Permalänk
Medlem

Uppgradering för 2lax

God Jul alla Sweclockers!

Tänkte köpa en liten julklapp till mig själv eller till min dator!
Frågan är dock vad som man kommer märka mest skillnad med?

Har för närvarande:

AMD Phenom II x2 550
Gigabyte 790X-UD3P
4GB ddr2 Corsair
Asus 4870 512mb
Hårddiskar : 200Gb + 320Gb + 500Gb blandat Seagate och Western Digital
Corsair H50
Corsair TX650
HAF 932
24" Acer skärm + 19" LG skärm
Logitech Z4

Har funderat på en SSD och kanske mer ramminne?

Frågan är dock är 8gb rent ut sagt onödigt?, Eller märker man någon skillnad från 4gb?
Brukar ha igång en massa flikar på webbläsaren och msn, spotify, skype och någon liten serie brukar det komma upp på min 19" skärm när jag sitter vid datorn. Men det mest krävande jag gör med datorn är väll spel i övrigt.

Något speciellt man ska tänka på för att få ut maxprestanda utav SSD?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Processor + ssd hade jag nog kört på!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Jag hadde kört på ett nytt grafikkort för hela slanten Kanske en 2TB hårddisk med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Grafikkort för pengarna

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

grafik kort å en cpu kylare (så du kan klocka den ) hade jag kört på
4gb vs 8gb ram märker du ingen skillnad alls i om du spelar, kanske om du jobba med 3d rendering mycket photoshop eller liknande hade de varit bra.
körde 4GB i min förra dator, låg sällan på över 3.5GB när jag spela. kör 6GB nu och de går sällan över 4.5GB (windows tuggar ju mer när man har mer ram så )
tror du kommer märka mest skillnad med ett nytt grafik kort och en cpu kylare. ssd är nice ja, men du märker ingen skillnad i spel av den (en aning snabbare loading screen men de tar ju inte många sekunder ändå så )

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

grafik kort å en cpu kylare (så du kan klocka den ) hade jag kört på
4gb vs 8gb ram märker du ingen skillnad alls i om du spelar, kanske om du jobba med 3d rendering mycket photoshop eller liknande hade de varit bra.
körde 4GB i min förra dator, låg sällan på över 3.5GB när jag spela. kör 6GB nu och de går sällan över 4.5GB (windows tuggar ju mer när man har mer ram så )
tror du kommer märka mest skillnad med ett nytt grafik kort och en cpu kylare. ssd är nice ja, men du märker ingen skillnad i spel av den (en aning snabbare loading screen men de tar ju inte många sekunder ändå så )

Litet svar : Om du tittar har han redan corsair h50 alltså en duglig cpu kylare.

Nu till vad jag tycker : Ser att du har en processor som du med lite tur kan låsa upp med ditt moderkort har du tur kan din x2:a bli till en stabil x3:A eller x4:a (om du inte redan gjort det så prova du märker lite skillnad i vissa spel då att de flyter på bättre) och isåfall hade jag kört på ett grafikkort för hela slanten och ssd disk kan man ju köpa senare

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Litet svar : Om du tittar har han redan corsair h50 alltså en duglig cpu kylare.

Nu till vad jag tycker : Ser att du har en processor som du med lite tur kan låsa upp med ditt moderkort har du tur kan din x2:a bli till en stabil x3:A eller x4:a (om du inte redan gjort det så prova du märker lite skillnad i vissa spel då att de flyter på bättre) och isåfall hade jag kört på ett grafikkort för hela slanten och ssd disk kan man ju köpa senare

ah fan missa att han hade kylare ja då är de lungt, tror han kommer märka mest prestanda skillnad med ett nytt kort allfall, i spel dvs. inte för att ssd är dåligt men jag tycker inte de är "värt" just nu (allafall så fattigt som jag är nu)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

ah fan missa att han hade kylare ja då är de lungt, tror han kommer märka mest prestanda skillnad med ett nytt kort allfall, i spel dvs. inte för att ssd är dåligt men jag tycker inte de är "värt" just nu (allafall så fattigt som jag är nu)

Jag tror det med ett Gtx 460 eller 470 kanske?

Tycker även han kan prova låsa upp processorn och se vad som händer om han inte gjort det redan

Om han fick ett bra exemplar som funkar så blir det ju gratis prestanda

Några grafikkort Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB - Inet.se (inom budget)

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se 200 kr över budget men tar med ändå

amd har släppt en ny serie också om du vill köra på dom

XFX Radeon HD6870 1GB - Inet.se 90 kr över budget

XFX Radeon HD6850 BE 1GB - Inet.se (inom budget)

Sweclocker test på grafikkorten : http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Jag tror det med ett Gtx 460 eller 470 kanske?

Tycker även han kan prova låsa upp processorn och se vad som händer om han inte gjort det redan

Om han fick ett bra exemplar som funkar så blir det ju gratis prestanda

Några grafikkort Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB - Inet.se (inom budget)

Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se 200 kr över budget men tar med ändå

amd har släppt en ny serie också om du vill köra på dom

XFX Radeon HD6870 1GB - Inet.se 90 kr över budget

XFX Radeon HD6850 BE 1GB - Inet.se (inom budget)

Sweclocker test på grafikkorten : http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Jag hade då fan kört med XFX Radeon HD6850 BE 1GB, klockrent kort för pengarna

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Vafalls "Citera flera" knappen ville inte fungera för mig?

Hur som helst tack för svaren!

Okey mer ramminne försvinner medetsamma!

Jag har försökt låsa upp min cpu men det går inte. Windows startar inte då. Värkar bara vara jag som har otur?
Eller ska man försöka ändra på volten också?, och isåfall mer eller mindre? Höja / sänka multipern?

Så bättre med grafikkort än med SSD?

Enligt Sweclockers test värkar ju helt klart 6870 som mest intressant, eller har nyare drivrutiner gjort mycket skillnad på vad som presterar bäst utav 470 och 6870?. Lungt med någon hundralapp över 2000kr. Fick reda på idag att man får några tusenlappar extra i julbonus! hehe
Ska nämnas att jag haft ATI kort sen jag hade mitt Geforce 6600gt. men är inte omöjlig för det.

Hur är det med ljudnivån? ska man köpa tredjeparts kylare till grafikkort nu för tiden eller det är inget som väsnas ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Vafalls "Citera flera" knappen ville inte fungera för mig?

Hur som helst tack för svaren!

Okey mer ramminne försvinner medetsamma!

Jag har försökt låsa upp min cpu men det går inte. Windows startar inte då. Värkar bara vara jag som har otur?
Eller ska man försöka ändra på volten också?, och isåfall mer eller mindre? Höja / sänka multipern?

Så bättre med grafikkort än med SSD?

Enligt Sweclockers test värkar ju helt klart 6870 som mest intressant, eller har nyare drivrutiner gjort mycket skillnad på vad som presterar bäst utav 470 och 6870?. Lungt med någon hundralapp över 2000kr. Fick reda på idag att man får några tusenlappar extra i julbonus! hehe
Ska nämnas att jag haft ATI kort sen jag hade mitt Geforce 6600gt. men är inte omöjlig för det.

Hur är det med ljudnivån? ska man köpa tredjeparts kylare till grafikkort nu för tiden eller det är inget som väsnas ?

Som svar angående upplåsning av cpu så bör du i vissa fall höjja spänningen är inte så insatt i just det men kan återkomma med en länk som är en guide EDIT!!! Här är länken: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

Nästa grej Jag hade valt grafikkort framför SSD i ditt fall då det minskar laddnings tiderna och sånt men har väl ingen direkt inverkan på spel prestanda som ett grafikkort har.

Kom ut nya drivrutiner från ati idag och vad jag läst ska de ha gett lite bättre prestanda och köper du ett 6870 ska du inte behöva köpa någon extra kylare eftersom de är ganska bra, du kan ställa hur fläkten ska gå lite själv :).

Hur det presterar direkt mot ett 470 vet jag inte riktigt men det är lite långsammare än det tror jag, men du får ju även ittta på temperaturer och strömförbrukning :P.

Mvh Cirderf

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Som svar angående upplåsning av cpu så bör du i vissa fall höjja spänningen är inte så insatt i just det men kan återkomma med en länk som är en guide EDIT!!! Här är länken: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

Nästa grej Jag hade valt grafikkort framför SSD i ditt fall då det minskar laddnings tiderna och sånt men har väl ingen direkt inverkan på spel prestanda som ett grafikkort har.

Kom ut nya drivrutiner från ati idag och vad jag läst ska de ha gett lite bättre prestanda och köper du ett 6870 ska du inte behöva köpa någon extra kylare eftersom de är ganska bra, du kan ställa hur fläkten ska gå lite själv :).

