Permalänk
Medlem

100 Fps Cs 1.6

Hejsan!

Kort och gott, jag lyckas inte få in 100fps på min Asus g2sg, utan den stannar på 60fps stabilt. Vad kan det bero på?

Jag har förövrigt skrivit in rates, fps_max 100, stängt av v-sync, så jag tycker att det skulle fungera!

Och ja, ögat kan bara se 60 fps men det struntar jag i!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Säker på att V-sync är helt av? just 60 fps är normalt bildfrekvensen på TFT.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Jao, ganska så. Har på "tvingande av".
Vad innebär det? att jag inte kan få högre?

Permalänk
Medlem

Stäng av V synd i grafikkorts panelen. Sätt det på half life, steam, cs. Det ska funka. Finns ingen anledning till att den skulle ligga på exakt 60 fps, så stäng av V sync.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guthan
Jao, ganska så. Har på "tvingande av".
Vad innebär det? att jag inte kan få högre?

Skärmen kan inte "uppdateras" oftare eller vad man ska säga. Så det finns ingen anledning att ha högre FPS än 60 om du ändå har stabila 60...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Skärmen kan inte "uppdateras" oftare eller vad man ska säga. Så det finns ingen anledning att ha högre FPS än 60 om du ändå har stabila 60...

det där är skit snack gällande cs 1,6 det är en ENORM skillnad på 60 stabila fps och 100fps

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
det där är skit snack gällande cs 1,6 det är en ENORM skillnad på 60 stabila fps och 100fps

Vadå? Så CS 1.6 är annorlunda än alla andra spel i världen? Om inte skärmen kan uppdateras oftare än 60 ggr per sekund så spelar det ingen roll om du kan få 100 eller 400 fps.

Permalänk
Avstängd

Du ser ingen skillnad på 60 och 100Fps om du har en vanlig TFT skärm

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Har du spelat counterstrike 1,6 med 60 respektive 100 fps?, skiter fullständigt i att skärmen endast kan visa 60/75 fps, det är en stor skillnad i hur spelet flyter på ( i cs 1,6 ).

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Har du spelat counterstrike 1,6 med 60 respektive 100 fps?, skiter fullständigt i att skärmen endast kan visa 60/75 fps, det är en stor skillnad i hur spelet flyter på ( i cs 1,6 ).

Ser du vad du själv skriver?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Gah så var diskussionen om fps i CS igång igen :-). Jag drar mitt strå till stacken och säger att det visst spelar roll om man har 100 eller 60 fps därför att fps är ett GENOMSNITTLIGT värde, med andra ord kan det råka bli 55 en sekund och 65 i nästa. Därför ska man sträva efter så hög fps som möjligt.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Gah så var diskussionen om fps i CS igång igen :-). Jag drar mitt strå till stacken och säger att det visst spelar roll om man har 100 eller 60 fps därför att fps är ett GENOMSNITTLIGT värde, med andra ord kan det råka bli 55 en sekund och 65 i nästa. Därför ska man sträva efter så hög fps som möjligt.

Aa joo hej. Genomsnittligt? Typ om jag spelar ett krävande spel och har 60 stabila fps så sprängs det massor framför mig, då helt plötsligt dyker genomsnittliga fpsen ner till typ 15 direkt? Jävlar vad snabbt det går isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Aa joo hej. Genomsnittligt? Typ om jag spelar ett krävande spel och har 60 stabila fps så sprängs det massor framför mig, då helt plötsligt dyker genomsnittliga fpsen ner till typ 15 direkt? Jävlar vad snabbt det går isåfall.

Ja datorer är rätt snabba kan jag upplysa dig om. Och jorden är rund.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att när jag sätter igång vsync så blir det en fördröjning på datorns reaktion vid mina musrörelser. Kan tänka mig att en konstant 60fps fenomen kan bidra till samma effekt och det är därför TS vill öka på fps? Själv har jag ingen lösning tyvärr. Vill bara sätta stop för alla som bråkar om vad ögat och skärmen klarar av.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goodia
Ser du vad du själv skriver?

Har du spelat cs 1,6?. Jag vet att skärmar med 60hz endast visar 60fps men oavsett det så är det en enorm skillnad i cs 1,6. Det må vara dåligt kodat, optimerat osv men så är det.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Det första jag sa var att jag inte bryr mig om varför jag borde vara nöjd med 60 fps snacket. Respektera det.

Anyway, inga konkreta lösningar har kommit fram, och vad jag tror så är vsync av, och jag får fortfarande inte upp fps över 60.

Permalänk
Medlem

fps_max 101?

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk
Medlem

datorn pallar väl inte att visa 100 bilder i sekunden i 10år gamla cs 1.6. hohoho.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att V-sync inte är tvingat att vara på i inställningarna för grafikkortet i Windows? Samt köra utan V-sync på en 60hz TFT skärm ger dig "Screen tearing" över 60fps.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Re: 100 Fps Cs 1.6

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guthan
Hejsan!

Kort och gott, jag lyckas inte få in 100fps på min Asus g2sg, utan den stannar på 60fps stabilt. Vad kan det bero på?

Jag har förövrigt skrivit in rates, fps_max 100, stängt av v-sync, så jag tycker att det skulle fungera!

Och ja, ögat kan bara se 60 fps men det struntar jag i!

Ögat ser snarare ca 28 bilder i sekunden eller kanske det var 36. Inte för att vara någon tråkig mythbuster men kan vara bra att veta?

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Vadå? Så CS 1.6 är annorlunda än alla andra spel i världen? Om inte skärmen kan uppdateras oftare än 60 ggr per sekund så spelar det ingen roll om du kan få 100 eller 400 fps.

Ja det är ju det det är...
CS e så billigt så har man över 100 fps så går man saktare ju mer man har.
Skjuter man så blir siktet större och upptill 100 fps så åker det ihop fortare.
och det handlar inte bara om vad man "ser" utan även om vad som faktiskt händer...
dvs även om du inte ser dina 100fps så har du så händer det nått 100 gånger per sekund istället för 60 gånger per sekund i datorn

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

I cs1.6 är bildfrekvensen kopplad till hur snabbt rekylen går tillbaka i vapnen och hur musen känns att sikta med. Gammal programmering. Om man spelar med 60 fps mot andra med 100 fps så är det riktigt svårt att klara sig då spelet handlar väldigt mycket hur bra man siktar och hur snabbt man kan sätta en massa kulor i folks nyllen. Därför är 100 fps viktigt.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

När glömde folk grundregeln man spelar för att ha skoj? , men det är nog därför jag inte spelar CS längre iheller när alla börjar dra ner upplösningen till 480x320 och snacka om 100fps :P, tur det finns andra spel där folk inte är så "fps kåta".

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Vill bara säga att när jag sätter igång vsync så blir det en fördröjning på datorns reaktion vid mina musrörelser. Kan tänka mig att en konstant 60fps fenomen kan bidra till samma effekt och det är därför TS vill öka på fps? Själv har jag ingen lösning tyvärr. Vill bara sätta stop för alla som bråkar om vad ögat och skärmen klarar av.

Vsync har inte med saken att göra. Vsync gör så att det blir en fördröjning, ja, eftersom den syncar övre och undre delen av skärmen (eller något) så att den ena sidan väntar in den andra, detta förhindrar tearing.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
Ja det är ju det det är...
CS e så billigt så har man över 100 fps så går man saktare ju mer man har.
Skjuter man så blir siktet större och upptill 100 fps så åker det ihop fortare.
och det handlar inte bara om vad man "ser" utan även om vad som faktiskt händer...
dvs även om du inte ser dina 100fps så har du så händer det nått 100 gånger per sekund istället för 60 gånger per sekund i datorn

Vet inte vad du försöker säga men jag antar att man alltså går typ i slow-motion om man har MASSA fps?

Vilket även denna post antyder:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
I cs1.6 är bildfrekvensen kopplad till hur snabbt rekylen går tillbaka i vapnen och hur musen känns att sikta med. Gammal programmering. Om man spelar med 60 fps mot andra med 100 fps så är det riktigt svårt att klara sig då spelet handlar väldigt mycket hur bra man siktar och hur snabbt man kan sätta en massa kulor i folks nyllen. Därför är 100 fps viktigt.

I så fall så förstår jag varför man vill ha hög fps men då borde man ju nästan satsa på ännu mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
När glömde folk grundregeln man spelar för att ha skoj? , men det är nog därför jag inte spelar CS längre iheller när alla börjar dra ner upplösningen till 480x320 och snacka om 100fps :P, tur det finns andra spel där folk inte är så "fps kåta".

Hur är det här ett vettigt inlägg i denna tråden? Håll dina egna synpunkter om sånt här för dig själv, åtminstonde tills jag ber snällt om dem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Vsync har inte med saken att göra. Vsync gör så att det blir en fördröjning, ja, eftersom den syncar övre och undre delen av skärmen (eller något) så att den ena sidan väntar in den andra, detta förhindrar tearing.

Vet inte vad du försöker säga men jag antar att man alltså går typ i slow-motion om man har MASSA fps?

Vilket även denna post antyder:

I så fall så förstår jag varför man vill ha hög fps men då borde man ju nästan satsa på ännu mer.

över 100 fps = man går saktare ju högre

under 100 fps = rekylen går tillbaka saktare

100 fps är alltså optimalt i cs och man behöver inte spela länge för att märka skillnad

sorry lite ot men jag var tvungen att förklara :S

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Se33
Ja det är ju det det är...
CS e så billigt så har man över 100 fps så går man saktare ju mer man har.
Skjuter man så blir siktet större och upptill 100 fps så åker det ihop fortare.
och det handlar inte bara om vad man "ser" utan även om vad som faktiskt händer...
dvs även om du inte ser dina 100fps så har du så händer det nått 100 gånger per sekund istället för 60 gånger per sekund i datorn

borde man inte kunna "fuska" om man tex sätter fps på 400... fullt möjligt med dagens datorer. då borde väl siktet gå tillbaka direkt efter lite skjutande?
Eller blir allt hypersnabbt, så man i princip är tvungen att stanna vid 100?

Edit: Se33 kom med svaret

Permalänk

Använder du fraps när du ska kolla fps ? isåfall kolla att du har ändrat inställningen som mäter fpsen

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Det är skillnad på 60fps och 100fps. Det handlar inte om vad man ser, utan känslan, och responstiden på allting som mus-rörelser blir sjukt mycket snabbare vid högre fps. Ni som tvivlar, dags att öppna konsolen i nåt spel och skriva in en limit på 30fps, sedan 60 och sedan 100.

Ögat kan se 33 fps, men det har inget med vad datorn renderar.
Varför ska vi ha 120hz TV apparater om vi egentligen bara behöver runt 30?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200