Går de att få bättre ljud för 3k än z-5500?

Permalänk
Medlem

Går de att få bättre ljud för 3k än z-5500?

Som frågan lyder går de att finna något bättre system för samma peng?

Ska has som allround system.

(Till datorn förstås)

Mvh

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Klart det gör, om du köper begagnat. Men för just inkoppling till dator så är det ju enklast med ett färdigt system som är gjort för just dator.

Annars var jag inne på att köpa en Harman Kardon förstärkare för 1000:-, Dynavoice M-65 för 1200:- och Dynavoice Magic F-6 satelliter för 600:-, vilket garanterat hade låtit bättre. Men sen kom jag på att jag inte hade plats för grejerna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

jag undrar detsamma. Verkar som logitech Z-5500 är det enklaste systemet. Som jag uppfattat det kan man koppla ihop systemet med både tvn och datorn samtidigt. Och sedan med fjärrkontrollern man får med byta över till tv. Verkar rätt soft.. Eller finns det något liknande system som kan göra detta också för 3k?

Permalänk
Inaktiv

Utan att gå in på riktiga audiofil-grejer så är Z-5500 bäst, jao, enligt egen undersökning.

Permalänk
Medlem

Köp lite lågbudgetsaker begagnade och de är ljusår bättre än Z-5500.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Köp lite lågbudgetsaker begagnade och de är ljusår bättre än Z-5500.

Eh...ok

o_O

Permalänk
Medlem

Kan du inte basera det på någon fakta? känns inte direkt som det du skrev tillförde något i tråden.

Permalänk
Avstängd

Letar själv efter ett nytt system till dator/tv för filmljud och musik, men vill helst inte ha en fet baslåda! Har kollat på ARGON 7350A högtalarsystem från hifiklubben och ska dit snart och provlyssna. Fast då kan jag bara ha dem inkopplade till TV eller dator, inte båda samtidigt vilket är lite synd i min situation.. Eventuellt bygger jag en HTPC för både musik och film.. Vad är era åsikter? Totalt har jag 3-5k att lägga.

Permalänk
Avstängd

Är själv nöjd med mitt Z-5500 system.

Går att byta ut satelit högtalarna med till nåt finare om du vill det i framtiden.

Förstärkar delen och baslådan är helt underbar och har kraft så det blir över

Låter bra till film och spel,kunde låta bättre när man lirar musik men som sagt det är enkelt att byta ut högtalarna om man vill.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera att man använder andra högtalare till förstärkaren i Z-5500. Den är gjord för de som medföljer och är inget man kopplar på vad som helst till och tror att det ska låta bra eller ens fungera korrekt.

Jag hade föregångaren Z-680 och det var ett roligt system till film och spel. Mycket för pengarna helt klart. Musik var väl ingen jättetrevlig upplevelse, men beror lite på vad man lyssnar på. Gillar man mycket bas och sen får det låta hursomhelst så funkar de till musik.

3000:- ska dessvärre högtalarna inte kosta. De har legat förrut på ca 2500:- och det är där de borde ligga nu också. Gissar att de helt enkelt är dyrare för att de är populära och går att ta mer betalt för. I vanliga fall skulle jag rekommendera att kolla blocket och tradera och försöka få dem mellan 1500-2000:-, men har sett att väldigt många system har gått sönder varför jag verkligen rekommenderar att man ser till att man har garanti.

Om du tänkt använda dem till mycket musik föreslår jag hellre att satsa på en vanlig förstärkare och sedan några större satellithögtalare och eventuellt en subwoofer till det. Köper du begagnat kan du få ihop det under 3000:-.

Permalänk
Avstängd

Självklart går det att få bättre ljud, då ett Z-5500 inte alls låter speciellt bra, bättre att köpa begagnat Hifi ist, du kommer då att få ett mkt trevligare ljud för 3000.-, sen beror det lite på vad du lyssnar på för musik oxå!`?

Permalänk
Avstängd

Bättre 5.1? nej det kan du inte som är en smidig lösning till datorn.
Bättre 2.1? Ja de kan du få.

Jag älskar dock 5500, så smidig lösning med kontrollenheten osv, för musik är det kanske inte bästa nej. Underbart för film.
Men mer än ok för musik, sen har man ju lurar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Letar själv efter ett nytt system till dator/tv för filmljud och musik, men vill helst inte ha en fet baslåda! Har kollat på ARGON 7350A högtalarsystem från hifiklubben och ska dit snart och provlyssna. Fast då kan jag bara ha dem inkopplade till TV eller dator, inte båda samtidigt vilket är lite synd i min situation.. Eventuellt bygger jag en HTPC för både musik och film.. Vad är era åsikter? Totalt har jag 3-5k att lägga.

