Permalänk
Medlem

Project: Silent Shadow

Hej Swec!

Efter att ha sett massor med snygga moddar samt chassi byggen, så har jag bestämt mig för att bygga mitt egna chassi från grunden.

Jag har just nu startat att skissa lite på papper och nu även börjat jobba lite i CAD programmet SolidWorks 2010.

Just nu letar jag efter ett projekt namn (har inte den bästa fantasi när det gäller namn):P
Färgtemat tänkte jag Mattsvart och Rött med tanke på moderkortets färger.

Spec på komponenter:
Moderkort: Asus Crosshair IV formula
Processor: AMD 1055T hexacore
Ram: 2x2GB DDR3 Corsair XMS3
Grafikkort: XFX 5870
PSU: Fractal Design Newton 800W

Funderar på att köpa en eller två SSD Diskar, ett grafikkort till, samt byta RAM minnena till något som passar in i färg temat.

Allt ska även vattenkylas och tänkte köra två loopar, loop ett, moderkort+CPU+kanske RAM, loop två grafikkorten.
Är ny med vattenkylning så vet inte om detta kommer fungera eller om det är overkill.

Tänker även sleeva nätagget, men är dock inte helt säker om jag vill bryta garantin på det.

Lite funderingar på design:
PSU samt radiatorer och pumpar ska finnas i ett eget fack i nedre delen.
Vidare så ska enbart hål för slangarna finnas i plåten som skiljer nedre och övredelen från varandra.
Tänkte ha ett plexiglas som enbart visar alla komponenter.
Den sidplåten som sitter bakom moderkortet ska inte ha något fönster utan täcka alla kablar men kanske utsmyckas av en gravyr.
Men får se ska försöka hålla den så stilren som möjligt.

Där är det jag har kommit fram till:)

Det jag då funderar över är Namnet på projektet, vilka vattendelar jag skulle behöva så som Radiatorer och pumpar, blocken tänkte jag köpa från EK då dem även har ett block för moderkortet.

Sen om någon har en liten design ide så skriv gärna den så kanske det kommer med:)

Kommer att ladda upp bilder så fort jag har fixat lite mer i solidworks och kanske inhandlat lite delar mer än dem jag redan har.

Inköpslista:
Vattenkylning [Till viss del resten kommer snart]
Aluminium [X]
SSD diskar []
Grafikkort 2 [Skippar det tyvärr]
Nya minnen []
Sleeve [X]

Så kanske lägger till lite senare om jag kommer på mer:)

Har fått lite sponsorer undertiden:
Fractal design sponsrar med ett Newton R2 800W:

Sen har vi aquatuning som sponsrar med diverse delar till vatten kylningen, mer om det kommer i en uppdatering.

Senaste sponsorn QuietPC som hjälper till med två hårddisk kylare och lie PCI skydd.

Bitspower kliver in med lite anslutningar till vattenkylningen.

Hare gött!!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Första Ritningen på fronten:

Tänkte göra en liten nedsänkning för att få en slags 3D effekt Samt ritat ut ett slags fläktgaller.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli intressant! Namn: silent shadow

Visa signatur
Permalänk

Ser bra ut!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Det här kommer bli intressant! Namn: silent shadow

Det namnet var intressant:D ska se om det kommer fler förslag annars tror jag faktiskt att det blir det namnet:D

Kommer fortsätta med CAD ritningar under veckan så hoppas det kommer upp fler och kanske en färdig bild i slutet:D

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Haha Skarhead är forumets idespruta när det kommer till namn

Permalänk

Kul att se en "rookie" i sammanhanget göra en låda från scratch, hoppas det går bra, skall följa tråden!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Haha Skarhead är forumets idespruta när det kommer till namn

Det äe nog sant Väldigt snyggt ritat btw

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samael:

Haha Skarhead är forumets idespruta när det kommer till namn

Haha vart får han allt ifrån ^^

Tycker det ska bli roligt att se detta. Chassibyggen är alltid roliga no matter what

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

... Väldigt snyggt ritat btw

Tack:)

Härligt att så många vill följa detta:) ger mig bara mer motivation:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Hedersmedlem

Sätter bevakning på denna Eftersom detta vill man inte missa.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Här kommer nästa uppdatering av projektet. Har fått till en baksida som tillsvidare är det som kommer hamna på projektet.
Finns säkert lite att fixa men det kommer senare:)

Hoppas detta ger lite mer hopp:D

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Måste lägga in en fråga här snabbt, sitter just nu och ska bestämma hur djupt chassit ska bli och allt det beror på radiatorerna till vattenkylningen, min fråga är då:
Räcker det med en 240 radiator för att kyla två grafikkort och få bra temperaturer?
Och räcker det med en 240 för att kyla moderkort och processor?
eller ska man ha en 360 till någon eller båda?

Har tänkt kära två loopar.

Mvh
Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Snyggt fläktgaller där bak

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Måste lägga in en fråga här snabbt, sitter just nu och ska bestämma hur djupt chassit ska bli och allt det beror på radiatorerna till vattenkylningen, min fråga är då:
Räcker det med en 240 radiator för att kyla två grafikkort och få bra temperaturer?
Och räcker det med en 240 för att kyla moderkort och processor?
eller ska man ha en 360 till någon eller båda?

Har tänkt kära två loopar.

Mvh
Bl00m

Borde räcka med 2 st 240 raddar med köp den grövre modellen (60mm) för att vara säker. Sen beror det ju på hur tyst du vill ha. Olika radiatorer är byggda för olika luftgenomströmning. Dvs vissa raddar börjar inte prestera bra fören efter 1500rpm typ Black ICE GTX. Du borde ju kunna få in två 280 raddar om du vill vara riktigt säker. Det är ju oftast längden som är ett problem med 420 raddar (3 x 140).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Snyggt fläktgaller där bak

Tack!

Skrivet av Samael:

Borde räcka med 2 st 240 raddar med köp den grövre modellen (60mm) för att vara säker. Sen beror det ju på hur tyst du vill ha. Olika radiatorer är byggda för olika luftgenomströmning. Dvs vissa raddar börjar inte prestera bra fören efter 1500rpm typ Black ICE GTX. Du borde ju kunna få in två 280 raddar om du vill vara riktigt säker. Det är ju oftast längden som är ett problem med 420 raddar (3 x 140).

Okey, jo för satt och skissade lite på papper och en 360 Radd blir ca 398mm lång och räknade ut att chassit skulle bli runt 700 mm djupt om inte djupare för att få plats med allt på det sättet jag tänkt:/ så tänkte om man kunde köra på en 240 rad till varje loop istället. är inte helt säker på nu i efterhand om jag vill kyla moderkortet med vatten då den snygga designen försvinner.

Vill få den så tyst som möjligt och har tänkte köra antingen konfigurationen fläkt-radd-fläkt-radd-fläkt eller
alternativt fläkt-radd-fläkt-fläkt-radd-fläkt där alla fläktar är riktade åt samma håll. borde bli ett grymt flöde och man kan dra ner hastigheten på fläktarna.

Hade även tänkt använda Enermax magma fläktar eftersom dem verkar vara bra.

sen vilka pumpar och reservoarer rekommenderas?
måste börja kolla lite mått på sånt också:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite och 360 raddarna ligger runt 398mm t.ex EK CoolStream Rad XT360 eller Phobya G-Changer 360 Ver. 1.2 Black som är 416 mm.
Så det är nog bra att bestämma vilka/vilken rad du ska ha så du har koll på måtten. Men ska ditt chassi bli 700 mm djupt kan du ju nästan ha vilken/vilka raddar du vill. En 560 (4 x 140mm) är runt 620 mm. Om jag förstod dig rätt skulle du köra raddarna i en "dubbelmacka". Jag vet inte hur det påverkar kylningen men jag hade inte kört så. Pumpar är jag inte så haj på men DCC eller D5 pumparna är trevliga tycker jag. Sen finns det ju billigare varianter som säker funkar fint. Jag har själv bara använt Enheim och D5 och båda fungerade bra för mig. Jag gillar D5:an eftersom det är enkel att ställa in (finns en vridpot på pumpen) trycket. Res beror ju på om du vill ha en separat tank eller en med pumpen "inbyggd".

Permalänk
Medlem

Okey tack för insikten.

Asså jag skulle vilja få ner djupet, känns som 70 cm är lite djupt och kommer bli väldigt stort inne i chassit.

sen själva idéen som jag har är att göra en slags låda i den nedre delen av chassit som en avskild del som bara sladdar från nätagget och slangar från rad och pumpar ska gå upp igenom taket på,

så PSU, Raddiatorer och pumpar ska dela på samma utrymme därför jag tänkte om man kanske skulle kunna använda 2 240 raddar för att inte behöva göra den så djup. så istället för 700mm kunna göra den till kanske mellan 500-600mm det kommer vara ungefär 219mm bred inne i själva lådan.

angående "dubbelmackan" så var det ju då också om det försämrar kylningen eller om det inte spelar någon roll. är ny till vatten kylning så lite sådana saker jag måste fundera ut. det är nästan det ända sättet jag kan få plats med allt just nu men om det inte kommer fungera så får jag tänka ut något annat sätt att lösa detta.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Skrivet av Bl00m:

Okey tack för insikten.

Asså jag skulle vilja få ner djupet, känns som 70 cm är lite djupt och kommer bli väldigt stort inne i chassit.

sen själva idéen som jag har är att göra en slags låda i den nedre delen av chassit som en avskild del som bara sladdar från nätagget och slangar från rad och pumpar ska gå upp igenom taket på,

så PSU, Raddiatorer och pumpar ska dela på samma utrymme därför jag tänkte om man kanske skulle kunna använda 2 240 raddar för att inte behöva göra den så djup. så istället för 700mm kunna göra den till kanske mellan 500-600mm det kommer vara ungefär 219mm bred inne i själva lådan.

angående "dubbelmackan" så var det ju då också om det försämrar kylningen eller om det inte spelar någon roll. är ny till vatten kylning så lite sådana saker jag måste fundera ut. det är nästan det ända sättet jag kan få plats med allt just nu men om det inte kommer fungera så får jag tänka ut något annat sätt att lösa detta.

Dubbelmackor är inte att rekommendera tror jag, iaf inte gällande 2 fläktar precis ovanpå varann, då de inte snurrar synkroniserat och sliter ut varandras motorer lite snabbare.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl00m:

Okey tack för insikten.

Asså jag skulle vilja få ner djupet, känns som 70 cm är lite djupt och kommer bli väldigt stort inne i chassit.

sen själva idéen som jag har är att göra en slags låda i den nedre delen av chassit som en avskild del som bara sladdar från nätagget och slangar från rad och pumpar ska gå upp igenom taket på,

så PSU, Raddiatorer och pumpar ska dela på samma utrymme därför jag tänkte om man kanske skulle kunna använda 2 240 raddar för att inte behöva göra den så djup. så istället för 700mm kunna göra den till kanske mellan 500-600mm det kommer vara ungefär 219mm bred inne i själva lådan.

angående "dubbelmackan" så var det ju då också om det försämrar kylningen eller om det inte spelar någon roll. är ny till vatten kylning så lite sådana saker jag måste fundera ut. det är nästan det ända sättet jag kan få plats med allt just nu men om det inte kommer fungera så får jag tänka ut något annat sätt att lösa detta.

Om du ställer PSU:n på högkant i nederdelen så borde du få plats med en 4 x 140 rad på högkant också eeller en 3 x 140. Då skulle du troligtvis även få plats med pump i den delen av chassit. Kolla på hur folk med TJ07 chassin har placerat sin radd och pump.

Permalänk
Medlem

Okey funderar på att kanske köra med en 4x140 rad i så fall men räcker en sån till att kyla två grafikkort, processor och moderkort? eller bör jag försöka slänga in en till rad någonstans efter grafikkorten för att kyla ner vattnet innan moderkort och processor?

ska se om jag måste ändra lite mått på lådan.

Edit:
Hittar inga 4x140 radiatorer hittar bara 4x120 tror att en sådan från xspc kan fungera bra går att köra med lågt varvtal på fläktar med den så:)
hoppas bara jag kan få in den.tror till och med att jag kan köra push/pull med måtten som jag har:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - 4x140mm

Du borde kunna kyla allt du tänk med 4 x 140 radden. Om du lägger in en radd till spelar det ingen roll vart i loopen du sätter den om jag förstått saken rätt. Någon annan kanske kan bekräfta detta?

Permalänk
Medlem

Där fans den:) men en 4x140 blir nog lite för lång ska försöka hålla ner storleken lite iallafall:) så tror det blir 3x140 möjligen och sen kanske plasera en till någon annanstans.

ska fundera här under kvällen och börja rita lite.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ja då har det gått en tid sedan sista uppdateringen!

Under dessa dagar så har jag kliat mig i huvudet flera gånger och blivit frustrerad. Största problemet som jag har sett är hur allt ska sättas ihop men tror jag kommit på något som kan fungera.
Valde även att köra på en 4x120 radiator vad jag förstått så borde den kunna kyla alla delar ganska bra. Annars så kanske jag kommer lägga till en beroende på vart den kommer få plats.

Lite ändrad design i övrigt men kommer nog ändras lite till senare:)

Hoppas att hoppet hålls uppe!:)

Här kommer lite bilder på en Assembly jag gjort i Solidworks.

Här ser ni hur raddiatorn och PSUn kommer plaseras:

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ja nu var det länge sen en uppdatering kom, men kan lova att lite bilder kommer att komma upp under veckan då jag gjort lite iallafall under denna tid:)

Håll ut!:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Hedersmedlem

Jippie, bilder kan man aldrig få för mkt av

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Nej det är väll så:) ska försöka släcka din törst;)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Ja då var det dags för en uppdatering med bilder:)
Först ut är lite bilder på nätagget och lite bilder under och efter sleevningen vart klar:)

Hoppas det duger:)

Fractal Designs Newton R2 800W

Lite bilder under sleevningen av 24 pins kontakten

24 pin klar och lite bilder för det:)

Och nu till lite sleevning av pci express kablarna:

I brist på riktiga verktyg så fick

Och nu lite bilder på det färdiga resultatet:)

Och Det sista för denna gång blir en bild på alla plåtar som kommer att användas till projektet och chassit närmare bestämt:)

Mvh
Bl00m

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Jag tyckte att det kändes som att det skulle bli enklare att följa hela projektet om det samlades i en tråd.

Permalänk
Medlem

Ah okey ledsen för det i sånna fall!:) tack för sammanfogningen!:)

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build