Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Ah, men det är egentligen inga problem.
Ja få röja runt lite i NASen och ändra det.

Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

CPU: 6700K 4,5ghz @ 1,25v Moderkort: MSI Gaming M7 Ram: G.skill Ripjaws 16gb 3000Mhz GPU: Gigabyte Aorus WB 1080Ti @ 2100/ 16200 Kylning:360 + 420 Skärmar: ASUS 27" VG278HE 144Hz + Asus 27" 60hz Chassi: Dark base PRO Nätaggregat: EVGA 1300W OS disk: Samsung 950 pro 500gb

Permalänk
Medlem

Får upp "kunde inte ansluta till fjärrservern", vad va det nu igen? Och undertexter.se tillägget funkar inte (gotham 13.2), men det kanske är beroende på att det inte går att ansluta..?

Edit: Hade visst kommit åt den där anslut genom proxyserver, eller vad det heter, nu skannar den iaf!

Permalänk

hur får jag igång web? tänkte köra via datorn till tv:n via wifi och styra allt genom apppen i min android . är jag efterbliven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liseldisel:

hur får jag igång web? tänkte köra via datorn till tv:n via wifi och styra allt genom apppen i min android . är jag efterbliven?

Du menar hdmi till TV från datorn? Det jag använder https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... . stabilt och smidigt. Bara googla på xbmc remote. Så får du upp hur inställningar ska göras. Du behöver öppna portar i routern också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Sitter och försöker förstå mig på XBMC vilket sakta går framåt. Kommit så långt så jag försöker göra den mer personlig.

Skulle vilja få in betygsättningar från både IMDB+Rotten Tomatoes. Någon som vet någon bra guide för detta?

Eller någon plugin som ger båda betygen, tjusiga foton på skådespelarna, osv..

*googlar förfullt*

/kanske hittade något/ http://www.youtube.com/watch?v=RSOiPvScPyI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Sitter och försöker förstå mig på XBMC vilket sakta går framåt. Kommit så långt så jag försöker göra den mer personlig.

Skulle vilja få in betygsättningar från både IMDB+Rotten Tomatoes. Någon som vet någon bra guide för detta?

Eller någon plugin som ger båda betygen, tjusiga foton på skådespelarna, osv..

*googlar förfullt*

Bilder på skådespelare får man ju så fort XBMC hittar filmen. Jag kör en remote på mobilen och på varje film får jag då upp info rutan Helt enkelt högerklicka på filmen så kommer det upp (välj info).

Vad jag sett går det bara välja ett betyg. Vet inte om det finns ett annat sökverktyg än standard (för film) som hanterar flera betyg. Men du kan ju kollar runt bland tilläggen för film sök.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Å, jag kan ju inte vara den enda i världen som önskar betygen från båda sidorna. någon bör ju ha lyckats scriptaihop något.

Börjar vänja mig med menyerna som känns mer gjorda för fjärrkontroll än mus, men något jag inte luskat ut än är hur jag får den att lista alla mina filmer. Inte bara dom i viss kategori. Ser man kan välja "senaste" "årtal" "titel"

Och jag gissar att Titel bör vara den som ger mig en komplett lista. Ändå så räknar jag 33st medans Windows utforskaren säger 39.

/edit/ Å, det kanske är att den räknar en serie filmer som 1 film? Jag upptäckte precis att transformersfilmerna hamnade under en och samma flik bland titel-listan.

Permalänk
Medlem

Tjena,

jag har använt Kodi (Xbmc) sedan tiden då det hette xbmp och anser mig vara en ganska avancerad användare. Jag misstänker dock att det finns en massa saker, plugins mm. som inte är officiella som kan revolutionera mitt användande.

Idag kör jag senaste stabila versionen med endast små ändringar, lagt till lite plugins för Twitch, Next Aired, Youtube och Watchdog för att uppdatera biblioteket omedelbart efter att något lagts till (Funkar så där).
Har ni några "måste ha" saker ni installerar när ni kör Xbmc?