Jag skulle satsa på ett 2.0 system om du inte vill ha baslåda, för 5k kan man få en hel del om du letar begagnat. Med rätt förstärkare/reciever skall det inte vara några problem att ha dem inkopplade till TV och dator samtidigt.

Skulle kika på om man kunde få ett par Dali concept 6 lr concept 8 billigt, inte världens bästa högtalare, men avsevärt bättre än Z-5500

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att kolla mer på billigare hemmabiopaket LG HT554TH - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Hembiopaket. z5500 ljudkvalite är under all kritik, riktigt skränigt. Snygga burkar och fet sub 500rms 5.1 sålde helt enkelt så varför öka tillverkningskostnaderna.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se och en begagnad surround-förstärkare för ~1k (vilket är enkelt att hitta) kommer spöa z5500 ganska hårt.

Permalänk
Avstängd

3000kr är mycket pengar för ljud men man får välja många men sämre högtalare eller färre men bättre högtalare men för vissa är allt under 130 000 eller 300 000 bara slit och släng skräp.

För mig var valet lätt jag ville inte ha en massa sladdar och högtalare i vardagsrummet så jag satsade på 2.0 även kallat stereo dessutom ville jag ha det billigt och strömsnålt.
En analog förstärkare Argon Amp 3245, för ca:1300kr och ett par golvare Centrum Oberon 100, för ca: 1000kr och några hundringar för signal och högtalar kablage.
Det är nybörjar grejer och lågpris men jag gillar dom.

Köpte dom för 3 år sedan och jag har inga planer på byta upp mig

Fast jag är ganska säker på att basen i golvarna kan ge subbasen i Z5500 en rejäl match.
Z5500 kan få grejerna i bokhyllan att vibrera (med för människor ohörbara frekvenser) men Amp3245/Oberon 100 ljuder med väldigt djup i basen.

Det viktigast är dock att man skaffar ett ljudsystem som man själv vill ha inte vad andra säger att man borde ha...

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk

ja men alla tjatar ju nu om beggat z-5500 och ett sådant beggat kostar ju typ 1250-2000 så kan du få ett bättre 5.1 för det priset. jag säjer bara lycka till XD

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk

jag såg inte ditt inlägg bl-gr-n det ser ju bra ut men det hade låg efekt mm

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Ifall du vill ha något som tar upp LIKA lite plats som Z-5500 så är det verkligen inte enkelt o hitta något bättre alternativ...

Stora feta golvhögtalare och separat förstärkare från fynda.se må ha ett bra ljud, men de är ju inte precis platsbesparande saker. xD

Har man utrymmet som en vanlig stereoanläggning kräver så tycker jag det är förstahandsvalet... men nu är ju datahögtalare avsedda för just små utrymmen vid datorn.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar ska fundera över detta

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se och en begagnad surround-förstärkare för ~1k (vilket är enkelt att hitta) kommer spöa z5500 ganska hårt.

Är du säker =)?

Vilka sladdar kör man in i ljudkortet då ? är de en röd och en vit som man gör om till dom 3 sladdarna som går till ljudkortet i datorn ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl-gr-n:

3000kr är mycket pengar för ljud men man får välja många men sämre högtalare eller färre men bättre högtalare men för vissa är allt under 130 000 eller 300 000 bara slit och släng skräp.

För mig var valet lätt jag ville inte ha en massa sladdar och högtalare i vardagsrummet så jag satsade på 2.0 även kallat stereo dessutom ville jag ha det billigt och strömsnålt.
En analog förstärkare Argon Amp 3245, för ca:1300kr och ett par golvare Centrum Oberon 100, för ca: 1000kr och några hundringar för signal och högtalar kablage.
Det är nybörjar grejer och lågpris men jag gillar dom.

Köpte dom för 3 år sedan och jag har inga planer på byta upp mig

Fast jag är ganska säker på att basen i golvarna kan ge subbasen i Z5500 en rejäl match.
Z5500 kan få grejerna i bokhyllan att vibrera (med för människor ohörbara frekvenser) men Amp3245/Oberon 100 ljuder med väldigt djup i basen.

Det viktigast är dock att man skaffar ett ljudsystem som man själv vill ha inte vad andra säger att man borde ha...

