Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Skrivet av Muminen:

Förlåt, det var nog jag som förklara mej lite klumpigt. Är helt nya på detta med xbmc.
Ja, det är det jag vill göra, uppdatera xbmc till en nyare version.
Dum fråga, men kan jag kolla nånstans vilken version jag har?

En aning kryptiskt ja, vad är det för pryl du kör XBMC på?

Det har åtminstone funnits plugins för att uppdatera "inifrån" programmet s a s men enklast är nog att göra det precis som du installerade det första gången.

Under System -> Systeminfo (på hemskärmen) får du upp den infon.

Edit: Ser att jag kanske var lite seg på bollen...

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är det en Raspberry Pi du kör med?
Kör du tex Raspbmc så är det Program--> Raspbmc settings--> Install nightly, välj en nyare version, starta om. Klart.

Tack snälla 😃
Det är en raspberry pi jag kör med.
Hittade massor med visste inte riktigt vilken jag ska ta. Skaffade den för nån månad sen så kanske redan har den nyaste.
Såg att en nyare Frodo fanns ute bara..

Du kör möjligtvis inte Spotify på xbmc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

En aning kryptiskt ja, vad är det för pryl du kör XBMC på?

Det har åtminstone funnits plugins för att uppdatera "inifrån" programmet s a s men enklast är nog att göra det precis som du installerade det första gången.

Under System -> Systeminfo (på hemskärmen) får du upp den infon.

Edit: Ser att jag kanske var lite seg på bollen...

Sorry 😁
Hittade, tack snälla för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Tack snälla 😃
Det är en raspberry pi jag kör med.
Hittade massor med visste inte riktigt vilken jag ska ta. Skaffade den för nån månad sen så kanske redan har den nyaste.
Såg att en nyare Frodo fanns ute bara..

Jag kör Gotham på båda mina, från 22/12 tror jag. SVT Play fungerar felfritt på den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör Gotham på båda mina, från 22/12 tror jag. SVT Play fungerar felfritt på den.

Det här är säkert en väldigt dum fråga, med vad skiljer Gotham och frodo?
Kan man bara byta över utan att tapp inställningar i skinet?
Är som sagt helt ny på detta..

Permalänk
Medlem

Gotham är nyare. Kommer ersätta Frodo på sikt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Muminen:

Sorry 😁
Hittade, tack snälla för din hjälp!

Lugnt, kul att det löste sig!

Skrivet av Muminen:

Det här är säkert en väldigt dum fråga, med vad skiljer Gotham och frodo?
Kan man bara byta över utan att tapp inställningar i skinet?
Är som sagt helt ny på detta..

Olika milstolpar, eller rättare sagt kodnamn för desamma, version 12 respektive 13 (jmf 12.2 -> 12.3, fortfarande Frodo) av XBMC helt enkelt. För en snabb överblick över ändringarna, kolla in bloggposten som länkades tidigare XBMC 13.0 Gotham – Beta1 rises!, Frodo är senaste stabila versionen, Gotham är den under utveckling.

Som en tumregel, vet du inte varför du behöver den senaste (ännu inte färdigställda) versionen gör du förmodligen inte det heller. I det här fallet har det dock gjorts en del framsteg för just Raspberry Pi så det kanske är värt att testa betan som släpptes förra veckan, dock som alltid på egen risk. Fungerar det mesta helt okej ändå och allt fortfarande är nytt och förvirrande är det helt okej att vänta till nästa stabila release kommer, borde inte dröja så jäkla länge, "If it ain't broken, don't fix it" liksom.

[QUOTE=Ändringarna (changelog) för 12.3:]

  • OSX 10.9 Maverick fixes that appeared when it was release

  • update PVR addons

  • several PVR related bugs

  • memory leaks

  • audio channel mapping

  • possible crash on progress dialog

  • and more

Källa: XBMC 12.3 – Frodo fixes![/QUOTE]

Vill återigen rekommendera officiella hemsidan, wikin och forumet samt sökningar på "XBMC +basics/guide/getting started/etc för mer info.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Då det är frågan om XBMC på en Raspberry Pi är det bättre att kolla in på Raspbmc's forum: http://forum.stmlabs.com/forumdisplay.php?fid=7
men är du intresserad av att köra tex SVT Play så fungerar det mycket bättre på Gotham än Frodo. Fler playkanaler hittas om man installerar addonet XOT.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Det ena utesluter inte det andra men visst, för vissa frågor är det absolut en bättre (om inte annat mer översiktlig) källa.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkenzieher:

Lugnt, kul att det löste sig!

http://imgs.xkcd.com/comics/ten_thousand.png

Olika milstolpar, eller rättare sagt kodnamn för desamma, version 12 respektive 13 (jmf 12.2 -> 12.3, fortfarande Frodo) av XBMC helt enkelt. För en snabb överblick över ändringarna, kolla in bloggposten som länkades tidigare XBMC 13.0 Gotham – Beta1 rises!, Frodo är senaste stabila versionen, Gotham är den under utveckling.

Som en tumregel, vet du inte varför du behöver den senaste (ännu inte färdigställda) versionen gör du förmodligen inte det heller. I det här fallet har det dock gjorts en del framsteg för just Raspberry Pi så det kanske är värt att testa betan som släpptes förra veckan, dock som alltid på egen risk. Fungerar det mesta helt okej ändå och allt fortfarande är nytt och förvirrande är det helt okej att vänta till nästa stabila release kommer, borde inte dröja så jäkla länge, "If it ain't broken, don't fix it" liksom.

Vill återigen rekommendera officiella hemsidan, wikin och forumet samt sökningar på "XBMC +basics/guide/getting started/etc för mer info.

Tack snälla för att du svarade.
Mkt att sätta sig in i, googlar och googlar 😃 lär mej nåt nytt hela tiden. Men uppskattar länkarna. Har haft lite svårt att hitta länkar om det med grundläggande. Men börjar få kläm på det nu. Har problem att den hänger sig ochlite annat, tänkte kanske en uppdatering kunde lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Tack snälla för att du svarade.
Mkt att sätta sig in i, googlar och googlar 😃 lär mej nåt nytt hela tiden. Men uppskattar länkarna. Har haft lite svårt att hitta länkar om det med grundläggande. Men börjar få kläm på det nu. Har problem att den hänger sig ochlite annat, tänkte kanske en uppdatering kunde lösa det.

Hängningarna kan bero på strömförsörjningen, Pi'n är lite kinkig när det gäller det.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Hängningarna kan bero på strömförsörjningen, Pi'n är lite kinkig när det gäller det.

Aha! Är det ngt man kan lösa, eller det är bara att gilla läget?

Du kanske kan hjälpa mej med en sak till, får inte upp en enda serie i Tv-serie, har lagt in dom efter alla konstens regler:
Tar två exempel, men inga av mina serier hittas, har 6 st olika serier med olika säsonger.

Såhär ligger dom:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv
...osv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv
...osv

Har även testat all lägga dom såhär:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muminen:

Aha! Är det ngt man kan lösa, eller det är bara att gilla läget?

Du kanske kan hjälpa mej med en sak till, får inte upp en enda serie i Tv-serie, har lagt in dom efter alla konstens regler:
Tar två exempel, men inga av mina serier hittas, har 6 st olika serier med olika säsonger.

Såhär ligger dom:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv
...osv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv
...osv

Har även testat all lägga dom såhär:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv

Ställt in scrapern rätt så den söker efter just TV SHows och inte filmer? Såhär har jag och det funkar:
Serier - The Big Bang Theory - Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv

Permalänk
Skrivet av Muminen:

Tack snälla för att du svarade.
Mkt att sätta sig in i, googlar och googlar 😃 lär mej nåt nytt hela tiden. Men uppskattar länkarna. Har haft lite svårt att hitta länkar om det med grundläggande. Men börjar få kläm på det nu. Har problem att den hänger sig ochlite annat, tänkte kanske en uppdatering kunde lösa det.

Nemas, viktigt att få med tillräckligt med info i frågorna bara. Nog för att trial-and-error är en svårslagen metod men det kan bli lite tröstlöst i längden.

Så kan det vara, speciellt med nyare och mindre kraftfulla plattformar (Android, iOS, RaspPi), kruxet är bara att det är lätt att få minst lika många nya felkällor på köpet men strular det nu kan det vara värt ett försök.

Angående serierna, prövat att återställa huvudmappen (Set content -> None) och börja från scratch s a s? Testat strukturen "*/Serier/SerieX/Season 1/s01e01"?

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Aha! Är det ngt man kan lösa, eller det är bara att gilla läget?

