Guide: Skapa en återställningspartition med programvara

Permalänk
Medlem

Finns det motsvarande verktyg för Windows XP? Det är ju himla najs att kunna återställa ett labsystem lite snabbt utan att behöva fippla med Ghost eller Partition Magic. Det borde ju finnas nått sätt eftersom Dell har skickat datorer i evigheter med återställningsfunktion.

Om Guiden:
Jag tycker guiden är super och du har verkligen lyckats förmedla hur man gör för att konfigurera återställningen.

Saknar jag något är det en MYCKET enkel guide som man kan skriva ut och lämna inuti datorn för hur man går till väga för att åstadkomma en återställning (med eller utan behållna användare).

EDIT. La till lite kommentarer om guiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Daneel:

Finns det motsvarande verktyg för Windows XP? Det är ju himla najs att kunna återställa ett labsystem lite snabbt utan att behöva fippla med Ghost eller Partition Magic. Det borde ju finnas nått sätt eftersom Dell har skickat datorer i evigheter med återställningsfunktion.

Om Guiden:
Jag tycker guiden är super och du har verkligen lyckats förmedla hur man gör för att konfigurera återställningen.

Saknar jag något är det en MYCKET enkel guide som man kan skriva ut och lämna inuti datorn för hur man går till väga för att åstadkomma en återställning (med eller utan behållna användare).

EDIT. La till lite kommentarer om guiden

Ber om ursäkt för ett väldigt sent svar då jag har varit borta och även blivit sjuk igen.

Om det finns ett verktyg som detta för XP vet jag tyvär inte.

Kul att du gillar guiden och visst finns det dokumentation om hur man återställer datorn, har bara inte skrivit så mycket om det här men jag har pdf filer för det ändamålet:)

Här är en länk till ett dokument jag översatt som Anarethos själv skrivit: http://cid-fdbde48fe0e2f880.office.live.com/self.aspx/Public/...

Jag kan dock smälla ihop nåt litet själv och lägga till i början. Kanske även om hur man skapar en ny *.wim och uppdaterar återställningspartitionen!

Uppdatering 13 Januari 20:46

En ny version är ute, 2.0.7 Beta 1 har släppts och innehåller nu en förloppsindikator, bakgrundsbild och nåt mer.

Permalänk

Riktigt bra guide.
Personligen vill jag inte ha onödiga partitioner som Återställning / System / Windows partition...ja windowspartition måste man ju ha. Och jag ser egentligen inga större fördelar med en återställningspartition. Men då gäller det ju att använda Acronis med jämna mellanrum och göra en imagefil om systemet skulle rasa. Men som sagt riktigt bra guide.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arne Anka:

Riktigt bra guide.
Personligen vill jag inte ha onödiga partitioner som Återställning / System / Windows partition...ja windowspartition måste man ju ha. Och jag ser egentligen inga större fördelar med en återställningspartition. Men då gäller det ju att använda Acronis med jämna mellanrum och göra en imagefil om systemet skulle rasa. Men som sagt riktigt bra guide.

Hehe tackar.

Jo jag tycker ungefär samma sak som dig. Acronis är bra på väldigt mycket dock så vill jag bara förmedla om hur man kan vara lite mer "hightec" än vanligt.

Man kan ju faktiskt skapa ny .wim fil för återställningspartitionen och sen skapa nytt återställningsmedia.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Har faktiskt letat efter bra backup guider
Men du har tid/orkar, skriv gärna en guide där man kan skapa/återställa från en image fil med boot-cd.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av zarnexx:

Riktigt bra! Har faktiskt letat efter bra backup guider
Men du har tid/orkar, skriv gärna en guide där man kan skapa/återställa från en image fil med boot-cd.

Tid har jag en hel del av dock inte så mycket ork just nu.

Ta en titt från steg 4 så hittar du;)

Rekommenderas att ni väljer att skapa vanlig isofil då "ISO (DL)" verkar krångla lite. Han har ändrat om en del så bootfiler ska ligga på första lagret så har ni en DL skiva till offring får ni gärna pröva:)

Uppdatering 14 januari 21:06

Gjorde ett par ändringar och guiden och rätta några stavfel.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hehe tackar.

Jo jag tycker ungefär samma sak som dig. Acronis är bra på väldigt mycket dock så vill jag bara förmedla om hur man kan vara lite mer "hightec" än vanligt.

Förstår exakt hur du menar. Riktigt bra jobb av dej, men det är svårt att lära gamla hundar sitta hehe.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Arne Anka:

Förstår exakt hur du menar. Riktigt bra jobb av dej, men det är svårt att lära gamla hundar sitta hehe.

Heh jag vet.. jag vet.

Jag har själv skrivit lite dokumentation och guider som ska skrivas om totalt, dem lär länkas till senare när jag väl orkat skriva om allt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 20 Januari 19:15

På mindre begäran har jag skrivit liten guide om hur man återställer Windows:
#10602621

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Guide: Hur man sysprepar och fångar windowspartitionen manuellt!

Flyttad till första sidan

Permalänk
Medlem

Måste säga att den här guiden är underbar Håller på att preppa min maindator med en återställningspartition.

Min flickvän blir alltid lite purken när jag envisas med att installera om stup i kvarten. Är lite jobbigt att två gånger i månaden behöva installera om Sims 3 och alla Expansioner

Tänkte preppa datorn med alla program + spel som jag vet att jag kommer vilja ha

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Måste säga att den här guiden är underbar Håller på att preppa min maindator med en återställningspartition.

Min flickvän blir alltid lite purken när jag envisas med att installera om stup i kvarten. Är lite jobbigt att två gånger i månaden behöva installera om Sims 3 och alla Expansioner

Tänkte preppa datorn med alla program + spel som jag vet att jag kommer vilja ha

Låter mycket med att installera om datorn 2ggr i månaden. Själv installerar jag varje dator en enda ggr. Men har endå ett fräsht operativsystem hela tiden.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Låter mycket med att installera om datorn 2ggr i månaden. Själv installerar jag varje dator en enda ggr. Men har endå ett fräsht operativsystem hela tiden.

Håller alltid på att mixtra med register och teman, och på så sätt slutar de fungera. Dessutom går de "sönder" ibland också

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Håller alltid på att mixtra med register och teman, och på så sätt slutar de fungera. Dessutom går de "sönder" ibland också

Ja då kan det nog va bra med en återställningspartition för dej. Jag hatar att installera om datorer. Det är så mycket inställningar och annat som jag gör innan jag är nöjd. Hmmm en inställning jag tar bort helt och hållet är systemåterställningen. Jag använder Acronis istället.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul att andra fortfarande hittar denna tråd:)

Jo Acronis är ett riktigt bra val, måste väl dock köpas först medans detta är helt gratis.
På sätt och vis har ju båda starka fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Säg att jag har två hårddiskar. En SSD och en mekanisk HDD. På SSDn vill jag ha Windows och alla program och så. På den mekaniska HDDn vill jag ha data osv. Kan jag lägga återställningspartitionen på slutet av den mekaniska HDDn? Har haft två stycken SSD som gått sönder under senaste året, så det vore bra att ha en fräsch kopia av Windows som går snabbt att installera på en ny hårddisk.

EDIT: Det försöker säga är att jag vill ha en förinställd version av Windows 7 på en partition på min andra hårddisk som jag ska kunna installera på en annan partition eller hårddisk och boota från det.

EDIT2: Eller kan jag helt enkelt köra en Windows 7 installation i ett virtualiseringsprogram och skapa en återställningsskiva?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pwik:

Säg att jag har två hårddiskar. En SSD och en mekanisk HDD. På SSDn vill jag ha Windows och alla program och så. På den mekaniska HDDn vill jag ha data osv. Kan jag lägga återställningspartitionen på slutet av den mekaniska HDDn? Har haft två stycken SSD som gått sönder under senaste året, så det vore bra att ha en fräsch kopia av Windows som går snabbt att installera på en ny hårddisk.

EDIT: Det försöker säga är att jag vill ha en förinställd version av Windows 7 på en partition på min andra hårddisk som jag ska kunna installera på en annan partition eller hårddisk och boota från det.

EDIT2: Eller kan jag helt enkelt köra en Windows 7 installation i ett virtualiseringsprogram och skapa en återställningsskiva?

Det tror jag går, är inte hundra på det tyvär.
Alt. skapar du en autounattend.xml fil som skapar partitioner automatiskt åt dig eller så byter du mellan disk 0 och disk 1 när du skapar manuellt.

Du kan också köra W7 virtuellt ja, kom ihåg att du också kan skapa startbara usbminnen eller dvdskivor.

Nyare versioner har släppts så jag hade tänkt uppdatera det jag kan lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det tror jag går, är inte hundra på det tyvär.
Alt. skapar du en autounattend.xml fil som skapar partitioner automatiskt åt dig eller så byter du mellan disk 0 och disk 1 när du skapar manuellt.

Du kan också köra W7 virtuellt ja, kom ihåg att du också kan skapa startbara usbminnen eller dvdskivor.

Nyare versioner har släppts så jag hade tänkt uppdatera det jag kan lite senare.

Det viktiga är väl att man har en OEM återställningspartition någonstans där återställningsverktyget kan hitta den, eller hur?

Sen kan man väl välja var man vill återställa Windows till eller? Hårddisk eller partition osv. Eller är det förbestämt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pwik:

Det viktiga är väl att man har en OEM återställningspartition någonstans där återställningsverktyget kan hitta den, eller hur?

Sen kan man väl välja var man vill återställa Windows till eller? Hårddisk eller partition osv. Eller är det förbestämt?