Hur det presterar direkt mot ett 470 vet jag inte riktigt men det är lite långsammare än det tror jag, men du får ju även ittta på temperaturer och strömförbrukning :P.

Mvh Cirderf

Tycker jag följt den guiden, men kanske inte så noggrant hehe!.

Sant som du säger , men jag känner mig iofs nöjd när jag kör mina spel, förövrigt är det nyaste spelet jag kör Company of heroes. Men hade iofs varit kul att kunna öka från high på allt till ultra ;)-

Ennligt sweclockers test så är ju 6870 bättre i många lägen jämfört med 470 :)! och dessa nya drivrutiner gör väll knappast saken sämre :)!! Dock är det marginellt!!

Tack för svar!! och hoppas på mer hjälp :)!! så man blir helt säker,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tycker jag följt den guiden, men kanske inte så noggrant hehe!.

Sant som du säger , men jag känner mig iofs nöjd när jag kör mina spel, förövrigt är det nyaste spelet jag kör Company of heroes. Men hade iofs varit kul att kunna öka från high på allt till ultra ;)-

Ennligt sweclockers test så är ju 6870 bättre i många lägen jämfört med 470 :)! och dessa nya drivrutiner gör väll knappast saken sämre :)!! Dock är det marginellt!!

Tack för svar!! och hoppas på mer hjälp :)!! så man blir helt säker,

Om du läser den riktigt står det ju att du ska höja Vcore försiktigt om det inte funkar alltså vi bara SÄGER Nu att din vcore är på 1,20 i orginal och de funkar inte prova då 1,21 funkar det inte provar du 1,22 osv.. upp till 1,4 ska de vara lugnt. du kan säkert gå upp lite över men inte alltför mkt skulle det funka med vcore på 1,42 bör de nog inte vara någon fara, glöm bara inte köra stresstest efteråt :)..

När du säger att det inte startar låser du upp alla 4 kärnor eller bara så du har 3? ska gå att bara låsa upp en kärna ist för alla. för har du otur kanske bara 3 funkar och då ska de gå att låsa upp den endast så vips har du en x3:a iaf

Edit : nu blire kanske lite långt men glömte ju bort grafikkortsdelen xD.
Men om det är bättre än 470 i många fall äre ju toppen för ska själv inhandla ett 6870 hade ja tänkt efter jul. Amd har ju lyckats bra om 6870 presterar iaf ungefär som 470 med tanke på att det drar mindre ström och alstrar mindre värme och dessutom är billigare

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

kör 470:P

Permalänk
Skrivet av cirderf:

Som svar angående upplåsning av cpu så bör du i vissa fall höjja spänningen är inte så insatt i just det men kan återkomma med en länk som är en guide EDIT!!! Här är länken: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

Nästa grej Jag hade valt grafikkort framför SSD i ditt fall då det minskar laddnings tiderna och sånt men har väl ingen direkt inverkan på spel prestanda som ett grafikkort har.

Kom ut nya drivrutiner från ati idag och vad jag läst ska de ha gett lite bättre prestanda och köper du ett 6870 ska du inte behöva köpa någon extra kylare eftersom de är ganska bra, du kan ställa hur fläkten ska gå lite själv :).

Hur det presterar direkt mot ett 470 vet jag inte riktigt men det är lite långsammare än det tror jag, men du får ju även ittta på temperaturer och strömförbrukning :P.

Mvh Cirderf

Det är inte riktigt sant att 6870 har fått nya drivrutiner idag.

Från AMD.com

"Note! AMD Catalyst™ 10.11 does not provide support for the AMD Radeon™ HD 68xx series of graphics cards. Full support for these graphics cards is targeted to be available in the AMD Catalyst 10.12 driver release."
Och 10.12 släpps knappast idag Så det är väl inga jättenya drivrutiner. Jag väntar tålmodigt på 10.12

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper930:

Det är inte riktigt sant att 6870 har fått nya drivrutiner idag.

Från AMD.com

"Note! AMD Catalyst™ 10.11 does not provide support for the AMD Radeon™ HD 68xx series of graphics cards. Full support for these graphics cards is targeted to be available in the AMD Catalyst 10.12 driver release."
Och 10.12 släpps knappast idag Så det är väl inga jättenya drivrutiner. Jag väntar tålmodigt på 10.12

jag läste om deras drivisar 10.12 innan. ska länka

Edit: Var har vi här då? ;P http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/973268-catalyst-1...

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...