: Jag tror grunden till problemet ligger i att de högsta hönsen inte är sjukvårdspersonal i grunden. Sätt en läkare, sjuksköterska eller liknande på deras position (dvs en som vet hur saker och ting fungerar) så ska det genast bli bättre, dock så är det ekonomi till höger och vänster som sätter stopp.

Allra färskaste exemplet är tex att det inte får ske några MR-undersökningar efter klockan tre på natten här i på NUS.

Vad innebär detta?
Två patienter med exakt samma sjukdom och symtom kommer få lite olika underöskningar beroende på om de kommer in 02.55 eller 03.05.

varför?
För att spara pengar.

Tur som fan säger jag att CTn är så jäkla bra som den nu har blivit...

Permalänk

Då sjukhus är kommunalt ägda så styrs de av offentlig upphandling och de får inte köpa vad de vill. Sedan är det såklart som inom "alla större organisationer" att det är olika personer som fördelar pengar, gör inköp och sist använder produkten. Där konstigt nog slutanvändaren sällan tycker att de har lagt ner för mycket pengar på dens arbetsredskap.

Jag har hört en hel del om problem med journaler, var det inte ett reportage på tvn för något år sedan om patienter som fick fel journal? Detta kan ju vara mycket allvarligt.

Nå det är som med allt lätt att kritisera en viss lösning, men vad är alternativet? Göra det bättre, ja det gäller såklart allt, även att mer insatta i området och bättre kommunikation mellan landsting.
Jag vill minnas från reportaget att ett bolag skröt med att ett visst landsting använde deras produkt för att få sälja mer, visst lite sanning var det. De hade testat det och kommit fram till att det var värdelöst och de gick tillbaka till det gamla.

Att staten ska utveckla ett eget system eller att landstingen ska anlita personer som gör detta tror jag inte på, marknaden för sådana program bör dessutom vara rätt stor. Liksom det finns ju fler länder än bara sverige.

Så jag tror på marknaden, men landstingen borde anställa kompetenta personer för att utvärdera. Och det måste finnas inbyggda säkerhetskontroller så inte någon får fel journal. Buggen i det aktuella program var om jag minns rätt, att journalen ej alltid uppdateras på skärmen när en ny patient valdes.
*edit*
Länk till artikel om reportaget:
http://svt.se/2.53772/1.631533/datasystemet_hotar_patientsake...

Det var några år sedan och det har säkerligen blivit bättre idag. Dock som sagt tror jag ej på statlig/kommunal-gjorda program. Utan låt marknaden ta hand om det (offentlig upphandling gäller då), men anlita kompetent folk för att utvärdera.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Glömsk

Som kuriosa kan nämnas att minst ett av de patient/journalsystemen som används är skrivet i programmeringsspråket APL. Den som inte hört talas om APL är det ett språk som det finns speciella tangentbord till, för de använder olika specialtacken som inte finns på vanliga tangentbord. Detta system ska tydligen vara jävligt bra, så det är inget att skämta om. Dock intressant.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

I Västerbotten verkar vi ha ett bra system iaf.. Jag var på vårdcentralen en gång och läkaren gick igenom journalen, jag fick visst en cortisonsalva när jag var två så koll har de. Frågan är vad just det spelar för roll nu, 20 år senare =)...