Jo precis, du kanske måste modifiera settings.ini lite, är som sagt inte hundra.
Det är till windowspartitionen som det återställs.

Permalänk
Medlem

I vilket steg ändrar jag i settings.ini? I audit mode innan jag fångar Windows? Sen läste jag i dokumentationen att WAIK krävs för att köra programmet, när och var installerar jag det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pwik:

I vilket steg ändrar jag i settings.ini? I audit mode innan jag fångar Windows? Sen läste jag i dokumentationen att WAIK krävs för att köra programmet, när och var installerar jag det?

Jo i Audit mode eller kanske t.om innan du installerar det.. Var ett tag sedan jag använde det:p

I nyare versioner installerar du WAIK på en systemdator precis som det står..

Permalänk
Medlem

Ah ok, så man måste förbereda verktyget på en dator och sen tar man Installer mappen och använder den i audit mode sen. Han Anarethos hade ett arkiv med de saknade WAIK filerna på den officiella tråden. Extraherade den och körde CheckDependencies.exe och pekade till den mappen så var allt okej. Då tror jag att jag förstår allt, tack för hjälpen. Rapporterar tillbaka senare om det fungerar med partitioner över två hårddiskar. Det borde ju fungera då man kan ställa in olika Disks i settings.ini.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pwik:

Ah ok, så man måste förbereda verktyget på en dator och sen tar man Installer mappen och använder den i audit mode sen. Han Anarethos hade ett arkiv med de saknade WAIK filerna på den officiella tråden. Extraherade den och körde CheckDependencies.exe och pekade till den mappen så var allt okej. Då tror jag att jag förstår allt, tack för hjälpen. Rapporterar tillbaka senare om det fungerar med partitioner över två hårddiskar. Det borde ju fungera då man kan ställa in olika Disks i settings.ini.

Låter bra:)

jag själv ska pröva den nya versionen lite senare och uppdatera guiden.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdaterat 26 juli 21:04

Dum som man är har man inte uppdaterat denna guide med vare sig korrekt text, bild eller länkar! Dessa kommer i helgen, troligen tillochmed imorgonkväll:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

För sista gången.

Hur ni än röstar skulle jag vilja se motivering till erat val samt vettig kritik, synpunkter, idéer osv, annars behöver ni inte rösta. Ni kan skriva "skitbra" om ni vill det. Att motivera erat val är av yttersta vikt om jag ska kunna förbättra mina guider, så ni som inte röstar "perfekt" eller liknande: Motiver gärna.

Tack:)
/tcntad

Edit:
La till en fråga ang. plats för återställningspartitionen.

Har det lilla problemet med att den inte hittar någon winRE.wim fil

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Har det lilla problemet med att den inte hittar någon winRE.wim fil

Den kan faktiskt ligga på två platser vad jag förstått. Oftast är det i den mapp du öppnar som den ska ligga i.
Mer om detta finns i originaltråden på MDL Forum och i anarethos egna manual (har jag för mig)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Uppdaterad 27 Juli 18:42

Guiden är nu uppdaterad för senaste version:)

Okej jag har lyckats med allt utom hitta:
winRE.wim fil nu xD

Börjar bli galen, har följt instruktionerna i documentation och på forum tråden. Hittar fortfarande inte filen.
(självklart kollar jag efter dolda filer med).

Är detta något lite känt problem att det ibland in skapas en sådan fil?

Edit: Efter en manuell om start (inte efter windows updater) så dök filen upp magiskt. Detta är andra gången jag har installerat windows på datorn.
Förra gången hittade jag inte heller filen men tydligen måste man manuellt starta om datorn.

Av någon anledning så kan jag hitta filen i utforskaren manuellt men programmet kan inte hitta filen

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Okej jag har lyckats med allt utom hitta:
winRE.wim fil nu xD

Börjar bli galen, har följt instruktionerna i documentation och på forum tråden. Hittar fortfarande inte filen.
(självklart kollar jag efter dolda filer med).

Är detta något lite känt problem att det ibland in skapas en sådan fil?

Edit: Efter en manuell om start (inte efter windows updater) så dök filen upp magiskt. Detta är andra gången jag har installerat windows på datorn.
Förra gången hittade jag inte heller filen men tydligen måste man manuellt starta om datorn.

Av någon anledning så kan jag hitta filen i utforskaren manuellt men programmet kan inte hitta filen

Skumt har som sagt inte stött på detta förr. Ska pröva imorrn själv.

3 partitioner? Storlek? Version?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Skumt har som sagt inte stött på detta förr. Ska pröva imorrn själv.

3 partitioner? Storlek? Version?

24000mB på OEM Recovery
300mB system
resterande ~450GB i Windows.

Windows 64-bit
Körs med OEM licens på laptop från acer.

Alla drivers manuellt installerade för att slippa bloatware.

Version? Senaste tippar jag på. Laddade ner i förrgår.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin