Apple börjar sälja tolvkärnig Mac Pro

Permalänk
Medlem

helt klart försvarbart pris då vi måste göra apple så rika att dom kan gjuta in hela sitt högkvarter i guld, alla kommer/ska älska det eftersom det är så stilrent och framförallt säkert jag menar vilken inbrottstjuv hade inte velat stå och hugga på fasaden med spade istället för att bryta sig in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Jäklar, 50papp?
Vad är det i den som berättigar den prislappen?
Visst att apple produkter är dyra, men 50 000kr?

Du vet att bara 2st 6 kärniga från Intel kommer göra dig typ 18-19000kr fattigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naton:

helt klart försvarbart pris då vi måste göra apple så rika att dom kan gjuta in hela sitt högkvarter i guld, alla kommer/ska älska det eftersom det är så stilrent och framförallt säkert jag menar vilken inbrottstjuv hade inte velat stå och hugga på fasaden med spade istället för att bryta sig in

Köper hellre en dator som är helt i aluminium, snygg, funktionell än en plastig Dell för samma pris, tack och hej.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Apropå lite Apple nyheter... Mac rumors hade ju med lite roligt idag:

Citat:

- Apple TV: Finally, the report claims that Apple is preparing to introduce a new Apple TV based on AMD's Fusion platform. The new device, which has been rumored for several months, is said to lack a hard drive and run an interface similar to, and presumably based on, iOS. Support for "social networking websites, network multimedia and the App Store" is said to be included. Mass production of the new Apple TV is reportedly set for December, with an introduction presumably planned for early 2011.

Kommer i så fall bli första AMD baserade tekniken i Apple produkter.. Kan vi kanske få se Apple laptops med AMD processor nästa år mån tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Kan ni lägga av med era flamewars? Måste ni verkligen pajja alla hp-workstations-trådar med hur mycket billigare det är med en mac-dator? Vi har fattat nu att det är billigare med stil och klass, men folk har olika behov och smak. För trots allt erat tjat så ser jag en hp z800 i 90% av fallen när jag går in i en fotoateljé eller musikstudio som prydnad!.

haha, nä. Skämtåsido, så kan jag nog hålla med om att den där arbetstationen var extremt överprisad.. undrar vad det var som drog upp priset? är det några diskar med, raid kort? xP

Hehe, ja kände att jag var tvungen att bidra. Ville bara visa att det är enkelt att hitta produkter från andra tillverkare som också ser helt sjukt dyra ut. Förmodligen har de något coolt i dem som gör att de kostar så.

anyhooo.. Jag ska nog köpa mig en z800 för att köra min hemma-filserver så att sambon kan titta på vampire diaries lite då och då. \o/

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

WTF?!

är det något speciellt med dom där grafikkorten? eller varför säljer dom ett 4870 för 3800kr? det är ju vad ett 5870 kostar idag!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

WTF?!

är det något speciellt med dom där grafikkorten? eller varför säljer dom ett 4870 för 3800kr? det är ju vad ett 5870 kostar idag!

Enda skillnad är BIOS:et på korten... Vet att du kan flasha om EVGA GTX 285 kortet till Mac Pro, vet dock inte hur det är med ATi modellen.

Edit: Samt att 4870 till Mac:en har mini-display port också

Permalänk
Medlem

Varför har dom ett handtag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Jäklar, 50papp?
Vad är det i den som berättigar den prislappen?
Visst att apple produkter är dyra, men 50 000kr?

När processorerna inkl moderkort utgör typ hälften av vad den kostar så är ju inte prislappen speciellt konstig.

Permalänk
Citat:

236.237,00 kr kr inkl. moms

- Färdig att skickas: 2 veckor
- Gratis frakt

Det dyraste fungerande konfiguration jag kunde få ihop. Skulle avstått från den om de inte hade bjudit på frakten.

Beställer man 499 stycken av dessa:

Citat:

111.894.263,00 kr inkl. moms

- Kostnadsfri frakt

Fortfarande fri frakt. Som om det inte vore nog, så får man lite mängdrabatt på ca 6 miljoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av POMAH:

inte sagt att HP's eller Lenovo's alternativ skulle vara billigare än mac'n.

Precis, det är ju det alla småglin inte fattar här. Jämför med Dell, Fujitsu, HP, va faan du vill. Varje gång Apple släpper en ny dator och den kostar 10.000, 20.000 eller 50.000 så är den så in i helvetes dyr för ingen snorunge har en så fet veckopeng.

Men man borde istället jämföra med dom andra stora pc byggarna.

Det är som med CocaCola, det kostar mindre än 1 öre att göra colan som man får på mac donalds, men den kostar kanske 10 kr. snacka om att bli röv***

Visa signatur

Anders Johansson
Alltombredband.com

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Köper hellre en dator som är helt i aluminium, snygg, funktionell än en plastig Dell för samma pris, tack och hej.

