Cypress blir Firepro V8800

Permalänk
Melding Plague

Cypress blir Firepro V8800

Efter att konsumenter fått ta del av Cypress i form av Radeon HD 5800 är det dags för AMD att lansera grafikkort för professionella användare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt. dom borde lansera ett special 5870 med den formen

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Använder kortet utvändig nätdel?

Permalänk
Medlem

Öööö?! Vad är skillnaden mot ett vanligt 5870 som höjer värdet med 3ggr??:S Förutom 2gb minne då.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Med risk att låta som en "noob" men vad är egentligen dom största skillnaderna mellan "gamerkort" och professionella grafikkort?

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk

Dom röda tar fram några dyrgripar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
Med risk att låta som en "noob" men vad är egentligen dom största skillnaderna mellan "gamerkort" och professionella grafikkort?

Mest mjukvara. Pro-korten ritar ut en så korrekt bild som möjligt medan gamerkorten är anpassade för att ge höga bildfrekvenser. Det du betalar extra för är till största del specialskrivna drivrutiner för exempelvis CAD/3D-modellering.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
Med risk att låta som en "noob" men vad är egentligen dom största skillnaderna mellan "gamerkort" och professionella grafikkort?

dom profesionella är ofta lite bättre, sen har dom ofta möjlighet att klustra många kort (vi snackar mer än 4) till renderingsjobb. har jag för mig iaf

edit, hadde visst fel, man är aldrig för gammal för att lära sig nått

Permalänk
Medlem

Softmoddning

Andreas D har helt rätt. Det är mest mjukvara.
Jag jobbar i 3D CAD SolidWorks med ett Geforce 8600 GTS, Ett spelkort om än något äldre. Men min dator tror det är ett Quadro FX1700 som är ett renodlat CAD-kort. Har softmoddat det helt enkelt, med hjälp av Riva Tuner och lite gogglande.
Det går bra mycket fortare/stabilare och jag får tillgång till fler avancerade texturer/inställningar i programmet.

Min poäng. Köp ett std 5870 och softmodda.
Kanske funkar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Mest mjukvara. Pro-korten ritar ut en så korrekt bild som möjligt medan gamerkorten är anpassade för att ge höga bildfrekvenser. Det du betalar extra för är till största del specialskrivna drivrutiner för exempelvis CAD/3D-modellering.

Så om man har ett 5870 och får tag i de där drivrutinerna, då borde det fungera som ett VF8800?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Nej drivrutinerna kommer du aldrig kunna installera om du inte softmoddar först.
Hittade länken jag använde för mitt Geforce8600.
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=539

Kortet kommer tappa kraft i spel antar jag efter en moddning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Så om man har ett 5870 och får tag i de där drivrutinerna, då borde det fungera som ett VF8800?

Är nog lite svårare än så, måste nog byta namn på kortet och kanske någon slags bios uppdatering, har inte så stor koll men antar att jag är på rätt spår i alla fall, putting it all together så är det inte bara att installera drivrutiner i alla fall, för då skulle alla bara köpa HD5800 kort och installera speciella drivrutiner.

- David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

nv gjorde nån hördvaru lås av qudro korten...skulle fövåna mig storeligen om inte ati gör samma sak...
workstation korten är en guldgruva...därav hårdvaru låset.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Kanske ska tillägga att mitt moddade FX1700 kanske kommer upp i hälften av prestandan mot ett äkta FX1700 men det var gratis och tog 10 minuter + 1 timme guideläsning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Men det enda ati gjort är att göra några drivrutiner och sedan ta 3x mer betalt, bara för att CAD-folk och företag kan tänka sig betala så mycket? Där tjänar dom ju endel pengar verkar det som:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett HD5970 till en av våra CAD stationer att testa med.
Ska se om jag kan pilla till en BIOS till kortet som talar om att det är ett firepro, men jag måste ha det interna modellnummret då.
Fast det är säkert någon nörd i Amerika som har löst det innan jag har fått mitt kort.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Men det enda ati gjort är att göra några drivrutiner och sedan ta 3x mer betalt, bara för att CAD-folk och företag kan tänka sig betala så mycket? Där tjänar dom ju endel pengar verkar det som:P

Kanske kostar mer att utveckla de drivrutinerna? Eller nåt, jag vet inte:)

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

om man förstår sig på hela detta här med soft modda kortet osv så borde det funka och bli billigare? eller?

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Disclose
om man förstår sig på hela detta här med soft modda kortet osv så borde det funka och bli billigare? eller?