Spelar Z-5500 infrabas? Varifrån har du fått den informationen? Jag kan få saker att svänga riktigt kraftigt i mitt rum, bara att hitta rätt frekvens. Har något som skallrar riktigt bra vid ca 85hz men försvinner om man stiger ner eller upp 5hz i frekvens.

Det går att få bättre ljud än z-5500 om man klarar sig utan surround. Nu vill inte jag låta som att jag uppmuntrar alla till att bygga egna men jag har byggt ett par högtalare nu för totalt runt 1300kr och dom spelar skiten ur allt jag hört för pengarna. Dom spelar inte någon större mängd bas än så länge (odämpade och inte helt tät i toppen) men för övrigt är ljudkvaliteten superb. Visst, finns alltid bättre men för pengarna så är det oslagbart. Skulle tro att dom står sig bra mot stativhögtalare för 5000+

Ontopic igen då... Kolla på begagnadmarknaden. Kanske finns någon billig Dynaudio stativare eller liknande. Förstärkardelen blir lite klurigare men vet man vad man ska leta efter så kan man nog hitta någon tillfredsställande.

Z-5500 har många funktioner men bristande ljud. Tyvärr. Det är "för bra för att vara sant" kan man säga.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tycker någon borde lägga upp en tråd om bra ljudsystem man kan köpa för runt 5k.. känns som det är alldeles för oklart vad som är bra och vad som inte är det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

Tycker någon borde lägga upp en tråd om bra ljudsystem man kan köpa för runt 5k.. känns som det är alldeles för oklart vad som är bra och vad som inte är det.

Eller ännu bättre, vilket bästa ljud man kan få för olika pengar.
Typ, för 1000 kr är det här bäst, för 2000 kr är det här bäst osv..

Permalänk
Medlem

Yes exakt.. Känns som det är alldeles för många här på SweC som inte har en aning om vad bra ljud är. Och bara rekommenderar ett system de "tror" är bra. Så nickar vi och köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriPraX:

Vilka sladdar kör man in i ljudkortet då ? är de en röd och en vit som man gör om till dom 3 sladdarna som går till ljudkortet i datorn ?

För att få ut 5.1 lär du ju måsta använda någon av SP/DIF utgångarna på ditt moderkort (optisk/koaxial). Har inte sett någon förstärkare som kör 5.1 genom 3st 3.5mm stereoplugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Yes exakt.. Känns som det är alldeles för många här på SweC som inte har en aning om vad bra ljud är. Och bara rekommenderar ett system de "tror" är bra. Så nickar vi och köper.

Alldeles för många som tror att dom vet mycket om ljud och rekommenderar Logitech's system. I stor sett alla andra högtalare som inte är datorhögtalare låter bättre än Logitech.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har z-5500 som jag tycker är skit till musik, men till spel och filmer i 5,1 tycker jag att det är dugligt.

edit.

MEN DU (!) kolla vad jag hittade till dig på blocket. Ett par Proson Conquest 6020 MK2 + stativare och sub för endas 2400kr. Bara golvarna kostar 2000 sprillans. Och kolla stärkarna Aiwa AVNV30, 5,1 - 500W förstärkare | Stockholm | Blocket
Receiver / förstärkare | Skåne | Blocket

Skit i z-5500 för blocket är rena skattgruvan ju. YO! :P.

Permalänk

Hur många hundra frågor finns det inte om just logitech system

Vissa tycker logitech är det bästa som finns och vissa tycker tvärtom , beror ju på om man har lyssnat på ett högtalarsystem för 20k så suger ju såklart z-5500 annars duger z-5500 bra... blir bara nojsigt i såna här trådar så jag skulle rekommendera att du far och lyssnar på ett z-5500 är det bra så tar du det om inte så far du och lyssnar på något annat

Du kan säkert få bättre grejer men då måste du börja på med inställningar,koppla osv och det kanske du inte tycker om

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooelhoglund:

Hur många hundra frågor finns det inte om just logitech system

Vissa tycker logitech är det bästa som finns och vissa tycker tvärtom , beror ju på om man har lyssnat på ett högtalarsystem för 20k så suger ju såklart z-5500 annars duger z-5500 bra... blir bara nojsigt i såna här trådar så jag skulle rekommendera att du far och lyssnar på ett z-5500 är det bra så tar du det om inte så far du och lyssnar på något annat

Du kan säkert få bättre grejer men då måste du börja på med inställningar,koppla osv och det kanske du inte tycker om

Det räcker med att lyssna på ett par högtalare för 2000kr så är dom bättre. Ta t.ex. Dali's minsta och billigaste modell. Den låter bättre än alla logitechsystem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare