Vänstervinklingen i "public service"

Permalänk
Medlem

en ska till jag minns ifrån min barndom, ibland visades det någon jädrans öststatsgjord tecknad serie, alla av dom var SKIT! att dom sedan är vänstervridna är en sak, men när det är dåliga program kollar man ju inte?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Menar du professor Balthazar (stavning?) från Tjeckoslovakien (om jag minns rätt)? Den serien var ju kung! Jag minns inte när den gick, men det var 80-talet någon gång.

Eller menar du John Blund som faktiskt var en DDR-skapelse?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Editerad, såg vart vi befann oss i forumet, och detta var helt fel plats.
Sorry.

Visa signatur

Vi har alla hört att en miljon apor med skrivmaskiner förr eller senare kommer att återskapa Shakespeares samlade verk. Tack vare internet vet vi nu att detta inte stämmer.

Permalänk
Avstängd

GM, om jag förstått saken rätt är detta inte en tråd för politisk polemik, utan om den eventuella vridningen av media, specifikt "public service".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GM
Klyftorna ökar:
http://storstad.wordpress.com/2010/02/07/till-dem-som-havdar-...

Jag och väldigt många andra småföretagare räknas in i dom som har den lägsta inkomsten.
Om du skulle göra en kreditkoll på mig så skulle det stå att jag bara tjänar 50 000:-/år även fast jag inte gör det och det beror på att det finns avskrivningar.

Skulle tro att fler använder sig av avskrivningar när det är dåliga tider som det varit och det kan vara en av anledningarna att det sjunkit, resten är väll att bidrag har sänkts, vilket är bra, bidrag gör bara så att friskt folk skiter i att ta de jobb som finns!

EDIT
Att det ska vara så himla lätt att komma off topic, tusan också!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Menar du professor Balthazar (stavning?) från Tjeckoslovakien (om jag minns rätt)? Den serien var ju kung! Jag minns inte när den gick, men det var 80-talet någon gång.

Eller menar du John Blund som faktiskt var en DDR-skapelse?

Professor Balthazar gjordes i Jugoslavien. Jag minns att jag störde mig oerhört på att lösningen på alla problem var en droppe från den gode professorns mystiska maskin. Många år senare insåg jag att droppen var LSD som fick människorna att ignorera alla problem.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nu ska vi dock inte hemfalla åt confirmation bias. Jag tycker också att SR, SVT, UR, etc är "uppenbart vänstervridna", men samtidigt inser jag att risken för confirmation bias - alltså att man har en bias i vilka tendenser eller belägg man stöter på - också är uppenbar. Och vridningen är inte konsekvent. Jag har för mig att systematiska undersökningar då och då visat att journalisters vänstertillhörighet visserligen är stor, men inte alls så stor som många vill göra gällande. Att 99% skulle röstar på vänsterpartier är inte sant. Jag gissar att SR och SVT skulle visa sig lite mer "vänstervridna" i någon form av kontrollerad och systematisk studie, men jag tror att det då mer handlar om allmänt accepterade ordval än tendenser. Reportageurvalet kan förvisso ha tendenser, men driften att få rubriker - oavsett art - överskuggar nog eventuella drifter till vridning. Media har "konsekvensneutralitet" som dogm, tycka vad man vill om det.

Vad man möjligtvis kan säga med lite mer säkerhet är att media inte är neutral (vem är?) även om det är så att säga en "designprincip". Media är rätt snabba med att haka på politikers nyspråk och betydelseglidningar i ord, vilket är ett problem på exakt det sätt som Orwell tänkte sig; det förgiftar tanken och gör att en "neutral" utsaga eller tanke i själva verket har en inneboende vridning från början. För mig är det lättare att hitta vänstervridet nyspråk så den som känner sig manad får fylla i med högervridet dito (som jag är övertygad om finns), fast mycket av nyspråket är universellt. Exempel: "Subventionering" = ta mindre. "Kostar för staten" = staten skär ner/staten sänker en skatt. "Marknadshyra" = till privata (eller bolagiserade) aktörer överlåten planekonomi med höga skatter, "Marknadskrafterna" = the dark force, "Allmännytta" = till nytta för de som är beroende av statens godtycke, "positiv särbehandling" = särbehandling, "offentlig sektor" = staten, "ansvar" = lägga sig i, etc, etc, etc.

