Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överklockad i7 920, problem med ljudet?

Hej Swec,

Har hållt på att smått klocka datorer nu ett tag bara för skojs skull, men har nu stött på ett bra lustigt problem.

Har en I7 920 som jag för tillfället kör i 4200 MHz 24/7.
(200x21)

Tempsen är OK, och systemet är stabilt.
(24 timmar i Prime95 stabil, Temp Peak på 74c)

Men efter att datorn varit på en längre tid (48 timmar ++) så kan man höra antydan till sprakande i högtalarna/hörlurarna om man tittar på film/lyssnar på musik.
Att starta om datorn hjälper och då återgår ljudet till det vanliga utan att spraka.

Har försökt läsa lite trådar runt om kring och googlat men inte hittat någon lösning till det konstiga betendet.
Vänder mig därför hit för att se om någon som kan ha den minsta lilla susning till vad som kan orsaka detta sprakande?

Kan det ha o göra med att CPU / QPI är undervoltat?, har ganska milda värden på volten, men det verkar skumt eftersom systemet fortfarande är stabilt efter 48 timmar trots sprakandet. Alla spel och så vidare rullar på helt perfekt.

Verkar konstigt ändå, trots att systemet varit stabilt, har jag testat höja volten på både CPU och QPI stegvis med 0.01 + utan att det blivit nån skillnad, va tror ni?

All hjälp är välkommen! Tack.

EDIT: Värt att nämna är väl att det är det Integrerade ljudet på ett ASUS P6T Deluxe V2 som strular.

Återkommer med exakta värden på volten alldeles strax.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Gå in på aftonbladet.se och scrolla medans du lyssnar på t.ex. winamp. Sprakar det då, i "takt" till ditt scrollande?

Jag hade exakt det felet , avhjälptes med nytt nätagg, konstigt nog.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Gå in på aftonbladet.se och scrolla medans du lyssnar på t.ex. winamp. Sprakar det då, i "takt" till ditt scrollande?

Jag hade exakt det felet , avhjälptes med nytt nätagg, konstigt nog.

Var det datorn eller högtalaren/hörlurarna som lät? Snarlika symptom med olika orsaker.
Är det från högtalarna/hörlurarna så är något antagligen inte tillräckligt avskärmat. Exakta orsaken kan variera.

Är det nätagget det låter ifrån så har det andra orsaker. Jag blev av med mitt surrande genom att stänga av c1e i bios...
(Nätagget är ett corsair TX650W och kortet är ett asus P6X58D Premium. Lösningen var en av de föreslagna på corsairs forum)

@myslex

Jag kan bara hålla med din egen analys, att det är det integrerade ljudet som spökar... Exakt varför du får det när du får det, har jag tyvärr inte ens någon bra gissning om, mer än att det kanske är något som spökar för det?:p

Visa signatur

The only way to stay sane in an insane world is to be mad yourself.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Stardaemon:

Var det datorn eller högtalaren/hörlurarna som lät? Snarlika symptom med olika orsaker.
Är det från högtalarna/hörlurarna så är något antagligen inte tillräckligt avskärmat. Exakta orsaken kan variera.

Är det nätagget det låter ifrån så har det andra orsaker. Jag blev av med mitt surrande genom att stänga av c1e i bios...
(Nätagget är ett corsair TX650W och kortet är ett asus P6X58D Premium. Lösningen var en av de föreslagna på corsairs forum)

Det var inte högtalarna det var fel på, utan det lät likadant med hörlurar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stardaemon:

@myslex

Jag kan bara hålla med din egen analys, att det är det integrerade ljudet som spökar... Exakt varför du får det när du får det, har jag tyvärr inte ens någon bra gissning om, mer än att det kanske är något som spökar för det?:p

Mjo det är underligt,
Jag själv är fortfarande inne på att datorn är undervoltad, för igår efter att datorn varit igång i ~72h fick jag blåskärm när jag satt o lirade.

Har höjt QPI volten till 1.3500, och CORE volt ligger fortf på 1.3250, får se om det hjälper.
QPI volten på 1.3500 var rekomenderad av X.M.P profilen till minnena, så det värdet var givet.

Vi får se vad som händer, HT är off, och speedstep är på om det hjälper någon.

Myslex