Permalänk
Medlem

Mobila bredband, utan datagränser?

Hej!

Vad finns det för leverantörer på den mobila bredbansmarknanden som erbjuder abonnemang utan begränsiningar i datatrafiken? Såvitt jag försått, så är det bara telenor som gör det Mobilt Breband Fast Pris?

Jag vill i största möjliga mån också inte ha någon bindingstid (nästan ett krav). Så jag är införstodd i att jag nog måste slänga ut en klumpsumma påmodem.

Hur funkar det att tanka/strema tyngre filermedmobila bredband?

EDIT: Har en fråga till också, kan man skaffabredband via telefonjacket (ADSL) om man inte har någon fast telefon öht? Asså jag har ett jack, men jag har inte abonnemang för fast telefoni i dagsläget och tänker inte skaffa heller.

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Det går att skaffa ADSL utan telefonlina ja. Vet inte om alla operatörer kan göra det men Telia kan iaf.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så är det bara telenor som har fritt ja.
Vet inte hur det är med Ice.

Angående telefon utan bredband så går det hos de flesta leverantörerna men du får betala en avgift för att operatören tvingas hyra ledningarna från Telia. Hos telia får du betala 89kr i månaden för att hyra kablarna.

Permalänk

Mobilt bredband är absolut inget du skall skaffa som ersättning för fast bredband, poängen är att du skall kunna ta med det vart som helst, i alla andra aspekter än det är ett fast abbonemang att föredra.

Det är inga problem att skaffa bredband utan fast telefoni från någon av de stora operatörerna, men som sagt tillkommer en extra avgift, därför brukar det faktiskt bli billigare att ta bredband+ip-telefoni, hos flertalet operatörer betalar du ändå 0kr/månad för telefonen (lite beroende på vad du har för abbonemang på bredbandet oftast) och då slipper du den avgiften. Du behöver ju inte ringa via telefonen även fast du har möjligheten att göra det.

Permalänk
Medlem

Ice.net hävdar obegränsad datamängd på deras Hemmapaketet Plus.
http://www.ice.net/se/private/Bredband-HemmapaketetPlus.aspx

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk

"ice.net förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten för upp- och nedladdning om abonnemanget under en längre tid används på ett sätt som i betydande omfattning påverkar andra användare i nätet negativt eller om användningen enligt ice.nets uppfattning väsentligt överstiger det normala"

Vad det sen innebär i praktiken är ju svårt att säga. Skulle hellre ta något alternativ som i alla fall skriver i klartext vad som är ok och inte.