Dela växlingsfilen på flera diskar?

Permalänk

Dela växlingsfilen på flera diskar?

Vi säger att jag har en växlingsfil på 6 GB och tre st hårddiskar.
Någon som har erfarenhet av att dela upp i 2 GB på varje disk?
Sämre eller bättre prestanda?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Vila i frid

Lägg EN växlingsfil i början på din snabbaste disk och se till att den inte är fragmenterad. Själv kör jag utan växlingsfil med 8GB ram och W7-64. Om jag skulle börja få blåskärm lär jag isf aktivera en växlingsfil för att kunna analysera dumpfiler - men tills dess kör jag utan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker men jag tror det kan bero lite på vad du arbetar med på din dator.

Generellt skulle jag säga att du lägger pagefilen på 6Gb på den hårddisk som arbetar minst.

Men jag blev lite osäker hur Windows arbetar med pagefilen när man delar upp det på flera diskar, men som jag har förstått det så dumpas det till den pagefile för den hårddisk som filerna används ifrån. Hoppas du förstår vad jag menar med detta.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Re: Dela växlingsfilen på flera diskar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Vi säger att jag har en växlingsfil på 6 GB och tre st hårddiskar.
Någon som har erfarenhet av att dela upp i 2 GB på varje disk?
Sämre eller bättre prestanda?

Det är väldigt svårt att ge ett konkret svar då allt beror på systemet i helhet och hur det utnyttjas. Rent spontant ser jag inga vinster i det, och då utgår jag från att du anävnder din dator som surf och spelmaskin. Låt Windows hantera växlingsfilen, det gör den mycket bra.
Om du stänger av växlingsfilen helt kommer du märka att Windows VMM slår på det i alla fall (även om det inte indikeras). Vissa tjänster kräver helt enkelt Virtuell minne.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tänkte rent mb/s-mässigt.
Borde ju gå 3 ggr snabbare teoretiskt att läsa/skriva om man delar upp växlingsfilen på tre hårddiskar?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Jag tänkte rent mb/s-mässigt.
Borde ju gå 3 ggr snabbare teoretiskt att läsa/skriva om man delar upp växlingsfilen på tre hårddiskar?

Exakt, så tänkte jag med. Är inte så insatt, men har också suttit och funderat på det. Hårddisken är den långsammaste komponenten i datorn (väldigt förenklat), och om man har flera hårddiskar så borde det ju gå snabbare om arbetet delades upp på flera hårddiskar. Har själv 4 hårddiskar i datorn, varav en är systemdisk. Borde det inte vara bättre att ha 3 små "växlingsfiler" på lagringsdiskarna än en stor på en av diskarna?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Jag ändrade till 3*2 GB istället för 6 GB i alla fall. Inte märkt någon skillnad, men det känns bättre

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Du kan få något snabbare utswapningar med filen fördelad över flera diskar då windows kommer att välja den minst belastade för skrivning. Dock kan Windows inte göra så mycket åt belastningen när datan ska läsas tillbaka igen så då kan man likaväl tappa prestanda.

Dock kan man aldrig säga "3g snabbare" för man har tre filer på tre olika diskar, det är väldigt små datablock som skrivs varje gång och varje datablock skrivs bara på ett ställe, det delas ej upp. Men har du mycket data som ska ut kan möjligtvis prestandan ökas något jämfört med att skriva allt till samma fil. Men ska så mycket data ut på disk bör åtgärden vara att köpa mer RAM och inte öka antalet pagefiles

Tumregeln för placeringen av filen är annars på den mest använda partitionen på den minst använda hårddisken. Undantag finns självfallet om det råkar finnas en 15krpm SCSI, 10krpm raptor eller en SSD i maskinen, placera filen där isåfall då de kommer vara betydligt snabbare än andra "vanliga diskar"

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Du kan få något snabbare utswapningar med filen fördelad över flera diskar då windows kommer att välja den minst belastade för skrivning. Dock kan Windows inte göra så mycket åt belastningen när datan ska läsas tillbaka igen så då kan man likaväl tappa prestanda.

Dock kan man aldrig säga "3g snabbare" för man har tre filer på tre olika diskar, det är väldigt små datablock som skrivs varje gång och varje datablock skrivs bara på ett ställe, det delas ej upp. Men har du mycket data som ska ut kan möjligtvis prestandan ökas något jämfört med att skriva allt till samma fil. Men ska så mycket data ut på disk bör åtgärden vara att köpa mer RAM och inte öka antalet pagefiles

Tumregeln för placeringen av filen är annars på den mest använda partitionen på den minst använda hårddisken. Undantag finns självfallet om det råkar finnas en 15krpm SCSI, 10krpm raptor eller en SSD i maskinen, placera filen där isåfall då de kommer vara betydligt snabbare än andra "vanliga diskar"

Tack, det var ett bra svar! Det var kanske inte riktigt så bra som man försökte visualisera sig till dock (att dela upp växlingsfilen i mindre delar alltså).

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4