Enligt daroge så får han ju bara hälften av prestandan mot ett riktigt men då gäller det ju Nvidias variant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på de mjuka former de vanliga HD5800-korten har så fick denna mig att tänka på en Volvo från 80-talet. Fint kort dock, hade jag kunnat motivera priset hade jag kört med workstation-kort även privat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berserkargang
Kanske kostar mer att utveckla de drivrutinerna? Eller nåt, jag vet inte:)

Drivrutiner är speciella, det kostar extra. Dessutom är drivrutiner testade mot i stort sett alla profesionella program som används på företag=kostar extra.
Sen skiter ju många företag i att kostnaden är 3x större mot en "icke pro" kort då tid är pengar och pro korten fungerar garanterat alltid. Det gör att extra kostnaden betalas tillbaka genom högre effektivitet och produktivitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Med tanke på de mjuka former de vanliga HD5800-korten har så fick denna mig att tänka på en Volvo från 80-talet. Fint kort dock, hade jag kunnat motivera priset hade jag kört med workstation-kort även privat.

Inte så smart då dessa kort har sämre prestanda än deras "spel" motsvarighet samt kostar bra mycket mer.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Inte så smart då dessa kort har sämre prestanda än deras "spel" motsvarighet samt kostar bra mycket mer.

1. Jag har använt både FirePro och Quadro-kort i mitt arbete. Jag vet vad det är för produkter och vad de är avsedda för.
2. Jag har inte påstått att jag skulle spela på dessa.

Permalänk
Medlem

Påminner starkt om ASUS produktnamn när dom hade V3400, V3800 osv på den gamle goda tiden.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Man kanske kan köpa denna Firepro V8800 och flasha om den till ett gamerkort? Då blir nog chefen på jobbet glad.

Nå jag tror inte det skiljer sig så mycket i gpun, då det blir så mycket billigare att göra en och samma. Speciellt när volymerna är små på cadkorten, sedan blir det lättare att upptäcka fel m.m.

Frågan är dock om komponenterna omkring kan vara bättre, nu körs det dvi till skärmen så det kanske inte påverkar så mycket. Men till min gamla Enzo-skärm kunde man ha 5st bnc kontakter istället för vgan. (rgb- v-sync, h-sync om jag minns rätt). Vilket grafikkort som nu hade sådana hära utgångar.
Men ändå det är allvarligare om det blir ett grafikfel i en simulering, cadande än om det blir det vid spelande. Så marginalerna kanske är högre på cadkorten? (bara gissande från mig)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Använder kortet utvändig nätdel?

Runda 3-stiftskontakten är för synk av stereoskopisk 3D, som är mycket bättre än 3D-vision - men används bara professionellt.

Permalänk
Medlem

Den dagen jag bygger mig en egen CAD-dator hemma blir det nog ett softmoddat kort pga priset..
Även om det går långsamt så fungerar det på laptopen med 2ghz c2d och nvidia m9600gt, men mycket snabbare cpu och ett "riktigt" grafikkort.. och ännu högre upplösning

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Enda som skiljer är optimerade drivrutiner.Man betalar för mjukvaran/support.Hårdvaran är som sagt densamma.Så har jag fått det förklarat iaf!

Likaså med Nvidias motsvarighet

I grund och botten är det ett HD 5800 men som sagt med specialsydda drivrutiner för professionell användning
Jag är jäkligt nyfiken på hur man softmoddar ett 5800 kort nu när pro versionen kommit!

Softmoddade mitt gammla 7900 till ett quadro

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är inte softmodden en workaround så att man faktiskt får installera cad/cam drivrutinerna till ett vanligt spelkort? De nVidia kort som nämnts tidigare där man sa att det inte gick att softmodda, torde i så fall lösningen vara så enkel som att hacka drivrutinen. (om man nu är intresserad) Målet är ju det samma. Att få kort och drivrutin att samverka. I grund och botten är det ju samma kort. Vanligtvis är workstation korten lite lägre klockade och drar lite mindre ström, antagligen med motiveringen att de inte behöver rita lika många frames, och att de ska vara arbetande 8 timmar om dagen, året runt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Japp,Det går inte att installera cad drivers på ett spelkort direkt utan att först softmodda det!

Så som jag fattat det så ger Nvidia och ATI korten en identitet (hej jag är ett 5870 kort) ,Det är den identiteten man ändrar till (Hej jag är ett fire pro kort)Och passar till dessa drivrutiner osv..

Så om man försöker installera Cad drivers på ett 5870 kort som inte är softmoddat så blir svaret (Nej förfasen vi får inte sammarbeta)

eller nåt i den stilen

Skulle vara kul att veta om det fungerar att lägga in vanliga drivers på ett rent cadkort.borde vara liknande där

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.