Permalänk
Medlem

Du kan inte skada sensorn, den sitter integrerad på chipet tillsammans med en ad som fixar ett digitalt värde som bios eller annat program presenterar för dig som en temperatur.

Iofs med hammare så går ju allt.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajbans:

Du kan inte skada sensorn, den sitter integrerad på chipet tillsammans med en ad som fixar ett digitalt värde som bios eller annat program presenterar för dig som en temperatur.

Iofs med hammare så går ju allt.

mvh

Aha, det jag misstänkte att den satt inne i chippet. Tack för ett redigt svar
Men du tycker att det är okej att läsa av temps via BIOS, som en tillförlitlig temperaturvisare?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lajbans:

Jaha, så kom MBY och förgyllde denna tråd. Det vore roligt om du ändrade din inställning lite grand, från att du verkar tycka det är viktigare att andra tror du har rätt till att du i själva verket har det innan du själv sprider dumheter.

Men vad fan!???

I den här tråden har ord som "omöjligt" och "troll" och "om ni lyckats har ni upphävt naturens lagar", osv, osv - självsäkra sågningar och uttalanden. Jag är ju tamigfan den enda i hela djälva tråden som visat någon som helst form av ödmjukhet inför kunskap!

Skrivet av Lajbans:

Du sågar mitt inlägg och i samma mening håller du med. Och exemplet med solen måste ju du också förstå innebörden av, det är ett samband mellan ett föremåls emmisions-, reflektions- och absorbtionsförmåga.

DU uttrycker dig oförsiktigt på precis det sätt du anklagar mig för. Du skrev "klart som korvspad..." och jag påpekar att det inte alls är självklart. Du snackar om svarta föremål men varken nämner eller fattat att vi måste ta hänsyn till våglängd. Det som ögat uppfattar som svart är inte nödvändigtvis svart i t.ex. far infrared.

Skrivet av Lajbans:

Att kylflänstillverkaren har bättre koll på detta än jag, det vet ju du? jag kanske jobbar som kylflänskonstruktör?

Om det vore så, varför använder du inte rätt termer och förklarar?

Skrivet av Lajbans:

Intressant är att flänsar för HiFi-utrustning(från modern tid) ochflänsar för "industriellt bruk", undantaget just datorer, så är dessa så gott som nästan uteslutande svarta, det är naturligtvis ingen tillfällighet. Men varför inte i datorer då? Kanske den ekonomiska aspekten? Det lönar sig inte att färga flänsarna helt enkelt i förhållande till effekterna av det.

Flänsarna är inte färgade i betydelsen färg/lack utan de är eloxerade. Eloxeringen görs eftersom den höjer livslängden på ytan. Utan denna minskar värmeledningsförmågan snabbt när materialet korroderar. Datorflänsar är vanligen eloxerade också, men man kan faktiskt välja färg. Om svart eloxering har högre emissionskoefficient kan det vara bättre, men det innebär inte automatiskt att godtycklig färg av samma svärta fungerar lika bra. Snälla, försök förstå problematiken kring svartkroppsstrålning.

Dessutom är det inte riktigt sant att flänsar från annat håll är uteslutande svarta. Ofärgad aluminium är ungefär lika vanligt. Det brukar användas på små flänsar med stor massa och mindre yta.

Eloxeringen är i första hand till för att skydda flänsen. Det är inte någon termodynamisk nödvändighet men det är klart att om mörk färg är mörk även i infrarött är det bäst. Jag har aldrig påstått något annat. Det följer inte per automatik att ett lager färg förbättrar bara för att den råkar vara svart. Cola är genomskinligt i near-IR, t.ex.

Skrivet av Lajbans:

Iaf på dessa monsterkylare med heatpipes som dominerar cpu-kylningen. Jag menar då främst sett till lönsamhet kontra prestandaökning.

Jag har nog aldrig sett en fläns från fabrik som inte är eloxerad. Färgen bestäms av vilket färgmedel man blandar i badet när man eloxerar. Eftersom färgen gör så lite i dessa fall, använder man färgen av estetiska skäl. Jag vet inte om någon färg korresponderar med utstrålning i infrarött, men det är möjligt. Det är dock hur det ser ut i just infrarött som är det viktiga, inte i synligt ljus (såvida flänsen inte blir så varm att den lyser).

Skrivet av Lajbans:

Du säger noob-termodynamik, jag säger noob-uttalande. Det är faktiskt så enkelt att en svartkylfläns har en emissionsfaktor närmre 1 än motsvarande i ljusfärg. Men du kanske menar att man inte ska linda en svart halsduk runt sin kylfläns och tro på mirakeltemps, i så fall håller jag med.

Sluta argumentera ohederligt. Jag har inte sagt något om eloxering förens nu. Jag har bara talat om sprayfärg. [i]Jag har vidare sagt att färg ofta har bra emissionskoefficienter men när det gäller ett lager färg kommer andra faktorer in som ytförändring och värmeledningsförmåga. Jösses, jag säger svart färg är inte automatiskt svart i infrarött och du påstår i princip att jag påstår att svart i synligt ljus aldrig kan vara svart i infrarött, vilket inte är sant.

Skrivet av Lajbans:

Mby, du sågar också den stackaren som mätte tempskillnader med inbyggda chipsensorn. Jag kan inte annat än att uppfatta detta som svammel från din sida, för om du tänker efter så är ju denna mätmetod svårslagen i sin enkelhet och repeterbarhet.

Jag har sett inbyggda tempsensorer som "går baklänges" på grund av inkompatibilitet från sensor till mjukvara. Jag har sett sensorer som inte reagerar alls, jag har sett sensorer som är gravt offsettade, gravt icke-linjära eller bara ger ren nonsens. Jag har sett sensorer med fel etikett, dvs CPU rapporteras som NB eller liknande.

De inbyggda sensorerna är inte tillförlitliga. Sitter de i chipet har de vissa förutsättningar, men även ett chip kan vara olika varmt på olika ställen och faktiskt kan en bra yttre kylning ge en bättre kontakt med on-die-sensorn och den värmealstrande ytan. Repeterbarheten kan vara god förvisso, men så finns det ju också PCB-monterade sensorer under kretsar utan inbyggd sensor. Alternativt både och, och då är det inte lätt att veta vilken sensor som mjukvaran rapporterar.

Skrivet av Lajbans:

Det förutsätter dock att mjukvaran är den samma. Och förstås också att man känner omgivningstemperaturen.

Men omgivningstemperaturen har bara påståtts vara den samma, jag har inte sett en uppmätt siffra!

Skrivet av Lajbans:

Att det skulle smyga sig in färg någonstans och påverka detta verkar osannolikt, det skulle ju innebära mycket dålig montering och resultera i högre temps eller rent av fallerande funktion.

Bara själva operationen att ta bort och sätta dit en fläns kan ge flera graders försämring eller förbättring av temperaturen på grund av olikheter i kontakten före och efter. Menar du på allvar att vi inte ska låtsas om denna stora felkälla? Komplett ovetenskapligt.

Skrivet av Lajbans:

Att den inte visar rätt temperatur är väl så gott som 100% säkert, men saknar ju betydelse i detta fall eftersom man ville åt skillnaden.

Ja, de inbyggda sensorerna har bättre förutsättningar för relativmätningar än absoluta och visst är det bara relativmätningen som är intressant, men monteringen är som sagt en stor felkälla. Omgivningstemperaturen är en annan. Öppet/stängt chassi, helt torkad eller inte torkad färg en tredje. Hur mycket datorn är lastad och efter vilken tid temperaturen mätts är en fjärde. Hur vet vi att systemet befinner sig i termodynamisk jämvikt vid mätningen? Det vet vi inte, och sådan uppnås bara i idealfallet (så det är inte ett krav heller), men man ska försöka komma så nära som möjligt.

Skrivet av Lajbans:

I övrigt är vi överens, han mäter en skillnad som inte helt kan förklaras med ommålad kylare.

Så, varför tjafsar du då? Det är ju inte jag som uttryckt mig dogmatiskt i tråden. Jag har tvärt om resonerat kring de olika faktorerna och ställt motfrågor. Jag har inte sagt att en förbättring är omöjlig. Jag har sagt att den är osannolik. ANDRA har sagt att det är "omöjligt", varför går du inte på dem?

Skrivet av Lajbans:

PS! MBY, jag beklagar om jag verkar elak, jag ville bara påminna dig om att det finns andra människor med andra åsikter än du, inget personligt alltså.

Jag försöker att inte ha "åsikter" om objektiva ting. Däremot vet jag att värme är bland det knepigaste som finns när det gäller att få teori och empiri att stämma överens och därför uttrycker jag mig försiktigt jämfört med vissa självsäkra uttalanden. Om någon har "åsikter" kring detta har de garanterat fel. Man kan inte "tycka" att det hjälper eller "tycka" att svart alltid är svart osv, det handlar om fakta. Ingen har alla fakta men vissa har några. Med hjälp av detta kan man föra mer eller mindre troliga resonemang.

Skrivet av Lajbans:

Och jag vill även inflika att många av dina inlägg har poänger även om nomenklaturen ofta är
tillkrånglad och i viss mån föråldrad.

Vilken nomenklatur är tillkrånglad och vilken är föråldrad? Jag hade kunnat använda mig av "värmet" vilket är ålderdomligt, men det har jag inte gjort.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Aha, det jag misstänkte att den satt inne i chippet. Tack för ett redigt svar
Men du tycker att det är okej att läsa av temps via BIOS, som en tillförlitlig temperaturvisare?

