Permalänk
Medlem

Datorn dog...igen

Tjena,

byggde ihop en ny dator för snart 2 månader sedan, som fungerade i 2v innan den tvär dog och gick inte att starta, power LEDen blinkade bara. tog då ur Gpu,hdd, osv och provade att se om den skulle hoppa igång. till slut gjorde den den dock började de brinna i NB ca 2 sec efter att den starta.
efter de gick jag till alina där jag köpte nätagget och bad dom köra de i en nätdelstestare, vilket den klara sig fint i.
Skickade tillbaka moderkortet på RMA och fick ut ett nytt frågade också vad som hade hänt men de visste dom inte bara att garantin täckte problemet.

Nu 1v efter att ha fått de nya kortet och kör de utan problem tills nyss. då den gjorde samma sak som de första kortet tvär dog (den här gången när jag körde NFS) power LED blinkar och går inte att göra nått. testade bryta strömmen och starta men händer inget kom nått svagt brum ljud.
Har nu inte testat att plocka ur delarna och försökt starta den med tanke på vad som hände första gången.

Vad kan detta bero på, känns inte som om de skulle va troligt jag skulle ha fått 2 moderkort med samma fel på.

Dator spec: E-Penis i sign
Mobo: MSI 790FX -GD70
psu: Corsair HX850w

*EDIT*
Sen jag fick de nya moderkortet har jag inte clockat datorn så minnena och cpun mm e allt stock.

*EDIT 2*
Har läst runt lite verkar som om de är ett ganska vanligt problem. utan att någon har något svar.
Dock har folk fått liv i sina kort om dom tar ur 12v kontakten till cpu:n vilket inte hjälper nått egentligen eftersom datorn ändå inte kommer starta då.

är väldigt skeptisk till att jag skulle få ett nytt på RMA en andra gång med så kort tid emellan.

Men ska göra en barebone bench imorn, samt ska prova att ta ur kontakten till cpun (läste även att nån vände på kontakten och fick den att starta)

åter kommer imorn med resultatm fortsätt gärna ge råd.

Permalänk

Det låter som kortslutning av moderkortet emot chassiet.
Kontrollera att inga gamla fästen finns kvar under moderkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

H50 är jättebra kylare, dock så kyler den inte kringliggande komponenter som en luftkyld gör.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

ah de e sant, de sitter dock distanser emellan chassi o moderkortet så de borde inte va något sådant,
Tycket ändå att de är skumt att de inte skulle ha hänt någonting tidigare isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

H50 är jättebra kylare, dock så kyler den inte kringliggande komponenter som en luftkyld gör.

De sitter 2st 140mm fläktar i toppen av chassit, NB ligger som mest på 57*C (Igår toppa den dock 62)
samt H50in blåser in mot NB,

Kom på att jag glömde nämna att on knappen på moderkortet lyser samt Phase leds för ram minnet.
Händer inget om jag trycker på on där heller,

Permalänk
Medlem

Waxinator menade även EXTRA distanser på fel ställe som kortsluter under moderkortet.

Återkom när du gjort din barebone test. Man vill inte leta som en galning bara för att upptäcka att det var någon strunt grej. Bort med grafikkort, tangentbord, mus, ALLA USB prylar, PCI kort, nätverk, ljud, hårddiskar, DVD osv. Dumt att riskera hårddiskar osv i onödan.

Kommer du ihåg temp för andra sakerna också?
Är det verkligen så varmt att du behöver chassi fläktar?
Är det inte bara något kylare som sitter dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Waxinator menade även EXTRA distanser på fel ställe som kortsluter under moderkortet.

Återkom när du gjort din barebone test. Man vill inte leta som en galning bara för att upptäcka att det var någon strunt grej. Bort med grafikkort, tangentbord, mus, ALLA USB prylar, PCI kort, nätverk, ljud, hårddiskar, DVD osv. Dumt att riskera hårddiskar osv i onödan.