Och, vad använder ni för kontroll för att sköta allt? Jag kör med en harmony one tror jag den heter och en flirc inkopplad i min NUC men tycker inte det är optimalt. Flirc är en smart pryl men inte färdigutvecklad tycker jag, dålig hemsida med dålig information.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Börjar vänja mig med menyerna som känns mer gjorda för fjärrkontroll än mus, men något jag inte luskat ut än är hur jag får den att lista alla mina filmer. Inte bara dom i viss kategori. Ser man kan välja "senaste" "årtal" "titel"

Och jag gissar att Titel bör vara den som ger mig en komplett lista. Ändå så räknar jag 33st medans Windows utforskaren säger 39.

/edit/ Å, det kanske är att den räknar en serie filmer som 1 film? Jag upptäckte precis att transformersfilmerna hamnade under en och samma flik bland titel-listan.

Finns ett tillägg som heter något i stil med 'missing movie scanner' som kollar om något saknas.

Skrivet av Subzero299:

Tjena,

jag har använt Kodi (Xbmc) sedan tiden då det hette xbmp och anser mig vara en ganska avancerad användare. Jag misstänker dock att det finns en massa saker, plugins mm. som inte är officiella som kan revolutionera mitt användande.

Idag kör jag senaste stabila versionen med endast små ändringar, lagt till lite plugins för Twitch, Next Aired, Youtube och Watchdog för att uppdatera biblioteket omedelbart efter att något lagts till (Funkar så där).
Har ni några "måste ha" saker ni installerar när ni kör Xbmc?

Och, vad använder ni för kontroll för att sköta allt? Jag kör med en harmony one tror jag den heter och en flirc inkopplad i min NUC men tycker inte det är optimalt. Flirc är en smart pryl men inte färdigutvecklad tycker jag, dålig hemsida med dålig information.

Xot är en favorit. Plockar in play-kanaler.
En fjärr medföljde chassit MC-1200. Funktionsmässigt bra, men den är plastig och svampig i knapparna.

Har även ett trådlöst minitangentbord från kjelle anslutet, men styrpinnen har börjat dra åt vänster så det används ytterst sporadiskt. Har fått tangentbordet utbytt en gång redan, och det är nu samma fel på det andra. Dessutom saknar det F-tangenterna, vilket man inte tänkte på när man köpte det :/
Har även en trackball lättåtkomlig, och använder oftast skärmtangentbord om man måste mata in lite text.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Tjena,

jag har använt Kodi (Xbmc) sedan tiden då det hette xbmp och anser mig vara en ganska avancerad användare. Jag misstänker dock att det finns en massa saker, plugins mm. som inte är officiella som kan revolutionera mitt användande.

Idag kör jag senaste stabila versionen med endast små ändringar, lagt till lite plugins för Twitch, Next Aired, Youtube och Watchdog för att uppdatera biblioteket omedelbart efter att något lagts till (Funkar så där).
Har ni några "måste ha" saker ni installerar när ni kör Xbmc?

Och, vad använder ni för kontroll för att sköta allt? Jag kör med en harmony one tror jag den heter och en flirc inkopplad i min NUC men tycker inte det är optimalt. Flirc är en smart pryl men inte färdigutvecklad tycker jag, dålig hemsida med dålig information.

Jag kör från mobilen med detta https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... det är nog den stabilaste appen för xbmc (deras egna app har inte varit så stabil kraschar ibland). Men kan ha fixat den detta år:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kör från mobilen med detta https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... det är nog den stabilaste appen för xbmc (deras egna app har inte varit så stabil kraschar ibland). Men kan ha fixat den detta år:)

Kör åxå med Yatse, funkar riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag kör från mobilen med detta https://play.google.com/store/apps/details?id=org.leetzone.an... det är nog den stabilaste appen för xbmc (deras egna app har inte varit så stabil kraschar ibland). Men kan ha fixat den detta år:)

Jag använder denna också ibland. Men gillar att kunna använda "Multifjärren" till allt. Det fungerar okej gör det men önskar att Flirc hade blivit lite mera seriöst.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Jag använder denna också ibland. Men gillar att kunna använda "Multifjärren" till allt. Det fungerar okej gör det men önskar att Flirc hade blivit lite mera seriöst.

Vad är problemet med Flirc? Tycker den funkar klockrent för mig i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vad är problemet med Flirc? Tycker den funkar klockrent för mig i alla fall.

Tycker inte den är tillräckligt responsiv vid knapptryckningar samt snabba repetitioner.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Tycker inte den är tillräckligt responsiv vid knapptryckningar samt snabba repetitioner.

Det är snarare ett problem med harmony-fjärren än flircen. Pröva med nån gammal avlagd fjärr till nån tv eller dvdspelare så ska du se att det funkar bättre. Jag har också en harmony-fjärr men den är det mest sambon som använder, hon stör sig inte på delayen lika mycket som jag.

Personligen använder jag nästan uteslutande XBMC Remote Control tillägget för Chrome eftersom jag har datorn i soffan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightswimmer666:

Filmdelta verkar ha lagt ner verksamheten. Finns det någon annan svensk skrapa?

Om jag ska ominstallera datorn/programmet. Hur sparar jag listan över vilka filmer man sett och inte sett?

Tackar på förhand

Skrivet av Subzero299:

Tjena,

jag har använt Kodi (Xbmc) sedan tiden då det hette xbmp och anser mig vara en ganska avancerad användare. Jag misstänker dock att det finns en massa saker, plugins mm. som inte är officiella som kan revolutionera mitt användande.

Idag kör jag senaste stabila versionen med endast små ändringar, lagt till lite plugins för Twitch, Next Aired, Youtube och Watchdog för att uppdatera biblioteket omedelbart efter att något lagts till (Funkar så där).
Har ni några "måste ha" saker ni installerar när ni kör Xbmc?

Och, vad använder ni för kontroll för att sköta allt? Jag kör med en harmony one tror jag den heter och en flirc inkopplad i min NUC men tycker inte det är optimalt. Flirc är en smart pryl men inte färdigutvecklad tycker jag, dålig hemsida med dålig information.

trakt.tv plugin är ett måste! Min kärlek till det pluginet är obeskrivligt. Det är ett plugin som automatiskt registrerar vad du tittat på under ditt trakt.tv konto.

Skulle du behöva installera om xbmc så är det bara att installera pluginet igen och det kommer automatiskt att markera filmer du tittat på som "watched".

Just nu kör jag Yatse och analoga kontroller, men väntar med spänning på http://www.colortiger.com/home

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

trakt.tv plugin är ett måste! Min kärlek till det pluginet är obeskrivligt. Det är ett plugin som automatiskt registrerar vad du tittat på under ditt trakt.tv konto.

Skulle du behöva installera om xbmc så är det bara att installera pluginet igen och det kommer automatiskt att markera filmer du tittat på som "watched".

Just nu kör jag Yatse och analoga kontroller, men väntar med spänning på http://www.colortiger.com/home

Den där manicken ser helt klart intressant ut. Trakt.tv har jag reggat mig på men inte kommit längre tyvärr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

trakt.tv plugin är ett måste! Min kärlek till det pluginet är obeskrivligt. Det är ett plugin som automatiskt registrerar vad du tittat på under ditt trakt.tv konto.

Skulle du behöva installera om xbmc så är det bara att installera pluginet igen och det kommer automatiskt att markera filmer du tittat på som "watched".

Just nu kör jag Yatse och analoga kontroller, men väntar med spänning på http://www.colortiger.com/home

Dock är jag tveksam till att blåtand skulle dra mycket mindre än wifi. Har wifi påslaget dygnet runt och det drar under 1% av batteriet (skärmen som tar det mesta). Enligt statistiken för batterianvändningen.

Min surfplatta använder jag uteslutande som fjärr och den håller i 8 dygn ca (samsung galaxy tab 3 sm-t210):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Den där manicken ser helt klart intressant ut. Trakt.tv har jag reggat mig på men inte kommit längre tyvärr.

Såfort du installerar pluginet kommer dina nuvarande filmer att synkas med trakt.tv, vilka du tittat på / inte tittat på. Och vill du göra en överkurs kan du sätta dig och markera filmer / serier som "viewed" på deras hemsida, tar lite tid men så jävla värt det

Skrivet av Broken-arrow:

Dock är jag tveksam till att blåtand skulle dra mycket mindre än wifi. Har wifi påslaget dygnet runt och det drar under 1% av batteriet (skärmen som tar det mesta). Enligt statistiken för batterianvändningen.

Min surfplatta använder jag uteslutande som fjärr och den håller i 8 dygn ca (samsung galaxy tab 3 sm-t210):)

Oavsett om det är wifi eller blåtand spelar mig mindre roll, har inga batteriproblem men vore oerhört gött att ha en kontroll att styra allt med.

Eller finns det andra sätt att styra IR-apparatter i hemmet idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Oavsett om det är wifi eller blåtand spelar mig mindre roll, har inga batteriproblem men vore oerhört gött att ha en kontroll att styra allt med.

Eller finns det andra sätt att styra IR-apparatter i hemmet idag?

Jo, det förstår jag. Men lite lustig marknadsföring dock.

Själv kan jag styra datorn med surfplatta/mobil (mus och tangentbords app) och en xbmc remote (inte officiella):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, det förstår jag. Men lite lustig marknadsföring dock.
Själv kan jag styra datorn med surfplatta/mobil (mus och tangentbords app) och en xbmc remote (inte officiella):)

Samma här, men jag skulle vilja ha en app för allting, kommer underlätta väldigt mycket.

Just nu ser det ut såhär:

LG Smart TV > Separat app
Yamaha soundbar(kopplad till tv) > Separat app
PC > Separat app
XBMC > Separat app
Lampor i hemmet > Separat app

man blir skogstokig på allt appbyte hela tiden hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Samma här, men jag skulle vilja ha en app för allting, kommer underlätta väldigt mycket.

Just nu ser det ut såhär:

LG Smart TV > Separat app
Yamaha soundbar(kopplad till tv) > Separat app
PC > Separat app
XBMC > Separat app
Lampor i hemmet > Separat app

man blir skogstokig på allt appbyte hela tiden hahaha

hahahah förstår det har bara två appar så förresten vad använder du för något till att styra lampor med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahahah förstår det har bara två appar så förresten vad använder du för något till att styra lampor med?

Tellstick Net och sedan Nexa Switchar

Finns även ett plugin till XBMC som släcker alla lampor när en film startar och när filmen pausas så tänds eller dimmas alla lampor upp ett snäpp.

Kostar en slant att slänga upp allting, men väldigt bekvämt när allting funkar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Angående XOT och se tvkanaler. Det är ju enormt grynig bild (prövar att se arga snickaren justnu), är det någon inställning eller är det tv-kanalen som är snål?

[edit] högerklickade lite och hittade "högsta strömbits-hastighet = 1500" men kan vara 8000. Testade 8000 men osäker om jag inbillade mig en liten skillnad. Vad betyder den inställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Angående XOT och se tvkanaler. Det är ju enormt grynig bild (prövar att se arga snickaren justnu), är det någon inställning eller är det tv-kanalen som är snål?

[edit] högerklickade lite och hittade "högsta strömbits-hastighet = 1500" men kan vara 8000. Testade 8000 men osäker om jag inbillade mig en liten skillnad. Vad betyder den inställningen?

Troligen skitkanalen som är snål, vill att alla ska pröjsa för att kolla med godtagbar kvalitet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som kör Raspberry Pi med XBMC? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att köpa en liten rackare och ha vid TVn istället för att ha speldatorn inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon som kör Raspberry Pi med XBMC? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att köpa en liten rackare och ha vid TVn istället för att ha speldatorn inkopplad.

Ja, jag har haft 2 st i 2 år. Fungerar alldeles utmärkt.
Dom har en avdelning här: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon som kör Raspberry Pi med XBMC? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att köpa en liten rackare och ha vid TVn istället för att ha speldatorn inkopplad.

Jag har också haft en sådan har funka toppen bra, menyerna kan vara lite sega stundtals men absolut inget allvarligt.

Styrde den med Yates appen i mobilen via wifi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon som kör Raspberry Pi med XBMC? Hur tycker ni att det funkar? Funderar på att köpa en liten rackare och ha vid TVn istället för att ha speldatorn inkopplad.

Jag har kört det ett tag. Det fungerar mer än godkänt efter Gotham releasen enligt mig, då dom optimerade det lite bättre för Raspberry Pi. Menyer osv flyter på förvånansvärt bra. Tyvärr går det väl inte riktigt att jämföra med en "riktig dator", men för den lilla summan så tycker jag det fungerar kanon.

Kör för övrigt Raspbmc numera som fungerar bäst för mig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"