Förr i tiden fanns inga temperatursensorer alls. Sedan runt ett drygt decennium tillbaka började man sätta temperatursensorer på moderkortet under eller invid de olika chipen som skulle mätas. Ibland var dessa hålmonterade NTC-motstånd som tryckts mot chipet, men ofta handlade det om ytmonterade (typ SC70 eller SOT-23 eller liknande) i närheten. Sedan började man använda inbyggda temperatursensorer i CPU och jag tror man har det i NB och liknande nuförtiden. Det är inte ovanligt att man faktiskt har både och av "legacyskäl" och det kan vara knepigt att faktiskt veta vad BIOS eller mjukvaran verkligen rapporterar för något.

Oavsett vilket duger sensorerna till relativmätningar om de läses rätt men "grader" kan man inte lita på och spårbarheten är dålig. Repeterbarheten hos en specifik individ kan vara god, men sensorerna är känsliga för mekanisk påfrestning och elektromigration. Och, lustigast av allt, termisk chock! Ofta handlar det om NTC eller PTC-motstånd och dessa är både bra och dåliga. De är bra för att de har hög repeterbarhet men de har två stora fel: De kräver flerpunktskalibrering och någon sådan kan jag inte tänka mig att tillverkaren gör (det skulle ta lång tid och kanske skada chipet) och de har en åldringsprocess. Det förra betyder att två identisk monterade chip kommer visa olika värden och det senare betyder att samma chip kommer visa olika värden vid samma temperatur men vid olika tillfällen.

Så, relativmätning är okej om man vill ha reda på temperaturskillnader (förutsatt att mätningen går åt rätt håll vilket den inte alltid gör!).

Däremot duger det inte för att ta reda på om en lack har förbättrat kylningen. Nämligen, den stora felkällan av en andra montering kvarstår. Det man då måste göra är att mäta även flänsens temperatur samt gärna utstrålning (vilket skulle kräva en IR-termometer eller ännu hellre en riktig IR-kamera).

Såhär funkar det:
Om ingenting ändras annat än att flänsen får bättre kontakt med kretsen -> flänsens temperatur ökar, omgivningens (chipets baksida, etc) temperatur sjunker.
Sämre kontakt -> flänsen blir kallare, chipet blir varmare

Lackad fläns -> flänsen kommer kännas kallare och det har någon av tre förklaringar:
1) Ökad utstrålning leder till värmetransport vid lägre temperatur, verkningsgraden har sjunkit
2) Färglagret isolerar och leder värme dåligt varpå flänsen känns kallare "mätt med ett finger"
3) Minskad kontakt mellan kylare och chip

Bättre utstrålning -> flänsen blir kallare (fast nu blir det knepigt):
Vilken "temperatur" flänsen har vid bättre utstrålning är analogt med problemet med att ange temperaturer i solljus. Det finns en anledning till varför temperatur alltid anges i skuggan. Temperaturen i solen är helt enkelt inte enhetlig.

Det finns två bra sätt att veta om lacken förbättrat:
1) En sensor monterad under lacken i flänsens gods
2) En bolometer eller IR-termometer

Metoder som inte fungerar:
1) BIOS-sensorn (eftersom vi inte vet något om kontakten mellan fläns och chip eller om kontakten mellan sensor och chip)
2) Känna på flänsen med fingret
3) Mäta flänsen på utsidan med en konventionell termometer (jo, det funkar till en viss del, men inte så bra)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Okej... Så nu när vi har kommit fram till att det blir sämre prestanda, hur mycket snackar vi om då?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Jag har fått alltför många svåra ord och väldigt vuxna kommentarer från dig, så jag drar åt mig mina 17 åriga skrivarfingrar... Men jag vet hällre, än tror. Därför jag vill lära mig. Men via ett forum är jag inte så pigg på.

Nämen jag har faktiskt inte den kunskapen att säga emot dig när det gäller fysikens/kemins lagar.
Och inte när det gäller att skaffa fram tillförlitlig data så kan jag tyvärr inte det.
Nu kommer jag med en del ursäkter av blandad kvalitet, för det första: Jag kan ej lägga upp en bild "infoga" här på forumet (lära mig tack?)
Och för det andra sitter jag på ett seglarläger i stockholm i en vecka till, så jag kan ej komma hem på ett tag.
Och för det tredje så har jag planer på sälja min dator strax efter lägret, och då känns det lite halvt tråkigt att snacka om hurvida en modifikation på den gör si och så på datan.

Och läsa av temperaturer kan jag ej något annat sätt än via BIOS? Jag vet att det går, och en del här på swec har gjort den på annat sätt.
Men jag förstår bara inte varför backplaten känns lite kallare än innan, (den är inte lackerad).

Jag kan förstå dig att du vill hjälpa mig att förstå till 100% hur allt funkar inom området vi diskumenterar om. Men dessvärre så orkar jag inte lära mig allt till 100%
Men som någon annan sade så kommer jag inte att försöka pracka på andra som inte vet till 100% att jag "vet allt och kan allt, så lyssna på mig" Eftersom att jag inte kan allt...

Det vore GULD ifall du skulle kunna göra en sorts test av hur tempsen ändrar sig när man lackerar om en kylare. Jag kan återkomma med mer info om hur jag gick till väga, på eftermiddagen efter dagens segling...

Tackar för svar!

Ja, jag är faktiskt sugen på att testa detta. Jag börjar med att skaffa en fläns och bultar fast ett effektmotstånd på den. Jag behöver inte ta loss flänsen när jag ska måla den. Vid en konstant effekt kan jag då mäta upp temperaturen. En sensor vid effektmotståndet för att mäta det, en inborrad i flänsen och en utanför. Vidare kan jag kolla med IR-termometer med inställbar emissionskoefficient om jag ser något spännande där. Möjligen skulle jag kunna improvisera en bolometer (temperaturstrålningsmätare), men IR-termometern är redan i princip en sådan. Någon värmekamera har jag tyvärr inte, det vore riktigt coolt.

Det finns en annan aspekt också jag inte tagit upp. Emissionskoeficienten är inte allt, värmeledningsförmågan kan vara viktigare. Det är ju nämligen inte i vakuum som det ska kylas utan i strömmande luft. Då spelar emissionen inte lika mycket roll förutom på mikronivå och det är då viktigare att färgen kan transportera värme kvickt och mycket till luften. Annars blir flänsen bara "jättekall" på ytan men varm inuti (och värmen läcker ut någon annan stans vid hög temperatur).

Poängen med all form av kylning är att transportera så mycket värme som möjligt vid så låg temperatur som möjligt. Stora, svala flänsar är bättre än små och heta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarhed:

Okej... Så nu när vi har kommit fram till att det blir sämre prestanda, hur mycket snackar vi om då?

Nä, det är inte säkert. Prestandan kan öka. Saken är bara den att det finns fler sätt att göra detta fel på än rätt. Därför blir prestandan sannolikt sämre, men teorin bakom är fortfarande sund och på rätt sätt en vinst.

"Hur mycket" är väldigt svårt att svara på. Det är mycket som behöver kvantifieras. Temperatur är bland det knepigaste att räkna på faktiskt inom ingenjörskonsten. Så knepigt att man ofta höftar och testar empiriskt. Det *går* att räkna ut precis vilken temperatur ett chip kommer att få med den och den pastan, den och den kylflänsen, den och den ytan, den och den omgivningstemperaturen, den och den geometriska omgivningen, den och den ytan på själva omgivningen [typ chassi] och det och det luftflödet, men det är våldsamt komplext med mycket modellering, mycket ideala modeller eller simulering som kräver superdatorer.

Edit: Jag gissar att de enda tillfällen som man faktiskt gör allt detta är när saker ska kylas i vakuum, alltså satelliter eller vid fysikaliska laboratorier. Ofta använder man bara höftningar som utgår från flänsens värmeledningsförmåga (där flera parametrar redan är inbyggda i siffran).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nä, det är inte säkert. Prestandan kan öka. Saken är bara den att det finns fler sätt att göra detta fel på än rätt. Därför blir prestandan sannolikt sämre, men teorin bakom är fortfarande sund och på rätt sätt en vinst.

"Hur mycket" är väldigt svårt att svara på. Det är mycket som behöver kvantifieras. Temperatur är bland det knepigaste att räkna på faktiskt inom ingenjörskonsten. Så knepigt att man ofta höftar och testar empiriskt. Det *går* att räkna ut precis vilken temperatur ett chip kommer att få med den och den pastan, den och den kylflänsen, den och den ytan, den och den omgivningstemperaturen, den och den geometriska omgivningen, den och den ytan på själva omgivningen [typ chassi] och det och det luftflödet, men det är våldsamt komplext med mycket modellering, mycket ideala modeller eller simulering som kräver superdatorer.

Edit: Jag gissar att de enda tillfällen som man faktiskt gör allt detta är när saker ska kylas i vakuum, alltså satelliter eller vid fysikaliska laboratorier. Ofta använder man bara höftningar som utgår från flänsens värmeledningsförmåga (där flera parametrar redan är inbyggda i siffran).

Vilket är det så kallade "rätta" sättet att göra det på då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tackar för svar!

Ja, jag är faktiskt sugen på att testa detta. Jag börjar med att skaffa en fläns och bultar fast ett effektmotstånd på den. Jag behöver inte ta loss flänsen när jag ska måla den. Vid en konstant effekt kan jag då mäta upp temperaturen. En sensor vid effektmotståndet för att mäta det, en inborrad i flänsen och en utanför. Vidare kan jag kolla med IR-termometer med inställbar emissionskoefficient om jag ser något spännande där. Möjligen skulle jag kunna improvisera en bolometer (temperaturstrålningsmätare), men IR-termometern är redan i princip en sådan. Någon värmekamera har jag tyvärr inte, det vore riktigt coolt.

Det finns en annan aspekt också jag inte tagit upp. Emissionskoeficienten är inte allt, värmeledningsförmågan kan vara viktigare. Det är ju nämligen inte i vakuum som det ska kylas utan i strömmande luft. Då spelar emissionen inte lika mycket roll förutom på mikronivå och det är då viktigare att färgen kan transportera värme kvickt och mycket till luften. Annars blir flänsen bara "jättekall" på ytan men varm inuti (och värmen läcker ut någon annan stans vid hög temperatur).

Poängen med all form av kylning är att transportera så mycket värme som möjligt vid så låg temperatur som möjligt. Stora, svala flänsar är bättre än små och heta.

Det vore väldigt coolt om du kunde göra ett test av detta, precis som du förklarade här. Så vi får reda på hur det verkligen funkar.
Du förklarar att väldigt grundligt, kanske t.o.m lite väl grundligt för mig att förstå, så en liten fråga: "emissionskoefficient" vad e det? Jag är som sagt inte hyper på fysik/kemi men det ordet har nämts innan ett par tillfällen, så jag är tacksam om du orkar förklara.

EDIT: Tack för det förra (långa och förklarande) svaret till mig, jag kände att det var lite mycket att citera för ett litet "Okej, tack jag förstår"

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skarhed:

Vilket är det så kallade "rätta" sättet att göra det på då?

Antingen har du en färg vars parametrar du känner till eller så har du möjlighet att testa empiriskt. Detta har jag ju för övrigt rett ut ordentligt redan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Det vore väldigt coolt om du kunde göra ett test av detta, precis som du förklarade här. Så vi får reda på hur det verkligen funkar.
Du förklarar att väldigt grundligt, kanske t.o.m lite väl grundligt för mig att förstå, så en liten fråga: "emissionskoefficient" vad e det? Jag är som sagt inte hyper på fysik/kemi men det ordet har nämts innan ett par tillfällen, så jag är tacksam om du orkar förklara.

EDIT: Tack för det förra (långa och förklarande) svaret till mig, jag kände att det var lite mycket att citera för ett litet "Okej, tack jag förstår"

Aha, ok. Jag förstod inte riktigt att alla inte hängde med. Jag har kanske blandat ihop några användarnamn men när folk talade om svarta ytor och i övrigt sund fysik fast i en märklig, oproblematiserad och ideal, kontext trodde jag att budskapet skulle förstås.

Jag vet inte om det blir lättare eller svårare nu, men emissionskoefficienten är en parameter till en ekvation som kallas Stefan-Boltzmanns lag. Den lyder Q = A * [Boltzmanns konstant] * emissionskoefficienten * T^4 * t, där T är temperaturen i kelvin och t är tiden. Q är energin. A är arean.

Alltså, Q är den strålningsenergi som lämnar en kropp med ytan A och temperaturen T under tiden t. Boltzmanns konstant är bara en siffra 0,000000057, en konstant ungefär som pi.

Temperaturen som strålar ut från ett föremål är proportionellt mot föremålets temperatur (i kelvin) upphöjt till 4 och emissionskoefficienten. Denna koefficient varierar mellan 0 och 1. 0 skulle betyda att föremålet varken kan absorbera eller emittera energi. Sådana material finns inte. 1 vore en perfekt svartkropp och sådana material finns inte heller på vanligt vis, men många material (däribland faktiskt just färger som jag tidigare nämnt) ligger mycket nära.

Man kan slå upp i en formelsamling emissionskoefficienten för ett material. Billiga IR-termometrar där denna inte går att ställa in brukar ha ett fixt värde på 0,9 eller 0,95 vilket är en bra approximation för många material.

Så, färg har ofta god emission (typ 0,8 - 0,96 fritt ur minnet). Men emission säger inget om värmeledningsförmågan och ett "tjockt" (räcker med tiondelars mm) kommer fungera som ett isolerande skikt och därför försämra kylningen.

Ett sätt att förbättra kylningen från strålning är att måla alla andra ytor med färg så att de absorberar energin och inte strålar tillbaka till flänsen. För om en fläns är bra på att emittera värme är den lika bra på att absorbera den. När absorptionen och emissionen är i jämnvikt (i vakuum) så är föremålet också i jämvikt med omgivningen och blir inte kallare eller varmare.