Några andra mer avgjort neutrala vridningar (om det ö.h.t. är ett meningsfullt begrepp) finns också, en är "politiskt korrekt". En annan, och kanske den nyspråksterm jag stör mig allra mest på är "satsa på" = lägga pengar på utan någon förväntan om "return of investment". Det är, hoppas jag ni förstår, inte pengaläggandet jag kritiserar a prio, utan ordvalet.

Någon annan får fylla i de borgerliga motsvarigheterna men jag misstänker t.ex. att "det nya arbetarpartiet" åtminstone uppfattas som nyspråk av vänstern.

Vissa nyspråksord (de flesta?) kan man inte beskylla någon ["elak"] intention bakom utan handlar om det så vanliga "etymologiska ekorrhjulet" (t.ex. "städare"->"lokalvårdare") och har ingenting med höger eller vänster att göra utan är en fortlöpande process.

Ingen tjänar på detta.

Jag skulle nog tro att det till mångt och mycket handlar om vilket perspektiv man själv har. Jag känner gott om människor som bara ser högervinkling i media. Givetvis är sossar borgare i dessa människors ögon.

Det handlar nog också om vilka nyckelord man förknippar med vilka ideologier. Om en program handlar om "frihet" eller "rättvisa", får många säkert direkta associationer till bestämda politiska färger, beroende på vilken ideologi som anses ha de starkaste anspråken till begreppet, (som om inte alla skulle stå bakom frihet och rättvisa.)

När det gäller nyspråk, håller jag inte alls med dig. För mig tycks det självklart att nyspråksord utgår ifrån människors avsikter - oavsett om avsikterna är goda, onda eller (fula?) neutrala. Att ordet "städare" har blivit "lokalvårdare" är ett exempel på avsikten att höja statusen för ett yrke och/eller en yrkesgrupp. Det är möjligt att nyspråk är en naturlig process och att många av orden tillkommer spontant, men aldrig utan uppsåt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag skulle nog tro att det till mångt och mycket handlar om vilket perspektiv man själv har. Jag känner gott om människor som bara ser högervinkling i media. Givetvis är sossar borgare i dessa människors ögon.

Det handlar nog också om vilka nyckelord man förknippar med vilka ideologier. Om en program handlar om "frihet" eller "rättvisa", får många säkert direkta associationer till bestämda politiska färger, beroende på vilken ideologi som anses ha de starkaste anspråken till begreppet, (som om inte alla skulle stå bakom frihet och rättvisa.)

När det gäller nyspråk, håller jag inte alls med dig. För mig tycks det självklart att nyspråksord utgår ifrån människors avsikter - oavsett om avsikterna är goda, onda eller (fula?) neutrala. Att ordet "städare" har blivit "lokalvårdare" är ett exempel på avsikten att höja statusen för ett yrke och/eller en yrkesgrupp. Det är möjligt att nyspråk är en naturlig process och att många av orden tillkommer spontant, men aldrig utan uppsåt.

Jovisst, jag håller med om avsikten. Men resultatet blir något helt annat. Efter ett tag nöts ordet ner och får exakt samma betydelse som det ord som skulle ersättas. Detta är ju en känd effekt som av lingvister kallas för "eufemiskt ekorrhjul". Redan Orwell noterade detta och Pinker har skapat termen.

Problemen är också exakt de som Orwell talar om. Det handlar inte om att ord oskyldigt ändrar betydelse över tid, utan att vår tanke begränsas av ord som inte är neutrala.

Nu blir det ju lite off-topic, men tänk på ordet "diskriminera". Det är helt värdeneutralt och betyder något i stil med sortera och välja ut det man är ute efter. I sociala sammanhang är det naturligtvis värdeladdat. Tänk dig nu att denna värdeladdning smittar den tekniska betydelsen. Då får vi komplett idiotiska debatter som det moraliska att använda termer som master-slave (här kan man dock påstå att ett ordpar som avser människan sedermera fått en teknisk betydelse och att det kanske är svårare att avdramatisera ett ord än vice versa) eller att likaklingande ord blir tabu (en brittisk politiker fick avgå sedan han använt ordet "niggardly" på ett helt korrekt sätt, för niggardly [snål, kommer från fornnordiskan] har ingenting med "nigger" [alla vet mycket väl vad det betyder, kommer ytterst från latin] att göra).

Så, att ord ändrar betydelse över tid med eller utan intention är ett annat problem än att det eufemiska ekorrhjulet sätts i rullning med eller utan intention. Båda är helt "naturliga" processer, men den senare har större förmåga att forma vårt tänkande än den förra.

"Lokalvårdare" kommer alltså inte höja statusen hos ett yrke annat än väldigt tillfälligt. Det är nämligen folks uppfattning av yrket, inte vad vi kallar det som avgör. Ett annat exempel (http://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism) är lame > crippled > handicapped > disabled > physically challenged > differently abled. Ser ni vad som pågår? "Lame" är mycket fördomsfullt medan "differently abled" har mynnat ut i rent flum. Likförbaskat betyder det samma sak, eller rättare sagt, "differently abled" betyder det "lame" en gång betydde, och kommer inom en generation eller två anses fördomsfullt. Saken är ju den att annorlunda möjligheter implicerar att en slags flum-positiv hållning där principen om människors lika värde prompt måste deduceras ur det objektivt falska "alla är lika". Det är vanskligt att bygga sina värderingar på likheter och sedan slå sig för bröstet för att man minsann är så ofördomsfull. Det är ett reciprokt naturalistiskt felslut. För vad händer om en skillnad är i öppen dager? Då funkar inte den moralfilosofin längre. Jag skulle rentav vilja säga att det är fördomsfullt; en beröringsskräck för vissa aspekter av verkligheten för att dölja sina egna fördomar.

Eufemismer av detta slag drabbar ju naturligtvis ord som har en värdering och själva hjulet börjar snurra när dessa värderingar förknippas med just ordet i stället för företeelsen. Det är lätt att förstå att man inte kan bygga bort fördomar och nedsättande epitet genom att ändra ord. Det är fördomarna som är problemet, inte platshållaren. Hyckleriet kring svordomar har också många likheter. Och har då ordet två betydelser, som t.ex. subventionera eller betala så kan inte politik (etc) ändra båda betydelserna utan bara den just politiska. Då blir ord som dessa "dubbeltänk", eller med en modernare term, kognitiv dissonans.

Jag är övertygad om att det är ett universellt problem - precis som jag sa - och inte medias fel eller förbehållet vänstern. Men universellt och naturligt implicerar inte "rätt" och detta är något man bör ha i minnet. "Subvention" betyder understödja, inte att plocka bord en redan befintlig hämsko. Ja, man kan argumentera för att skillnaden mellan att ge och att ta bort något hämmande är minimal eller obefintlig, men då har man missat min poäng om kognitiv dissonans. Allt staten alltid gör är alltid gott i statens egna vokabulär, alldeles oavsett vem som sitter vid makten. Det hoppas jag att alla är medvetna om.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jovisst, jag håller med om avsikten. Men resultatet blir något helt annat. Efter ett tag nöts ordet ner och får exakt samma betydelse som det ord som skulle ersättas. Detta är ju en känd effekt som av lingvister kallas för "eufemiskt ekorrhjul". Redan Orwell noterade detta och Pinker har skapat termen.

Problemen är också exakt de som Orwell talar om. Det handlar inte om att ord oskyldigt ändrar betydelse över tid, utan att vår tanke begränsas av ord som inte är neutrala.

Nu blir det ju lite off-topic, men tänk på ordet "diskriminera". Det är helt värdeneutralt och betyder något i stil med sortera och välja ut det man är ute efter. I sociala sammanhang är det naturligtvis värdeladdat. Tänk dig nu att denna värdeladdning smittar den tekniska betydelsen. Då får vi komplett idiotiska debatter som det moraliska att använda termer som master-slave (här kan man dock påstå att ett ordpar som avser människan sedermera fått en teknisk betydelse och att det kanske är svårare att avdramatisera ett ord än vice versa) eller att likaklingande ord blir tabu (en brittisk politiker fick avgå sedan han använt ordet "niggardly" på ett helt korrekt sätt, för niggardly [snål, kommer från fornnordiskan] har ingenting med "nigger" [alla vet mycket väl vad det betyder, kommer ytterst från latin] att göra).

Så, att ord ändrar betydelse över tid med eller utan intention är ett annat problem än att det eufemiska ekorrhjulet sätts i rullning med eller utan intention. Båda är helt "naturliga" processer, men den senare har större förmåga att forma vårt tänkande än den förra.