Kommer du ihåg temp för andra sakerna också?
Är det verkligen så varmt att du behöver chassi fläktar?
Är det inte bara något kylare som sitter dåligt?

A ok, nä de finns inga andra distanser och dom som sitter matchar alla hål på moderkortet och alla är fast skruvade.

Tyvärr vart de ingen bench, pga kollade om datorn startade i morse pga den externa usb HDD gick igång när agget fick ström, lika så lös moderkortet som de skulle nu i standby läget, provade och starta vilket resulterade i att NB bolma rök. va lite snabbare den här gången på strömkontakten så de han inte börja brinna.

men hur som helst nått e fel, såvida man inte har lyckats få 2 st moderkort med samma fel, vilket inte känns för troligt.

Permalänk
Medlem

Bilder

Så nu är det isär plockat, ska ringa ÅF snart och hoppas jag får skicka tillbaka kortet och få ytterliggare ett nytt. (3e gången gillt)

Vill dock fortfarande ha reda på vad det är för fel (eller om jag har gjort något fel.)

Hela go biten

Detta är baksidan där det har hänt lite, exakt samma ställa som på första moderkortet,

Och den rödsvarta ringen visar vart "frakturen" är.

*EDIT*
Har nu vart i kontakt med ÅF (B-ray.se)
Som inte var så positiva till att RMA:a kortet,

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara ett svagt kort det där Hoppas det blir tredje gången gillt för dig.
Vill inte starta någon flamewar men tyvärr har jag sett för många MSI-mobos gå hädan, så jag är inte den som först rekommenderar dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Verkar vara ett svagt kort det där Hoppas det blir tredje gången gillt för dig.
Vill inte starta någon flamewar men tyvärr har jag sett för många MSI-mobos gå hädan, så jag är inte den som först rekommenderar dessa.

Har aldrig kört MSI tidigare men vart förälskad i designen, och sen vad jag har läst ska just detta kort va riktigt bra. antingen har jag fått 2 måndags ex (de är 2 siffror som skiljer mellan båda moderkortens serienummer)

Funderar på att köpa ett annat kort eftersom jag antagligen inte får ut ett 3e.
och känns onödigt att slänga 1600kr i sjön ifall de e samma fel på de med.

Men de verkar vara jag själv som har orsakat dessa haverier.

Permalänk

Där uppe sitter ju processorns spänningskonverterare... (12V -> 1.nV)
Sitter där någon inlödd komponent vid det brända (som ser ut som lödöar) som du kan se ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zachry:

Har aldrig kört MSI tidigare men vart förälskad i designen, och sen vad jag har läst ska just detta kort va riktigt bra. antingen har jag fått 2 måndags ex (de är 2 siffror som skiljer mellan båda moderkortens serienummer)

Funderar på att köpa ett annat kort eftersom jag antagligen inte får ut ett 3e.
och känns onödigt att slänga 1600kr i sjön ifall de e samma fel på de med.

Men de verkar vara jag själv som har orsakat dessa haverier.

Hur vet du att det är du som orsakade det? Nätagget? Måndagsex på detta också kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur vet du att det är du som orsakade det? Nätagget? Måndagsex på detta också kanske?

När det första moderkortet haverera trodde jag att det kunde vara nätagget så gick tillbaka med de till alina (där jag köpte de) och bad dom köra de i en nätdels testare, vilket den klarade fin fint.

så har utgått ifrån att de stämmer vilket utesluter agget.

de ända jag tvivlar på om jag har gjort rätt är ang strömmen till cpu:n (Se första bilden) så är det en 2x4 kontakt, här har jag läst i efterhand att man ska ha en 2x2 kontakt till quadcore, (vilket jag kan genom att dela kontakten från psun)
Har haft 2x4 kontakt på båda moderkorten.

Permalänk

Du kan använda vilken kontaktkombination du vill, för alla stiften på samma rad är antingen jord (svart) eller +12V (gul) i sladdkopplingen. Det enda som kan hända är att strömmen inte räcker till, därför att ett för litet antal stift/sladdar används. Har du bytt eller monterat om fästet för CPU-kylarens fästram ? (monterat underdelen rättvänd?).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det åttapinnars skall du använda detta oberoende av vilken prolle du kör, för det är ju bara en stabiliserande/understödjande strömtillförsel, alltså om prollen skulle behöva mer kräm vid tex överklock eller dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du kan använda vilken kontaktkombination du vill, för alla stiften på samma rad är antingen jord (svart) eller +12V (gul) i sladdkopplingen. Det enda som kan hända är att strömmen inte räcker till, därför att ett för litet antal stift/sladdar används. Har du bytt eller monterat om fästet för CPU-kylarens fästram ? (monterat underdelen rättvänd?).

ok då var de inget som va fel där heller,
Ang backplaten så ja den har jag bytt samma med den främre. vad jag kunde se såg de inte ut som om man skulle kunna sätta den upponer, samma med den främmre.
Förutom skruvarna genom hålfasterna sitter de 1 "kudde" på varje sida.

Har ingen bättre bild för tillfället.

Utgår man ifrån texten i nedre högra hörnet så sitter den upponer, men som sagt de är inte någon skillnad på den upp som ner.

Skrivet av Waxinator:

Där uppe sitter ju processorns spänningskonverterare... (12V -> 1.nV)
Sitter där någon inlödd komponent vid det brända (som ser ut som lödöar) som du kan se ?

De för tankarna tillbaka till nätagget som jag trodde va boven första gången. och med tanke på att de fösta gången tog 2v och de här kortet 1v innan de gick sönder så är de antagligen inte helt 100% säkert att ett 20min nätaggs test visar några fel.

De första kortet gick när jag startade BF:BC2 har jag för mig. och nu efter att ha kört NFS Shift 5-10min.
Så båda gångerna är ju när cpu:n har blivit belastad.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du med nätaggstestare menar något annat än de riktiga (typ som sweclockers köpt in), alltså de billiga för några hundralappar är de ungefär lika rättvisande som om du känner med tunga huruvida det finns ström. Alltså inget du kan lita på alls. Horribelt om ett företag använder sådant för test/RMA. Du måste ha konstlast och oscilloskop för att kunna säga något säkert.

Agget du har är dock av högsta kvalitet, men allt kan ju bli defekt, även om det kanske inte är det första jag skulle misstänka.

Sitter felet vid strömmatningen till CPUn skulle man också (om än långsökt) misstänka fel på CPU, internt eller dess pinnar(sockel) som överbelastar en av faserna och att dess skydd inte fungerar som det ska.

Det kan ju också vara fel på samtliga kort. De kanske fått en batch defekta MOS-FETs som inte brakar samman förrän efter ett tag beroende på belastning, eller helt enkelt dåliga lödningar. Det sistnämnda kan också ta en stund innan felet visar sig.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du med nätaggstestare menar något annat än de riktiga (typ som sweclockers köpt in), alltså de billiga för några hundralappar är de ungefär lika rättvisande som om du känner med tunga huruvida det finns ström. Alltså inget du kan lita på alls. Horribelt om ett företag använder sådant för test/RMA. Du måste ha konstlast och oscilloskop för att kunna säga något säkert.

Agget du har är dock av högsta kvalitet, men allt kan ju bli defekt, även om det kanske inte är det första jag skulle misstänka.

Sitter felet vid strömmatningen till CPUn skulle man också (om än långsökt) misstänka fel på CPU, internt eller dess pinnar(sockel) som överbelastar en av faserna och att dess skydd inte fungerar som det ska.

Det kan ju också vara fel på samtliga kort. De kanske fått en batch defekta MOS-FETs som inte brakar samman förrän efter ett tag beroende på belastning, eller helt enkelt dåliga lödningar. Det sistnämnda kan också ta en stund innan felet visar sig.

Vad för typ av utrustning dom använde vid nätagregats testet har jag ingen vetskap om eftersom de gjordes på alinas verkstad.

även som du säger med CPU eller dåliga lödningar kan det också vara en anledning.

Som jag ser de nu har jag ingen anning om hur jag ska gå tillväga. jag behöver datorn för att kunna jobba, och nu när jag är tvungen att köpa nya delar så känns de inte så roligt att inte veta vad som är boven i dramat.

Tyvär kan man ju inte göra RMA på alla komponenter som kan orsaka detta, samt lämna in för felsökning kommer antagligen inte resultera i något såvida inte en persson vill sitta och belasta av o på i några veckors tid för att sedan eventurlt hitta anledningen.

Och vill jag få en utredning från de första kortet så är det minst 6månaders väntetid.

Och som de ser ut nu ekonomiskt så finns de inte mycket pengar att lägga på datorn ifall jag själv ska köpa nytt och byta ut.
Alt kan jag kanske sälja sakerna, men de är inte så roligt för nästa persson som då eventuelt får problem.

Men eftersom min ÅF inte vill göra en RMA på kortet, kan man vända sig direkt till MSI och göra en RMA. Garantin är ju års baserad och inte antalet utnyttjad, så tycker jag borde ha rätt till ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger ÅF då? Är kortet inte fungerande, är det deras sak att ta i det! =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Vad säger ÅF då? Är kortet inte fungerande, är det deras sak att ta i det! =/

Jag måste hålla med. Vägrar de, får dem isf lägga fram bevis för att det är du som orsakat skadan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tyrenberg:

*Shameless hijacking*

Men snälla, starta en egen tråd. Obegripligt varför du lägger in en helt orelaterad fråga i någon annans tråd!

Edit: Fin korspostning #10112099 också samt ytterligare ett inhopp i tråd med egna problem. kanske dags att läsa reglerna?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad säger ÅF då? Är kortet inte fungerande, är det deras sak att ta i det! =/

Skrivet av MultiMan:

Jag måste hålla med. Vägrar de, får dem isf lägga fram bevis för att det är du som orsakat skadan.

Ringde dom och beskrev problemet. men eftersom jag nyligen hade fått ut ett nytt kort så va de inte så troligt att jag skulle få ut ett nytt igen, eftersom dom menar på att de hände snarlika saker så är det inte fel på moderkortet.
Har dock provat deras support mail och hoppas på bättre resultat där.
Annars får jag prova kontakta msi direkt och höra vad dom säger.

Skrivet av tyrenberg:

tjo lite off-topic. men kändes jävligt dumt att göra en tråd om detta. klockade cpun. men den verkade som om den inte rikigt orkade det trycket. (btw så använde jag auto-klock-vara inne i BIOS från asus) däremort så får jag ingen bild nu. datorn startar, allting verkar funka, men ingen bild! inte ens boot-up menu. så jag kan inte komma tbx in i bios o ställe allt till default. skulle vara oehört-övertaksam om någon hade svar till detta då jag inte har någon dator (sitter på laptop flickvännens laptop nu) sorry för the off-top.

Make your own damn thread!!
Ända likheten är att ingen av oss får bild
rensa cmos till att börja, vet du inte hur man gör finns det garanterat tidigare trådar om detta för ditt moderkort.
**********************************
Första gången jag använder citera flera...
**********************************

Men om vi går vidare nu.
Jag har hängt upp mig på att de är moderkortet eller PSUn, jag har läst att under dom 3 senaste månaderna finns det många nyblivna MSI 790FX gd70 ägare som har fått frys problem. datorn startar inte osv fören dom drar ut 12voltarn till cpun. och som Waxinator konstatera så är det (kan vara eller i närheten av) späningskonverteraren som har "brunnit" vilket kan förklara varför datorn kan ge livs täcken när man drar ur kabeln... eller?
men sen så kan de säkert vara nätagget också som kan ha skickat fel volt eller varit ojämn.

Cpun vill jag inte byta (1.375 vcore stock FTW Behövde bara drygt 1,50-1,55 vid 4Ghz stabilt 20X200)

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Waxinator menade även EXTRA distanser på fel ställe som kortsluter under moderkortet.

Återkom när du gjort din barebone test. Man vill inte leta som en galning bara för att upptäcka att det var någon strunt grej. Bort med grafikkort, tangentbord, mus, ALLA USB prylar, PCI kort, nätverk, ljud, hårddiskar, DVD osv. Dumt att riskera hårddiskar osv i onödan.

Kommer du ihåg temp för andra sakerna också?
Är det verkligen så varmt att du behöver chassi fläktar?
Är det inte bara något kylare som sitter dåligt?

Hade missat de sista i ditt inlägg.
Ang temps så ja jag kommer ihåg på ett ungefär
CPU= 25-45*C
Core 1-2-3-4 = 24-43*C
NB 45-57*C
moderkorts sensorn nära mitten på kortet nånstans mellan 40-50*C
GPU: ?-75*C
HDD o intressant men 20-30*C

Samt alla fläktar sitter fast ordentligt lika så H50 kylarn som jag kör PnP med.
Jag behöver antagligen inte alla fläktar men jag är besatt av temps så försöker hela tiden sänka graderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

text

eftersom dom menar på att de hände snarlika saker så är det inte fel på moderkortet.

Så kan dom ju inte säga, det kan ju vara en dålig batch med moderkort dom fått in och problemet inte visar sig förens det är blir högre spänning och det börjar brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Så kan dom ju inte säga, det kan ju vara en dålig batch med moderkort dom fått in och problemet inte visar sig förens det är blir högre spänning och det börjar brinna.

precis... dessutom vet dom själva inte vad som är problemet med de första för dom kunde inte ta reda på de så dom kontakta MSI som godkände att jag skulle få ett nytt och kortet skickades till dom. och dom får vänta i ca 6 månader innan dom får provsvaren vad som har hänt,
ganska skickligt då av dom också att bedöma över telefon att jag själv har haft sönder det själv så det är inte så stor chans att jag kommer få ut ett nytt.
Mailad deras support igår tror jag men har inte fått något svar än.

Jag vet inte riktigt hur jag ska få råd men jag funderar på att köpa ett nytt moderkort med annat märke. köra de och se vad som händer brinner de med så bör de vara Psu:n som har sabbat de hela.
(får bli billigaste skiten med AM3 och DDR3 stöd)

Permalänk
Medlem

Har du pengar över så får du väl testa att köpa det billigaste AM3 med DDR3 stöd och tetsa och se om även den brinner upp. Jävligt kass support på B-ray.se iaf som säger så.

Permalänk
Medlem

Så här trevliga är dom på B-ray.se

Svårt att åberopa Garanti eftersom kortet är redan utbytt & nu med samma problem som tidigare.

Det tyder på att någonting i din dator förstör moderkortet.

Med vänlig hälsning

Supportavdelningen
B-ray.se
B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik

******************************

Utan att ens veta vad som är fel med det första jag skicka in och dom har inte ens sätt de nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zachry:

Svårt att åberopa Garanti eftersom kortet är redan utbytt & nu med samma problem som tidigare.

Det tyder på att någonting i din dator förstör moderkortet.

Med vänlig hälsning

Supportavdelningen
B-ray.se
B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik

******************************

Utan att ens veta vad som är fel med det första jag skicka in och dom har inte ens sätt de nya.

Ja det var ju inte speciellt konsumentvänligt, de bör(läs skall) kolla på problemet innan de lägger ner ärendet, uselt att de inte ens försöker, utan friskriver sig innan de vet något säkert

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jaha

Tidigare idag lämnade jag in kortet för felsökning hos alina systems, deras teori efter en del sökande är en dålig batch, och de finns snarlika fall med detta kort.
när kortet blir belastat försöker strömmen gå andra väger vilket den lyckas med på detta kort och då kortsluter sig.

Om ni vill kan jag lägga upp lite nakenbilder på kortet.

Permalänk
Medlem

Ja tack. Lite naken hårdvara såhär på kvällen blir bra. ;D