Permalänk
Medlem

Överklockning av Athlon II 630 - problem

Har just monterat ihop en dator åt en bekant bestående av ett Asus M4A785TD-M EVO DDR3 en AMD Athlon II X4 630 2,8Ghz och med en Cooler Master Hyper 212 Plus monterad, minnet är Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz och nätaggregatet är ett Corsair CX 400W och allt är monterat i ett Fractal Design Define R2 chassi. Problemet jag dyker på är att det inte går att få systemet stabilt när jag sätter CPU reference clock på 230 MHz eller över. Har testat att sänka farten på alla delar som går att ändra, dvs sett till att NB/HT går i 1840 MHz, minnet går i 613 MHz (667MHz som standard) multipliern på processorn på 10 så den går i 2,3 GHz. Har i samband med detta också testat att ökat volten till de flesta komponenterna: processorn till 1.45, nb till 1.3 ht till 1.25 och minnena till 1.55. Temperaturerna håller sig inom klart vettiga nivåer, har som mest varit uppe på 42 grader på processorn med LinX innan datorn startade om, då med processorn på 3,2 GHz med 1.45v.

Jag tolkar det som att moderkortet helt enkelt inte vill köra med reference clock på 230 MHz eller högre...någon som har några bra ideer om inställningar som man kan ändra för att åtgärda detta? I detta test så verkade dom inte ha några som helst problem att få upp hastigheten till hela 352 MHz.

Har också för säkerhets skull klockat ner den interna grafikkretsen och sett till att manuellt sätta PCIE klockan till 100 MHz. Kan även tillägga att jag efter lite experimenterande kör Loadline Calibration på 16% vilket verkar vara lagom för att motverka överdriven vdroop, har självklart även testat att köra på auto utan att det blir stabilare för det...

Permalänk

Prova att hoppa till typ 240-250mhz reference clock om du inte har provat det, som någon annan skrev i nån tråd för X6 1055 tror jag så hade han problem vid 230 också men högre funkade.

edit: hittade länk #10072757

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Jag körde en Althon 2 630 på denna skiten Asrock N68C-S - Inet.se men jag tog mig utan problem förbi 3,4ghz med lite små pill fick jag den stabil vid 3,6ghz. Jag tror jag sänkte nordbryggan multiplier och stannade vid 1,4v. Kör på fractals 400wattare. Har också samma minnen dom du.

Permalänk
Medlem

Hmm, det där låter bekant från tiden när jag överclockade min athlon 64 3000+ fungerade inte att köra i bussen i 215 MHz, däremot så var det inga som helst problem att köra i 250 MHz och landade till slut på en stabil hastighet på 290 MHz, får se om det är samma problem här...tittade just på asus hemsida och så att det finns en hel del biosuppdateringar också, ska testa att flasha och se om det hjälper.