"Lokalvårdare" kommer alltså inte höja statusen hos ett yrke annat än väldigt tillfälligt. Det är nämligen folks uppfattning av yrket, inte vad vi kallar det som avgör. Ett annat exempel (http://en.wikipedia.org/wiki/Euphemism) är lame > crippled > handicapped > disabled > physically challenged > differently abled. Ser ni vad som pågår? "Lame" är mycket fördomsfullt medan "differently abled" har mynnat ut i rent flum. Likförbaskat betyder det samma sak, eller rättare sagt, "differently abled" betyder det "lame" en gång betydde, och kommer inom en generation eller två anses fördomsfullt. Saken är ju den att annorlunda möjligheter implicerar att en slags flum-positiv hållning där principen om människors lika värde prompt måste deduceras ur det objektivt falska "alla är lika". Det är vanskligt att bygga sina värderingar på likheter och sedan slå sig för bröstet för att man minsann är så ofördomsfull. Det är ett reciprokt naturalistiskt felslut. För vad händer om en skillnad är i öppen dager? Då funkar inte den moralfilosofin längre. Jag skulle rentav vilja säga att det är fördomsfullt; en beröringsskräck för vissa aspekter av verkligheten för att dölja sina egna fördomar.

Eufemismer av detta slag drabbar ju naturligtvis ord som har en värdering och själva hjulet börjar snurra när dessa värderingar förknippas med just ordet i stället för företeelsen. Det är lätt att förstå att man inte kan bygga bort fördomar och nedsättande epitet genom att ändra ord. Det är fördomarna som är problemet, inte platshållaren. Hyckleriet kring svordomar har också många likheter. Och har då ordet två betydelser, som t.ex. subventionera eller betala så kan inte politik (etc) ändra båda betydelserna utan bara den just politiska. Då blir ord som dessa "dubbeltänk", eller med en modernare term, kognitiv dissonans.

Jag är övertygad om att det är ett universellt problem - precis som jag sa - och inte medias fel eller förbehållet vänstern. Men universellt och naturligt implicerar inte "rätt" och detta är något man bör ha i minnet. "Subvention" betyder understödja, inte att plocka bord en redan befintlig hämsko. Ja, man kan argumentera för att skillnaden mellan att ge och att ta bort något hämmande är minimal eller obefintlig, men då har man missat min poäng om kognitiv dissonans. Allt staten alltid gör är alltid gott i statens egna vokabulär, alldeles oavsett vem som sitter vid makten. Det hoppas jag att alla är medvetna om.

Ja, då är jag helt med dig. Dock skulle jag vilja hävda att vi i.o.m. detta är på väg bort från diskussionen om politisk vinkling i media. Att nyspråksord med tiden förlorar sin kraft är ju ett skilt fenomen - ett problem som berör bruket av nyspråk i sig. Precis som att noaord med tiden förlorar sin kraft är en diskussion som berör lingvistik, inte själva tingen som orden beskriver.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, då är jag helt med dig. Dock skulle jag vilja hävda att vi i.o.m. detta är på väg bort från diskussionen om politisk vinkling i media. Att nyspråksord med tiden förlorar sin kraft är ju ett skilt fenomen - ett problem som berör bruket av nyspråk i sig. Precis som att noaord med tiden förlorar sin kraft är en diskussion som berör lingvistik, inte själva tingen som orden beskriver.

Visst, visst, jag är helt medveten om att det är off-topic. Bäringen på diskussionen vi hade rörde bara att det är media som gör politikernas variant av ett ord till allmänhetens och därmed förmedlar nyspråk. Detta kan rimma illa med journalistik, man bör åtminstone formulera om sig och inte rapportera direkt (förutom intervjuer då). Första gången ett ord får en ny betydelse kan det t.ex. tas upp. Journalisten kan fråga "men är inte plättpannkakor såna som man äter?" Det är så jag menar att vridningen är implict, omedveten och måste inte ha med politisk övertygelse [hos journalisten] att göra. Därtill har vi confirmation bias (tack snälla den som kan hitta en bra översättning, "konfirmationsbias" skriker anglicism) hos den som konsumerar media. Ett problem i flera led, således. Jag stör mig något förbannat på att den borgerliga regeringen använder i stort sett samma nyspråk som vänstern. Det är för mig helt uppenbart att de inte kan vinna på det. Som sagt, confirmation bias är ledordet, och den som är manad får fylla i åt "andra hållet" (högernyspråk, etc).

Du nämnde för övrigt ett underbart exempel på nyspråk i en annan tråd, "fredshjältar". Vadå, någon Ghandi eller? Nejdå, soldater. Man kan vara observant på detta nyspråk oavsett vad man tycker om engagemang i Afganistan. Ett motsvarande nyspråk är "fredsforskare". Jaha, och denne skiljer sig från en som studerar krig och konflikt genom att...? Är en fredsforskare ungefär som en snäll krigsforskare? Krig är ont, därför ska man forska i fred. En "krigsforskare" kan aldrig vara en bra människa. Stolligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en av de främsta skälen till att jag vägrar betala TV-licens.
Visst, SVT står för en del god underhållning och bra dokumentärer, men så fort jag ser en journalist, som på papperet ska vara objektiv i sina analyser, uppenbart använder värderande ordval och vinklingar blir jag irriterad.

Det finns otal exempel när både SVT och SR sysslat med detta. Se bara på Björn Elmbrant som jobbade på SR i 400 år ungefär och som sedan gick till nättidningen Arena som vänsterinriktad. Ingen ska överyga mig om att hans analyser på SR i alla år var objektiva och fria från hans vänsteråsikter...

Vad privatfinansierade kanaler, så som TV8 gör för typ av vinklade program på TV bryr jag mig inte om. Men när det gäller gemensamt finansierad media, som har ett tydligt uppdrag vara i allmänhetens tjänst, inte ett visst särintresse så som ideologiskt eller ekonomiskt, så är det en helt annan sak.

Public Service för mig är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli en trovärdig och neutral part i medielandskapet. Tacka gud för Internet och möjligheten att själv söka information och bilda sig en uppfattning!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jovisst, jag håller med om avsikten. Men resultatet blir något helt annat. Efter ett tag nöts ordet ner och får exakt samma betydelse som det ord som skulle ersättas. Detta är ju en känd effekt som av lingvister kallas för "eufemiskt ekorrhjul". Redan Orwell noterade detta och Pinker har skapat termen.

Mycket intressant inlägg! Har själv noterat denna effekt, men hade ingen aning om att den faktiskt skulle ha ett namn. Själv tenderar jag att bli en smula irriterad när människor ska visa sig präktiga och uppdaterade genom att anmärka på det nedvärderande i att använda ett ord som helt nyligen var gängse term. Jag brukar helt neutralt använda ordet neger (från latinets "niger" = svart, vilket ju onekligen är en objektiv beskrivning utan laddning), för att provocera igång denna diskussion som faktiskt är svår att förlora...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Det verkar som om journalisten överanalyserar plus att expressen anses vara en blåfärgad tidningen så problemet är obefintligt idag enligt min mening.

Det måste finnas mer "bevis" på en såkallad konspiration ,med dold vänsterpropaganda i public service, tills dess anser jag att problemet är obefintligt.

Förövrigt är det bra att barnprogram tar upp saker som att hjälpa varandra, demokratiska rättigheter, föreningsfrihet, med mera.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Själva konceptet "public service" är en skapelse av vänstern. go figure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det verkar som om journalisten överanalyserar plus att expressen anses vara en blåfärgad tidningen så problemet är obefintligt idag enligt min mening.

Sanningsvärdet i en hypotes kan dock inte utläsas ur vem som kommer med hypotesen. Eller, jo, kan kan den allt, men det är inte lämpligt att så göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det måste finnas mer "bevis" på en såkallad konspiration ,med dold vänsterpropaganda i public service, tills dess anser jag att problemet är obefintligt.

Men ingen har talat om konspiration och problemet kan finnas helt oberoende av en sådan. Slentrian, nyspråk och omedveten vinkling räcker; det behövs ingen dold agenda. Vidare har vi som sagt en confirmation bias som gör att vi alla ser en vridning åt valfritt håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Förövrigt är det bra att barnprogram tar upp saker som att hjälpa varandra, demokratiska rättigheter, föreningsfrihet, med mera.

Agree. Fast det är faktiskt inte så viktigt. Barn kan lära sig fakta från TV-program, men knappast tankesystem och ramverk. De är helt enkelt för unga. Barnpåverkan är i stora drag rätt överskattad, vilket kan vara skönt att veta med tanke på hur många barn som indoktrineras tidigt i lite vad som helst, exempelvis sekter. Ologiska tankesystem ger alltid upphov till kognitiva dissonanser och är vederbörande intelligent kan denne upptäcka det själv, så det är faktiskt inte nödvändigt att barnprogram lär ut exempelvis demokratifrågor även om det "känns bra".

M4ts: Mjo, kanske. Men framförallt är det skapat av politrucker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."