Du kanske kan hjälpa mej med en sak till, får inte upp en enda serie i Tv-serie, har lagt in dom efter alla konstens regler:
Tar två exempel, men inga av mina serier hittas, har 6 st olika serier med olika säsonger.

Såhär ligger dom:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv
...osv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv
...osv

Har även testat all lägga dom såhär:

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 1 - Season 1 - The.Big.Bang.Theory.S01E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S01E03.mkv

WDMyCloud - Serier - The Big Bang Theory Season 2 - Season 2 - The.Big.Bang.Theory.S02E01.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E02.mkv
The.Big.Bang.Theory.S02E03.mkv

Vad använder du som strömförsörjning?
Jag använder en laddare till surfplatta som ger 2A till den ena och en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... till den andra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vad använder du som strömförsörjning?
Jag använder en laddare till surfplatta som ger 2A till den ena och en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... till den andra.

Jag använder en laddare som jag fick till min htc one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Jag använder en laddare som jag fick till min htc one.

Kan vara för klent, det vet man inte innan man mätt med multimeter.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har en kombinerad server/htpc i vardagsrummet, på den funkar texten perfekt att ladda ner o sedan se, nu installerade jag xbmc på en annan pc o skulle se på en serie som inte hade text.
På server/htpc:n så är det ju bara klicka på search text, ladda ner sedan startar det, på pc:n om jag gör likadant så ser det ut som jag laddat ner texten men den startar inte, hur ska jag göra för att den ska funka utan att ge alla datorer i nätverket rättigheter att skriva till alla diskar på servern ?

Jag ska alltså streama från servern/htpcn till en annan dator.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra lösning för Spotify?
Samt för Netflix, Viaplay eller liknande?

Permalänk
Medlem

13 Beta 2 är ute sen ett par dar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta hur jag blir av med dubbla titlar? Har ca. 600 att gå igenom och vill inte ta en i taget.
Är det bara att börja från början och då börja med att ta bort alla filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är det en Raspberry Pi du kör med?
Kör du tex Raspbmc så är det Program--> Raspbmc settings--> Install nightly, välj en nyare version, starta om. Klart.

Hittar ingen nyare version, den senaste är från 2013-09-28, den jag har nu från 2013-11-01.

Där finns nån som heter xbmc-rbp-omxbackport4, vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wmthzet:

Någon som kan berätta hur jag blir av med dubbla titlar? Har ca. 600 att gå igenom och vill inte ta en i taget.
Är det bara att börja från början och då börja med att ta bort alla filmer?

Om det är att du ändrat source och därav fått dubbletter så ska du köra

Clean Library i Video settings

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Hej och tack!
Körde den och den hittade massor, alla som jag inte får upp. Men vad gör jag nu. Ska jag ändra alla manuellt, eller hur går jag vidare med infon jag fick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hittar ingen nyare version, den senaste är från 2013-09-28, den jag har nu från 2013-11-01.

Där finns nån som heter xbmc-rbp-omxbackport4, vad är det?

Lite längre ner i listan kommer Gothamversionerna (13), jag kör den ifrån 2013-12-22.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Lite längre ner i listan kommer Gothamversionerna (13), jag kör den ifrån 2013-12-22.

Tack och gjort! Är gammal inställningar kvar. Såg att jag var tvungen att kalibrera skärmen på nytt.
Om man byter skal, ligger alla ens inställningar kvar då, tillägg och så?

Permalänk
Medlem

Jupp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hej och tack!
Körde den och den hittade massor, alla som jag inte får upp. Men vad gör jag nu. Ska jag ändra alla manuellt, eller hur går jag vidare med infon jag fick

Ja, det blir nog till att ändra manuellt, alltså vad de individuella mapparna heter. Lite terapiarbete
(Kolla vad filmen står listad som på IMDB eller Themoviedb.org och döp mappen därefter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Ja, det blir nog till att ändra manuellt, alltså vad de individuella mapparna heter. Lite terapiarbete
(Kolla vad filmen står listad som på IMDB eller Themoviedb.org och döp mappen därefter)

Haha..terapiarbeten, då har jag att göra
Tack snälla för din hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tack för din hjälp
Kör Aeon Nox och det är otroligt segt, tar typ 10-15 SEK innan man kommer in i en meny, är det allmänt att det är så, eller finns det ett "fix"