Detta är alltså teorin. Den är sund, det går att förbättra kylningen genom att ändra ytans emissionskoefficient. Så långt allt väl.

Men problemet är att denna teori inte på långa vägar täcker allting som sker i en dator i atmosfären. För det första är konvektion och ledning de två andra principerna för värmeöverföring och dessa spelar stor roll i dessa sammanhang, speciellt om du har ett luftflöde och inte bara självkonvektion. Ett skikt, hur litet det än är, av något som leder värme sämre än koppar eller aluminium (vilket färg gör) kommer att minska värmeavledningen från konvenktion och ledning vilket kan ta bort vinsten från strålning. Eftersom en kylfläns inte är sådär jättemycket varmare än omgivningen blir strålningsenergins netto låg.

Så, sammanfattning:
* Emissionskoefficienten är en parameter till ekvationer som bestämmer hur mycket energi som kan stråla från ett föremål per tidsenhet
* Värme från en kylfläns avleds genom konvektion, ledning och strålning
* Ändring av emissionskoefficienten påverkar strålningen
* Såvida flänsen inte är väldigt varm jämfört med omgivningen är nettostrålningen inte lika stor som konvektionen
* Ett lager färg ökar strålningen men riskerar att sänka effekten av konvektion
* Att ta loss och sätta på en kylfläns ändrar med stor sannolikhet något vilket kan påverka temperaturen flera grader. Detta är den största felkällan
* Andra felkällor är: avdunstning av färg, inte jämn effekt på chipet, ändrad rumstemperatur eller luftflöde
* Ett finger är en utomordentligt dålig termometer. Känslan i fingret "mäter" värmeenergi, inte temperatur
* Den inbyggda termometern är dålig med duger för relativmätning. Dock kan den inte tala om varför temperaturen ändras
* För att veta hur färgen påverkar måste man mäta inne i flänsen och helst ytan

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Aha, ok. Jag förstod inte riktigt att alla inte hängde med. Jag har kanske blandat ihop några användarnamn men när folk talade om svarta ytor och i övrigt sund fysik fast i en märklig, oproblematiserad och ideal, kontext trodde jag att budskapet skulle förstås.

Jag vet inte om det blir lättare eller svårare nu, men emissionskoefficienten är en parameter till en ekvation som kallas Stefan-Boltzmanns lag. Den lyder Q = A * [Boltzmanns konstant] * emissionskoefficienten * T^4 * t, där T är temperaturen i kelvin och t är tiden. Q är energin. A är arean.

Alltså, Q är den strålningsenergi som lämnar en kropp med ytan A och temperaturen T under tiden t. Boltzmanns konstant är bara en siffra 0,000000057, en konstant ungefär som pi.

Temperaturen som strålar ut från ett föremål är proportionellt mot föremålets temperatur (i kelvin) upphöjt till 4 och emissionskoefficienten. Denna koefficient varierar mellan 0 och 1. 0 skulle betyda att föremålet varken kan absorbera eller emittera energi. Sådana material finns inte. 1 vore en perfekt svartkropp och sådana material finns inte heller på vanligt vis, men många material (däribland faktiskt just färger som jag tidigare nämnt) ligger mycket nära.

Man kan slå upp i en formelsamling emissionskoefficienten för ett material. Billiga IR-termometrar där denna inte går att ställa in brukar ha ett fixt värde på 0,9 eller 0,95 vilket är en bra approximation för många material.

Så, färg har ofta god emission (typ 0,8 - 0,96 fritt ur minnet). Men emission säger inget om värmeledningsförmågan och ett "tjockt" (räcker med tiondelars mm) kommer fungera som ett isolerande skikt och därför försämra kylningen.

Ett sätt att förbättra kylningen från strålning är att måla alla andra ytor med färg så att de absorberar energin och inte strålar tillbaka till flänsen. För om en fläns är bra på att emittera värme är den lika bra på att absorbera den. När absorptionen och emissionen är i jämnvikt (i vakuum) så är föremålet också i jämvikt med omgivningen och blir inte kallare eller varmare.

Detta är alltså teorin. Den är sund, det går att förbättra kylningen genom att ändra ytans emissionskoefficient. Så långt allt väl.

Men problemet är att denna teori inte på långa vägar täcker allting som sker i en dator i atmosfären. För det första är konvektion och ledning de två andra principerna för värmeöverföring och dessa spelar stor roll i dessa sammanhang, speciellt om du har ett luftflöde och inte bara självkonvektion. Ett skikt, hur litet det än är, av något som leder värme sämre än koppar eller aluminium (vilket färg gör) kommer att minska värmeavledningen från konvenktion och ledning vilket kan ta bort vinsten från strålning. Eftersom en kylfläns inte är sådär jättemycket varmare än omgivningen blir strålningsenergins netto låg.

Så, sammanfattning:
* Emissionskoefficienten är en parameter till ekvationer som bestämmer hur mycket energi som kan stråla från ett föremål per tidsenhet
* Värme från en kylfläns avleds genom konvektion, ledning och strålning
* Ändring av emissionskoefficienten påverkar strålningen
* Såvida flänsen inte är väldigt varm jämfört med omgivningen är nettostrålningen inte lika stor som konvektionen
* Ett lager färg ökar strålningen men riskerar att sänka effekten av konvektion
* Att ta loss och sätta på en kylfläns ändrar med stor sannolikhet något vilket kan påverka temperaturen flera grader. Detta är den största felkällan
* Andra felkällor är: avdunstning av färg, inte jämn effekt på chipet, ändrad rumstemperatur eller luftflöde
* Ett finger är en utomordentligt dålig termometer. Känslan i fingret "mäter" värmeenergi, inte temperatur
* Den inbyggda termometern är dålig med duger för relativmätning. Dock kan den inte tala om varför temperaturen ändras
* För att veta hur färgen påverkar måste man mäta inne i flänsen och helst ytan

Jahaja
Det var riktigt bra förklarat, att du ens orkar skriva allt detta? Tack!
Jag känner mig extremt informerad
Du är verkligen "allmänbildad"

EDIT: Men då kan man väl göra en slutsats med mitt resultat?
Och jag tycker detta låter bra: Det var inte färgen som hade med temperatursänkningen och instabilitetsproblemen att göra, utan monteringen, mängd av kylpasta, mindre luftbubblor mellan chippet o flänsen, och vad kan du mera fylla i? Eller har jag helt fel tycker du?
Men nu utgår jag ju såklart med att sensorn i chippet visar helt rätt, dvs 6-7 grader mindre än innan lackeringen/av och på monteringen.

Kan du ge en kort med bra förklarande slutsats till mig?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Flänsarna är inte färgade i betydelsen färg/lack utan de är eloxerade. Eloxeringen görs eftersom den höjer livslängden på ytan. Utan denna minskar värmeledningsförmågan snabbt när materialet korroderar. Datorflänsar är vanligen eloxerade också, men man kan faktiskt välja färg. Om svart eloxering har högre emissionskoefficient kan det vara bättre, men det innebär inte automatiskt att godtycklig färg av samma svärta fungerar lika bra. Snälla, försök förstå problematiken kring svartkroppsstrålning.

Dessutom är det inte riktigt sant att flänsar från annat håll är uteslutande svarta. Ofärgad aluminium är ungefär lika vanligt. Det brukar användas på små flänsar med stor massa och mindre yta.

Eloxeringen är i första hand till för att skydda flänsen. Det är inte någon termodynamisk nödvändighet men det är klart att om mörk färg är mörk även i infrarött är det bäst. Jag har aldrig påstått något annat. Det följer inte per automatik att ett lager färg förbättrar bara för att den råkar vara svart. Cola är genomskinligt i near-IR, t.ex.

Jag har nog aldrig sett en fläns från fabrik som inte är eloxerad. Färgen bestäms av vilket färgmedel man blandar i badet när man eloxerar. Eftersom färgen gör så lite i dessa fall, använder man färgen av estetiska skäl. Jag vet inte om någon färg korresponderar med utstrålning i infrarött, men det är möjligt. Det är dock hur det ser ut i just infrarött som är det viktiga, inte i synligt ljus (såvida flänsen inte blir så varm att den lyser).

Nu är jag faktiskt utbildad elexerare och jobbade nått år med detta, och ovanstående är sant.
Men kan tillägga att största anledningen till att man använder svart färg är för att det är billigast helt enkelt.
Både i inköp samt att det är den färgen som kunder beställer mest, så de flesta företag har en lina alltid klar med svart färg!

Ps, man kan även eloxera färglöst med om det passar!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Eloxera dom istället. Mycket snyggare om du frågar mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Nu är jag faktiskt utbildad elexerare och jobbade nått år med detta, och ovanstående är sant.
Men kan tillägga att största anledningen till att man använder svart färg är för att det är billigast helt enkelt.
Både i inköp samt att det är den färgen som kunder beställer mest, så de flesta företag har en lina alltid klar med svart färg!

Ps, man kan även eloxera färglöst med om det passar!

Vad bra, då var det avklarat!

Jag leker med tanken att jämföra sprayfärg med svart eloxering. Men då måste jag utgå från en fläns utan eloxering så det inte blir kaka på kaka. Jag vet att man kan eloxera själv, men har aldrig gjort det. Man kan använda oxalsyra va?

Jag tänkte en testuppställning liknande detta: Två identiska kylflänsar med färglös eloxering. Frät bort eloxeringen med kaustisk soda och sedan eloxera dem själv med svart resp blank. Man kan används karamellfärg för eloxering, men det blir väldigt svagt. Något tips för att få en bra svärta? Sedan en tredje och fjärde fläns. Den ena orörd som kontroll och den sista spraymålad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vad bra, då var det avklarat!

Jag leker med tanken att jämföra sprayfärg med svart eloxering. Men då måste jag utgå från en fläns utan eloxering så det inte blir kaka på kaka. Jag vet att man kan eloxera själv, men har aldrig gjort det. Man kan använda oxalsyra va?

Jag tänkte en testuppställning liknande detta: Två identiska kylflänsar med färglös eloxering. Frät bort eloxeringen med kaustisk soda och sedan eloxera dem själv med svart resp blank. Man kan används karamellfärg för eloxering, men det blir väldigt svagt. Något tips för att få en bra svärta? Sedan en tredje och fjärde fläns. Den ena orörd som kontroll och den sista spraymålad.

vet inte men tattuerings färg var det första som slog mig men inte säker på att det funkar med det.
man blir iaf svart som fan av att handskas med det + att en mugg vatten brukar vattnet bli kolsvart med bara några droppar färg i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Eloxera dom istället. Mycket snyggare om du frågar mig.

Jo... Funderar på det... Men är det svårt eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Jo... Funderar på det... Men är det svårt eller?

Nej, det är inte så svårt. Googla lite, min bror har gjort det några gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Vad bra, då var det avklarat!

Jag leker med tanken att jämföra sprayfärg med svart eloxering. Men då måste jag utgå från en fläns utan eloxering så det inte blir kaka på kaka. Jag vet att man kan eloxera själv, men har aldrig gjort det. Man kan använda oxalsyra va?

Jag tänkte en testuppställning liknande detta: Två identiska kylflänsar med färglös eloxering. Frät bort eloxeringen med kaustisk soda och sedan eloxera dem själv med svart resp blank. Man kan används karamellfärg för eloxering, men det blir väldigt svagt. Något tips för att få en bra svärta? Sedan en tredje och fjärde fläns. Den ena orörd som kontroll och den sista spraymålad.

Eloxering i korthet går ut på att man öppnar porerna i matellen med en elekriskt ström,,sedan doppar man metallen i ett färgbad så metallen kan suga åt sig färgen, sedan återförsluts porerna och hepp så är metallen färgad.

Dvs, det finns ingen färg på ytan utan det är själva metallen som är "infärgad".

man kan göra hela processen utan färg med och få samma ytlegering.

nu var detta i väldigt grova drag, men ni förstår nog bättre så här

Detta kan du göra i hemmet i princip, men det är ett helvete att få rätt basisk balans på syrorna för att jämnka det med tiden metallen skall ligga i badet.
Värsta du kan göra är att dra på för länge med strömmen för då "bränner" du metallen, och då är det soporna som gäller.
är det för kort tid så sitter inte färgen ordentligt och blir flammigt.
du kan bara göra om processen ett visst antal ggr, för varje "avlutning" för att ta bort färgen så försvinner en del av metallen,,,,, inge bra

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det här var ju en intressant tråd! Började lite... flummigt?. Men man fick ju lärt sig en hel del om det här med färg och värme

@Johnnymann: Eloxera hemma är inte så knepigt på det sättet att man inte behöver massa dyr, avancerad utrustning, men däremot är det knepigt på det sättet att man ska ha rätt balans på "mängd syra - tid" ? Har jag fattat rätt?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Exakt stegen vi körde med var:
Avfettning-skölj-Lut-skölj-Eloxering-skölj-Färg-skölj-Tätning-skölj=färdigt

Så vet du bara syra-volt-tid är det inga problem, det är ingen raketforskning direkt.

Tror jag har sett ett par st genomgångar på nätet där folk har elexerad sina painball markörer i hemmet tex, sök så får du se!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Någon idé om vilken färg jag kan använda?

faluröd färg!:D

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte läst rubbet i den här tråden, men jag blev lite paff av någon som blev rabiatisk om huruvida man skall lackera komponenter eller inte.

Ville bara tillägga om att jag också först var lite tveksam, men "den som vågar, vinner" heter det.
Jag provade själv med ett grafikkort samt ett moderkort, fungerar utmärkt att lackera dem.

Här är en bild på det lackerade grafikkortet:
Photo :: CIMG0014
Ett stycket moderkort i samma kulör finns också, men har ingen bild på den.
Komponenterna ifråga fungerar felfritt och man behöver bara maskera dem delar som inte bör lackeras, såsom kontakter, kablar, heta ytor som skall kylas med mera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)