Fast finns den datorn?

Permalänk

HP Z800 arbetsstation (KK629EA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag
Denna dator togs upp som en jämförelse med den nya Mac datorn. Den kostar 70.603 kr exklusive moms. Denna dator verkar dock vara överlägsen och bör ej jämföras med Mac datorn. Du har t.ex. plats for 12 st minnesmoduler, till skillnad från Macs 8 st. Dessutom har PCn lite dyrare processorer trots att de är fyrkärniga. Vet inte om det beror på antikvärde eller på grund av att de faktiskt är bättre än sexkärniga processorerna. Om man dessutom uppdaterar Mac datorn till 24 GB minne som PCn ovan har, landar man på 74.495,00 kr inkl. moms.

Egentligen säger inte de specifikationerna som anges av båda parterna på vardera sida tillräckligt mycket för att kunna göra en rättvis jämförelse.
Mac Pro - Apple Store (Sverige)
HP Z800 arbetsstation (KK629EA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Samma sak för artikeln av Toms Hardware som någon nämnde där de kom fram till att Mac datorn var ca 50 kr dyrare. Tyvärr har artikeln mycket brister. Utöver det så anger man inte de fulla specifikationerna av komponenterna för Mac datorn man jämför och PC komponenterna man köpte in.
The Apple Mac Cost Misconception : Macs and Their Prices

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Fast finns den datorn?

Ja, samma spec på Dellen är ca 200usd billigare, det många här inte riktigt verkar förstå är att denna kategorin är ämnad för företag så prisskillnaden mellan era i5 setuper är ganska stor och användningsområderna är helt andra än vad ni troligen använder en dator till.

Farsan har Dellen på sitt jobb, fungerar för det mesta som förväntat, så med tanke på den minimala prisskillnaden så väljer jag ändå detta:

Istället för:

Jag kunde även använt en likadan Dell istället men känslan för mig är att Dellen är mer standalone i företagsinfrastrukturen, den är en helt egen del och bryr sig inte direkt om andra prylar företaget har, med en Mac, eller ja snarare OS X så är allt så extremt härligt intregrerat, köper jag en ny pryl, tex en Server från Apples så *plopp* är den integrerad med hela infrastrukturen, den dyker upp som en nätverksshare direkt, går remota till den utan problem, den upptäcks helt själv i nätverket utan en enda sekund på att konfigurera den, svårt att förklara men kör man ett globalt system med bara Apple enheter så för ett företag så slipper man mycker konsultation och supporthanteringar osv.

Det mesta som talar till dess fördel hos mig är att det krävs i runda slängar 2 knapptryckningar på att alla datorer i nätverket skall agera renderingskluster (ingen IP konfig behövs eller något), lite svårare att göra om jag enbart kör Dell eller HP produkter.

Om ändå Mac Pron hade haft fler PCI slotar, enda större nackdelen jag ser.

Gillar dock Dells servrar, riktigt nice

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Man nog summera det som så här. Folk som köper den här datorn använder den för att ställa mat på bordet och betala räkningarna. Hand upp alla som känner sig träffade på sweclockers forum. Den dagen ni gör detsamma kommer ni nog att uppskatta Apple på ett annat sätt än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja, samma spec på Dellen är ca 200usd billigare, det många här inte riktigt verkar förstå är att denna kategorin är ämnad för företag så prisskillnaden mellan era i5 setuper är ganska stor och användningsområderna är helt andra än vad ni troligen använder en dator till.

Farsan har Dellen på sitt jobb, fungerar för det mesta som förväntat, så med tanke på den minimala prisskillnaden så väljer jag ändå detta:

http://farm4.static.flickr.com/3368/3604899847_29f2855ba9_z.j...

Istället för:

http://farm5.static.flickr.com/4057/4437996041_02c8ff3191_z.j...

Jag kunde även använt en likadan Dell istället men känslan för mig är att Dellen är mer standalone i företagsinfrastrukturen, den är en helt egen del och bryr sig inte direkt om andra prylar företaget har, med en Mac, eller ja snarare OS X så är allt så extremt härligt intregrerat, köper jag en ny pryl, tex en Server från Apples så *plopp* är den integrerad med hela infrastrukturen, den dyker upp som en nätverksshare direkt, går remota till den utan problem, den upptäcks helt själv i nätverket utan en enda sekund på att konfigurera den, svårt att förklara men kör man ett globalt system med bara Apple enheter så för ett företag så slipper man mycker konsultation och supporthanteringar osv.

Det mesta som talar till dess fördel hos mig är att det krävs i runda slängar 2 knapptryckningar på att alla datorer i nätverket skall agera renderingskluster (ingen IP konfig behövs eller något), lite svårare att göra om jag enbart kör Dell eller HP produkter.

Om ändå Mac Pron hade haft fler PCI slotar, enda större nackdelen jag ser.

Gillar dock Dells servrar, riktigt nice

En sak jag undrar dock. varför kör Apple med grafikkort ämnade för Spel grafik. medans Dell kör med kort gjorde för arbetsstationer så som ATI Fire och Nvidia Quadro kort?
Pris mässigt hamnar Dells rätt likt i pris mot Mac Pro. fast med Dells något lägre. och dom erbjuder 12 kärniga workstations också. Tycker stora fördelen med Dell är att du har mycket mer valmöjligheter till olika konfigurationer än mot Vad Apple erbjuder.
Som kan vara en aning mer attraktivt för företag.

Men som sagt.. varför spel grafik i en arbetsstation kan man undra?

Fast kan dock inte säga jag vet så himla mycket om Quadro eller FirePro korten. Men känns som det kanske borde varit kort mer lämpliga för arbetsstationer?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

En sak jag undrar dock. varför kör Apple med grafikkort ämnade för Spel grafik. medans Dell kör med kort gjorde för arbetsstationer så som ATI Fire och Nvidia Quadro kort?
Pris mässigt hamnar Dells rätt likt i pris mot Mac Pro. fast med Dells något lägre. och dom erbjuder 12 kärniga workstations också. Tycker stora fördelen med Dell är att du har mycket mer valmöjligheter till olika konfigurationer än mot Vad Apple erbjuder.
Som kan vara en aning mer attraktivt för företag.

Men som sagt.. varför spel grafik i en arbetsstation kan man undra?

Fast kan dock inte säga jag vet så himla mycket om Quadro eller FirePro korten. Men känns som det kanske borde varit kort mer lämpliga för arbetsstationer?

#10268353

Det är generellt sätt en dålig idé att köpa grafikkort och minnen från Apple, iofs är ju inte Quadrokorten billiga från 3:e part heller men jao men Apple saltar ganska friskt på dom delarna så det är bättre att köpa dom någon annanstans.

Dock undrar jag också varför inte Apple åtminstonde erbjuder värre grafikkort, en gång i tiden använde dom ju nVidias Quadro kort men endel rykten säger att Apple inte är nöjda med nVidia då dom tydligen ljög om hur många av deras chip som satt i MBP var defekta + att nVidia klantat sig med drivrutinerna då Aits på pappren sämre kort prestarande lika bra och ibland bättre än nVidias.a

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Visst är nästan 50000,- mycket för en dator men då får man också hårdvara därefter inkl. det fantastiskt snygga chassiet. När ska PC tillverkarna skapa designade lådor som Apple? Personligen tycker jag det finns mycket få lådor/bärbara datorer som håller samma snygga design som Apple. Hittar man en aluminium låda så har den ändå plast på något roligt ställe... Personligen tycker jag att Apple även lyckats med designen på sin Macbook som faktiskt är helt i plast...

Det måste ju finnas en marknad av att tillverka designade datorer likt Apple fast med Windows? Gärna en unik men ändå fräsch och stilig design.

Hälsningar från en människa som tycker om när en dator ser snygg ut vare sig det är Windows, OS X eller Linux/Unix...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

HP, Quad-core 2.8GHz med 24GB minne (inget grafikkort). 70.000:- ex. moms.
HP Z800 arbetsstation (KK629EA) specifikationer produkter - HP Små och medelstora företag

Apple, 12-Core 2.66Ghz med 24GB minne (med grafikkort). 59.596:- ex moms.
Mac Pro - Apple Store (Sverige)

Inte svårt att hitta datorer med samma typ utav workstation-komponenter som Mac Pro. Att jämför hemmabyggda speldatorer med riktiga maskiner som är gjorda för riktigt arbete är stor skillnad. Man kan också undra varför t.ex. en bladservrar som företag använder i t.ex. simuleringar (med 128GB minne) kostar en halv miljon och sen kan de inte ens spela senaste CoD...

Folk har ett riktigt härligt tunnelseende när det kommer till FPS per krona.

Bra sagt.

Extra ramen, raid och uppgradera cpuerna eftersom HP cpuerna är snabbare så är Macen uppe i 100papp.
Dessutom utan stöd för SAS och säkert något annat.

Just sayin..........

Ingen som har tunnelseende utan att dra upp FSP här är som att börja jämföra äpplen och päron.
Det är lite dyrare, man är låst osv med Mac men målgruppen kommer alltid köpa det sen är det Sweclockers vi sitter på där dom flesta gillar att pilla i datorn eller att överklocka vilket gör en Mac värdelös.
Personligen skulle jag aldrig köpa en Mac, inte för att jag hatar företaget utan för att den världen är begränsad på många håll och kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Extra ramen, raid och uppgradera cpuerna eftersom HP cpuerna är snabbare så är Macen uppe i 100papp.
Dessutom utan stöd för SAS och säkert något annat.

Just sayin..........

Ingen som har tunnelseende utan att dra upp FSP här är som att börja jämföra äpplen och päron.
Det är lite dyrare, man är låst osv med Mac men målgruppen kommer alltid köpa det sen är det Sweclockers vi sitter på där dom flesta gillar att pilla i datorn eller att överklocka vilket gör en Mac värdelös.
Personligen skulle jag aldrig köpa en Mac, inte för att jag hatar företaget utan för att den världen är begränsad på många håll och kanter.

Oj, ditt inlägg glänser av okunskap.

Vad får du 100papp ifrån? Kolla även på HP:n, den har 1 processor så öka inte priset på "din" Mac Pro jämförelse, seriöst vad får du 100k ifrån, hans jämförelse var 70k vs 60k, lägg inte till ett öre på några? Förutom på HP:n då, då får du lägga till lite för att få samma CPU:er som i Mac Pron.

Dessutom har Mac Pro stöd för SAS, har du ens spenderat 1 sekund att kolla vad Mac Pro ens är för något?

Nämn en sak som man är "låst" med?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Det måste ju finnas en marknad av att tillverka designade datorer likt Apple fast med Windows? Gärna en unik men ändå fräsch och stilig design.

Installera Windows/Linux på din Mac Pro så har du din dator

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Om ni undrar vad det kostar att bygga en själv så fråga Mr Axis här på forumet, hans Wet dream 2 bestod av 2x Xeon och 4X gtx480 osv. Han har dock lagt ner bygget, sålt alla prylar och börjar om från scratch. Antar att han hittade nåt som var värre, vad det nu kan va

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om ni undrar vad det kostar att bygga en själv så fråga Mr Axis här på forumet, hans Wet dream 2 bestod av 2x Xeon och 4X gtx480 osv. Han har dock lagt ner bygget, sålt alla prylar och börjar om från scratch. Antar att han hittade nåt som var värre, vad det nu kan va

Nya Mac Pro?

Underbar dator. Tänk om man hade lite cash över

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Skrivet av nukethenick:

Man nog summera det som så här. Folk som köper den här datorn använder den för att ställa mat på bordet och betala räkningarna. Hand upp alla som känner sig träffade på sweclockers forum. Den dagen ni gör detsamma kommer ni nog att uppskatta Apple på ett annat sätt än idag.

Skulle man behövar en Mac för ovanstående? Det tror jag inte.

Permalänk
Skrivet av Julkatten:

Nya Mac Pro?

Underbar dator. Tänk om man hade lite cash över

Tvivlar, det är ju "bara" 2,53ghz xeons i den och han hade ju 2x Xeon 5680 3,33ghz i det nedlagda bygget

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tvivlar, det är ju "bara" 2,53ghz xeons i den och han hade ju 2x Xeon 5680 3,33ghz i det nedlagda bygget

Därav smileyn

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Oj, ditt inlägg glänser av okunskap.

Vad får du 100papp ifrån? Kolla även på HP:n, den har 1 processor så öka inte priset på "din" Mac Pro jämförelse, seriöst vad får du 100k ifrån, hans jämförelse var 70k vs 60k, lägg inte till ett öre på några? Förutom på HP:n då, då får du lägga till lite för att få samma CPU:er som i Mac Pron.

Dessutom har Mac Pro stöd för SAS, har du ens spenderat 1 sekund att kolla vad Mac Pro ens är för något?

Nämn en sak som man är "låst" med?

Jag var inte tillräckligt noggrann men skitsamma.

Det mesta går antagligen att byta men moderkankan förmodar jag blir en stoppkloss sen har vi överklockning och kanske ev ljudnivå men där har jag inga data att komma med vad gäller Macs stationära.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är ute och cycklar men hur ofta överklockar företag sina worstations? Överklockning är hobby som oftast förstör garanti på produkten och jag tror inte företag vill hålla på med sånt, speciellt inte med en maskin som kostar 60k+ ex. moms.

Skrivet av fesen:

Jag var inte tillräckligt noggrann men skitsamma.

Det mesta går antagligen att byta men moderkankan förmodar jag blir en stoppkloss sen har vi överklockning och kanske ev ljudnivå men där har jag inga data att komma med vad gäller Macs stationära.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Julkatten:

Därav smileyn

Jo jag fatta

Kanske blir en hackintosh, vem vet. Ska bli intressant att se iaf